پتروشیمی خرم‌آباد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پتروشیمی خرم‌آباد
نوعشرکت سهامی خاص
بنا نهادهشرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران
دفتر مرکزی ایران، خرم‌آباد

پتروشیمی خرم‌آباد در سال۱۳۸۶ توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و با همکاری کنسریوم ایتالیایی تکنیمونت و نارگان[۲] بنیانگذاری شد. این پتروشیمی بخشی از خط لوله اتیلن غرب است. بزرگی این پتروشیمی ۱۳۰ هکتار است و مالکیت این مجتمع به‌طور کامل متعلق به شرکت پتروشیمی باختر است. این مجتمع پتروشیمی هم‌اکنون فعال است.[۳]
به گفته رضا رحیمی‌نسب نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی تا پایان سال ۱۳۸۸ مبلغ ۲۰ میلیون یورو از طریق فاینانس پروژه و ۷۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات بانک ملی و ۲۱۰ میلیارد ریال از طریق سهامداران برای پیشبرد طرح اختصاص یافته‌است.[۲]

حادثه[ویرایش]

به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی[۴] و انفجار در مخزن ۳۰ هزار تنی این پتروشیمی در تاریخ ۱۴ دی ۱۳۹۲ دو کارگر کشته شدند.[۵]

شهرک صنایع پتروشیمی[ویرایش]

حسن روحانی رئیس‌جمهور وقت ایران در خرداد ۱۳۹۳ و پس از بازدید از پتروشیمی خرم‌آباد وعده ساخت یک شهرک صنایع پایین دستی را در کنار این پتروشیمی داد.[۶]

واحد کاتالیست[ویرایش]

واحد کاتالیست مجتمع پتروشیمی خرم‌آباد در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ از طریق ویدئو کنفرانس توسط حسن روحانی رئیس‌جمهور وقت ایران افتتاح شد. این نخستین واحد ساخت کاتالیست در ایران است و سالانه ۱۰۰ تن از این فرآورده را تولید خواهد کرد.[۷]

پانویس[ویرایش]

  1. «شرکت پتروشیمی لرستان». پترونت. دریافت‌شده در ۱۹ دی ۱۳۹۰.[پیوند مرده]
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «پتروشیمی خرم‌آباد در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری می‌رسد». پترونت. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ نوامبر ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۹ دی ۱۳۹۰.
  3. «شرکت پتروشیمی لرستان (سهامی خاص)». وب‌سایت شرکت سهامی پتروشیمی باختر. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۹ دی ۱۳۹۰.
  4. «دلیل انفجار در پتروشیمی خرم‌آباد، نقض اصول ایمنی بوده‌است». خبرگزاری کار ایران. ۱۵ دی ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۸ ژانویه ۲۰۱۴.
  5. «نقش پیمانکار در انفجار مخزن ۳۰ هزار تنی و مرگ دو کارگر در خرم‌آباد». خبرگزاری کار ایران. ۱۵ دی ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۸ ژانویه ۲۰۱۴.
  6. «شهرک صنایع پایین دستی پتروشیمی در خرم‌آباد احداث خواهد شد». پایگاه اطلاع‌رسانی دولت. ۲۸ خرداد ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۴.
  7. «بهره‌برداری واحد کاتالیست پتروشیمی خرم‌آباد تدبیری برای اشتغالزایی لرستان». ایرنا. ۱۶ مرداد ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۴ اوت ۲۰۲۰.