پزشکی زنان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پزشکی زنان
یک اسپکولوم واژینال، ابزاری برای آزمایش مهبل
دستگاهدستگاه تولیدمثل در زنان
زیرشاخه‌(ها)سرطان‌شناسی، پزشکی زایمان
بیماری‌های مهمسرطان‌شناسی زنان، ناباروری، قاعدگی دردناک
آزمایش‌های مهملاپاراسکوپی
متخصصپزشک زنان (متخصص زنان و زایمان)

پزشکی زنان، بیماری‌های زنان و زایمان، متخصص زنان، ژینکولوژی یا گایناکولوژی (Gynaecology یا Gynecology) یکی از رشته‌های تخصصی پزشکی است. البته در کشورهای اروپایی و آمریکایی تخصص دیگری به نام Obstetrician هم وجود دارد که وظیفه‌اش مراقبت از خانم‌ها در هنگام بارداری و کمک به آن‌ها در به دنیا آوردن فرزند است.

گاهی هم ممکن است با تخصصی به نام OB-Gyn (با تلفظ اُ بی جین) مواجه شوید. منظور از OB-Gyn همان چیزی است که در ایران با نام «دکتر زنان و زایمان» شناخته می‌شود. این دکترها هم برای مراقبت از سلامتی زنان تلاش می‌کنندو هم دربارهٔ بارداری و زایمان به خانم‌ها کمک می‌کنند.

تعدادی از دکترهای زنان ترجیح می‌دهند فقط در یکی از این رشته‌ها کار کنند و وارد رشتهٔ دیگر نشوند؛ مثلاً عده‌ای از دکترهای زنان تعداد در مسائل بهداشتی زنان ورود می‌کنند و کاری به حاملگی و زایمان ندارند. حتی ممکن است تعدادی از دکترهای زنان و زایمان که در بخش زایمان تخصص دارند، ترجیح بدهند فقط در زایمان طبیعی حضور داشته باشند و در جراحی‌هایی مثل سزارین دخالت نکنند.

کارهایی که پزشک زنان انجام می‌دهد[ویرایش]

تابو بودن معاینه اندام‌جنسی زنانه در گذشته. پزشک بدون دیدن در حال بررسی عضو است.
نقاشی از ژاک-پییِر می‌گریر، پزشک فرانسوی، ۱۸۲۲

تشخیص و درمان بیماری‌های زنان مانند قاعدگی دردناک، اختلالات قاعدگی، سرطانهای رحم، سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم، سرطان واژن، نزدیکی دردناک، کیست تخمدان، پیچ‌خوردگی تخمدان، عفونت دستگاه تناسلی (واژینیت) و … در این رشته مورد بحث قرار می‌گیرند. همچنین بارداری، سیر و کنترل آن و انجام زایمان طبیعی یا عمل سزارین و عوارض آن نیز در این بخش قرار دارند. بیماری‌هایی مانند اکلامپسی و پره‌اکلامپسی، حاملگی خارج‌رحمی، سقط خودبه‌خودی، جداشدن جفت، زایمان سخت و …

در فرانسه و سوئیس و اکثر کشورهای اروپائی اکثریت خانمهای حامله به بیمارستانهای دانشگاهی-دولتی مراجعه می‌کنند؛ و در طول تمام بارداری توسط ماما معاینه می‌شوند، و فقط دو بار توسط انترن بیمارستان ویزیت می‌شوند مگر در «حاملگی‌های غیرعادی» و با شروع درد زایمانی یا پاره شدن کیسه آب به بیمارستان مربوطه در محل زندگی خود مراجعه می‌کنند و مامای بیمارستان عهده‌دار زایمان و پیشرفت آن می‌شود؛ و در صورت برخورد با اشکال در پیشرفت زایمان به پزشک زنان اطلاع می‌دهد.[۱][۲]

منابع[ویرایش]

  1. «جراح زنان و زایمان زنان و زایمان». دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۵-۱۷.
  2. «دکتر زنان کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟». دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۲۹.