نهنگ بزرگ‌باله کوچک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

Minke whale
Dwarf minke whale
Size compared to an average human
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانورانia
شاخه: طنابداران
رده: پستاندارانia
زیررده: هوددان
راسته: آب‌بازسانان
زیرراسته: آب‌بازسانان بی‌دندان
تیره: بزرگ‌باله‌ایان
سرده: تیغ‌باله‌ها
گونه: B. acutorostrata
B. bonaerensis
نام دوبخشی
Balaenoptera acutorostrata
Balaenoptera bonaerensis

نهنگ بزرگ‌باله کوچک یا نهنگ مینکی گونه ای آب‌بازسان بی‌دندان است. این جانور دو گونه دارد: نهنگ مینکی شمالی و نهنگ مینکی قطب جنوب (جنوبی). این نهنگ نخستین بار در سال ۱۷۸۰ توسط طبیعت‌شناس دانمارکی اتو فابریسیوس شناسایی شد. او گمان کرد که این نهنگ پیشتر شناسایی شده و نام نهنگ پوزه‌بطری شمالی که در سال ۱۷۷۶ از سوی اوتو فریدریش مولر پیشنهاد شده بود را بر آن گذاشت.[۱] پس از آن برنارد ژرمن دو لاسه‌پد در ۱۸۰۴ یک گونهٔ جوان این نهنگ را شناسایی کرد[۲] و نامی بر آن گذاشت که تقریباً ترجمهٔ مینکه وال از زبان نروژی است. احتمالاً او این نام را از نام یک شکارچی نهنگ به نام منکه که نروژی بود گرفته بود. این فرد هم نهنگ مینکی را با نهنگ آبی اشتباه گرفته بود.[۳]

نهنگ مینکی پس از یوزنهنگ کوتوله کوچکترین نهنگ بی‌دندان است. آن‌ها پس از ۶ تا ۸ سال بالغ می‌شوند، طول نهنگ‌های نر ۶٫۹ متر و نهنگ‌های ماده ۸ متر است. بزرگترین نهنگ‌های ماده آن‌ها طولی میان ۹٫۱ تا ۱۰٫۷ متر و بزرگترین نرها طولی میان ۸٫۸ تا ۹٫۸ دارند. هر دو جنس آن‌ها بین ۴ تا ۵ تن وزن دارند و بزرگترین نهنگ مینکی شناسایی‌شده، ۱۰ تن وزن داشته‌است.

نهنگ مینکی معمولاً بین ۳۰ تا ۵۰ سال عمر می‌کند و گاهی تا ۶۰ سال هم می‌رسد.

منابع[ویرایش]

  1. World Register of Marine Species, accessed 30 May 2017. Balaena rostrata Müller, 1776, accepted name Hyperoodon ampullatus (Forster, 1770).
  2. Lacepède, Histoire naturelle des cétacées. (Paris, 1804).
  3. "Dictionary.com". Retrieved 2007-08-30.