کلئانتس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کلئانتس اسوسی
نام هنگام تولدکلئانتس
زادهٔتقریباً ۳۳۰ پیش از میلاد
اسوس
درگذشتتقریباً ۲۳۰ پیش از میلاد
آتن
دورهفلسفه دوران باستان
حیطهفلسفه غربی
مکتبرواقی‌گری
محل کارمدرسه رواقی‌گری آتن
استادانزنون رواقی
علایق اصلی
فیزیک، فلسفه اخلاق
تأثیرگرفته از
تأثیرگذار بر
  • کریسیپوس، اسفاروس

کلئانتس ((به یونانی: Κλεάνθης)؛ ۳۳۰-۲۳۰ پیش از میلاد) اسوسی یک فیلسوف رواقی یونانی بود و به عنوان دومین مدیر مدرسه رواقی در آتن، جانشین زنون رواقی شد. او در ابتدا یک بوکسور بود که به آتن آمد و به یادگیری فلسفه پرداخت و به درس‌های زنون گوش داد. او با کار کردن به عنوان آب‌رسان در شب‌ها هزینه زندگی را در می‌آورد. پس از مرگ زنون در سال ۲۶۲ پیش از میلاد او مدیر مدرسه شد(۲۶۴ تا ۲۳۹) و این پست را به مدت ۳۲ سال نگاه‌داشت. کلئانتس با موفقیت دکترین زنون را حفظ کرد و گسترش داد. او ایده‌های جدیدی در فیزیک رواقی ارائه کرد، و رواقی‌گری را در تطابق با اصول ماده‌باوری و همه‌خدایی گسترش داد. از میان بریده‌های نوشته‌های کلیانتیس که برجای مانده، بزرگترینشان «سرودی برای زئوس» است. شاگرد وی کریسیپوس بود که یکی از مهمترین اندیشمندان رواقی شد.

کلیانتیس در شهر اسوس در حدود ۳۳۰ پیش از میلاد به دنیا آمد.[۱] بنا بر گفته دیوژن لائرتی، [۲] او پسر فانیاس بود و در سالهای اولیه زندگی بوکسور بود.

منابع[ویرایش]

  1. According to Apollodorus as quoted by Philodemus, Cleanthes was born in Aristophanes' archonship (331/0 BC) and died in Jason's Archonship (230/29 BC). لوثین, Valerius Maximus, and Censorinus say that Cleanthes lived to the age of 99 (although دیوژن لائرتی says he died at the age of 80.) For more information see Tiziano Dorandi, Chapter 2: Chronology, in Algra et al. (1999) The Cambridge History of Hellenistic Philosophy, page 38. Cambridge. Dorandi prefers an age of 101.
  2. Diogenes Laërtius, The Lives and Opinions of Eminent Philosophers, vii بایگانی‌شده در ۲۰۱۴-۱۰-۳۰ توسط Wayback Machine.
  • جورج سارتن، مقدمه بر تاریخ علم، ترجمهٔ غلامحسین صدری افشار، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی