برج مدور

مختصات: ۳۷°۲۳′۲۵٫۱۶″ شمالی ۴۶°۱۴′۲۱٫۱۷″ شرقی / ۳۷٫۳۹۰۳۲۲۲°شمالی ۴۶٫۲۳۹۲۱۳۹°شرقی / 37.3903222; 46.2392139
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از گنبد مدور)
آرامگاه مجاور آرامگاه مادرهلاکو
Map
نامآرامگاه مجاور آرامگاه مادرهلاکو
کشورایران
استاناستان آذربایجان شرقی
شهرستانمراغه
اطلاعات اثر
کاربریآرامگاه
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۳۶
تاریخ ثبت ملی۱۵ دی ۱۳۱۰

برج مدور از بناهای ساخته‌شده در دورهٔ سلجوقیان در شهر مراغه می‌باشد که در فاصلهٔ ده متری شمال گنبد کبود قرار گرفته‌است. بر روی کتیبهٔ برج به خط کوفی تاریخ احداث بنا سال ۵۶۳ هجری می‌باشد؛ ولی دربارهٔ نام بانی و مدفون داخل آن هیچ‌گونه اطلاعی در دست نیست و مزاری کاملاً ناشناخته‌است.[۱]

جذابیت و رنگ‌های گوناگون کاشی‌ها و نقش و نگاری که در آن‌ها بکار رفته مزیت خاصی را به این برج داده و از دیدگاه پیشرفت هنر کاشی‌پزی در آن دوره دارای اهمیت است.[۱]

ویژگی‌ها[ویرایش]

این بنا برجی است مدوری‌شکل با ظاهری ساده که با گنبدی دوپوش پوشیده شده‌بود؛ ولی از گنبد و سقف آن در اثر مرور زمان چیزی برجای نمانده‌است. برای جلوگیری از خرابی بنا، سقف پوششی با شیروانی بر روی آن احداث نموده‌اند.

سردر ورودی برج مدور دارای قاب و تاقی هلالی‌شکل بوده که درگاه را احاطه کرده و در بالا و زیر تاق هلالی، کتیبه‌ای به‌خط کوفی با نقوش پیچیده‌ای از آجر و کاشی‌های فیروزه‌ای به‌چشم می‌خورد.

ارزش بنا در این است که ترقی و تکامل نمای مینایی را طی دوران کوتاه میان تاریخ احداث این بنا و تاریخ ساخت گنبد سرخ نشان می‌دهد. این بنای آجری بروی سکوی بلندی از سنگ که سردابی در میان دارد، قرار گرفته‌است.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ مشکوتی، نصرت‌الله (۱۳۴۹). فهرست بناهای تاریخی و اماکن باستانی ایران. سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران. از پارامتر ناشناخته |صفحهٔ= صرف‌نظر شد (کمک)