اخباری‌گری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از اخباريگري)

شیعه اثنی عشری دو گروه شده و در برابر هم هستند، گروه اول اخباریان و گروه دوم اصولیان هستند. علمای اخباری که علمای زمان ایران صفوی از این گروه بودند تقلید را جایز نمی‌دانند و آن را حرام دانسته و خلاف قانون شرعی می‌دانند و علمای آنها از کتب تاریخی از زمان امام فقه را جست‌وجو کرده و آن را نه نظر خود را در کتب نوشته و مردم آن را برای عمل به احکام مطالعه می‌کنند، از علمای بزرگ اخباری می‌شود به مجلسی اول و پسرش علامه مجلسی عالم بزرگ شیعه اشاره کرد که او را پدر مذهب شیعه می‌دانند، آنها علما را فقیه و نه مجتهد می‌دانند.

گروه دوم مردم را به دو گروه مجتهد و مقلد تقسیم می‌کنند و تقلید را واجب می‌دانند و نظریه ولایت فقیه را مطرح می‌کنند در حالی که علمای اخباری ولایت فقیه را قبول ندارند و هر کسی را که بهترست سیاسی می‌دانند، مجتهدین از آنجا که علوم جدید مطرح شده است و شرایط زمان در حال تغییر بوده است همراه با جست‌وجوی علوم دینی نظر خود را هم مطرح می‌کنند و آن را نوشته و مردم آن را برای عمل به احکام مطالعه می‌کنند و مقلد باید بر اساس نظر مجتهد عمل کند، از علمای بزرگ اصولی می‌شود به روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای اشاره کرد.

اکثر یاران و انصار اهل بیت محدث و از اخباریان بوده‌اند، در زمان اهل بیت مکتب اخباری بسیار پر رونق بوده است، از زمان قاجار از رونق آن کم شده است و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران از رونق افتاده است.

اخباریان اعتقاد دارند اصول فقه اصولیان از اهل سنت اخذ شده است و خلاف قانون مکتب و نظر امام صادق و امامان دیگرست.

محدثین کل کتب اربعه را صحیح می‌دانند. به اخباریان «اهل حدیث یا محدثین» هم می‌گویند.

از علمای بزرگ اخباری می‌شود به محمدامین استرآبادی، علامه مجلسی، محمدتقی مجلسی و شیخ حر عاملی اشاره کرد.

اخباری‌ها[ویرایش]

از علمای بزرگ اخباری می‌شود به محمدامین استرآبادی، علامه مجلسی، محمدتقی مجلسی، شیخ حر عاملی، شیخ صدوق، کلینی و سید رضی اشاره کرد.

تاریخ اخباری‌گری[ویرایش]

اکثر یاران و انصار اهل بیت محدث و از اخباریان بوده‌اند، در زمان اهل بیت مکتب اخباری بسیار پر رونق بوده است، از زمان قاجار از رونق آن کم شده است و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران از رونق افتاده است، اکثر علمای ایران صفوی از اخباریان بوده‌اند، در زمان ایران صفوی اخباری‌گری حزب غالب حوزه‌های علمیه بوده است.

نظر اخباریان (ایران صفوی)[ویرایش]

  • مخالفت با اصول فقه، گروه مقابل اخباری‌گری در این ویژگی اصولیان شیعه بودند.
  • مخالفت با علم رجال: هرچند بعضی از اخباری‌ها به علم رجال مسلط بودند، اما برای پذیرش حدیث نه تنها به آن عمل نمی‌کردند که در عمل مخالف آن هم بودند و بسیاری از احادیثی را که معتبر می‌دانند بر اساس علم رجال غیر معتبر است، گروه مقابل اخباری‌گری در این ویژگی رجالیون بودند.
  • حجت نبودن ظاهر قرآن و مخالفت با تفسیرهای غیر روایی: اخباریان معتقد بودند تنها راه فهم قرآن مراجعه به روایت است و مطالبی که از ظاهر قرآن معلوم می‌شود را معتبر نمی‌دانند. اخباری‌ها در این ویژگی هم در مقابل اصولیان قرار داشتند و هم در مقابل مفسران قرآن
  • مخالفت با فلسفه: اخباری‌ها مانند بسیاری از اصحاب ائمه و اکثریت اصولیان آموزه‌های فلسفی را انحرافی می‌دانند. در این ویژگی اخباری‌ها در کنار اکثر اصولیان و در برابر فلاسفه قرار دارند.
  • مخالفت با عرفان و تصوف: در اینجا اخباریان در کنار اصحاب ائمه و اکثریت اصولیان از مخالفان جدی عرفان و تصوف بوده و آموزه‌های ابن‌عربی و سید حیدر آملی را مطابق آموزه‌های اسلام نمی‌دانستند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]