بازفت

مختصات: مختصات: ناتوان در تجزیه عرض جغرافیایی به عنوان یک رقم:450 متر
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از تلورد)
بازفت
بازفت
کشور ایران
استانچهارمحال و بختیاری (سابقا خوزستان)
شهرستانکوهرنگ
سال شهرشدن۱۳۹۳
مردم
جمعیت۱۵۱۹نفر
جغرافیای طبیعی
مساحت۳،۶۰۰ کیلومتر مربع
ارتفاع۳۱۰۰ متر از سطح دریا
میانگین دمای سالانه۱۴°
روزهای یخبندان سالانه۷۰ روز
اطلاعات شهری
تأسیس شهرداری۱۳۹۳
ره‌آوردبلوط
شناسهٔ ملی خودروص ٨١
کد آماری۲۸۴۱
بازفت بر ایران واقع شده‌است<div style="position: absolute; z-index: 2; top: خطای عبارت: نویسه نقطه‌گذاری شناخته نشده «م»%; left: خطای عبارت: نویسه نقطه‌گذاری شناخته نشده «م»%; height: 0; width: 0; margin: 0; padding: 0;">
<div style="font-size: %; line-height: 110%; z-index:90; position: relative; top: -1.5em; width: 6em; خطای عبارت: نویسه نقطه‌گذاری شناخته نشده «م»">بازفت
روی نقشه ایران
مختصات: ناتوان در تجزیه عرض جغرافیایی به عنوان یک رقم:450 متر
{{#coordinates:}}: عرض جغرافیایی نامعتبر

بازفت مرکز بخش بازفت در شهرستان کوهرنگ از توابع استان چهارمحال و بختیاری است.[۱]این شهر در محیطی سرسبز و پُر از درختانِ بلوطِ زاگرس جای دارد. طبیعت بازفت به دلیلِ دسترسیِ دشوار در سالهای گذشته، دست‌نخورده و بِکر باقی مانده است.

شهر بازفت دارای قدمت چند هزار ساله است و دارای اثار باستانی بیشماری میباشد ،به گفته ی سالمندان این شهر در گذشته به خاطر بی راه بودن در گذشته های دور تبعید گاه بسیاری از بزرگان و شاید شاهزاده های آن دوران بوده است. به این دلیل در اواخر پاییز بارندگی و برف اجازه ی ورود و خروج به هیچکس داده نمیشد تا اواخر بهار و اوایل تابستان


شهر بازفت در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد و یکی از محل‌های کوچ عشایر و ایلراه‌ آنها است.

شهر بازفت در زاگرس مرکزی واقع شده است که از شمال به دهستان پشتکوه موگویی، از مشرق به دهستان‌ شوراب تنگزی، از مغرب به شهرستان‌ مسجد سلیمان و از جنوب به دهستان میانکوه محدود است.

مناطق گردشگری[ویرایش]

آبشار نیم ساعته بازفت[ویرایش]

این آبشار  بعد از روستای شیخ عالی و قبل از روستای گراب در مسیر جاده شهرکرد_مسجدسلیمان قرار دارد و برای رسیدن به آن از جاده اصلی تا آبشار حدود ۱۵ دقیقه باید پیاده روی کرد. آبشار به صورت چشمه‌ای جوشان از میان شکافی غارمانند به بیرون می‌ریزد. آبشار پس از لغزش بر روی دیوار صخره‌ای، تشکیل رودی کوچک را میدهد که نهایتا به رودخانه بازفت می‌ریزد.

تنگ هونی[ویرایش]

تنگ هونی در موقعیت غرب رودخانه بازفت در ارتفاع ۱۶۸۰ متری از سطح دریا آغاز می‌شود و در بالادست تا ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا ادامه می یابد تا به قله تاراز منتهی می‌گردد. در کف تنگه، رودخانه کوچکی که از ارتفاعات مجاور سرچشمه میگیرد جریان دارد که به رودخانه بازفت می‌ریزد. تنگه پوشیده از جنگل های تنک نارون است.

