ویکی‌پدیا:سیاست حفاظت از صفحه‌ها

صفحه حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

Gold padlock کاملاً حفاظت‌شده
Pink padlock حفاظت الگو
Silver padlock نیمه‌حفاظت‌شده
Blue padlock در برابر ایجاد
Green padlock در برابر انتقال
Purple padlock در برابر بارگذاری
White padlock نیازمند بازبینی
Dark blue padlock نیمه‌حفاظت‌شدهٔ ویژه
Black padlock دفتری
Turquoise padlock آبشاری

ویکی‌پدیا حول این اصل که همه می‌توانند آن را ویرایش کنند پایه‌گذاری شده‌است و در نتیجه هدف این است که صفحه‌های هرچه بیشتری از سوی عموم قابل ویرایش شدن، یعنی افزودن مطلب و اصلاح اشتباهات باشد. با این حال، تحت شرایط خاصی، اگر به دلیل قابل ویرایش بودنِ یک صفحه، احتمال بروز آسیبی برود، چنین صفحه‌ای ممکن است نیاز به اعمال محدودیت فنی برای کسانی که اجازهٔ ویرایش آن را دارند داشته باشد. چنین محدودیتی غالباً موقت است، ولی گاه می‌تواند دایم نیز باشد. اعمال چنین محدودیتی حفاظت نامیده می‌شود.

حفاظت یا خروج از حفاظت صفحه‌ها توسط مدیران ویکی‌پدیا انجام می‌شود. با این وجود هر کاربری می‌تواند درخواست محافظت یا خروج از آن را بدهد. محافظت ممکن است دایمی باشد یا پس از مدتی معین منقضی شود.

معمول‌ترین نوع حفاظت کاملاً حفاظت‌شده و نیمه‌حفاظت‌شده هستند. صفحه‌های کاملاً حفاظت‌شده تنها توسط مدیران قابل ویرایش هستند و صفحه‌های نیمه‌حفاظت‌شده تنها توسط کاربرانی که به سامانه وارد شده‌اند و حساب کاربری آنها تأییدشده است. هر حساب کاربری پس از گذشت حداقل ۴ روز و انجام ۱۰ ویرایش به‌طور خودکار تأیید می‌شود. بقیهٔ انواع حفاظت در زیر توضیح داده شده‌اند. صفحه‌های حفاظت شده معمولاً توسط تصویر یک قفل کوچک در بالا گوشهٔ سمت چپ مشخص شده‌اند. قفل‌هایی با رنگ‌های مختلف — چنان‌که در تصویر سمت چپ نشان داده شده‌است — نشان دهندهٔ انواع مختلف حفاظت هستند. برای نمایش قفل معمولاً الگوی {{Pp}} در صفحه قرار داده می‌شود.

گذاشتن نشانگر موس روی علامت قفل باعث باز شدن جعبهٔ کوچکی می‌شود که می‌گوید «این صفحه حفاظت شده‌است». اگر پارامتر دلیل حفاظت در الگو مشخص شده باشد، دلیل حفاظت نیز در جعبه نمایش داده می‌شود. اگر تاریخ انقضای حفاظت در الگو لحاظ شده باشد، در جعبهٔ ظاهر شده هم نمایش داده می‌شود.

این سیاست‌نامه انواع حفاظت‌ها، مراحل حفاظت و خروج از حفاظت صفحه‌ها و نیز دلایلی که طبق آن حفاظت باید یا نباید صورت گیرد را با جزئیات تشریح می‌کند.

مروری اجمالی بر گونه‌های حفاظت

گونه‌های حفاظت از این قرارند:

  • کاملاً حفاظت‌شده که اجازهٔ ویرایش را تنها به مدیران می‌دهد. فایل‌های کاملاً حفاظت‌شده قابل جایگزینی با فایل‌های جدید نیستند.
  • نیمه‌حفاظت‌شده که در آن، صفحه در مقابل ویرایش توسط کاربرانی که واردِ سامانه نشده‌اند یا حساب کاربری تأییدشده ندارند، حفاظت می‌شود.
  • حفاظت‌شده در برابر ایجاد که از ایجاد یک صفحه (غالباً صفحه‌ای حذف‌شده) جلوگیری می‌کند.
  • حفاظت‌شده در برابر انتقال که در آن، ویرایش صفحه برای همه امکان‌پذیر است، اما انتقال صفحه فقط توسط مدیران امکان‌پذیر است. مقاله‌های کاملاً حفاظت‌شده به‌طور خودبه‌خودی در برابر انتقال هم حفاظت می‌شوند.
  • حفاظت‌شده در برابر بارگذاری که از بارگذاری نسخه‌های جدیدی از یک فایل به‌جای نسخهٔ قدیمی -مگر از سوی مدیران- جلوگیری می‌کند، اما محدودیتی برای ویرایش صفحهٔ توضیحات فایل ایجاد نمی‌کند.
  • حفاظت نیازمند بازبینی که ویرایش‌های انجام‌شدهٔ کاربرانی که دسترسی گشت‌خودکار[۱] ندارند، برچسبِ «نیازمند بازبینی» می‌خورَد تا کاربرهای گشت‌زن، بعد از بررسی ویرایش‌ها، آنها را تأیید یا رد کنند. تغییرات این صفحه‌ها تا زمانی که ویرایش‌هایشان توسط گشت‌زنان تأیید نشود توسط کاربرانی که وارد سامانه نشده‌اند قابل مشاهده نیست.
  • حفاظت‌شده به‌طور آبشاری به این معنی است که تمام صفحه‌هایی که در یک صفحهٔ حفاظت‌شده گنجانده شده‌اند نیز به حالت کاملاً حفاظت‌شده درمی‌آیند.

