سادات محله (چاف)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سادات محله (لنگرود))
سادات محله
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانگیلان
شهرستانلنگرود
بخشبخش مرکزی
دهستانچاف
نام محلیصدر محله
نام‌های دیگرسر محله
نام‌های قدیمیصید محله
مردم
جمعیت۹۵۰ نفر

سادات محله ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لنگرود در استان گیلان ایران است. این روستا جلگه‌ای و دارای آب و هوای معتدل و مرطوب می‌باشد که تقریباً ۱۰ کیلومتر با ساحل زیبای چمخاله فاصله دارد و گویش مردم همانند ساکنین شرق گیلان گیلکی بیه پیش می‌باشد.

منبع درآمد و شغل عموم مردم سادات محله برنجکاری است. در فصل بهار و تابستان پرورش کرم ابریشم نیز توسط اهالی محل انجام می‌پذیرد. تأمین مایحتاج مردم از قبیل صیفی جات، حبوبات و لبنیات توسط خود اهالی روستا انجام می‌پذیرد. در واقع مردم این روستا تقریباً خودکفا می‌باشند. با وجود رودخانه در این روستا، ماهیگیری از دیرباز در این روستا رواج داشته که با توجه به مرور زمان و گرایش مردم به مظاهر شهرنشینی و مهاجرت به تدریج از رونق افتاده و جنبه تفریحی به خود گرفته است. این روستا دارای دهیاری و شورای محل است که با کمک اهالی توانسته‌اند مسجد بزرگی تقریباً به مساحت ۷۰۰ متر را در روستا احداث نمایند.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان چاف قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۵۰ نفر (۲۶۷خانوار) بوده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

امامزاده آقا سید مظفر در این روستا قرار دارد که زائران و محبان اهل بیت از سراسر ایران جهت زیارت و شفای بیماران به این امامزاده می‌آیند. روستای سادات محله در شمال لنگرود واقع شده و ۳ کیلومتر با شهرستان لنگرود فاصله دارد. با توجه به اینکه این روستا از طریق رودخانه همانند شهر لنگرود به دو قسمت تقسیم می‌گردد و به برکت وجود رودخانه صید انواع ماهی در آن رواج داشته و به همین دلیل به نام صید محله نیز مشهور می‌باشد که به نظر می‌آید در زمان‌های نه چندان دور صید انواع ماهی در رودخانه این روستا رواج داشته که به این نام تلفظ می‌شد. عده‌ای به غلط آن را صیدر محله تلفظ می‌نمایند که با توجه به بررسی‌های صورت گرفته این واژه از نظر دستور زبان فارسی و لهجه گیلکی معنی و مفهومی ندارد. علاوه بر موارد ذکر شده نیز اهالی این روستا در فصل زمستان که فصل بیکاری محسوب می‌گردد به شکار پرندگان وحشی از قیبل چنگر، خوتکا، قو، مرغابی و … می‌پردازند و همچنین به حصیربافی و صنایع دستی نیز مشغول می‌باشند.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.