ویکی‌پدیا:چرخه واگردانی‌های خفن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ویکی‌پدیا:چوخ)
اممممم...ممکن است چه ضرری داشته باشد؟!

چرخه واگردانی‌های خفن یک روشِ جالب برای وادارکردنِ مقاله به نسخه‌ای‌ست که شما ترجیح می‌دهید. این روش، ترکیبی از رهنمودِ بازی با سیستم و سیاستِ نادیده‌گرفتن تمام قوانین است و به‌ویژه برای نشان‌دادنِ خشم و اعتراضِ شما به واگردانی‌هایی که بوسیلهٔ مخالفانِ شما صورت گرفته، کاربرد دارد.

کاربردِ «وپ:چوخ»[ویرایش]

همچنین ممکن است برای کمک به شدت‌دادنِ بحث، توقفِ مداومِ بحث از حرکت به جلو، صرفه‌جویی در زمان و اطمینان از عدم نیاز به مراحل حل اختلاف مورد استفاده قرار گیرد. توجه داشته باشید که در این روش ممکن است شما نتوانید دقت و دیپلماسی را به‌خوبی رعایت کنید. این فقط یک ایده است و ممکن است بعضی از ویرایشگران را واقعاً با این روش خود ناراحت کنید.

جزئیات[ویرایش]

چرخهٔ واگردانی‌های خفن یا چوخ، کاربردِ مؤثرِ خود را زمانی نشان می‌دهد که شما قصدِ ایجادِ جنگ ویرایشی دارید و می‌خواهید تمامِ ویرایشگران را وادار به کار کنید. این یک استراتژیِ عالی برای تحریک‌کردن مخالفان است، چون که بیشتر مردم نسبت به عملِ شما با خشم واکنش نشان می‌دهند و شما می‌توانید ادعای حسن نیت کنید و به‌عنوانِ حملهٔ شخصی از آنها شکایت نمایید.

جنگاورانِ ویرایشی[ویرایش]

وپ:چوخ یکی از بهترین و کاربردی‌ترین روش‌های موردِاستفادهٔ «جنگاورانِ ویرایشی» است. برای اجرای موفق این روش به نسبت سایر روش‌های موجود، به دیپلماسی یا مهارتِ بیشتری نیاز نیست. شما می‌توانید از پاپ‌آپس یا سایر ابزارهای واگردان‌کننده و استفاده از خلاصه‌ویرایش‌های ساده‌ای همچون «واگردانیِ خرابکاری» استفاده کنید.

قُلدری‌ در برابر تازه‌واردان[ویرایش]

شما می‌توانید از وپ:چوخ به‌طور غیرمستقیم برای قُلدری‌کردن در برابر تازه‌واردان هم استفاده کنید (به‌خصوص برای مواردی که متوجهِ عدمِ درکِ صحیح و تجربهٔ آنها شده باشید)، اما همواره به یاد داشته باشید که روزی یکی از همین تازه‌واردان ممکن است آنقدر رشد و تکامل پیدا کند که به اسطوره و افسانه بدل شود.

گفتگو کاملاً چرند[ویرایش]

بهتر است به‌جای درگیرشدن در جنگ، به دنبال کمک باشید. هنگامی که اختلاف‌نظر روشن است، همهٔ طرف‌ها باید آتش‌بس بدهند و موضوع را در صفحهٔ بحث حل‌وفصل کنند یا اینکه از جاهای مناسب کمک بطلبند. راه‌های برخورد دیگری نیز که گاه توسط جامعهٔ کاربری توصیه می‌شود، در ادامه بیان خواهد شد.

اگر با وجود همهٔ تلاش‌ها، یک یا چند کاربر نمی‌خواهند جنگ ویرایشی را کنار بگذارند، از همکاری امتناع دارند یا از توجه به اطلاعاتی که به آن‌ها داده شده‌است خودداری می‌کنند، آنگاه با گزارش موضوع در وپ:تام از یکی از مدیران بخواهید به موضوع رسیدگی کند. دادن هشدار الزامی نیست، اما اگر به‌نظر می‌رسد کاربر از موضوعِ ممنوعیت جنگ‌های ویرایشی آگاه نیست، می‌توان او را با استفاده از {{هشدار نقض قانون سه برگردان}} در صفحهٔ بحثش از این سیاست آگاه کرد. اگر خودتان یکی از طرف‌های فعالِ این جنگ بوده‌اید، از گذاشتن الگوهای عمومی خرابکاری در صفحهٔ بحث کاربر خودداری کنید؛ چنین کاری می‌تواند خصمانه تلقی شود. به‌جای آن بهتر است پیام خود را به زبان خودتان برای همان موضوع خاص درج کنید و در آن تلاش بر آرام‌کردن شرایط داشته باشید. بیخیالش، واگردانی کارتان را راه می‌اندازد.

جستار وابسته[ویرایش]