کاربرانِ غیرمدیر می‌توانند در صفحهٔ ویکی‌پدیا:درخواست تغییر وضعیت محافظت برای حفاظت یا خروج از حفاظت یک صفحه درخواستی بنویسند. ویرایش در یک صفحهٔ کاملاً حفاظت‌شده باید در صفحهٔ بحث مقالهٔ مربوط مطرح شود تا در صورت غیربحث‌برانگیز بودن و وجود اجماع توسط یکی از مدیران در مقاله اعمال شود.

بجز مواردی که به اقدام رسمی از سوی بنیاد ویکی‌مدیا یا صفحه‌هایی در فضای نام مدیاویکی مربوط است، در صورتی که دلیل حفاظت مرتفع شده باشد، یا زمان کافی‌ای گذشته باشد یا اجماعی بر لزوم ادامهٔ حفاظت وجود نداشته باشد، مدیران می‌توانند یک صفحه را از حفاظت خارج کنند. ویرایشگرانی که مایل به خروج از حفاظت صفحه‌ای هستند، باید در قدم اول از مدیر حفاظت‌کننده درخواست کنند، مگر اینکه مدیر مربوط فعال نباشد یا دیگر مدیر نباشد. در مرحلهٔ بعد، باید در درخواست‌های خروج از محافظت درخواست دهند. دقت شود که در صورتی که مدیر حفاظت‌کننده فعال باشد و رفع حفاظت ابتدا با او مطرح نشود، درخواست در درخواست‌های خروج از محافظت معمولاً رد می‌شود. هر بار که صفحه‌ای به حالت حفاظت‌شده دربیاید، اطلاعات مربوط به این تغییر در صفحهٔ فهرست حفاظت‌ها ثبت می‌شود.

گونه‌های حفاظت

کاملاً حفاظت‌شده

محافظت کامل
محافظت کامل

یک صفحهٔ کاملاً حفاظت‌شده را تنها مدیران می‌توانند ویرایش یا منتقل کنند. این حفاظت ممکن است موقت یا دائم باشد.

ویرایش در یک صفحهٔ کاملاً حفاظت‌شده باید در صفحهٔ بحث درخواست شود تا مدیران بر مبنای اجماع، آن را اعمال کنند. قرار دادن الگوی {{ویرایش کاملاً حفاظت‌شده}} در صفحهٔ بحث باعث جلب توجه مدیران برای اعمال ویرایش‌های غیربحث‌برانگیز می‌شود.

مناقشه بر سر محتوا

در صفحه‌هایی که صحنهٔ جنگ ویرایشی شده‌اند، حفاظت کاملِ صفحه برای مدتی کوتاه، طرف‌های درگیر را مجبور به گفتگو در صفحهٔ بحث و رسیدن به اجماع خواهد کرد. با جنگ‌های ویرایشیِ مقطعی یا مداوم از سوی چند کاربرِ مشخص، بهتر است با قطع دسترسی برخورد کرد تا از ویرایش صفحه توسط کاربران دیگر جلوگیری نشود.

زمانی که صفحه‌ای به خاطر مناقشات و جنگ‌های ویرایشی قفل می‌شود، باید در وضعیت جاریِ خود مورد حفاظت قرار بگیرد (به این معنی که قبل از حفاظت، واگردانی نشود)، به‌جز در مواردی که نسخهٔ جاری در تضاد آشکار با سیاست‌های محتوایی نظیر خرابکاری، حق تکثیر یا زندگی‌نامهٔ زندگان باشد؛ به همین دلیل، باید به خاطر داشت که وقتی صفحه‌ای در خلال یک جنگ ویرایشی توسط مدیران به حالت حفاظت‌شده درمی‌آید، این به معنی تأیید محتوای نسخه‌ای از آن صفحه که حفاظت شده، از طرف آن مدیر یا دیگران نیست. از آنجا که حفاظت صفحه در آخرین وضعیت ممکن است به نفع یکی از طرف‌های درگیر در جنگ ویرایشی و تبعیض‌آمیز باشد، مدیران می‌توانند صفحه را به آخرین نسخهٔ پیش از جنگ ویرایشی واگردانی کنند، البته در صورتی که خطر چنین تبعیضی واقعاً وجود داشته باشد. صفحه‌های حفاظت‌شده به‌خاطر مناقشه فقط می‌توانند مورد ویرایش‌های غیربحث‌برانگیز قرار گیرند. ویرایشگران ویکی‌پدیا نباید درخواست کنند که صفحه‌ای در یک نسخهٔ خاص به حالت حفاظت‌شده درآید، یا صفحه‌ای که حفاظت شده‌است به یک نسخهٔ قدیمی‌تر واگردانی شود. به جای آن، تلاش افراد باید در جهت حل مناقشات از طریق صفحهٔ بحث مقاله باشد. به این صفحه نیز نگاه کنید.

