بحران مصر (۲۰۱۱–۲۰۱۴)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بحران مصر، دوره ای بود که با انقلاب ۲۰۱۱ مصر آغاز شد و با روی کار آمدن رژیم ضدانقلابی، به ریاست عبدالفتاح سیسی در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید. این سه سال، دارای ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی پرآشوب بود که با اعتراضات توده‌ای، یک رشته انتخابات مردمی، درگیری‌های مرگبار و تقویت نظامی شناخته شد. این رویدادها تأثیری ماندگار بر روند کنونی کشور، نظام سیاسی و جامعه آن داشته‌است.

در سال ۲۰۱۱، صدها هزار مصری در یک جنبش اعتراضی توده‌ای که از نظر ایدئولوژیکی و اجتماعی متنوع بود، به خیابان‌ها آمدند تا در نهایت حسنی مبارک، رئیس‌جمهور دیرینه مصر را سرنگون کردند.[۱][۲] پس از آن یک بحران سیاسی طولانی ایجاد شد و شورای عالی نیروهای مسلح مصر، کنترل کشور را به دست گرفت تا در نهایت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۲، محمد مرسی، رهبر سابق اخوان‌المسلمین، به عنوان نخستین رئیس‌جمهور منتخب دموکراتیک مصر به قدرت رسید.[۳] با این حال، اختلافات مداوم بین اخوان‌المسلمین و سکولارها به اعتراضات ضددولتی انجامید و در نهایت با کودتای ۳ ژوئیه ۲۰۱۳ علیه مرسی، به رهبری ژنرال عبدالفتاح سیسی، فرمانده کل ارتش، به اوج خود رسید. این اقدام نظامی باعث تعمیق شکاف سیاسی شد و به سرکوب توسط نیروهای امنیتی انجامید که منجر به کشته‌شدن بیش از هزار نفر از حامیان مرسی شد.[۴] در سال ۲۰۱۴، عبدالفتاح سیسی، در نهایت با پیروزی قاطع در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و ناظران بین‌المللی از آن به عنوان یک انتخابات فاقد استانداردهای دموکراتیک انتقاد کردند.[۵]

در این سال‌های آشفتگی سیاسی، اقتدار دولت مورد تهدید قرار گرفته بود، اما هرگز فرونپاشید. خواسته‌های معترضان از جمله نان، آزادی، عزّت و دموکراسی برآورده نشد. ارتش، بیشتر بر سیاست مصر تمرکز کرد و سرکوب حداکثری اقدامات انقلابی در رژیم سیسی انجام شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

برای مطالعهٔ بیشتر[ویرایش]

  • علی, هاجر (2022). "مصر پس از بهار عربی: میراث بدون پیشرفت". www.giga-hamburg.de. موسسه آلمانی مطالعات جهانی و منطقه ای. ISSN 1862-3611.

منابع[ویرایش]

  1. "Violent Clashes Mark Protests Against Mubarak's Rule". The New York Times. 25 January 2011. Retrieved 8 January 2015.
  2. "Hosni Mubarak resigns as president". Al Jazeera. 11 February 2011. Retrieved 8 January 2015.
  3. "New president: Egypt turns page to new era". CNN. 30 June 2012. Retrieved 13 May 2022.
  4. "Egypt Timeline: Since the Arab Uprising". United States Institute of Peace. 2 July 2019. Retrieved 13 May 2022.
  5. Kirkpatrick, David D. (29 May 2014). "International Observers Find Egypt's Presidential Election Fell Short of Standards". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved 13 May 2022.