شهرستان مسجدسلیمان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شهرستان مسجد سلیمان)
شهرستان مسجدسلیمان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخوزستان
مرکز شهرستانمسجدسلیمان
سایر شهرهامسجدسلیمان
گلگیر
بخش‌هابخش عنبر
بخش گلگیر
بخش مرکزی
سال تأسیس۱۳۳۳[۱]
مردم
جمعیت۱۱۳٬۴۱۹ نفر[۲]

شهرستان مسجدسلیمان یکی از شهرستان‌های استان خوزستان است. مرکز این شهرستان، شهر مسجدسلیمان است. این شهرستان در سال ۱۳۹۵، تعداد ۱۱۳٬۴۱۹ نفر جمعیت داشته‌است.[۲]

مردم‌شناسی[ویرایش]

مردم این شهرستان از ایل بختیاری می‌باشند و به گویش بختیاری سخن می‌گویند.

بخش‌ها و دهستان‌ها[ویرایش]

شهرستان مسجدسلیمان در سال ۱۳۳۳ تأسیس شده‌است.[۳] این شهرستان در سال ۱۳۸۱ دارای چهار بخش مرکزی، گلگیر، لالی و اندیکا بود. در سال ۱۳۹۱، بخش عنبر شهرستان مسجد سلیمان تأسیس شد. بخش لالی در سال ۱۳۸۲ و بخش اندیکا در سال ۱۳۸۴ از شهرستان مسجد سلیمان جدا شدند و به شهرستان ارتقا یافتند. در حال حاضر، شهرستان مسجد سلیمان دارای سه بخش، شش دهستان و دو شهر است:[۴]


شهر: مسجد سلیمان
شهر: گلگیر

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «بانک اطلاعات تقسیمات کشوری». وبگاه رسمی وزارت کشور ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ مه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در آبان ۱۳۸۹. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵، جمعیت تا سطح آبادی بر حسب سواد». وبگاه رسمی مرکز آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ اکتبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در آبان ۱۳۸۹. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک) خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «آمار» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام وزارت وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. «روستانت». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲ مارس ۲۰۱۸.