پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:قهوه‌خانه/گوناگون: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Shobhe (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۲۵۴: خط ۲۵۴:
با سلام .در صفحه بزنجان در بخش گردشگری مکانی که جزو مکانهای گردشگری است اضافه شده در چند نوبت اما افرادی نیت مثبت ندارند و حذف میکنند و همینطور در بخش کشاورزی نام مناطق کشاورزی مهم و محصولات رو به بهانه نداشتن سند حذف میکنند .و موجب شده ویرایش های اینجانب ندیده گرفته شود در حالی که صحت محض دارد و محدودیت ویرایش منظور شده .لطفا اصلاح فرمایید [[کاربر:دکتر فرشید ملک حسینی|دکتر فرشید ملک حسینی]] ([[بحث کاربر:دکتر فرشید ملک حسینی|بحث]]) ‏۲ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۰۱:۲۲ (UTC)
با سلام .در صفحه بزنجان در بخش گردشگری مکانی که جزو مکانهای گردشگری است اضافه شده در چند نوبت اما افرادی نیت مثبت ندارند و حذف میکنند و همینطور در بخش کشاورزی نام مناطق کشاورزی مهم و محصولات رو به بهانه نداشتن سند حذف میکنند .و موجب شده ویرایش های اینجانب ندیده گرفته شود در حالی که صحت محض دارد و محدودیت ویرایش منظور شده .لطفا اصلاح فرمایید [[کاربر:دکتر فرشید ملک حسینی|دکتر فرشید ملک حسینی]] ([[بحث کاربر:دکتر فرشید ملک حسینی|بحث]]) ‏۲ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۰۱:۲۲ (UTC)
[[کاربر:دکتر فرشید ملک حسینی|دکتر فرشید ملک حسینی]] ([[بحث کاربر:دکتر فرشید ملک حسینی|بحث]]) ‏۲ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۰۱:۲۵ (UTC)
[[کاربر:دکتر فرشید ملک حسینی|دکتر فرشید ملک حسینی]] ([[بحث کاربر:دکتر فرشید ملک حسینی|بحث]]) ‏۲ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۰۱:۲۵ (UTC)

== مسابقه شمس الشموس ==

'''[[ویکی‌پدیا:شمس الشموس|شمس الشموس]]''' یک رقابت سالیانهٔ آنلاین است که بر روی تولید و ارتقاء محتوای مرتبط با [[علی بن موسی الرضا]] متمرکز است. ویکی‌پدیای فارسی در فاصله یک ماهه (دهم ذی‌القعده تا دهم ذی‌الحجة هر سال قمری)، میزبان یک [[ویکی‌پدیا:همایه|همایهٔ آنلاین]] است که با همکاری [[ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه اسلام|ویکی‌پروژه اسلام]] و [[آستان قدس رضوی]] به راه افتاده‌است. هدف از این مسابقه بهبود کیفیت مقالات مرتبط با علی بن موسی الرضا و ترغیب کاربران به ترجمه به سایر زبان‌هاست. [[ویکی‌پدیا:شمس الشموس/دوره اول (۱۴۴۳)|نخستین دورهٔ این رقابت]] در سال ۱۴۴۳ ه.ق برگزار خواهد شد. کاربران در این دوره بر روی تولید مقاله، ترجمه، توسعه و افزودن عکس به رقابت می‌پردازند و پس از پایان زمان مسابقه، داورانی از ویکی‌پدیا، مشارکت‌های کاربران را بررسی و امتیاز مربوطه هر فعالیت را به آن خواهد داد. سرآخر به برندگان برتر مسابقه (در این دوره چهارده نفر اول) جوایزی اعطاء خواهد شد.

با توجه به ابعاد مسابقه و احتمال حضور کاربران تازه وارد برای شرکت در مسابقه، در آستانه شروع مسابقه و در حین آن، آموزش‌هایی از جانب ویکی‌پروژه اسلام با همکاری آستان قدس رضوی تدوین شده‌است که به کاربران تازه‌وارد و علاقه‌مند، برای ویرایش‌هایی ماندگار و اصولی، کمک خواهد کرد. این آموزش‌ها از بخش راهنمای مسابقه قابل دسترسی است. جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید با مجریان مسابقه در ارتباط باشید. [[User:shobhe|<font style="color:#000;" face="Segoe print" size="4"><span style="color:#ff9966">Sh</span><span style="color:#ffa77a">ob</span><span style="color:#ffb58e">h</span><span style="color:#ffc3a2">e</span></font>]] ‏۲ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۵۵ (UTC)

نسخهٔ ‏۲ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۵۵

قهوه‌خانهٔ گوناگون مکانی برای گفتگو پیرامون موضوعاتی است که در چارچوب اهداف ویکی‌پدیا هستند، اما در در زمینهٔ فنی، یا پیرامون سیاست‌ها و رهنمودهای ویکی‌پدیا نیستند.

میزهای قهوه‌خانه


اجرایی
آغاز بحثی نو | پی‌گیری محلی برای هم‌فکری و مطرح‌کردن ایده‌های نو دربارهٔ ویکی‌پدیا


فنی
آغاز بحثی نو | پی‌گیری گفتگو پیرامون موضوعات فنی


گوناگون
آغاز بحثی نو | پی‌گیری مکانی برای گفتگو دربارهٔ مسائل متفرقهٔ مربوط به ویکی‌پدیا که در هیچ زیربخش دیگری نمی‌گنجند یا صفحه‌ای ویژهٔ خود ندارند


درخواست راهنمایی
آغاز بحثی نو | پی‌گیری مکانی برای درخواست کمک در استفاده از ویکی‌پدیا یا پرسیدن هر سؤال متفرقه‌ای که مربوط به ویکی‌پدیا نمی‌شود


خبررسانی
آغاز بحثی نو | پی‌گیری مکانی برای اعلانات و خبررسانی در مورد نظرخواهی‌های جاری ویکی‌پدیا

سفارتخانه / fa-0 Embassy

محتوای خوب و برگزیده [ویرایش]

گزینش

: • مقیاس‌های بزرگی لرزه‌ایتامکوردپس‌از طوفان (نقاشی)امواج مواورموند بیتینوروآکانتوسیتوززوال عقل با اجسام لوییروتاویروسسندرم تورتمعایب الرجالدرد مزمناعتراضات آبان ۹۸ویلیام آدامزکنفدراسیون فوتبال آسیاموراساکی شیکیبوسرطان لوزالمعدهپولیس زن در افغانستاناسلیم شیدی ال‌پی ۲مفتش اعظمکانو جیگورومارشال مدرز ال‌پی ۲رزای موج‌سوار

