اطاقور

مختصات: ۳۷°۰۶′۳۶″شمالی ۵۰°۰۶′۵۵″شرقی / ۳۷٫۱۱۰۰°شمالی ۵۰٫۱۱۵۳°شرقی / 37.1100; 50.1153
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شهر اطاقوَر یا اتاقوَر (otaqvar)از توابع شهرستان لنگرود در استان گیلان و در شمال ایران قرار دارد.

اطاقور
اُتاقوَر
کشور ایران
استانگیلان
شهرستانلنگرود
بخشاتاقور
مردم
جمعیت۲٬۵۰۰نفر[۱]
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۱۳۱ متر
اطلاعات شهری
شهردارآقای محمود اسکندری
تأسیس شهرداری۱۳۸۰
وبگاه
شناسهٔ ملی خودرو۵۶م /۷۶ص  ایران
اطاقور بر ایران واقع شده‌است
اطاقور
روی نقشه ایران
۳۷°۰۶′۳۶″شمالی ۵۰°۰۶′۵۵″شرقی / ۳۷٫۱۱۰۰°شمالی ۵۰٫۱۱۵۳°شرقی / 37.1100; 50.1153

جمعیت[ویرایش]

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت اتاقور برابر با ۱٬۹۳۸ نفر بوده‌است.[۲]

موقعیت[ویرایش]

شهر اطاقور در مختصات جغرافیایی ۳۷ درجه و ۶ دقیقه عرض شمالی از خط استوا و ۵۰ درجه و ۶ دقیقه طول شرقی از نصف النهار مبدأ در شرق استان گیلان واقع شده‌است. ۳۷°۶′۳۶″ شمالی ۵۰°۶′۵۵″ شرقی / ۳۷٫۱۱۰۰۰°شمالی ۵۰٫۱۱۵۲۸°شرقی / 37.11000; 50.11528 موقعیت مکانی این شهر به‌طوری است که به ۴ شهر اصلی استان گیلان متصل است. از شمال به شهرهای کومله و لنگرود و دریای خزر، از شمال شرق به شهرستان املش و شلمان و رودسر، از جنوب به رشته کوه‌های البرز و از شمال غربی به لاهیجان محدود می‌شود. فاصله این شهر تا دریا حدود ۱۶ کیلومتر می‌باشد.

رودخانه شلمان‌رود از نزدیکی آن می‌گذرد.[۳]

جاذبه‌های گردشگری[ویرایش]

این شهر دارای دو پارک جنگلی خرما و بلوردکان می‌باشد که جمعیتی از گردشگران را به این شهر جذب نموده‌است. احداث مرکز تجاری و تفریحی و گردشگری به مساحت ۵ هکتار برای این شهر در نظر گرفته شده‌است. همچنین احداث پارک ساحلی در این شهر مورد توافق استانداری استان گیلان قرار گرفته‌است و توسط شهرداری اتاقور در حال اجراست. منطقه توریستی سیسکوه دارای پتانسیل بالا در گردشگری می‌باشد و مراکز متعدد اقامتی و توریستی در آن در حال احداث می‌باشد.

نگارخانه[ویرایش]

باغات چای

منابع[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵». معاونت برنامه‌ریزی استانداری خراسان جنوبی (به نقل از مرکز آمار ایران). ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اکتبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲.
  2. «نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰». معاونت برنامه‌ریزی استانداری خراسان جنوبی (به نقل از مرکز آمار ایران). ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲. پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |تاریخ بازیابی= نیاز به وارد کردن |پیوند= دارد (کمک)
  3. خبرگزاری فارس بایگانی‌شده در ۱۹ آوریل ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine، بازدید: نوامبر ۲۰۰۸.