جزیره زرکوه

مختصات: ۲۴°۵۱′۴۸″شمالی ۵۳°۰۴′۳۳″شرقی / ۲۴٫۸۶۳۳۳۳°شمالی ۵۳٫۰۷۵۸۳۳°شرقی / 24.863333; 53.075833
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جزیره زرکوه
Map
جغرافیا
مکانخلیج فارس
مساحت۷٫۴۷ کیلومتر مربع (۲٫۸۸ مایل مربع)
کشور
تقسیمات کشوری
ابوظبی
جمعیت‌شناسی
جمعیت۱۰۰۰
زرکوه و صیر ابونعیر

جزیره زرکوه (به عربی: جزیرة زرکوه) جزیره‌ای در جنوب خلیج فارس و جز امارات متحده عربی است که سرشار از منابع نفت و گاز بوده و شرکت زادکو،[پ ۱] وابسته به شرکت ملی نفت ابوظبی در آن تأسیسات نفتی دایر کرده‌است.[۱] ورود افراد معمولی به این جزیره ممنوع[۱] و به علت اینکه منبع آب نوشیدنی به گونه طبیعی در آن وجود نداشته پیش از ایجاد تأسیسات نفتی مسکونی نبوده‌است.[۱] فرودگاه کوچکی در این جزیره وجود دارد که به نام فرودگاه زرکوه[پ ۲] شناخته می‌شود.[۲] مسعود گودرزی، از نمایندگان مجلس ایران، ادعا نموده‌است این جزیره و جزیره صیر ابونعیر به ایران تعلق دارد.[۳][۴]

مالکیت[ویرایش]

در اسفندماه سال ۱۳۹۵ مسعود گودرزی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت مالکیت ایران بر جزایر آریانا و زرکوه طبق اسناد حقوقی مشخص است و وزارت خارجه هم درحال حاضر پیگیری‌های لازم را پیرامون این موضوع را انجام می‌دهد و اینکه چه زمانی مالکیت این جزایر به صورت کامل از آن ایران خواهد شد بر اساس چارچوب‌های سیاست خارجی صورت می‌گیرد و این موضوع از طریق مجامع بین‌المللی درحال انجام است و هیچ کشوری حق اظهارنظر دربارهٔ آنها را ندارد.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

معادل‌های انگلیسی[ویرایش]

  1. Zakum Development Company (ZADCO)
  2. Zirku Airport

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Radan, Silvia. "An exotic island you cannot visit". Khaleej Times (به انگلیسی). Retrieved 2021-03-09.
  2. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Zirku Airport فرودگاه زرکوه». در [[ویکی‌پدیای (انگلیسی)|دانشنامهٔ ویکی‌پدیای (انگلیسی)]]، بازبینی‌شده در ۰۷ فروردین ۱۳۹۵.
  3. "جزیره «آریایی» را از اشغال اماراتی‌ها آزاد کنید! - سایت خبری تحلیلی تابناک - اخبار ایران و جهان". TABNAK. 2016-03-26. Retrieved 2016-03-26.
  4. Jafari، Soroush (۲۰۱۶-۰۹-۲۲). «یک مقام ایران: امارات دو جزیره ایرانی را اشغال کرده‌است». euronews. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۰۹.
  5. Agency، قوه قضائیه | خبرگزاری میزان | Mizan Online News (۵ اسفند ۱۳۹۵). «دو جزیره به جزایر ایران اضافه می‌شود/ پیگیری وزارت خارجه برای بازپس‌گیری "آریانا" و "زرکوه"». دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۰۹.