: مرزبان‌نامهجنگ صلیبی دوممریلین مونروجنگ صلیبی سومآترا-هاسیسدیوید فینچراتومبیل‌دزدی بزرگ ۴بولتون و پارکشاه غازی رستمگیلانشاهداستان توکیوچرخه قاعدگیروجا

: فهرست تیمچه‌های مورد ثبت ملی در ایرانجایزه لوریوس بهترین ورزشکار مرد سالفیلم‌شناسی نیکلاس کیجفهرست امپراتوران لاتین

:

بازبینی

: • جنبش من هم در ایرانکرمانشاهباشگاه فوتبال پرسپولیس

: محمدفعل عبارتی در زبان انگلیسیباشگاه فوتبال بارسلونا

: فهرست جایزه‌ها و نامزدی‌های تیلور سوئیفت کتاب‌شناسی رسول جعفریان

نامزدهای نیازمند توجه سریع نگارهٔ برگزیده
مقبره باتنبرگمنحنی (تئاتر)



فهرست مطالب و تغییر چیدمان صفحات

اگر از پوستهٔ جدید استفاده می‌کنید حتماً متوجه شده‌اید که از دیشب یا دیروز (یا زودتر؟) فهرست مطالب (TOC) در نیمی از صفحات به نوار کناری رفته است. من که خیلی راضی‌ام و کلاً از این پوستهٔ جدید خوشم می‌آید. ولی یک موضوع مهم که ویرایشگران (که ظاهراً تعداد کثیری‌شان هنوز از پوستهٔ قدیم استفاده می‌کنند) باید از آن آگاه شوند این است که با این تغییر چیدمان بسیاری از صفحات (آنطور که اکثراً مخاطبان واردنشده به سیستم می‌بینند) عوض شده است. دیگر فضای خالی گنده‌ای نیست که با فهرست مطالب به وجود آمده باشد و بتوان با جعبهٔ اطلاعات طویل پرش کرد. مثلاً در مقالهٔ ایران اینترنشنال عکس استودیو خیلی پایین قرار گرفته و از مطلب مرتبطش جدا افتاده است. شاید بهتر باشد عکس را به سمت راست صفحه آورد. حتماً مقالات فراوان دیگری هم هستند که تحت تأثیر قرار گرفته یا خواهند گرفت. ‏4nn1l2 (بحث) ‏۱۸ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۰۱ (UTC)

پوسته جدید هم شده «قوز بالای قوز»! لید خیلی از صفحات در ویکی انگلیسی برحسب وجود TOC بالای مقاله تنظیم شدن. مجتبی ک. د. «بحث» ‏۲۰ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۵۱ (UTC)
به نظر می‌رسد همه‌جا به صورت پیش‌فرض نمایش نمی‌یابد و ‎?tableofcontents=0 ‏در آدرس بعضی مقاله‌ها دیده می‌شود. بنیامین (بحث) ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۰۷ (ایران) ‏۲۰ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۳۷ (UTC)
منظورتون __NOTOC__ هست؟ اون برای موارد خاصی هست مجتبی ک. د. «بحث» ‏۲۰ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۴۴ (UTC)
نه، بعضی جاها هنوز فهرست مطالب در جای سابق است و اگر خودتان به صورت دستی، در انتهای نشانی وب مقاله، عبارت ‎?tableofcontents=0 را به ?tableofcontents=1 ‏ تغییر دهید، آن وقت فهرست مطالب به نوار کناری منتقل می‌شود. بنیامین (بحث) ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۴۵ (ایران) ‏۲۰ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۲:۱۵ (UTC)
معمول است که صفحات (و حتی کاربران) را به دو دستهٔ A و B تقسیم کنند و یک دسته را تغییر دهند و دستهٔ دیگر را خیر. بعد از انجام تست‌ها همهٔ صفحات در نهایت TOCشان به نوار کناری خواهد رفت. ‏4nn1l2 (بحث) ‏۲۰ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۴۹ (UTC)
شاید تغییر بر روی مقاله‌هایی که در ماه‌های اخیر فعال بوده‌اند، اعمال شده باشد.
تغییر خوبی است. باگ‌هایی هم دارد که برطرف بشود، بهتر می‌شود. بنیامین (بحث) ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۴۷ (ایران) ‏۲۰ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۲:۱۷ (UTC)
بعید می‌دانم. آزمون آ/ب است و احتمالاً مقاله‌ها تصادفی در گروه آ یا ب قرار گرفته‌اند.
موافقم که تغییر مثبتی است. برخی اقدامات اخیر ویکی‌مدیا امیدوارکننده است. ابزار پاسخ‌گویی و قابلیت مشترک شدن ریسه‌ها هم فوق‌العاده‌اند. عجیب است که این همه سال از این قابلیت‌ها محروم بوده‌ایم! ‏4nn1l2 (بحث) ‏۲۰ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۳:۵۳ (UTC)
  • اگر امکان مینیمایز کردن فهرست محتویات جدید هم بهش اضافه شه خوبه. Mohammad ebz (بحث) ‏۲۳ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۴:۱۸ (UTC)

فعالیت مجدد کتابخانه ویکی‌پدیا

کتابخانه ویکی‌پدیا البته غیرفعال نبود، اما بخشی که مربوط به منابع فارسی می‌شود (شامل وپ:نورمگز و وپ:سیویلیکا و وپ:مگ‌ایران و طاقچه) به دلیل تغییر سیاست‌های ویکی‌مدیا که منجر به سلب دسترسی کاربر:Darafsh شده بود، غیر فعال شد. پس از چند ماه ممارست بالاخره بنده جایگزین جناب درفش شدم و عجالتاً بخش مربوط به نورمگز مجدداً فعال شد و امیدوارم که بخش مربوط به سیویلیکا و مگ‌ایران و طاقچه هم به زودی فعال شود.

جا دارد که از مدیریت نورمگز تشکر ویژه‌ای بکنم که لطف کردند و ۱۰۰ کد شارژ در اختیار من گذاشتند تا طبق ضوابط، در اختیار کاربران شایستهٔ ویکی‌پدیا بگذارم. در جستجوی سرانگشتی که من انجام دادم، نزدیک به ۲۰۰ مقالهٔ ویکی‌پدیا منابعی از نورمگز را استفاده کرده‌اند که این شامل چندین مقالهٔ خوب و برگزیده (از جمله جنبش مشروطه ایران و حسین بن علی و نستعلیق و تصنیف و بسیاری دیگر) نیز می‌شود.

