پرش به محتوا

امیرحسین ثابتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
امیرحسین ثابتی
ثابتی در ۱۳۹۸
نماینده مجلس شورای اسلامی
دوره دوازدهم
آغاز به کار
۷ خرداد ۱۴۰۳
حوزه انتخاباتیتهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس
اکثریت۴۸۷٬۹۸۲ (۳۱٫۰۸٪)
اطلاعات شخصی
زاده۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۷ ‏(۳۶ سال)
تهران، ایران
حزب سیاسیجبهه پایداری انقلاب اسلامی
جبهه صبح ایران
تحصیلاتدکتری علوم سیاسی
محل تحصیلدانشگاه تهران
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

امیرحسین ثابتی منفرد (زاده ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۷) سیاستمدار اصول‌گرا،[۱][۲][۳][۴] مجری تلویزیونی ایرانی و نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی است.

ثابتی تحصیلاتش را در رشته علوم سیاسی در دانشگاه تهران و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی انجام داد. او فعالیت سیاسی را در دوران دانشجویی آغاز و به عنوان دبیر سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران فعالیت کرد. وی سپس از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ در دفتر سعید جلیلی، مشغول به کار شد و در کارگروه‌های دولت سایه جلیلی حضور یافت.

او از سال ۱۳۹۷، مجری برنامه اینترنتی رودررو و از سال ۱۳۹۸، مجری برنامه تلویزیونی جهان‌آرا بوده است. پس از مجری‌گری و چند اظهارنظر جنجالی در شبکه‌های اجتماعی، او به چهره‌ای نسبتا شناخته شده در میان اصولگرایان تبدیل شد.

ثابتی در ۱۴۰۲ نامزد انتخابات مجلس دوازدهم از حوزه انتخابیه تهران شد و توانست به عنوان نفر دوم به مجلس راه پیدا کند. او عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی است و از اشخاص نزدیک به سعید جلیلی محسوب می‌ شود.

ابتدای زندگی و تحصیلات[ویرایش]

امیر حسین ثابتی منفرد در سال ۱۳۶۷ در تهران متولد شد. از خانواده و همسر او اطلاعات زیادی در دسترس نیست. ثابتی پس از شرکت در کنکور سراسری سال ۱۳۸۵، در رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران پذیرفته شد. او در دانشگاه از فعالان بسیج دانشجویی بود. وی در سال ۱۳۹۰ وارد مقطع کارشناسی ارشد با گرایش مسائل ایران شد و دو سال بعد از پایان‌نامه‌اش با موضوع جنبش دانشجویی و انتخابات دفاع کرد. وی از مهر سال ۱۳۹۲ وارد مقطع دکتری در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی شد.[۵]

محکومیت قضایی[ویرایش]

در تیر ۱۳۹۱ او به خاطر اعتراض به اقدام مجلس هشتم و علی لاریجانی در خصوص وقف دانشگاه آزاد از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شد.[۶][۷]

تدریس در دانشگاه[ویرایش]

ثابتی سابقه تدریس درس عمومی «انقلاب اسلامی» در دانشگاه سوره و دانشکده رسانه را دارد.[۵] او همچنین از شهریور ۱۴۰۲ مشغول به تدریس همین درس در دانشگاه صنعتی شریف است.[۸] اعلام خبر تدریس او در این دانشگاه و همزمانی آن با اخراج برخی از دانشگاهیان از دانشگاه‌های ایران، انتقاداتی را نسبت به مدارج تحصیلی و عدم تجربه تدریس او برانگیخت.[۹] ثابتی در رد این انتقادات گفت: «چرا نباید در دانشگاه تدریس کنم؟ مگر قرار است با ۱۵ سال تحصیل در رشته علوم سیاسی بروم فیزیک کوانتوم درس بدهم!»[۱۰][۱۱]

فعالیت‌های سیاسی[ویرایش]

ثابتی از دوران دانشجویی علاوه‌بر وبلاگ شخصی، در سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف مطالب مختلفی منتشر می‌کرد.[۵] وی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ در دفتر سعید جلیلی، نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی مشغول به کار شد و در آن دوره در کارگروه های مختلف «دولت سایه» حضور یافت.[۵]