مدیرانی که خودشان در یک جنگ ویرایشی شرکت داشته‌اند، اجازه ندارند صفحهٔ موردنظر را به حالت حفاظت‌شده دربیاورند؛ مگر آن‌که یک خرابکاری ساده اتفاق افتاده باشد، یا جنگ ویرایشی در راستای حذف عبارات توهین‌آمیز در مقاله‌ای باشد که در مورد یک فرد زنده نوشته شده‌است.

خرابکاری

محافظت کامل پیش‌دستانه در تضاد با ذات آزاد بودن ویرایش در ویکی‌پدیاست. دوره‌های کوتاهی از محافظت کامل در موارد نادری که تعداد زیادی حساب کاربریِ تأییدشده برای حمله‌های خرابکارانهٔ مداوم به یک صفحه استفاده شوند اعمال می‌شود. خرابکاری مداوم یا امکان خرابکاری در آینده در صفحه‌های پربازدید به‌ندرت دلیلی برای محافظت کامل می‌توانند باشند. برای نوشتارهایی که تاریخچه‌ای طولانی از خرابکاری مداوم و گسترده دارند، نیمه‌حفاظت‌شده گزینهٔ مناسبی‌ست.[نیازمند نمونه]

بازبینی تاریخچه

اگر صفحه‌ای حذف‌شده تحت بررسی حذف قرار گیرد، معمولاً تنها مدیران قادر به مشاهدهٔ محتویات پیشینِ صفحه هستند. اگر مدیران تشخیص دهند که اجازه دادن به دیگر کاربران برای مشاهدهٔ محتویات صفحه به گفتگو کمک می‌کند، می‌توانند صفحه را بازیابی کنند یا به‌جایش صفحه‌ای خالی بگذارند و صفحه را برای جلوگیری از هر ویرایش جدیدی کاملاً محافظت کنند. در این صورت، محتویات پیشینِ صفحه در تاریخچهٔ صفحه توسط دیگران در دسترس خواهد بود.

حفاظت الگو

قفل صورتی
میانبر سیاست:

یک صفحهٔ الگوحفاظت‌شده می‌تواند تنها توسط مدیران یا کاربرانی در گروه ویرایشگران الگو ویرایش شود. این سطح حفاظت می‌تواند فقط در الگوهای حساس، پودمان‌ها و احتمالاً در موارد نادری که صفحه‌ها در دیگر فضاهای نام به میزان بسیار زیاد تراگنجانش می‌شوند به‌کار گرفته شود.

این سطح حفاظتی است[۲] که حفاظت کامل را در صفحه‌هایی که تنها به دلیل شمار تراگنجانش‌های زیاد -و نه اختلافات محتوایی- حفاظت می‌شود جایگزین می‌کند. این حفاظت تنها باید برای الگوهایی مورد استفاده قرار گیرد که به دلیل حساسیت بالایشان در صورت عدم استفاده از این حفاظت باید از حفاظت کامل برخوردار شوند. این حفاظت نباید در الگوهای کمتر مخاطره‌آمیز استفاده شود، با این استدلال که دسترسی کاربری ویرایشگر الگو وجود دارد. وجود این دسترسی نباید منجر شود الگوهای بیشتری برای ویرایش عمومی جامعه غیرقابل ویرایش شود.

ویرایشگران می‌توانند در صفحهٔ بحث یک صفحهٔ الگوحفاظت‌شده درخواست ویرایش دهند و در صورت نیاز برای جلب توجه مدیران از الگوی {{ویرایش الگوحفاظت‌شده}} استفاده کنند.

نیمه‌حفاظت‌شده

قفل نقره‌ای

محافظت نیمه از انجام ویرایش توسط کاربران ثبت‌نام نکرده (آی‌پی‌ها) و نیز کاربرانی که حساب آنها تأییدشدهٔ خودکار (حداقل ۴ روز عمر کاربری و حداقل ۱۰ ویرایش) نیست جلوگیری می‌کند. چنین سطح محافظتی هنگامی مفید است که مقادیر قابل توجهی مناقشه بر سر محتوا یا خرابکاری از سوی کاربران جدید یا ثبت‌نام نشده وجود داشته باشد، و/یا برای جلوگیری از ویرایش زاپاس کابران بسته شده، خصوصاً هنگامی که در زندگی‌نامهٔ زندگانی که اخیراً از سوی رسانه‌ها کانون توجه بوده‌اند رخ دهد. تغییرات در حال انتظار جایگزین جدیدی برای نیمه‌حفاظت است که هنگامی که یک نوشتار مداوماً مورد خرابکاری قرار می‌گیرد و بجز آن ویرایش‌های مفید کمی دارد.

ویرایشگرانی که نمی‌توانند در صفحه‌های نیمه‌حفاظت‌شده ویرایش کنند می‌توانند درخواست خود را در صفحهٔ بحث مقاله مطرح کنند و در صورت نیاز برای جلب توجه مدیران از الگوی {{ویرایش نیمه‌حفاظت‌شده}} استفاده کنند. اگر صفحهٔ مورد نظر و صفحهٔ بحثش هر دو حفاظت شده هستند باید در ویکی‌پدیا:درخواست‌های ویرایش درخواست داد.