اگر در موضوعی مقاله می‌نویسید که منابع مناسب در نورمگز یا یکی از موارد دیگر یافت می‌شود، می‌توانید از طریق کتابخانهٔ ویکی‌پدی درخواست دسترسی کنید. — حجت/بحث ‏۲۲ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۷:۳۶ (UTC)

می‌خواهم درخواست شارژ حسابم را بدهم ولی نمی‌توانم تعهد بدهم که الزاماً منجر به افزوده شدن محتوا به ویکی‌پدیا می‌شود. نورمگز گنجینه کم‌نظیری از نشریات فارسی دارد ولی کار کردن با آن دشوار است. من برای ایجاد و گسترش مقالاتم در بیشتر موارد، از کتابخانه ویکی‌پدیا به‌خصوص جی‌استور بهره برده‌ام. محدودیت مطالعه در جی‌استور وجود ندارد و به‌راحتی می‌توانم هر تعداد مقاله که نیاز داشته باشم را بررسی کنم. اما در نورمگز، یک کد شارژ ۱۰ تایی تعلق می‌گیرد که نمی‌دانم این ۱۰ تا را چطور مصرف کنم. آیا می‌توان برای تحقیق و مطالعه، حد و مرز تعیین کرد؟ ممکن است با کل این ۱۰ تا نتوانم به خواسته‌ام برای گسترش یک نوشتار ویکی‌پدیا برسم. گاهی یک کلیدواژه، شما را به مقاله‌ای می‌رساند ولی پس از مطالعه آن درمی‌یابید که چیز دندان‌گیری ندارد در حالی که به محض باز کردن صفحه، یکی از ۱۰ تای شارژتان مصرف شده‌است. بنیامین (بحث) ۲ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۰:۲۲ (ایران) ‏۲۲ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۵۲ (UTC)
@Benyamin شخصاً با شما موافقم، ولی تصور می‌کنم که بخشی از این تفاوت ناشی از وضعیت مالی متفاوت سازمانی مثل جی‌استور باشد (که سال ۲۰۱۵ حدود ۸۶ میلیون دلار درآمد داشت و الآن بیشتر هم شده). امیدوارم که مؤسساتی مثل نورمگز و غیره هم بتوانند دست‌ودل‌بازانه‌تر از کاربران ویکی‌پدیا حمایت کنند و سعی می‌کنم که در گفتگوهای بعدی این را به اطلاع مدیران نورمگز هم برسانم اما در شرایط فعلی، تصور می‌کنم که با همین که داریم باید سعی کنیم بهترین نتیجه را بگیریم. — حجت/بحث ‏۲۳ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۱:۲۸ (UTC)
افزوده شدن تمام مجلدات دانشنامه جهان اسلام به نورمگز، در حالی که سایت رسمی دانشنامه هنوز مدخل‌های دو سه جلد اخیر را بارگذاری نکرده، نشانه‌ای از توجه و علاقهٔ بالای مدیران نورمگز به گسترش محتوای باکیفیت است. احتمال می‌دهم که اگر مدیران نورمگز از تأثیر شگرف رفع محدودیتِ تعدادِ مشاهده باخبر بشوند، تصمیم به اعمال تغییرات بگیرند. امیدوارم روزی برسد که این خبر خوش را نیز از شما بشنویم. بنیامین (بحث) ۲ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۵۰ (ایران) ‏۲۳ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۲۰ (UTC)
@Benyamin: در یک گیج‌بازی عظیم، من متوجه نشدم که مؤسسه‌ای که لطف کرده و کد شارژ داده، طاقچه است نه نورمگز! الآن کد طاقچه داریم. اگر می‌خواهید درخواست بدهید. — حجت/بحث ‏۲۴ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۱:۱۹ (UTC)
@Huji: درخواست برای شارژ حساب طاقچه را باید در کجا ثبت کنم؟ بنیامین (بحث) ۴ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۵ (ایران) ‏۲۵ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۴:۴۵ (UTC)
آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا / بی‌وفا حالا که من افتاده‌ام از پا چرا * نوشدارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی / سنگ‌دل این زودتر می‌خواستی حالا چرا ... تبریک به جناب حجت گرامی، ما که اکانت خریدیم؛ ولی برای طاقچه که خیلی کارساز است نیز اقدامی صورت بگیرد. تجدید ارادت. Shobhe ‏۲۳ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۰:۵۵ (UTC)
نمی‌دانم چرا به من تبریک گفتید (یک زحمت به زحمات دیگر اضافه شد که البته منتی نیست چون خودم داوطلب شدم)؛ تبریکش را باید به ویکی گفت و به مؤسساتی مثل نورمگز که درایت دارند تا پروژه و کاربرانش حمایت کنند.
برای طاقچه هم تماس گرفته‌ام اما هنوز پاسخی نگرفته‌ام. — حجت/بحث ‏۲۳ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۱:۳۲ (UTC)
ممنون از @Huji: که قبول زحمت کرد. مطمئنم که پروژهٔ کتابخانهٔ ویکی‌پدیا در ویکی‌فا بهتر از قبل پیش خواهد رفت. درفش کاویانی (بحث) ‏۲۳ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۲:۵۵ (UTC)
@Huji بله، زحمت که هست؛ این زحمات مدت‌هاست به دوشت همکارانی چون شماست. اما تبریکم بابت موفقیت برای راه‌اندازی این پروژه بود. تشکر بابت پیگیری‌هایتان. Shobhe ‏۲۳ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۳:۱۹ (UTC)
سوالی دارم، افرادی که به نورمگز دسترسی پیدا میکنند، ورودشان چطور است؟ چون وقتی وارد سایت شود طبعا سایت از کاربر میخواهد که به اکانتش ورود کند. این قضیه‌اش چطور است کسی میتواند کمی توضیح دهد؟ Hashter ‏۲۳ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۳:۴۰ (UTC)
@Hashter: خودتان حساب می‌سازید، بعد به قسمت «افزایش اعتبار» می‌روید و کد شارژ را وارد می‌کنید. — حجت/بحث ‏۲۴ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۱:۱۹ (UTC)
  • @Huji و Darafsh: بنده درخواست و پیشنهاد اضافه شدن فیدیبو را هم در کتابخانهٔ ویکی‌پدیا دادم اگر می‌توانید به آن رأی دهید تا در اولویت بیشتری قرار گیرد Mohammad ebz (بحث) ‏۲۵ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۳۶ (UTC)

