پرش به محتوا

جونقان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نسخه‌ای که می‌بینید نسخه‌ای قدیمی از صفحه است که توسط Malaha4893 (بحث | مشارکت‌ها) در تاریخ ‏۱۱ اوت ۲۰۲۱، ساعت ۱۹:۴۶ ویرایش شده است. این نسخه ممکن است تفاوت‌های عمده‌ای با نسخهٔ فعلی داشته باشد.

تمام

اماکن گردشگری

مکان‌های دیدنی شهر جونقان عبارتند از:

قلعه جونقان

آبشار کردیت

بنای طاق سنگی خان اوی

چشمه‌های باغ رستم

چشمه بلبل و چشمه صالح

سنگ نوشته سراب جونقان

قزقلعه سی یا قلعه دختر

مین زر داشی

قورد دلیگی

کنده باخان

پیرویس

باغهای بکان

پل قز جونقان[۱]

آثار تاریخی

کتیبه سراب

سنگ نوشتهٔ سراب جونقان که بر فراز ارتفاعات جهان بین در کناره یکی از مسیرهای مربوط به جاده باستانی دزپارت بر روی صخره‌ای حکاکی گردیده و مربوط به زمان قاجاریه است. این سنگ نوشته در سال جلوس مظفر الدین شاه و در ماه فلکی میزان که برابر با مهرماه است و در اواسط ماه شعبان نوشته شده و موضوع آن دربارهٔ بیماری وبا و شیوع آن در تمام میزدج است که در آن حال گروهی از خوانین از جونقان کوچ و در سراب سکنی گزیده‌اند. این سنگ نوشته با خطی بسیار زیبا و منظره‌های دلپذیر در دامنهٔ کوه جهان بین و در کنار چشمهٔ سراب خودنمایی می‌کند.

طاق سنگی خان اوی

در نزدیکی شهر جونقان آثار بقایای جاده سنگفرش نردبانی (دزپارت، اتابکی، لینچ یا بختیاری) باقی‌مانده‌است که معرف هویت تجاری این شهر از قدیم تریم ازمنه بر سر راه تجاری فرهنگی و ارتباط دهنده نجد مرکزی ایران به جلگه بین‌النهرین سفلی می‌باشد. همچنین به واسطهٔ کنترل آمد و شد در این جاده در نزدیکی این شهر، در کنار محل تلاقی دو سر شاخه رودخانه کارون به نام‌های رودخانهٔ کیار (کلار) و آب جونقان در ابتدای تنگ درکش ورکش آثار سنگی طاق سنگی در عرف محل خان اوی (به ترکی به معنای خانه ی خان) به چشم می‌خورد که بر اساس حفاری‌های باستان‌شناسی انجام شده، قدمت آن‌ها حد فاصل ادوار پیش از اسلام تا دورهٔ اتابکان را پوشش می‌دهد.

قلعه جونقان

یکی از آثار به جا مانده از روزگاران نه چندان دور شهر، قلعه جونقان می‌باشد. این بنای دو طبقه اواخر دورهٔ قاجاریه با الهام از کاخ‌های اروپایی قرن نوزدهم میلادی با هماهنگی صدر اعظم ناصر الدین شاه قاجار، ساخته شد و از پایگاه‌های مشروطیت بود. سردار اسعد در خاطرات و زندگینامه خود، مردمان جونقان را دلیر، بسیار جنگاور، باوفا و شرافتمند معرفی نموده است. شاید دلیل انتخاب سرداران سپاهش برای فتح تهران و اصفهان همین امر بوده است. این مردم در طول تاریخ، همیشه با حاکمان محلی و ملی ظالم، سر ناسازگاری داشته و هیچگاه تسلیم هیچ قدرت و شوکتی نشدند. شهرت این شهر بیشتر خصوصیات اخلاقی خاص مردمش در جنگاوری و دلیری و شرافت بوده است.

[۲]

مدارس و مساجد

دانشگاه‌های پیام نور، دانشکده فنی و دانشکده کشاورزی از جمله موسسات عالی این شهر است. ۷۰ درصد مدارس شهر و ۵۰ درصد مساجد جونقان توسط مردم شهر و خیرین جونقانی ساخته شده‌است. حاج بختیار قاسمی و مهندس نوروزعلی ترابی مقدم از چهره‌های خیری بزرگ در جونقان هستند که در تاریخ جونقان ماندگار شده‌اند به واسطهٔ تلاش بی‌وقفه و کارهای خیری که در زادگاه خود انجام دادند. از دیگر خیرین جونقان محمدحسن سپهری و مرحوم حاج الله وردی ازند نام برده می‌شود. میرزا بیضاء از نویسندگان و شاعران معروف این شهر است.

منابع

سایت جونقان

  1. «پل جونقان». وبسایت جاذبه ها.
  2. منبع، سایت جونقان.