فرگشت انسانی نوین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تبارزایی ساده‌شده هومو ساپینس در دو میلیون سال گذشته
تبارزایی ساده‌شده هومو ساپینس در دو میلیون سال گذشته
همه انسان‌های چشم‌آبی نیاکان مشترکی دارند.

فرگشت انسانی نوین یا فرگشت انسانی اخیر (به انگلیسی: Recent human evolution) به سازگاری فرگشتی، انتخاب جنسی و طبیعی، و رانش ژنتیکی در جمعیت‌های انسان خردمند، از زمان جدایی و پراکندگی آنها در پارینه‌سنگی میانی در حدود ۵۰۰۰۰ سال پیش، اشاره دارد. برخلاف تصور رایج، نه تنها انسان‌ها هنوز در حال فرگشت هستند، بلکه فرگشت آنها از آغاز کشاورزی سریع‌تر از همیشه بوده‌است.[۱][۲][۳] پیشنهاد شده‌است که فرهنگ انسانی به عنوان یک نیروی انتخابی در فرگشت انسان عمل می‌کند و آن را سرعت می‌بخشد.[۴] با این حال، این مورد مناقشه است.[۵][۶] با مجموعه داده‌های به اندازه کافی بزرگ و روش‌های پژوهشی نوین، دانشمندان می‌توانند تغییرها در فراوانی یک آلل را که در یک زیرمجموعه کوچک از جمعیت در طول یک عمر اتفاق می‌افتد، که کوتاه‌ترین مقیاس زمانی معنی‌دار در تکامل است، مطالعه کنند.[۷] مقایسه یک ژن معین با ژن‌های دیگر، به ژنتیک‌دانان توانایی می‌دهد تا تعیین کنند که آیا این ژن تنها در انسان به سرعت در حال فرگشت است یا خیر. به عنوان مثال، در حالی که DNA انسان به‌طور متوسط ۹۸٪ با DNA شامپانزه یکسان است، منطقه به اصطلاح انسان شتاب‌گرفته 1 (HAR1) که در رشد مغز نقش دارد، تنها ۸۵٪ مشابه است.[۲]

میانگین ظرفیت جمجمه بزرگتر با زندگی در مناطق سرد ارتباط دارد.
تصور می‌شود که چین‌های اپیکانتی یک ویژگی خاص در انسان‌های باستانی از شرق و جنوب شرق آسیا است و ممکن است از پیش در انسان‌های اولیه در آفریقا منشأ گرفته باشد.

منابع[ویرایش]

  1. Dunham, Will (December 10, 2007). "Rapid acceleration in human evolution described". Science News. Reuters. Retrieved May 17, 2020.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Hurst, Laurence D. (November 14, 2018). "Human evolution is still happening – possibly faster than ever". Science and Technology. The Conversation. Retrieved May 17, 2020.
  3. Flatow, Ira (September 27, 2013). "Modern Humans Still Evolving, and Faster Than Ever". Science. NPR. Retrieved May 19, 2020.
  4. Biello, David (December 10, 2007). "Culture Speeds Up Human Evolution". Scientific American. Archived from the original on November 12, 2020. Retrieved March 19, 2021.
  5. Pinker, Steven (June 26, 2006). "Groups and Genes". The New Republic. Retrieved October 25, 2017.
  6. Pinker, Steven (2012). "The False Allure of Group Selection". Edge. Retrieved November 28, 2018.
  7. Zhang, Sarah (September 13, 2017). "Huge DNA Databases Reveal the Recent Evolution of Humans". Science. The Atlantic. Retrieved May 18, 2020.