جالب است خودشان مجله ها را دزدی اسکن کرده اند و توی سایتشان گذاشته اند، آن وقت برای استفاده بقیه محدودیت می گذارند!--1234 (بحث) ‏۲۵ مه ۲۰۲۲، ساعت ۲۲:۴۴ (UTC)

افتخارات لیگ برتر انگلیس و مجموع افتخارات در لیگ انگلستان

با سلام و خسته نباشید به دوستان گرامی، در فوتبال انگلستان تا سال 1991 لیگ دسته اول برگزار می شد واز آن پس لیگ برتر انگلستان تاسیس شد برای همین باید تعداد قهرمانی ها در لیگ برتر و مجموع قهرمانی در لیگ (مثل این) نوشت. اما در مقاله لیگ برتر فوتبال انگلستان و در قسمت افتخارات لیورپول و منچستریونایتد به صورت مجموع قهرمانی در لیگ برتر و سال های قبل آمده و برای سایر تیم ها فقط افتخارات در لیگ برتر نوشته شده و به نظر این جدول صحیح نیست. لطفا اصلاح فرمایید Behnam mancini (بحث) ‏۲۳ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۴۷ (UTC)

پک در مقابل sfnfa

سلام، می توانید به جای {{پک}} از این به بعد از الگوی جمع و جور تر {{sfnfa}} استفاده کنید. در الگوی اخیر عنوان کتاب را قرار ندهید، شبیه {{sfn}} هست، برای ارجاعات فارسی. برای ارجاعات انگلیسی میتونید از همون {{sfn}} استفاده کنید. اگر دچار مشکل شدید در وپ:فنی مطرح کنید. سپاس مجتبی ک. د. «بحث» ‏۲۴ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۸:۵۸ (UTC)

@Mojtabakd سلام. این یعنی ایراداتی که قبلا داشت رفع شده دیگه؟ Hashter ‏۲۴ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۰۳ (UTC)
@Hashter: سلام، اگر منظورتون مشکلات {{sfn/fa}} در لنگردهی هنگام استفاده از ارقام فارسی هست آره! الان اگه مشکل دیگه ای داره بگید اصلاحش کنم. خوبیه این الگو اینه که نیاز به تگ ref نداره و جمع و جور تر هست. به نظرم میاد که بهترین روش ارجاع دهی در ویکی انگلیسی همین معرفی شده. مجتبی ک. د. «بحث» ‏۲۴ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۰۵ (UTC)
@Hashter: به عنوان مثال این مقاله که امروز ویرایش کردم را ببینید ---> شیخ مفید مجتبی ک. د. «بحث» ‏۲۴ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۰۶ (UTC)
@Mojtabakd ممنون که زحمتش رو کشیدید
بهترین رو نمیدونم، ولی از نظر من هم sfn در خیلی موارد از پک که بهتر هست. فکر میکنم برای خوانندهٔ مقاله هم کار ساده‌تر میشود. Hashter ‏۲۴ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۱۱ (UTC)
@Hashter: 👍🙏 مجتبی ک. د. «بحث» ‏۲۴ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۱۳ (UTC)
من چند دقیقه پیش روی دو مقاله‌ی تصحیف و دیسم بن ابراهیم کردی (1 و 2) امتحان کردم که عملکرد مناسبی داشت.
از مزایای دیگر sfnfa درمقابل پک، این هست که ارجاعات پک، برخلاف sfnfa، حجم زیادی دارد و حجم مقاله را بی‌جهت زیاد می‌کند. Hashter ‏۲۵ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۰۷ (UTC)
@Hashter: 👍 دقیقاً، فقط به لنگردهی مناسب توجه کنید. یعنی وقتی روی ارجاع مورد نظر کلیک می کنیم دقیقاً و به درستی ما را به منبع مورد نظر ببرد. چنین مقالاتی باید دو بخش «ارجاعات» (ترجمه citations) و «منابع» (ترجمه sources) داشته باشند. مجتبی ک. د. «بحث» ‏۲۵ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۳۳ (UTC)
خیلی ریزه کاری های دیگه هم هست. مثلاً بهتره موارد فهرست شده در بخش «منابع» و ... در {{آغاز منابع}}/{{پایان منابع}} قرار بگیرند و ممکن است به مواردی در «برای مطالعه بیشتر» هم ارجاع دهیم... تنظیم این ها به مقاله مورد نظر بستگی دارن. مجتبی ک. د. «بحث» ‏۲۵ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۳۷ (UTC)
👍 لایک Hashter ‏۳۱ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۳۹ (UTC)پاسخ
🙏 مجتبی ک. د. «بحث» ‏۳۱ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۵۷ (UTC)پاسخ

Report on Voter Feedback from Universal Code of Conduct (UCoC) Enforcement Guidelines Ratification

بحث زیر پایان یافته‌است و به‌زودی بایگانی خواهد شد
زمان جمع‌بندی: دو سال پیش.

Hello all,

The Universal Code of Conduct (UCoC) project team has completed the analysis of the feedback accompanying the ratification vote on the Universal Code of Conduct Enforcement Guidelines.

Following the completion of the UCoC Enforcement Guidelines Draft in 2022, the guidelines were voted on by the Wikimedian community. Voters cast votes from 137 communities, with the top 9 communities being: English, German, French, Russian, Polish, Spanish, Chinese, Japanese, Italian Wikipedias, and Meta-wiki.

Those voting had the opportunity to provide comments on the contents of the Draft document. 658 participants left comments. 77% of the comments are written in English. Voters wrote comments in 24 languages with the largest numbers in English (508), German (34), Japanese (28), French (25), and Russian (12).

A report will be sent to the Revision Drafting Committee who will refine the enforcement guidelines based on the community feedback received from the recently concluded vote. A public version of the report is published on Meta-wiki here. The report is available in translated versions on Meta-wiki. لطفاً برای ترجمه به زبان مادریتان کمک کنید

Again, we thank all who participated in the vote and discussions. We invite everyone to contribute during the next community discussions. More information about the Universal Code of Conduct and Enforcement Guidelines can be found on Meta-wiki.