راهنمای مدیران

مدیران می‌توانند نیمه حفاظت بی‌پایان را بر صفحه‌هایی که به‌طور مداوم و گسترده در معرض خرابکاری یا نقض سیاست‌های محتوایی ویکی‌پدیا (مانند زندگی‌نامه زندگان یا دیدگاه بی‌طرف) هستند اعمال کنند. نیمه حفاظت نه باید به‌طور پیش‌دستانه بر ضد خرابکاری‌هایی که هنوز رخ نداده استفاده شود و نه برای برتری بخشیدن به کاربران ثبت‌نام شده بر کاربران ثبت‌نام نشده در یک اختلاف‌نظر متعارف بر سر محتوا.

به‌علاوه، مدیران می‌توانند حفاظت موقت را در موارد زیر بکار گیرند:

  • صفحه‌هایی که در معرض خرابکاری یا مناقشهٔ گسترده اما موقت هستند (مثلاً به دلیل توجه رسانه‌ای)، آن هم هنگامی که قطع دسترسی کاربران منفرد عملی نیست.
  • صفحه‌هایی که صحنهٔ جنگ ویرایشی هستند هنگامی که همهٔ طرف‌های درگیر کاربران ثبت‌نام نشده یا جدید هستند (که در غیر این صورت حفاظت کامل باید به عمل می‌آمد). چنین قاعده‌ای در مواردی که پای کاربران تأییدشدهٔ خودکار وسط است کاربرد ندارد.
  • صفحه‌هایی که صحنهٔ جنگ ویرایشی یا خرابکاری از سوی کاربران ثبت‌نام نشده‌ای هستند که با تغییر آی‌پی خواه با استفاده از رایانه‌های مختلف یا تغییر آدرس با استفاده از آی‌پی. های دینامیک یا هر تکنیک دیگری دست به ویرایش می‌زنند.
  • صفحه‌های بحثی که تحت اخلالگری مداوم بوده‌اند. چنین حفاظتی باید با مضایقه اعمال شود، چرا که از مشارکت کاربران ثبت‌نام نشده و جدید در گفتگو جلوگیری می‌کند. معمولاً یک صفحه و بحث آن به‌طور همزمان نباید محافظت شوند. در صورتی که یک صفحه و صفحهٔ بحثش به‌طور همزمان محافظت شده‌اند، در صفحهٔ بحث باید کاربران محروم شده از ویرایش به درخواست‌های ویرایش دعوت شوند تا از اینکه هیج ویرایشگری به‌طور کامل از مشارکت محروم نشده‌است اطمینان حاصل شود.
  • محافظت در صفحه‌های بحث کاربران مسدود شده و آی‌پی‌ها باید با مضایقه اعمال شود. در عوض باید کاربر مجدداً مسدود شود بدون اینکه اجازهٔ ویرایش صفحهٔ بحث خود را داشته باشد. در صورت نیاز یا در صورتی که انسداد بدون اجازهٔ ویرایش صفحهٔ بحث مفید واقع نشود، حفاظت باید فقط برای مدت کوتاهی، نه طولانی‌تر از دوران بندایش اعمال شود.

مقالهٔ پیشنهادی هفته می‌تواند نیمه حفاظت شود. اما از آنجا این مقاله در معرض خرابکاری ناگهانی در زمان‌های مشخصی از روز قرار دارد، در اکثر مواقع مدیران باید آن را برای مدت کوتاهی محافظت کنند.

نیمه‌حفاظت‌شده ویژه

Dark blue padlock

نیمه حفاظت ویژه[۳] به حفاظتی گفته می‌شود که صفحه را در مقابل ویرایش آی‌پی یا کاربر ناشناس، هر کاربری که از ایجاد حسابش کمتر از ۳۰ روز می‌گذرد و کمتر از ۵۰۰ ویرایش دارد، محافظت می‌کند. کاربران دارای دسترسی تأییدشدهٔ پایدار اجازهٔ ویرایش این صفحات را دارند.[۴]

زمانی که نیمه‌حفاظت مقاله کارساز نبود، مدیران می‌توانند صفحات را در هر زمینه‌ای در برابر مشکلاتی مانند خرابکاری، جنگ ویرایشی، زاپاس‌بازی و … نیمه‌محافظت ویژه کنند. همچنین مدیران می‌توانند قفل آبی را برای حفاظت در برابر ایجاد هم استفاده کنند. مدیران نباید از این نوع محافظت برای حفاظت در مقابل اخلالگری‌هایی که هنوز رخ نداده‌اند یا در مناقشه‌های محتوایی صحیح که یک طرف آن‌ها کاربر تأییدشدهٔ پایدار نیست، و استفاده از حفاظت موجب برتری طرف دیگر می‌شود، استفاده کنند. در باقی موارد محافظت در این سطح با اجماع در بحث صفحه یا توسط هیئت داوری یا هیئت نظارت اعمال می‌شود.

