اثر طبیعی ملی ایران: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۸: خط ۸:
==نمونه های اثر طبیعی ملی==
==نمونه های اثر طبیعی ملی==
در حدود ۲۰ اثر طبیعی ملی در ایران وجود دارد که نمونه هایی از آن عبارتند از:
در حدود ۲۰ اثر طبیعی ملی در ایران وجود دارد که نمونه هایی از آن عبارتند از:
* [[دشت لاله‌های واژگون|گونه گیاهی '''لاله واژگون''' چهارمحال وبختیارى]]: لاله واژگون از خانواده سوسن است. گلدهی لاله‌های واژگون در ماه اردیبهشت می‌باشد.
* گونه گیاهی [[دشت لاله‌های واژگون|'''لاله واژگون''' چهارمحال وبختیارى]]: لاله واژگون از خانواده سوسن است. گلدهی لاله‌های واژگون در ماه اردیبهشت می‌باشد.


* گونه گیاهی '''سوسن سفید''' گیلان: ([[سوسن چلچراغ]]) با توجه به نادر بودن این گل سازمان محیط‎ ‎زیست اطراف رویشگاه طبیعی سوسن چلچراغ را محصور نموده و اعلام کرده است که هر گونه بهره برداری از آن‌جا تنها با مجوز رسمی ممکن خواهد بود.
* گونه گیاهی [[سوسن چلچراغ|'''سوسن چلچراغ''' گیلان]]: با توجه به نادر بودن این گل سازمان محیط‎ ‎زیست اطراف رویشگاه طبیعی سوسن چلچراغ را محصور نموده و اعلام کرده است که هر گونه بهره برداری از آن‌جا تنها با مجوز رسمی ممکن خواهد بود.


*'''علم کوه''' مازندران: [[اثر طبیعی ملی علم‌کوه|قله علم‌کوه]] از قابلیت‌های مناسب کوهنوردی و یخچال‌ها و چشم اندازهای بی نظیر، برخوردار است. از گونه‌های جانوری واقع در این منطقه میتوان از کل و بز، خرس قهوه‌اى، پلنگ، کبک دری و از گونه‌های گیاهی میتوان از ارس خزنده، گیاهان بالشتکی نظیر گون نام برد.
* [[اثر طبیعی ملی علم‌کوه|'''علم کوه''' مازندران]]: قله علم‌کوه از قابلیت‌های مناسب کوهنوردی و یخچال‌ها و چشم اندازهای بی نظیر، برخوردار است. از گونه‌های جانوری واقع در این منطقه میتوان از کل و بز، خرس قهوه‌اى، پلنگ، کبک دری و از گونه‌های گیاهی میتوان از ارس خزنده، گیاهان بالشتکی نظیر گون نام برد.


==منابع==
==منابع==

نسخهٔ ‏۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۴۰

گل سوسن چلچراغ اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده

اثر طبیعی ملی پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی و جانوری (زیست‌محیطی) کم نظیر و غیر قابل جایگزین که دارای ارزش‌های حفاظتى باشند، به عنوان اثر طبیعی ملی از آنها حراست می شود.

اثر طبیعی ملی، یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست ایران می باشد.

نمونه های اثر طبیعی ملی

در حدود ۲۰ اثر طبیعی ملی در ایران وجود دارد که نمونه هایی از آن عبارتند از:

  • گونه گیاهی سوسن چلچراغ گیلان: با توجه به نادر بودن این گل سازمان محیط‎ ‎زیست اطراف رویشگاه طبیعی سوسن چلچراغ را محصور نموده و اعلام کرده است که هر گونه بهره برداری از آن‌جا تنها با مجوز رسمی ممکن خواهد بود.
  • علم کوه مازندران: قله علم‌کوه از قابلیت‌های مناسب کوهنوردی و یخچال‌ها و چشم اندازهای بی نظیر، برخوردار است. از گونه‌های جانوری واقع در این منطقه میتوان از کل و بز، خرس قهوه‌اى، پلنگ، کبک دری و از گونه‌های گیاهی میتوان از ارس خزنده، گیاهان بالشتکی نظیر گون نام برد.

منابع

http://www.hawzah.net/Hawzah/Magazines/MagArt.aspx?MagazineNumberID=6793&id=81338