On behalf of the Universal Code of Conduct project team

MediaWiki message delivery (بحث) ‏۲۵ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۵۲ (UTC)

خبرگزاری مهر

خیلی جالب است زمانی که در سرچ گوگل جمله «نظام هر روز به لبه پرتگاه نزدیک‌تر می‌شود» جستجو می شود در صفحه دوم جستجوی گوگل جمله «برخی سران نظام از تغییر سیاست یارانه‌ای پشیمان هستند» زیر عنوان خبرگزاری مهر ظاهر می شود با url زیر تقریبا تمامی خبرگزاری ها این خبر را مخابره کرده اند

httsps://www.mehrnews.com/news/5499809/برخی-سران-نظام-از-تغییر-سیاست-یارانه‌ای-پشیمان-هستند

موقع تکمیل شدن بارگزاری صفحه صفحه‌ای دیگر ظاهر می شود با آرس url زیر

https://www.mehrnews.com/news/5499809/%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%B0%D8%AE%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%B7%D8%AD-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B7%D9%84%D9%88%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D8%AA Luckie Luke (Talk) ‏۲۶ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۱۰ (UTC)پاسخ

@Luckie Luke: شاید شیطنتی از سوی افراد درون خبرگزاری باشد که باعث شده آن متن در کش گوگل باقی بماند و تغییر مسیر کند به آنجا! در هر صورت مهم نیس زیاد. مجتبی ک. د. «بحث» ‏۲۶ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۵۸ (UTC)پاسخ

مشکل ارجاع دهی به کتابهای epub

سلام، یک مشکل جدی در ارجاع دهی کتاب‌های فرمت epub که از اپلیکیشن‌های «طاقچه» و «فیدیبو» تهیه میشن وجود داره. از اونجایی که صفحه بندی این فرمت سیال هست و به اندازه فونت و صفحه دیوایس و اندازه پنجره برنامه (در حالت دسکتاپ) بستگی دارد مشکل پیدا کردن شماره صفحه برای ارجاع دهی در مقالات ویکی پیش میاد. مگر این که ناشر در متن کتاب شماره صفحات را مشخص کرده باشد (یا از طرق دیگر). لذا قبل از خرید کتاب این نکته مهم را در نظر داشته باشید. البته برخی کتب در این اپلیکیشن‌ها به فرمت pdf منتشر میشن که طبیعتاً همچین مشکلی ندارن. برای epub ها میتونید (مثلاً اگر از sfn/sfnfa استفاده می کنید) در پارامتر «محل» یا شبیه اون موقعیت متن مورد نظر را مشخص کنید (فصل فلان، بخش فلان). اگر کسی تجربه دیگری دارد لطفاً اطلاع دهد. سپاس. مجتبی ک. د. «بحث» ‏۲۶ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۳۷ (UTC)پاسخ

@Mojtabakd: سلام همکار گرامی آیا کتاب های خریداری شده از وبسایت آیا قابلیت دانلود شدن را دارند Luckie Luke (Talk) ‏۲۶ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۴۹ (UTC)پاسخ

وبسایت طاقچه در پیام بالا جا افتادLuckie Luke (Talk) ‏۲۶ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۵۰ (UTC)پاسخ

@Luckie Luke: سلام، من چند ساله که از کتاب‌های این دو اپلیکیشن استفاده می‌کنم و کتاب های مختلفی درونشان دارم. امکان دانلود کتاب و مطالعه آفلاین در این اپ‌ها و نرم افزارهای دسکتاپشان وجود داره، ولی امکان انتقال فایل دانلود شده به خارج از این نرم افزارها طبیعتاً وجود نداره (به خاطر مباحث کپی رایت...)، هرچند که از نظر فنی و با کارهای مهندسی معکوس شدنی هست ولی اخلاقی نیست. مجتبی ک. د. «بحث» ‏۲۶ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۵۶ (UTC)پاسخ

@Mojtabakd: بنده چند کتاب را با پرداخت وجه از طاقچه خریده ام و در کتابخانه ام موجود است می خواستم به پی دی اف تبدیل نمایم که امکانات بیشتر ویرایشی و کاربردی بیشتری نسبت به نرم افزار طاقچه دارد مشکلات فنی دیگری نیز نرم افزار طاقچه دارد برای نمونه با خاموش کردن رایانه باید هربار کد ورود بگیرد Luckie Luke (Talk) ‏۲۶ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۲۰:۰۱ (UTC)پاسخ

@Luckie Luke: 1- احتمالاً شما به صورت آنلاین از وبسایت طاقچه و از طریق مرورگر از آن استفاده می‌کنید. اگر نرم افزار دسکتاپ آن را بگیرید چنین مشکلی برای لاگین کردن وجود ندارد. 2- اگر به هر دلیل نمی خواهید نرم افزار دسکتاپ را استفاده کنید (مثل عدم اطمینان به آن!)، می توانید کامپیوتر را در حالت «hibernate» ببرید (یا sleep) که نیاز به لاگین مجدد نباشه. 3- میشه epub را به pdf تبدیل کرد، ولی ظاهرش جذاب نمیشه زیاد. البته میشه یه کارهایی کرد که بهتر بشه... بستگی به هدف داره. این که چه امکاناتی مد نظرتونه، شاید نیاز نباشه به pdf تبدیل کرد. مجتبی ک. د. «بحث» ‏۲۶ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۲۰:۰۷ (UTC)پاسخ
البته بحث تبدیل epub به pdf که گفتم برای حالت کلی بود! یادم رفت بگم که برای این اپ/نرم‌افزارها این تبدیل طبیعتاً سخت میشه چون اجازه استخراج فایل رو نمیده. کارش خیلی سخت و وقت گیر هستش، بهتره بهش ورود نکنم چون بد آموزی داره 😁 مجتبی ک. د. «بحث» ‏۲۶ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۲۰:۱۲ (UTC)پاسخ

@Mojtabakd: epub جالب نیست هیچکدام از نرم افزار به پای pdf نمی رسند امکانات یادداشت نوشتن دارد کیفیت نمایشش عالی است (چشم را در زمان خواندن اذیتی نماید) و کلی امکانات دیگر که این گونه نرم افزار مثل طاقچه و ... ندارند معلوم نیست نرم افزاری مثل طاقچه چطور کار می کند پول کتاب را می دهی ولی صاحب کتاب نیستی Luckie Luke (Talk) ‏۲۶ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۲۰:۲۷ (UTC)پاسخ

@Luckie Luke: آره، قبول دارم، ولی به خاطر حفظ حقوق مؤلف/ناشر مجبورن این کارها رو بکنند. در رابطه با فرمت epub هم مزایای خود و طرفداران خودش را دارد. برای مواردی که صفحه بندی مهم هست pdf منتشر می کنند، مثل برخی کتب و مجلات و ... . مطالعه epub روی گوشی بد نیس اگه عادت کنید. هرچند خود من در اکثر امور کامپیوتر را ترجیح میدم. مجتبی ک. د. «بحث» ‏۲۶ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۲۰:۳۵ (UTC)پاسخ