صفحه‌هایی که در حال حاضر از این سطح محافظت استفاده می‌کنند در ویژه:صفحه‌های محافظت‌شده قابل رؤیت هستند و استفاده‌های جدید در ویکی‌پدیا:گزارش دیتابیس/صفحه‌های دارای نیمه‌محافظت ویژه به اجتماع اطلاع داد می‌شود.

حفاظت در برابر ایجاد

مدیران توانایی محافظت کردن یک صفحه را در برابر ایجاد دارند. این امکان زمانی مفید است که یک مقاله حذف شود، اما به‌طور مکرر توسط کاربران ایجاد شود. فهرست این صفحه‌ها را می‌توان در ویژه:عنوان‌های محافظت‌شده یافت.

صفحه‌هایی که در برابر ایجاد محافظت می‌شوند معمولاً با عنوان «نمک‌خورده» شناخته می‌شوند. کاربر در صورتی که مطالب بهتری را برای ساخت مجدد آن مقاله داشته‌باشد باید درخواست خود را در بحث مدیر حذف کننده (در صورت عدم پاسخ گویی تابلوی اعلانات مدیران) یا ویکی‌پدیا:بررسی حذف مطرح کند. (در ویکی‌پدیای فارسی به علت فعال نبودن صفحهٔ ویکی‌پدیا:بررسی حذف، برای مواردی که توسط نظرخواهی حذف شده‌اند از وپ:نبح استفاده می‌شود).

همچنین فهرست دیگری در فهرست سیاه عنوان‌ها قرار دارد که انعطاف‌پذیری بیشتری داشته و امکان استفاده از عبارت باقاعده را می‌دهد.

حفاظت در برابر انتقال

حفاظت در برابر انتقال
حفاظت در برابر انتقال

یک صفحهٔ حفاظت‌شده در برابر انتقال را نمی‌توان به عنوان جدیدی منتقل کرد، مگر توسط مدیران. چنین سطح حفاظتی معمولاً برای موارد زیر به‌کار می‌رود:

وقتی که یک صفحه کاملاً حفاظت‌شده باشد، در برابر انتقال نیز حفاظت می‌شود. وقتی که یک صفحهٔ حفاظت‌شده توسط یک مدیر انتقال داده شود، صفحهٔ جدید به حالت حفاظت‌شده درمی‌آید، و صفحهٔ قدیمی (که فقط شامل یک تغییر مسیر به صفحهٔ جدید است)، از حالت حفاظت‌شده خارج می‌شود.

همان ضوابطی که در مورد حفاظت کامل صفحه‌های مورد مناقشه ذکر شد (از قبیل مجاز نبودن حفاظت از صفحه‌ها توسط مدیری که خود در مناقشه درگیر است) در مورد حفاظت صفحه‌های مورد مناقشه در برابر انتقال نیز مصداق دارد. همچون حفاظت کامل، حفاظت به‌خاطر جنگ ویرایشی نباید به معنی تأیید نام کنونی صفحه تلقی شود. وقتی حفاظت در برابر انتقال در خلال بحث دربارهٔ درخواست انتقال یک صفحه اعمال می‌شود، صفحه باید تحت نامی که هنگام آغاز درخواست انتقال داشته‌است محافظت شود.

حساب‌های کاربری‌ای که تازه ایجاد شده‌اند توانایی انتقال هیچ صفحه‌ای را ندارند. توضیحات بیشتر را در صفحهٔ ویکی‌پدیا:اختیارات گروه‌های کاربری بخوانید.

حفاظت نیازمند بازبینی

حفاظت سفید
حفاظت منتظر بازبینی

حفاظت نیازمند به بازبینی ابزاری‌ست که برای مقابله با خرابکاری و برخی مشکلات ادامه‌دار دیگر استفاده می‌شود که به همهٔ کاربران اجازهٔ ویرایش در صفحه‌ها را می‌دهد. حفاظت نیازمند به بازبینی می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای نیمه‌حفاظت استفاده شود که به کاربران ثبت‌نام نشده یا کاربران جدید، اجازهٔ ویرایش صفحه‌ها را می‌دهد، ولی ویرایش‌های آن‌ها را از دید بیشتر خوانندگان، مخفی نگه می‌دارد تا هنگامی که یک گشت‌زن اقدام به تأیید ویرایش‌ها کند.

هنگامی که صفحه‌ای دارای حفاظت نیازمند بازبینی توسط کاربران غیر گشت خودکار ویرایش می‌شود، تغییرات صفحه برای اغلب خوانندگان ویکی‌پدیا غیرقابل رؤیت است، تا هنگامی که توسط گشت‌زنان بررسی و تأیید شود.

تغییرات نیازمند به بازبینی با برچسب «ویرایش در حال انتظار» در تاریخچهٔ صفحه قابل دیدن هستند. آخرین نسخهٔ بررسی‌شده (نسخهٔ پایدار) توسط عموم قابل دیدن است. کاربرانی که به سامانه وارد شده‌اند آخرین نسخهٔ ویرایش‌شدهٔ صفحه را با تمام تغییرات صورت‌گرفته می‌بینند. هنگامی که ویرایشگرانی که گشت‌زن نیستند در صفحه‌ای که هنوز دارای ویرایش در حال انتظار است ویرایشی کنند، ویرایش‌های آن‌ها هم برچسب «ویرایش در حال انتظار» می‌خورد و برای کاربرانی که به سامانه وارد نشده‌اند غیرقابل رؤیت می‌شود.