در جنگل های زاگرس به دلیل شرایط رویشگاهی تقریبا یكسان و موقعیت خاص اقلیمی، بعضی از درختان و درختچه‌ها مانند بلوط ایرانی، بنه، كیكم، محلب، داغداغان، چنار، زالزالك، ون و … با تفاوت های نسبتا ناچیز در تمام گستره زاگرس با تركیب های متفاوت استقرار یافته‌اند.

زردکوه[ویرایش]

زردکوه(مرتفع‌‌ترین قله ۴۲۲۵ متر)، دومین قله مرتفع زاگرس است. گردنه زردکوه، بازفت را از چلگرد جدا می‌کند.

رودخانه بازفت[ویرایش]

رودخانه بازفت یکی از اصلی‌ترین سرشاخه‌های رود کارون به‌ شمار می‌رود. این رودخانه از دامنه کوه‌های منار، گله سگا، تورک و زردکوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی شهرکرد سرچشمه می‌گیرد و سپس به سمت جنوب شرقی روان می‌شود. با ۹۵ کیلومتر طول، مسیر طولانی این رودخانه در مجاورت بکرترین محدوده‌های جنگلی قرار دارد که با مناظر طبیعی دیدنی، از گردشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود.

قلعه دهناش[ویرایش]

قلعه دهناش، تنها قلعه بجای مانده در شهرستان کوهرنگ است که یادگار معماری کوه‌نشینان بختیاری محسوب می‌شود. این بنای تاریخی در روستای دهناش به تاریخ ۱۳۳۴هجری قمری ساخته شده‌است.

در بالای درب ورودی هشتی، کتیبه‌ای به شکل مستطیل قراردارد که در طرفین آن نقش گل حجاری گردیده و در وسط چهار سطر و بازوهای برجسته بین سطور آنها را از هم جدا می کند. سقف هشتی با سنگ تراش طاق زده شده و از طرفین به حیاط اصلی راه دارد. ایوانی به صورت راهرو در وسط قراردارد که درب اتاقها از سه طرف به ایوان باز می‌شود. اتاقها ساده، دارای طاقچه‌های قوسی و بخاری دیواری ساده هستند. سه طرف حیاط قلعه را واحدهای غیرمسکونی نظیر طویله‌ها، اصطبل‌ها و انبارها احاطه نموده و طرف دیگر آن اتاق‌های مسکونی قراردارند. این بنا متعلق به مشهدی محمد ظاهری از تیره عبده وند موری بود و هم اکنون توسط بازماندگان وی نگهداری میشود.

پل خدا آفرین[ویرایش]

پل خدا آفرین، پلی است که روی رودخانه بازفت قرار دارد و احتمال می رود که در اثر وقوع زمین لرزه ایجاد شده باشد. این پل در طول هزاران سال یکی از مسیرهای کوچ عشایر بختیاری بوده است و از این رو دارای اهمیت بالایی است.

در کنار این پل و در محل هایی که به سختی می توان عبور کرد، پلکانی در سنگ تراشیده شده است تا عبور و مرور تسهیل شود. گرچه تاریخ ساخت این پلکان سنگی مشخص نیست ولی در کنار این پلکان کتیبه‌ای نیز وجود دارد. مسیر دسترسی به پل خدا آفرین و پلکان باستانی که دزپارت نامیده می شود، بسیار سخت و نیازمند آمادگی جسمانی بالایی می‌باشد.

ابشارهای دم تنگ در تبرک علیا[ویرایش]

در کنار ابشارهای متنوع دیگر که در بازفت وجود دارد چندین ابشار در تبرک علیا (دم تنگ) وجود دارد و از زیبایی خیره کننده ای برخوردار است انچه این ابشارها را زیبا میکند این است که ابشار اول را تقریبا به راحتی و پس از چندصد متر پیاده روی مشاهده میکنید اما ابشارهای بعدی را باید کوه پیمایی کنید تا به زیبایی ان خیره شوید .در فصل بهار و تابستان بسیاری از دارو های کوهی را میتوانید در مسیر جمع اوری کنید و این موضوع خود یک جذابیت خاص دارد ... در مسیر این ابشارها حوضچه های بسیاری هست که علاقه مندان به شنا میتوانند استفاده کنند.

منابع[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۰» (اکسل). درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.

۲. منبع: بیا تور