راستاپوپولوس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Rastapopoulos
راستاپوپولوس در پرواز شماره ۷۱۴ اثر هرژه
اطلاعات انتشاراتی
ناشرCasterman (Belgium)
نخستین حضورسیگارهای فرعون (۱۹۳۴)
پدیدآورهرژه
اطلاعات داستانی
نام کاملRoberto Rastapopoulos
هم‌دستانفهرست شخصیت‌های ماجراهای تن‌تن
مکمل شخصیتتن‌تن

روبرتو راستاپاپولوس منفی‌ترین شخصیت در ماجراهای تن‌تن و میلو است. او سلطان قاچاق مواد مخدر است و به شیوه‌های مختلف پدیدار می‌گردد. او برای نخستین بار در کتاب سیگارهای فرعون توسط هرژه آفریده شد. سرانجام او در قسمت ۲۴ و آخر، تن‌تن و هنر الفبا، در حالی که مشغول اعدام تن‌تن و ناخدا هادوک بود توسط راموناش نقاش و هنرمند جامائیکایی که بالاجبار و از سر فقر و گرسنگی به یکی از زیردستان او تبدیل شده بود به درّه پرتاب شده و کشته می‌شود. در داستان تن‌تن و هنر الفبا راستاپاپولوس با کمی جرّاحی پلاستیک و با گذاشتن نام جعلی اندادین آکاس خود را یک مغناطیس کار معرّفی می‌کند که ویلایی در ایشیا (جزیره‌ای خوش آب و هوا در نزدیکی ناپل ایتالیا) نیز دارد که پس از مرگش توسط دولت ایتالیا به تن‌تن و ناخدا هادوک واگذار می‌شود. چهره پلید راستاپوپولوس از قسمت ۵ نیلوفر آبی آشکار شد. راستاپوپولوس در قسمت ۴ سیگارهای فرعون به عنوان تهیه‌کننده و اسپانسر فیلمی به نام دلاوران عرب فعالیّت می‌کند و در "کشتی ایسیس" با تن‌تن آشنا شده و چهره‌ای شرافتمند و درستکار از خود نشان می‌دهد. وی دارای مادری ایتالیایی و پدری یونانی است و در کودکی با کارهایش اطرافیان خود را آزار می‌داده و با زیاده خواهی‌های خود باعث آوارگی خانواده فقیرش در یونان شد.

حضور[ویرایش]

-- راستاپوپولوس در ۵ داستان از سری ماجراهای تن‌تن و میلو حضور داشته‌است.

سیگارهای فرعون و نیلوفر آبی[ویرایش]

وی در قسمت ۴ سیگارهای فرعون و در عرشه کشتی ایسیس ظاهر شد و با عنوان تهیه‌کننده و اسپانسر یک فیلم تاریخی به نام دلاوران عرب فعالیت می‌کرد و یک شهرک سینمایی نیز بدین منظور در صحرا عربستان ساخته بود. اما وی در این پوشش، سازمان زیرزمینی قاچاق مواد مخدر به نام کی-اوسخ را در مصر، هند و خاور دور رهبری می‌کرد و نماینده‌های او نیز، در مصر سرهنگ فؤاد، در هند آلن و فکیر و در خاور دور میتسوهیراتو بودند و دشمنان خود را با سمّ راجایجان دیوانه می‌کردند؛ که در سیگارهای فرعون پلیس موفق می‌شود با کمک تن‌تن و مهاراجه گایپاجاما سازمان آن‌ها را در هند و مصر منهدم ساخته و آلن، سرهنگ فؤاد، مرتاض (فکیر) و چند تن دیگر از سران و اعضاء این سازمان را دستگیر کند. در قسمت ۵ نیلوفر آبی تن‌تن برای دستگیری دیگر اعضاء این سازمان به همراه میلو به چین که درگیر جنگ با ژاپن است و به همین علت تحت نظارت نیروهای دیده بان صلح بین‌الملل می‌باشد، می‌رود و با کمک سازمان سرّی پسران اژدها که به رهبری پیرمردی به نام وانگ چن یی با قاچاق و استعمال مواد مخدر در خاور دور مبارزه می‌کنند، تعدادی از اعضاء این سازمان را دستگیر می‌کند. سرانجام هنگامی که افراد میتسوهیراتو تن‌تن، آقای وانگ و خانواده‌اش را اسیر کرده بود و می‌خواست آن‌ها را به قتل برساند با کمک چانگ چونگ چن نوجوان چینی و دوست تن‌تن پلیس باشگاه نیلوفر آبی که یک شیره کش خانه است را پیدا کرده و راستاپوپولوس، میتسوهیراتو و دیگر سران و اعضاء این سازمان را دستگیر می‌کند.

پرواز شماره ۷۱۴[ویرایش]

راستاپوپولوس در قسمت ۲۲ پرواز شماره ۷۱۴ به وسیله عوامل خود هواپیمای شخصی میلیاردر خسیس یونانی لازلو کاریداس که تن‌تن و دوستانش نیز سوار آن بودند را می‌رباید و آن را در جزیره‌ای به نام پولا پولا بومپا که در نزدیکی جاوه قرار دارد فرود آورده و سعی داشت با کمک سرم حقیقت گویی که توسط دکتر کرولسپل اختراع شده بود شماره حساب سرّی کاریداس که در یکی از بانک‌های سوئیس بود و میلیون‌ها دلار پول در آن حساب قرار داشت را از کاریداس بگیرد؛ که خود نیز به صورت اتفاقی از آن سرم استفاده کرده و به همراه کاریداس که در میزان تزریق سرم به او افراط شده بود بسیاری از حقیقت‌های زندگی خود را اعتراف می‌کنند و سرانجام بر اثر برخورد با شخصی به نام مایک کانراکیتوف که مدعی بود با موجودات فضایی رابطه دارد به همراه دیگر شخصیت‌های حاضر در این داستان حافظه خود را از دست داده و به وسیله سفینه فضایی کانراکیتوف به جامائیکا رفته و در آنجا با دادن وعده به راموناش نقاش و مجسمه‌ساز جامائیکایی و کمی جراحی پلاستیک و گذاشتن نام جعلی اندادین آکاس و با عنوان یک مغناطیس کار دو قسمت بعد در قسمت ۲۴ و آخر تن‌تن و هنر الفبا بازگشته و با جعل و قاچاق آثار هنری بزرگان هنر دوباره کارهای خلاف خود را از سر می‌گیرد.

اسامی جعلی[ویرایش]

همکاران[ویرایش]