چه کاربرانی که گشت خودکار هستند و چه کاربرانی که نیستند هنگام فشردن زبانهٔ ویرایش آخرین نسخهٔ مقاله را ویرایش می‌کنند. در صورتی که «ویرایش در حال انتظار» ی برای گشت‌زنی وجود داشته باشد، در کنار عنوان مقاله سمت چپ جعبه‌ای نمایش داده می‌شود که وجود ویرایش‌های در حال انتظار را اعلام می‌کند. برای اطلاعات بیشتر ویکی‌پدیا:تغییرات در حال انتظار را ببینید.

بررسی ویرایش‌های در حال انتظار باید طی زمان معقولی انجام شود. مدیریت انجام این کار باید در سطح جامعهٔ کاربری صورت پذیرد.

چه زمانی حفاظت نیازمند به بازبینی اعمال می‌شود؟

حفاظت نیازمند به بازبینی برای محافظت از موارد زیر به‌کار می‌رود:[۵]

  • همهٔ مقاله‌های خوب[۶]
  • همهٔ مقاله‌های برگزیده[۶]
  • همهٔ فهرست‌های برگزیده[۷]
  • مقاله‌های پربازدید[۶]
  • مقاله‌های در معرض خرابکاری مداوم[۸]
  • مقاله‌هایی که درج مطالب نقض‌کنندهٔ حق تکثیر در آن‌ها صورت می‌گیرد.[۸]
  • مقاله‌های افراد زنده که ویرایش‌های متناقض با زندگی‌نامه زندگان در آن‌ها صورت می‌گیرد.[۸]
  • مقاله‌هایی که بیش از ۷۰ واگردانی یا خنثی‌سازی داشته‌اند به مدت بی‌پایان، محافظت نیازمند بازبینی می‌شوند.[۹]
  • مقاله‌هایی که در یک هفته اخیر، بیش از ۵ واگردانی یا خنثی‌سازی داشته‌اند حداکثر به مدت ۳ ماه محافظت نیازمند به بازبینی می‌شوند.[۹]
میانبر سیاست:
  • مقاله‌های مرتبط به مناسبت‌ها رویدادها مانند مقالات مرتبط با المپیک، مقالات مرتبط با جام جهانی و… به صورت موضوعی بر پایهٔ رده یا موضوع حداکثر به مدت ۳ ماه به کمک محافظت نیازمند بازبینی محافظت می‌شوند.[۹]
  • برای اطلاع از نحوهٔ کار افزونهٔ محافظت نیازمند بازبینی، ویکی‌پدیا:تغییرات در حال انتظار را مطالعه کنید.

    به استثنای مقاله‌های خوب و برگزیده[۶] و فهرست‌های برگزیده،[۷] حفاظت نیازمند به بازبینی نباید به‌عنوان اقدامی پیش‌دستانه در مقابل خرابکاری که هنوز صورت نگرفته اعمال شود. همچون نیمه‌حفاظت، حفاظت نیازمند به بازبینی در صفحه‌های دارای مناقشه بر سر محتوا در صورتی که بیم آن رود که باعث تبعیض به ضرر گروهی از کاربران (کاربران ثبت‌نام‌نشده) می‌شود هرگز نباید به‌کار رود.

    حفاظت نیازمند به بازبینی نباید برای صفحه‌های دارای مشارکت خیلی بالا استفاده شود، حتی اگر این صفحه‌ها دارای معیارهای ذکر شده در قبل باشند، بلکه باید نیمه‌حفاظت اعمال شود.

    به‌علاوه، مدیران می‌توانند حفاظت نیازمند به بازبینی را به‌طور موقت برای صفحه‌هایی که در معرض خرابکاری یا اخلالگری گسترده اما موقت هستند (مثلاً به‌دلیل توجه رسانه‌ای) اعمال کنند، در صورتی که قطع دسترسی کاربران درگیر، عملی نباشد. همچون انواع دیگر محافظت‌ها، بازهٔ زمانی محافظت باید متناسب با مشکل باشد. حفاظت نیازمند به بازبینی بی‌پایان تنها باید در مواردی به‌کار رود که اخلالگری جدیِ طولانی‌مدتی در کار باشد.

    درخواست خروج از حفاظت نیازمند به بازبینی را می‌توان با هر یک از مدیران یا در ویکی‌پدیا:درخواست محافظت صفحه#درخواست‌های خروج از محافظت مطرح کرد.

    حفاظت رابط کاربری

    حفاظت رابط کاربری
    حفاظت رابط کاربری

    برخی قسمت‌های ویکی‌پدیا به‌طور دایم توسط نرم‌افزار مدیاویکی محافظت شده‌اند. فضای نام مدیاویکی که بخش‌هایی از رابط‌های سایت را تعریف می‌کند تحت حفاظت کامل است و مدیران نیز قادر به خروج از حفاظت آن نیستند. همچنین سیستم ویکی‌پدیا به‌طور خودکار صفحه‌های CSS و جاوااسکریپت هر کاربر مانند کاربر:مثال/monobook.css یا کاربر:مثال/cologneblue.js را به صورت حفاظت‌شدهٔ کامل درمی‌آورد به طوری که فقط توسط صاحب آن حساب کاربری و مدیران قابل ویرایش باشد. چنین حفاظتی برای هر زیرصفحهٔ کاربری با پسوند «css.» یا «js.» اعمال می‌شود. مدیران رابط کاربری می‌توانند در چنین صفحه‌هایی تغییر ایجاد کنند، مثلاً برای حذف اسکریپت کاربری که به‌طور نامناسبی استفاده شده‌است.