الگوی {{پک}} و یادکرد ویکی‌پدیای فارسی عموما مشابه شیوه‌نامه شیکاگو نوشته شده که می‌گوید وقتی شمارهٔ صفحه معلوم نیست فرمت فایل را در انتهای ارجاع بنویسید. (مثلا در الگو نوشته شود |format=EPUB e-book}} یا |قالب=کتاب دیجیتال فیدیبو}}). الگوهایی مثل {{sfn}} و {{harvcolnb}} متناسب شیوه‌های نگارنده-تاریخ مثل APA و هاروارد هستند که در آنها اصلا شماره صفحه الزامی نیست و لازم هم نیست که فرق بین قالب چاپی و دیجیتال و ... مشخص شود.‏—NightD ‏۲۷ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۰۲ (UTC)پاسخ

@Nightdevil: 👍🙏 مجتبی ک. د. «بحث» ‏۲۷ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۱۵ (UTC)پاسخ

Revisions to the Universal Code of Conduct (UCoC) Enforcement Guidelines

بحث زیر پایان یافته‌است و به‌زودی بایگانی خواهد شد
زمان جمع‌بندی: دو سال پیش.

Hello all,

We'd like to provide an update on the work on the Enforcement Guidelines for the Universal Code of Conduct. After the conclusion of the community vote on the guidelines in March, the Community Affairs committee (CAC) of the Board asked that several areas of the guidelines be reviewed for improvements before the Board does its final review. These areas were identified based on community discussions and comments provided during the vote. The CAC also requested review of the controversial Note in 3.1 of the UCoC itself.

Once more, a big thank you to all who voted, especially to all who left constructive feedback and comments! The project team is working with the Board to establish a timeline for this work, and will communicate this next month.

Members of the two prior UCoC Drafting Committees have generously offered their time to help shape improvements to the Guidelines. You can read more about them and their work here, as well as read summaries of their weekly meetings in 2022.

Wikimedians have provided many valuable comments together with the vote and in other conversations. Given the size and diversity of the Wikimedia community, there are even more voices out there who can give ideas on how to improve the enforcement guidelines and add even more valuable ideas to the process. To help the Revisions committee identify improvements, input on several questions for the committee’s review is requested. Visit the Meta-wiki pages (Enforcement Guidelines revision discussions, Policy text revision discussions) to get your ideas to the Committee - it is very important that viewpoints are heard from different communities before the Committee begins drafting revision proposals.

On behalf of the UCoC project team

MediaWiki message delivery (بحث) ‏۳۰ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۱۴ (UTC)پاسخ

درخواست کمک برای یافتن تاریخچهٔ ساعت رسمی در ایران

سلام، در مدخل ساعت رسمی ایران ادعا شده بود که تغییر ساعت رسمی ایران به ۳٫۵ ساعت بعد از گرینیچ به تلاش محمود حسابی و در سال ۱۳۱۱ انجام شده. متأسفانه تنها منبعش کتاب ایرج حسابی پسر محمود حسابی است، که معروف است به اغراق. من هر چه گشتم هیچ منبعی برای ادعای ۱۳۱۱ پیدا نکردم (در کتاب ایرج حسابی حرفی از تاریخ این تغییر نیافتم) و هیچ مصوبه‌ای از مجلس یا هیئت وزرا یا دستور از طرف شاه یا نخست‌وزیر هم پیدا نکردم. کتابهای تقویمی‌ام چیزی ندارند در این باره! می‌خواستم از دوستانی که به منابع داخل ایران دسترسی دارند درخواست کنم لطف کنند ببینند در مورد تغییر یا اختیار ساعت رسمی ایران چه پیدا می‌کنند. (من هر چه پیدا کرده‌ام را در رشته‌ای در توییتر نوشته‌ام و اندکی هم به خود مدخل افزودم، از جمله این که منابع خارجی گفته‌اند در دههٔ ۱۹۴۰ میلادی این اتفاق افتاده، حدود ده سال بعد از ۱۳۱۱ که آن مدخل گفته بود.) روزبه (بحث) ‏۳۰ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۰۴ (UTC)پاسخ

@روزبه: سلام، دارم بررسی می‌کنم... فعلاً یه سرنخ پیدا کردم از کتاب «The Cosmic Time of Empire»:
Derek Howse provides a table that lists by year each nation’s legal adoption
of Greenwich-based time, from Japan in 1888 to Liberia in 1972, with the
majority of adoptions occurring between 1892 and 1940 (154–55).

مجتبی ک. د. «بحث» ‏۳۰ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۰۹ (UTC)پاسخ

ظاهراً منظورش این منبع هست:
Howse, Derek. Greenwich Time and the Discovery of the Longitude. Oxford:
Oxford University Press, 1980.

مجتبی ک. د. «بحث» ‏۳۰ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۱۱ (UTC)پاسخ

متأسفانه فعلاً در منابع بسیار فارسی و انگلیسی چیز بهتری پیدا نکردم. برای ژاپن و هند و ... منبع هست ولی ایران نه! کتاب اخیر از انتشارات آکسفورد را هم در اختیار ندارم تا جدولش را بررسی کنم. مجتبی ک. د. «بحث» ‏۳۰ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۳:۱۸ (UTC)پاسخ
  • Koppenstatter (ed.), Zonen, and Sommerzeiten alter Lander und Stcidte den Erde (Miinchen [1937]).
  • US National Bureau of Standards. ‘Standard Time'throughout the World’, Circular of the Bureau of Standards, no.399 (15 Sept. 1932).
  • The Observatory, Feb. 1901, 88-91.
  • Abridged Nautical Almanac annually.

