آنتونینوس پیوس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آنتونینوس پیوس
پانزدهمین امپراتور امپراتوری روم
سلطنت۱۱ ژوئیه ۱۳۸ - ۷ مارس ۱۶۱
پیشینهادریانوس
جانشینمارکوس اورلیوس و لوسیوس وروس
زاده۱۹ سپتامبر ۸۶
لانویوم
درگذشته۷ مارس ۱۶۱ (۷۴ سال)
لوریوم
آرامگاه
فرزند(ان)فاستینای جوان
مارکوس اورلیوس (فرزندخوانده)
لوسیوس وروس (فرزندخوانده)
نام کامل
تیتوس اورلیوس فولووس بویونیوس آریوس آنتونینوس
دودماندودمان آنتونی نروایی
پدرتیتوس اورلیوس فولوس (پدر واقعی)
هادریانوس (پدرخوانده)
مادرآریا فادیلا

تیتوس اورلیوس فولووس بویونیوس آریوس آنتونینوس (به لاتین: Titus Aurelius Fulvus Boionius Arrius Antoninus)‏ (۸۶–۱۶۱) مشهور به آنتونینوس پیوس (به لاتین: Antoninus Pius) امپراتور روم بین سال‌های ۱۳۸ تا ۱۶۱ میلادی بود.

زندگی[ویرایش]

آنتونینوس پیوس با نام واقعی تیتوس اورلیوس فولووس (به لاتین: Titus Aurelius Fulvus) در سال ۸۶ میلادی در لانوویوم زاده شد. پس از مرگ پدرش ثروت زیادی به ارث او رسید و در سال ۱۲۰ میلادی به مقام کنسولی نائل شد. در سال ۱۳۸ از سوی امپراتور وقت هادریانوس به عنوان افسر دارای اختیارات کنسولی به آسیا فرستاده شد و در همان سال نیز هادریانوس او را به عنوان فرزندخوانده و جانشین خود معرفی نمود. هادریانوس در ۱۰ ژوئیه ۱۳۸ درگذشت و آنتونینوس به عنوان امپراتور جدید روم بر تخت فرمانروایی نشست.

آنتونینوس را به دلیل پاسداشت یاد و خاطرهٔ هادریانوس، پیوس لقب دادند و او را آنتونینوس پیوس نامیدند. دوران حکومت آنتونینوس پیوس با آرامش و رضایت مردم همراه بود. او در مسایل عمومی همچون پدر ملت رفتار می‌کرد و اعدام مسیحیان نیز به دلیل اقدامات او تا حد زیادی متوقف شده بود. امپراتوری روم در زمان فرمانروایی او وسیعتر شده بود و دیواری به نام او با نام دیوار آنتونینی بین رودخانه‌های فورث و کلاید (واقع در بریتانیای امروزی) ساخته شد.

آنتونینوس پیوس در ۷ مارس ۱۶۱ در سن ۷۴ سالگی درگذشت و فرزندخوانده‌اش مارکوس اورلیوس جانشین او شد.

منابع[ویرایش]

  • David Crystal (1995), The Cambridge Biographical Encyclopedia (به انگلیسی) (Second edition ed.), Cambridge University Press, p. p.36 {{citation}}: |edition= has extra text (help); |صفحه= has extra text (help)
  • Antoninus Pius (Roman emperor) -- Encyclopedia Britannica
  • CATHOLIC ENCYCLOPEDIA: Antoninus Pius - New Advent