ثابتی از سال ۱۳۹۷ اجرا و سردبیری برنامه اینترنتی گفتگومحور رو در رو در سایت آپارات را برعهده داشت و در در این برنامه با شخصیت‌هایی چون سید محمدرضا خاتمی، فائزه هاشمی، علی باقری، علی مطهری، بهروز افخمی، سعید قاسمی و علیرضا زاکانی مصاحبه کرد، که آن را به پربازدیدترین برنامه سیاسی آپارات تبدیل کرد. از سال ۱۳۹۸ او جای وحید یامین‌پور را به عنوان مجری برنامه جهان‌آرا در شبکه افق سیمای جمهوری اسلامی ایران برعهده گرفت.[۵] او در این برنامه با شخصیت‌هایی چون محمد نعیم، سخنگوی دفتر طالبان در قطر،[۱۲] گفتگو کرد. وی همچنین سابقه سخنرانی در نشست‌های قرارگاه عمار را دارد.[۱۳]

نمایندگی مجلس شورای اسلامی[ویرایش]

ثابتی از نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس بود که با شمارش آرا به‌عنوان نفر دوم این حوزه پس از سید محمود نبویان به مجلس راه یافت.[۱۴][۱۵] او در فهرست‌های امنا[۱۶] و جبهه صبح ایران[۱۷] قرار داشت.

انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳[ویرایش]

ثابتی در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم از حامیان و عضو ستاد انتخاباتی سعید جلیلی است. وی از همراهان جلیلی هنگام ثبت نام در وزارت کشور بود.[۱۸] ثابتی همچنین به عنوان نماینده وی در برنامه‌های صدا و سیما حضور یافته‌است.

منابع[ویرایش]

  1. امیرحسین ثابتی
  2. افتخار می‌کنم که به خاطر کوتاه نیامدن از حکم خدا، تندرو توصیف شوم.
  3. اخراج اساتید دانشگاه‌ها، کیهان را ذوق زده و خوشحال کرد
  4. به صف کردن جوانان تندرو اصولگرا برای حمله به حسن روحانی
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ ۵٫۳ ۵٫۴ «امیرحسین ثابتی کیست؟ / هجمه برخی سیاسیون و رسانه‌ها علیه ثابتی؛ از اصلاح‌طلب تا اصولگرا! + فیلم و عکس». rajanews.com. ۲۰۲۴-۰۲-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۲.
  6. «یک فعال دانشجویی به 91 روز حبس محکوم شد». خبرنامه دانشجویان ایران. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۴.
  7. محکومیت امیرحسین ثابتی
  8. «امیرحسین ثابتی، استاد دانشگاه شریف شد». شرق. ۲۰۲۴-۰۳-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۲.
  9. "امیرحسین ثابتی، مجری افراطی صدا و سیما استاد دانشگاه شریف شد". IranWire. 2023-08-27. Retrieved 2024-03-02.
  10. "Academics purged as Iran gears up for protest anniversary". Amwaj.media (به انگلیسی). Retrieved 2024-03-02.
  11. «امیرحسین ثابتی استاد دانشگاه شریف شد». خبرگزاری فارس.
  12. "Taliban spokesman causes stir in interview with Iranian state TV". Amwaj.media (به انگلیسی). Retrieved 2024-03-02.
  13. «امیر حسین ثابتی». شبکه اعزام سخنران و استاد عمار.
  14. https://www.asriran.com/fa/news/947919/آمار-جدیدتری-از-شمارش-صندوق‌ها-در-تهران-نبویان-رسایی-و-امیرحسین-ثابتی-در-صدر
  15. Motamedi, Maziar. "Conservatives dominate Iran's parliament, assembly elections". Al Jazeera (به انگلیسی). Retrieved 2024-03-02.
  16. www.irna.ir https://www.irna.ir/news/85397164/اسامی-نهایی-۳۰-نامزد-ائتلاف-امناء-در-انتخابات-تهران-اعلام-شد. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۲. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  17. ایرنا https://www.irna.ir/news/85400310/فهرست-کاندیداهای-جبهه-صبح-ایران-منتشر-شد. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۲. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  18. «ثابتی پس از اتمام ثبت‌نام سعید جلیلی با موتور وزارت کشور را ترک کرد +عکس». خبرآنلاین.