اگر مایل بودید بیشتر توضیح خواهم داد. RousouR (بحث) ‏۳۱ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۴۴ (UTC)پاسخ

@روزبه: ۱۹۱۳ میلادی (۲۴۷۲ تقویم شاهنشاهی) Luckie Luke (Talk) ‏۳۱ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۰:۵۷ (UTC)پاسخ

خیلی خیلی ممنون از زحمات دوستان. من کتاب Greenwich Time and the Discovery of the Longitude را سفارش دادم، ببینم خودم چه می‌فهمم، ولی با توجه به آنچه RousouR گفتند امید چندانی ندارم به دقتش. امیدم فعلاً یکی به پیدا کردن مقالهٔ عبدالحسین مصحفی است که مجتبی ک. د. پیدا کردند و شاید چیزی داشته باشد، و دیگر به این که کسی برود بایگانی مطبوعات آن زمان ایران را بگردد که لابد خبر تغییر ساعت را باید نوشته باشند. فعلاً معتبرترین چیزی که یافتم بخشنامهٔ متین‌دفتری است که متن و پیوندش را در مدخل گذاشتم. روزبه (بحث) ‏۳۱ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۲۴ (UTC)پاسخ

این US National Bureau of Standards. ‘Standard Time'throughout the World’, Circular of the Bureau of Standards, no.399 (15 Sept. 1932) را هم پیدا کردم. اینجا هست. در ۱۵ سپتامبر ۱۹۳۲ چاپ شده و برای Persia در صفحهٔ 13 نوشته No standard time. روزبه (بحث) ‏۳۱ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۲۹ (UTC)پاسخ

@روزبه: اگر قادر به برقراری ارتباط با دکتر سیامک موحدی باشید، شاید بتواند کمک‌تان کند. او طی مقاله‌ای در سال ۱۹۸۵، ساعت تابستانی در ایران را بررسی کرده بود. بنیامین (بحث) ۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۱۸ (ایران) ‏۳۱ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۴۸ (UTC)پاسخ
خیلی ممنون. مقالهٔ جالبی بود (و از طریق کتابخانهٔ ویکی‌پدیا هم در دسترس است). اطلاعاتی درش بود که با en:tz database مغایرت داشت، در نتیجه به گردانندگان tz database ای‌میل زدم و درخواست تصحیحشان را دادم. بعید می‌دانم دکتر موحدی بتوانند کمک کنند. هم از آن مقاله و هم از مقالات دیگرشان به نظر می‌رسد علائق‌شان به جنبه‌های روانشناسی مسئله بوده، نه جنبه‌های تاریخیش. روزبه (بحث) ‏۳۱ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۳:۰۳ (UTC)پاسخ

به نظر می‌آید روزنامهٔ اطلاعات در آن زمان چاپ می‌شده و بایگانی بعضی سالهابش آنلاین هم هست در اینجا. متأسفانه سال ۱۳۱۴ رو که بخشنامهٔ متین‌دفتری در آن سال صادر شده را ندارد ☹️ از دوستان کسی به آرشیو سال ۱۳۱۴ روزنامهٔ اطلاعات دسترسی دارد؟ گویا سی‌دی‌اش را مؤسسهٔ اطلاعات می‌فروشد، و شاید در این سایتهای آرشیو مجلات و روزنامه‌ها هم باشد. روزبه (بحث) ‏۳۱ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۵:۱۴ (UTC)پاسخ

به نسخه های روزنامه در تاریخ مذکور دسترسی پیدا کردم، در حال پیدا کردن مطلب مورد نظر هستم... مجتبی ک. د. «بحث» ‏۱ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۵۷ (UTC)پاسخ
بیشتر «راپورت» تصویب اعتبارنامه‌ها و تمجید از مرحوم «میرزا یانس» و دستوراتی مبنی بر برداشتن کلاه لبه در در محل کار هست! انگار گرینویچ زیاد اهمیت نداشته اون زمان😁، پیداش نکردم هنوز... تاریخ 22 و 24 خرداد 1314 رو گرفتم. مجتبی ک. د. «بحث» ‏۱ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۲۱ (UTC)پاسخ
یکی از دوستان توییتر دو خبر در روزنامهٔ اطلاعات دربارهٔ یکی شدن ساعت کل کشور پیدا کردند که چند روز بعد از بخشنامهٔ متین‌دفتری چاپ شده و من به مدخل ویکی‌پدیا اضافه کردم، ولی هنوز معلوم نیست ساعت تهران را کِی جلو کشیده‌اند به گرینیچ+۳:۳۰. من شروع کرده‌ام دارم همهٔ شماره‌های اطلاعات را در ۱۳۱۱ که دسترسی دارم می‌خوانم. ولی دسترسی به ۱۳۱۲ و ۱۳۱۳ و ۱۳۱۴ ندارم. روزبه (بحث) ‏۲ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۰۳ (UTC)پاسخ

Invitation to join the Movement Strategy Forum

Hello everyone,

This is an invitation to all Movement Strategy participants to try out a new space for truly multilingual collaboration: https://forum.movement-strategy.org/

We are starting a community review period of two months. If the community feedback is positive, the Forum will launch in August 2022 before Wikimania. If not, we will follow the feedback received, changing the proposal or closing it.

https://meta.wikimedia.org/wiki/Movement_Strategy/Forum/Proposal

Looking forward to your first impressions!

Mervat (WMF) (talk) 10:01, 31 May 2022 (UTC) Mervat (WMF) (بحث) ‏۳۱ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۲۰ (UTC)پاسخ

ممنوعیت مجدد ویرایش آی‌پی

از زمان رفع محدودیت ویرایش آی‌پی ها خرابکاری دوباره گسترش یافته است. مثل نمونه پاکدشت این، این و این و صدها مورد مشابه دیگر، این ویرایش ها وقت کاربران مفید را می گیرد و باعث تمسخر ویکی پدیا در شبکه های اجتماعی می شود خواهشمندم ممنوعیت سابق برقرار شود تا حجم خرابکاری کم شود.باسپاس Behnam mancini (بحث) ‏۱ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۰۰ (UTC)پاسخ

