آریان (مورخ): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Alimohammad.f.z (بحث | مشارکت‌ها)
جز وی در نام خود گزنفون ندارد، ویرایش تاریخ زندگی
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: برگردانده‌شده دارای ادبیات عامیانه ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۲: خط ۱۲:
}}
}}
[[پرونده:Arrianou_peri_anabaseos.tif|بندانگشتی|''Alexandri anabasis'', 1575]]
[[پرونده:Arrianou_peri_anabaseos.tif|بندانگشتی|''Alexandri anabasis'', 1575]]
'''لوکیوس فلاویوس آریان''' (م۸۶ - م۱۶۰) فیلسوف و [[مورخ]]ی [[یونان]]ی بود. او نویسنده کتاب ''[[آناباسیس اسکندر]]'' (لشکرکشی اسکندر) است که مهم‌ترین کتاب در مورد [[اسکندر]] به‌شمار می‌رود و به تقلید از [[آناباسیس]]ِ [[گزنفون]] نوشته شده. او کتاب دیگری نیز بنام ''[[ایندیکا]]'' در زمینه بازگشت [[نیارخوس]] از هند، پس از تسخیر هند به دست اسکندر، دارد.
'''لوکیوس فلاویوس آریان''' (م۸۶ - م۱۶۰) فیلسوف و [[مورخ]]ی [[یونان]]ی بود. او نویسنده کتاب ''[[آناباسیس اسکندر]]'' (لشکرکشی اسکندر) است که مهم‌ترین کتاب در مورد [[اسکندر]] به‌شمار می‌رود و به تقلید از [[آناباسیس]]ِ [[گزنفون]] نوشته شده.این نوسینده زمان نگارش این کتاب واقعا درکی از مسیر و لجستیک لشکر نداشته چون از مقدونیه تا هند بدون جنگ و درگیری فقط و فقط با اون لشکر ۷۰ هزار نفری احتیاج به ۵سال زمان برای رسیدن وقت میبرد و کسی نیست که بگوید چگونه اسکندر در زمان ۳سال اومد ایران رو فتح کرد و رفت مصر را فتح کرد و بعد برگشت از ایران رد شد و رفت هند حال اگر زمان برای جنگ را کنار بگذاریم زمان طی این مسیر لااقل ۶تا۷ سال برای اون لشکر تاکید میکنم برای لشکرکشی و نه تاختن چند سوار با اسب زمان لازم است،حالا اگه این مورخ ها و نویسنده های یونانی و غربی نبودن ایا اسکندری وجود داشت،و ما چرا در مدرسه به بچه هایمان این دروغ بزرگ را میگوییم،در ضمن اینکه علم امروز ثابت کرده که نمیشه پارسه در اتیش بسوزه به هیچ وجه اثری از سوختن در این بنا وجود نداره،حالا معلوم نیست اون تیکه پارچه که سند محصوب میشه رو از کجا اوردن،اینم بدونید تا پایان ساسانیان از تخت جمشید یا پارسه برای جشنهای شاهانه استفاده میشده و ممکنه بر اثر زلزله یا حمله اعراب یا تیمور یا چنگیز از بین رفته باشد چون انان سند درست برای لشکر کشیهاشون وجود داره نه مثل اسی خالیبند کلا دروغ بار مردم دنیا کرده باشن، او کتاب دیگری نیز بنام ''[[ایندیکا]]'' در زمینه بازگشت [[نیارخوس]] از هند، پس از تسخیر هند به دست اسکندر، دارد.


او را نباید با [[گزنفون]] سردار و مورخ یونانی قرن چهارم پیش‌از میلاد، که او هم کتابی بنام ''[[آناباسیس]]'' دارد، اشتباه کرد.
او را نباید با [[گزنفون]] سردار و مورخ یونانی قرن چهارم پیش‌از میلاد، که او هم کتابی بنام ''[[آناباسیس]]'' دارد، اشتباه کرد.

نسخهٔ ‏۱۴ اکتبر ۲۰۲۱، ساعت ۲۱:۳۶

آریان
لوکیوس فلاویوس آریان
Bust of Arrian
زادهٔح. ۸۶
Nicomedia, Bithynia, Anatolia
درگذشتح. ۱۶۰[۱] (aged 73–74)
آتن
ملیتیونانی
پیشهHistorian, public servant, military commander and philosopher
Alexandri anabasis, 1575

لوکیوس فلاویوس آریان (م۸۶ - م۱۶۰) فیلسوف و مورخی یونانی بود. او نویسنده کتاب آناباسیس اسکندر (لشکرکشی اسکندر) است که مهم‌ترین کتاب در مورد اسکندر به‌شمار می‌رود و به تقلید از آناباسیسِ گزنفون نوشته شده.این نوسینده زمان نگارش این کتاب واقعا درکی از مسیر و لجستیک لشکر نداشته چون از مقدونیه تا هند بدون جنگ و درگیری فقط و فقط با اون لشکر ۷۰ هزار نفری احتیاج به ۵سال زمان برای رسیدن وقت میبرد و کسی نیست که بگوید چگونه اسکندر در زمان ۳سال اومد ایران رو فتح کرد و رفت مصر را فتح کرد و بعد برگشت از ایران رد شد و رفت هند حال اگر زمان برای جنگ را کنار بگذاریم زمان طی این مسیر لااقل ۶تا۷ سال برای اون لشکر تاکید میکنم برای لشکرکشی و نه تاختن چند سوار با اسب زمان لازم است،حالا اگه این مورخ ها و نویسنده های یونانی و غربی نبودن ایا اسکندری وجود داشت،و ما چرا در مدرسه به بچه هایمان این دروغ بزرگ را میگوییم،در ضمن اینکه علم امروز ثابت کرده که نمیشه پارسه در اتیش بسوزه به هیچ وجه اثری از سوختن در این بنا وجود نداره،حالا معلوم نیست اون تیکه پارچه که سند محصوب میشه رو از کجا اوردن،اینم بدونید تا پایان ساسانیان از تخت جمشید یا پارسه برای جشنهای شاهانه استفاده میشده و ممکنه بر اثر زلزله یا حمله اعراب یا تیمور یا چنگیز از بین رفته باشد چون انان سند درست برای لشکر کشیهاشون وجود داره نه مثل اسی خالیبند کلا دروغ بار مردم دنیا کرده باشن، او کتاب دیگری نیز بنام ایندیکا در زمینه بازگشت نیارخوس از هند، پس از تسخیر هند به دست اسکندر، دارد.

او را نباید با گزنفون سردار و مورخ یونانی قرن چهارم پیش‌از میلاد، که او هم کتابی بنام آناباسیس دارد، اشتباه کرد.

منابع

  1. "Arrian". www.britannica.com. Retrieved 2010-01-07. Arrian born c. AD 86, Nicomedia, Bithynia [now İzmit, Tur.] died c. AD 160, Athens? [Greece].

پیوند به بیرون