    حفاظت آبشاری

    حفاظت آبشاری
    حفاظت آبشاری

    کاربردهای این نوع از حفاظت از صفحات عبارتند از:

    • صفحاتی که بیننده‌های زیادی دارند، مانند صفحهٔ اصلی.
    • صفحاتی که به فهرست کردن آن دسته از صفحات می‌پردازند، که باید برای مدت طولانی حفاظت شوند.

    حفاظت آبشاری باعث می‌شود که تمام صفحاتی که در یک صفحه گنجانده شده‌اند (از جمله الگوها و تصاویر) به حالت کاملاً حفاظت‌شده در بیایند.

    حفاظت دفتری

    حفاظت توسط بنیاد
    حفاظت توسط بنیاد

    طبق سیاست استفاده کارمندان بنیاد از دسترسی‌های پیشرفته، کارمندان بنیاد ویکی‌مدیا، در برخی شرایط ویژه که تغییر در محتوای یک صفحه، بنا به دلایلی نظیر حق نشر یا افترا، مجاز نیست، راساً اقدام به قفل کردن آن صفحات می‌کنند. از مدیران ویکی‌پدیا انتظار می‌رود که در مورد وضعیت حفاظت این صفحات دخالتی نکنند، مگر این که این اجازه مشخصاً از طرف یکی از اعضای بنیاد ویکی‌مدیا به آن‌ها داده شود.

    خروج از حفاظت

    به جز در مورد صفحاتی که توسط اعضای بنیاد ویکی‌مدیا حفاظت شده‌اند، مدیران می‌توانند بقیهٔ صفحات را پس از طی مدت‌زمان معقولی از حفاظت خارج کنند، به‌خصوص اگر در صفحهٔ بحث آن مقاله برای مدت طولانی بحث جدیدی رخ نداده باشد.

    خارج کردن صفحات از حالت حفاظت‌شده پس از طی مدت‌زمان کوتاه از شروع حفاظت‌شدن صفحه، تنها زمانی مجاز است که کاربران ویکی‌پدیا در این باره به اجماع رسیده باشند، یا این کار با مشورتِ مدیری که حفاظت را شروع کرده‌است صورت بگیرد. این مورد به خصوص زمانی مصداق دارد که خاتمه دادن حفاظت از صفحه زمینه‌ساز شروع مجدد جنگ‌های ویرایش باشد و مدیری که صفحه را قفل کرده، در تلاش برای حل مناقشه قبل از خاتمهٔ حفاظت صفحه باشد.

    همچنین، مدیران می‌توانند زمان قفل کردن یک صفحه، مدتی برای حفاظت‌شدگی آن صفحه تعیین کنند؛ در این حالت، پس از طی آن مدت‌زمان، صفحه به‌طور خودکار از حالت حفاظت‌شده خارج می‌شود.

    حفاظت‌ها بر پایهٔ فضای نام

    فضای نام بحث کاربر

    صفحه‌های بحث کاربری به ندرت محافظت می‌شوند و تنها در صورت رخ دادن خرابکاری‌های بسیار شدید توسط آی‌پی‌ها به مدت کوتاهی می‌توانند نیمه‌حفاظت شوند. کاربرانی که صفحهٔ بحثشان نیمه‌حفاظت شده‌است باید یک زیرصفحهٔ کاربری حفاظت‌نشده داشته باشند که به‌طور واضح در بالای صفحهٔ بحث اصلی آن‌ها به آن پیوند داده شده باشد تا کاربرانی که تأیید خودکار نشده‌اند بتوانند دیدگاه‌های خود را که از روی حسن نیت بیان می‌کنند در آن مطرح نمایند.

    اینکه کاربری بخواهد صفحهٔ بحثش محافظت شود دلیل کافی برای حفاظت از صفحهٔ بحث نیست.

    کاربران بسته‌شده

    صفحه‌های بحث کاربران بسته‌شده معمولاً نباید محافظت شود؛ زیرا زیرا این کار با حق کاربر برای اعتراض به قطع دسترسی از طریق فرایند معمول تداخل دارد. علاوه بر این، چنین محافظتی جلوی استفادهٔ سایر کاربران از صفحهٔ بحث ویرایشگر بسته‌شده برای برقراری ارتباط با او را نیز خواهد گرفت.

    در مواقع مواجهه با خرابکاری شدید از سوی کاربر بسته‌شده، مانند استفادهٔ نادرست از الگوی {{باز شدن}} قطع دسترسی مجدد کاربر و ستاندن دسترسی ویرایشی در صفحهٔ بحث خود بر اعمال محافظت در صفحهٔ بحث او ارجحیت دارد. اگر کاربر بسته شده و دسترسی ویرایش صفحهٔ بحث خود نیز از او گرفته شده، باید او را با استفاده از یک اعلان قطع دسترسی، اعلان مجدد یا پیام اختصاصی از این موضوع آگاه کرد.

