وروشت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مختصات جغرافیایی N۵۱°۳۵'۴۲۸۸۲ E۳۶°۲۸'۷۴۶۶

قلهٔ وَرِوَشْت (به انگلیسی: Varevasht) شمالی‌ترین قلهٔ چهار هزار متری البرز مرکزی است و در استان مازندران و منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ وروشت واقع شده‌است. صعود این قله از روستاهای هریجان ولی‌آباد که تقریباً در فاصلهٔ ۶۰ کیلومتری شهرستان چالوس واقع شده‌اند، آغاز می‌گردد.

مسیرهای صعود[ویرایش]

مسیر اصلی[ویرایش]

از روستاهای فیروزآباد و کیکو می‌باشد که در ۵۱ کیلومتری شهرستان چالوس می‌باشد. صعود از این ۲روستا از چند مسیر امکانپذیر می‌باشد؛ که نزدیک‌ترین مسیر مسیر فیروزآباد به کلنو و پیت غار می‌باشد.

مسیر دوم[ویرایش]

راحت‌ترین راه صعود از شمال روستای هریجان و ارتفاع ۲٬۴۰۰ متری آغاز و بعد حرکت به سمت خشکه‌دره می‌باشد تقریباً بعد از یک ساعت پیاده‌روی به یک گوسفند سرا در ارتفاع ۲٬۸۰۰ متری خواهید رسید از این نقطه با ادامه پاکوب به سمت شمال نیز می‌توان به گردنه مسیر دوم صعود رفت. با ادامه به سمت شرق مسیر و انتهای خشکه دره به یال شرقی قله خواهید با ادامهٔ یال به قله خواهید رفت. این مسیر جهت صعودهای زمستان پیشنهاد نمی‌گردد.

مسیر سوم[ویرایش]

از روستای ولی‌آباد و ارتفاع ۲٬۲۰۰ متری حرکت نموده به سمت پاکوب‌های شمالی روستا رفته و خود را به قلهٔ تاپی (قلهٔ فرعی) که تقریباً بالای روستا قرار دارد رسانیده بعد به سمت شرق حرکت کنید و یال را ادامه دهید تا به گردنه برسید گردنه را همچنان به سمت شرق ادامه داده در این قسمت کمی دست به سنگ خواهید داشت و به یال غربی و یک قلهٔ فرعی و سپس به قلهٔ وروشت خواهید رسید.

بر روی قله در صورتی که هوا ابری نباشد دریای خزر قله آزاد کوه رشته‌کوه تخت سلیمان را خواهید دید.

نقشهٔ البرز مرکزی
قله‌ها
1علم‌کوه
2آزادکوه
3دماوند
4دوبرار
5دوخواهران
6قلعه‌گردن
7گرگ
8خلنو
9مهرچال
10میشینه‌مرگ
11ناز
12شاه البرز
13سیالان
14توچال
15وروشت
16پهنه‌حصار
  D پیست دیزین
  E امامزاده هاشم
  K تونل کندوان
  * سد لتیان
  ** سد لار
  ‎-۲۵–۵۰۰ متر
  ‎۵۰۰–۱۵۰۰ متر
  ‎۱۵۰۰–۲۵۰۰ متر
  ‎۲۵۰۰–۳۵۰۰ متر
  ‎۳۵۰۰–۴۵۰۰ متر
  ‎۴۵۰۰–۵۶۱۰ متر
رودها
1الموت
2چالوس
3دوهزار
4هراز
5جاجرود
6کرج
7کجور
8لار
9نور
10سرداب
11سه‌هزار
12شاه‌رود
شهرها
1آمل
2چالوس
3کرج