اینجا دانشنامهٔ آزاد است، ما نمی توانیم ویرایش کردن را از آنها سلب کنیم. خرابکاریها همیشه بوده و مشکل امروز و دیروز نیست، بهتر است به جذب و آموزش نگهبانان این دانشنامه بپردازیم تا مقالات مورد ویرایش آی‌پی ها، بیشتر بررسی و حفاظت شوند. کامران ‏۱ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۱۹ (UTC)پاسخ
دانشنامه آزاد است برای ویرایش نه خرابکاری Luckie Luke (Talk) ‏۱ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۲۵ (UTC)پاسخ
مگر گفتم دانشنامه برای خرابکاران است؟ کامران ‏۱ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۵۰ (UTC)پاسخ
هروقت کاربر جذب کردین محدودیت ها رو کم کنین. فعلاً که کاربران در حال کم شدن و کم کردن فعالیت هاشون هستن. بهتره ویکیبانان رأساً به قفل کردن یک ماه به بالای صفحاتی که خرابکاری توشون انجام میشه اقدام کنند و معیارهای قفل کردن صفحات هم سهل تر بشه. مجتبی ک. د. «بحث» ‏۱ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۳۶ (UTC)پاسخ
محدود کردن ویرایش آی‌پی در تعارض با وپ:پنج بنیاد است. بنیامین (بحث) ۱۱ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۵۱ (ایران) ‏۱ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۲۱ (UTC)پاسخ
بنیاد سوم به «آزاد» بودن دانشنامه اشاره کرده. اما مشکل اینجاست که برداشت ما از «آزاد» ممکن است درست نباشد. آزاد در اینجا به معنی نبود حق تکثیر است. پس از محدودیت آی‌پی هم همچنان همه می‌توانند محتوای ویکی‌پدیا را ویرایش کنند، فقط کافی است یک حساب کاربری بسازند. در وپ:پنج اشاره‌ای به نحوهٔ ویرایش محتوا نشده که محدود کردن ویرایش آی‌پی ناقض آن باشد. {{کاربر|جـیپیوتر}}بحث ‏۲ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۰۳:۴۶ (UTC)پاسخ
محدود کردن دائمی ویرایش آی‌پی در تمام فضای مقاله، آزاد بودن ویرایش در دانشنامه را نقض می‌کند. بدیهی است که محدود کردن موردی به‌خصوص در مقالات پربازدید و پرمناقشه بلامانع است. بنیامین (بحث) ۱۲ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۱ (ایران) ‏۲ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۵۱ (UTC)پاسخ
@ایستاده در شب: «آزاد» در اینجا به معنی «آزاد بودن ویرایش» نیست. بلکه اشاره به نبود حق تکثیر دارد. بنیاد سوم در وپ:پنج را ببینید. {{کاربر|جـیپیوتر}}بحث ‏۲ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۰۳:۴۷ (UTC)پاسخ
  • موافق با محدود بودن آی پی ها. از اساس فساد زاست... وقتی طرف دارد ویکی را می‌خواند؛ یکهو به ذهنش می‌رسد یک فحشی هم آنجا بنویسید، اگر سریعا بتواند این کار را بکند، می‌کند. اما اگر یک مرحله مثل ثبت نام پیش رویش باشد، شاید منصرف شود و بگوید؛ نمی‌ارزد. کاربری هم که نگران محتوا باشد، به دل و جان می‌خرد این عضویت را. هرچند این محدودیت نیز فسادهایی دارد؛ اما می‌چربد... مثل سابق اجرا شود. Shobhe ‏۲ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۰۶:۰۱ (UTC)پاسخ
  •  نظر: احتمالاً کاربرانی که از ویرایش آی‌پی‌ها حمایت می‌کنند، کمتر درگیر نگهبانی و خنثی‌سازی ویرایش‌های مخرب آی‌پی‌ها هستند. نکته اول اینکه ممنوع بودن ویرایش آی‌پی هیچ تضادی با هیچ سیاستی ندارد و جایی نوشته نشده آی‌پی‌ها حتما باید بتوانند ویرایش کنند. ثانیاً ساخت اکانت در ویکی بسیار ساده و کم هزینه است و اشخاصی که حسن نیت داشته باشند برایشان سخت نخواهد بود یک اکانت بسازند و فعالیت کنند. ظاهراً خرابکاری برای برخی آی‌پی‌ها تبدیل به تفریح شده و صرفاً چون ویرایش با آی‌پی راحت است این کار را انجام می‌دهند مثلا این خلاصه ویرایش قابل تامل است. مثال از ویرایش‌های مخرب آی‌پی‌ها بسیار است و امیدوارم اجتماع واقع‌گرایانه موضوع را نگاه کند. هرچند برای من به‌شخصه فرق زیادی ندارد، چون درحال حاضر عمده فعالیتم نگهبانی‌ست و خنثی‌سازی چندتا ویرایش آی‌پی کار چندان سختی نیست ولی انرژی سامانه است که بیخود هرز می‌رود. Mr Smt *[بحث]* ‏۲ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۳۵ (UTC)پاسخ

عدم دسترسی موردی

با سلام .در صفحه بزنجان در بخش گردشگری مکانی که جزو مکانهای گردشگری است اضافه شده در چند نوبت اما افرادی نیت مثبت ندارند و حذف میکنند و همینطور در بخش کشاورزی نام مناطق کشاورزی مهم و محصولات رو به بهانه نداشتن سند حذف میکنند .و موجب شده ویرایش های اینجانب ندیده گرفته شود در حالی که صحت محض دارد و محدودیت ویرایش منظور شده .لطفا اصلاح فرمایید دکتر فرشید ملک حسینی (بحث) ‏۲ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۰۱:۲۲ (UTC) دکتر فرشید ملک حسینی (بحث) ‏۲ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۰۱:۲۵ (UTC)پاسخ

مسابقه شمس الشموس

شمس الشموس یک رقابت سالیانهٔ آنلاین است که بر روی تولید و ارتقاء محتوای مرتبط با علی بن موسی الرضا متمرکز است. ویکی‌پدیای فارسی در فاصله یک ماهه (دهم ذی‌القعده تا دهم ذی‌الحجة هر سال قمری)، میزبان یک همایهٔ آنلاین است که با همکاری ویکی‌پروژه اسلام و آستان قدس رضوی به راه افتاده‌است. هدف از این مسابقه بهبود کیفیت مقالات مرتبط با علی بن موسی الرضا و ترغیب کاربران به ترجمه به سایر زبان‌هاست. نخستین دورهٔ این رقابت در سال ۱۴۴۳ ه.ق برگزار خواهد شد. کاربران در این دوره بر روی تولید مقاله، ترجمه، توسعه و افزودن عکس به رقابت می‌پردازند و پس از پایان زمان مسابقه، داورانی از ویکی‌پدیا، مشارکت‌های کاربران را بررسی و امتیاز مربوطه هر فعالیت را به آن خواهد داد. سرآخر به برندگان برتر مسابقه (در این دوره چهارده نفر اول) جوایزی اعطاء خواهد شد.

با توجه به ابعاد مسابقه و احتمال حضور کاربران تازه وارد برای شرکت در مسابقه، در آستانه شروع مسابقه و در حین آن، آموزش‌هایی از جانب ویکی‌پروژه اسلام با همکاری آستان قدس رضوی تدوین شده‌است که به کاربران تازه‌وارد و علاقه‌مند، برای ویرایش‌هایی ماندگار و اصولی، کمک خواهد کرد. این آموزش‌ها از بخش راهنمای مسابقه قابل دسترسی است. جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید با مجریان مسابقه در ارتباط باشید. Shobhe ‏۲ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۵۵ (UTC)پاسخ