    در صورت نیاز، محافظت تنها باید برای مدتی کوتاه اعمال شود و مدت آن نباید از مدت قطع دسترسی طولانی‌تر باشد.

    با حساب‌های زاپاس تأییدشدهٔ کاربران ثبت‌نام کرده باید مطابق با ویکی‌پدیا:حساب زاپاس برخورد شود؛ صفحه‌های این حساب‌ها معمولاً محافظت نمی‌شوند.

    صفحه‌های کاربری

    میانبر سیاست:

    صفحه‌های کاربری مبنا (برای مثال، صفحهٔ «کاربر:فلانی» و نه «کاربر:فلانی/زیرصفحه» یا «بحث کاربر:فلانی») به‌طور خودکار در برابر ایجاد و ویرایش توسط حساب‌ها و کاربران آی‌پی گمنام محافظت شده‌اند. کاربر ثبت‌نام کردهٔ تأییدنشده‌ای که برای ایجاد یا ویرایش صفحهٔ کاربری خودش اقدام می‌کند از این قاعده مستثنا است. علاوه بر این، ویرایشگران آی‌پی و حساب‌های تأییدنشده قادر به ایجاد یا ویرایش صفحهٔ کاربری که حساب مرتبط با آن هنوز ثبت نشده نیز نیستند. این محافظت توسط یک پالایهٔ ویرایش اعمال می‌شود.[۱۰]

    صفحه‌های کاربری و زیرصفحه‌های موجود در فضای کاربری می‌توانند به‌واسطهٔ درخواست از سوی کاربر صاحب آن فضای کاربری محافظت شوند؛ اما تنها در صورتی که نیاز به این کار باشد. صفحه‌های موجود در یک فضای کاربری نباید بدون علت یا استدلال موجه، به‌طور خودکار یا پیشگیرانه محافظت شوند.[۱۱][۱۲] درخواست‌های محافظت، به‌خصوص در سطوح غیرمعمول (مانند الگوحفاظت‌شده)، در صورتی که کاربر صاحب صفحه نیازی واقعی و واقع‌بینانه به محافظت را بیان کرده باشد، می‌توانند اجابت شوند.

    اگر وجود پالایهٔ ویرایش برای متوقف کردن خرابکاری در صفحهٔ کاربری کافی نباشد، کاربر می‌تواند یک زیرصفحهٔ «.css» (برای مثال، «کاربر:فلانی/صفحه کاربری.css») ایجاد کند، کل محتوای صفحهٔ کاربری خود را در آن زیر صفحه کپی کند، و با قرار دادن {{کاربر:فلانی/صفحه کاربری.css}} آن را در صفحهٔ کاربری خود تراگنجانش کند و از یک مدیر بخواهد تا صفحهٔ کاربری او را در سطح کامل محافظت کند. از آنجا که صفحه‌های فضای کاربری که عنوان آن‌ها با یکی از پسوندهای «.css»، «.js» و «.json» پایان می‌یابد تنها توسط خودِ کاربر صاحب آن فضای کاربری (به‌علاوهٔ مدیران رابط کاربری) قابل ویرایش هستند، این عمل باعث محافظت صفحهٔ کاربری مورد نظر در مقابل خرابکاری بیشتر خواهد شد.

    الگوهای موجود

    جستارهای وابسته

    پانویس

    1. ویکی‌پدیا:نظرخواهی/فعال کردن سیستم بازبینی ویرایش‌ها (FlaggedRevs)
    2. «Wikipedia:Requests for comment/Template editor user right».
    3. extendedconfirmed
    4. نظرخواهی اولیه و بر پایه این نظرخواهی و اجماع، صفحهٔ تنظیمات پروژه‌های بنیاد ویکی‌مدیا
    5. «ویکی‌پدیا:نظرخواهی/فعال کردن سیستم بازبینی ویرایش‌ها (FlaggedRevs)». پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)
    6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ ۶٫۳ نظرخواهی موجود در بحث
    7. ۷٫۰ ۷٫۱ اجماع
    8. ۸٫۰ ۸٫۱ ۸٫۲ ترجمه از ویکی‌پدیای انگلیسی WP:PCPP
    9. ۹٫۰ ۹٫۱ ۹٫۲ نظرخواهی برای محافظت در حال انتظار با شرایط خاص برای فضای نام مقاله
    10. لطفاً برای مشاهدهٔ بحث‌های اجتماع مرتبط با اقدام‌های پیشگیرانه در صفحه‌های کاربری به en:Wikipedia:Requests for comment/Protect user pages by default مراجعه کنید.
    11. بر پایهٔ بحث و اجماع کاربران ویکی‌پدیای انگلیسی در en:Wikipedia talk:Protection policy/Archive 15#Own userspace pages protection policy، ژوئن ۲۰۱۳
    12. بر پایهٔ بحث و اجماع کاربران ویکی‌پدیای انگلیسی در en:Wikipedia:Administrators' noticeboard/Archive314#Protecting an editor's user page or user space per their request، سپتامبر ۲۰۱۹