موزه رشت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

موزه شهر رشت، یا به‌طور رسمی موزهٔ ملی رشت، سابقاً خانه میرزا حسین خان کسمائی آزادیخواه، شاعر و روزنامه‌نگار معروف و از رجال دوره مشروطیت و نهضت جنگل بود که در سال ۱۳۴۹ توسط وزارت فرهنگ و هنر جهت تبدیل به موزه خریداری گردید. بخشی از این بنا در دهه ۵۰ با نظارت وزارت ارشاد اسلامی در مدت ۶ ماه، تبدیل به موزه شد.

این موزه نخستین موزهٔ ملی ایران است.[۱][۲]

این موزه واقع در خیابان طالقانی (بیستون) ـ روبروی زایشگاه دکتر فامیلی می‌باشد. در حال حاضر چهار موزه رشت، اکوموزه میراث روستایی در سراوان، موزه تخصصی چای (آرامگاه کاشف السلطنه) در لاهیجان و موزه درزی ماسوله[۳] به عنوان موزه‌های تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی در استان گیلان هستند.[۱]

ساختمان موزه رشت دارای قدمتی در حدود ۷۰ سال و با زیربنای ۵۶۰ مترمربع می‌باشد. موزه رشت با تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور در اختیار مدیریت و برنامه‌ریزی موزه‌ها و نمایشگاه‌ها قرار گرفت و پس از مرمت اساسی در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۶۷ بازگشایی شد، موزه رشت از دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی تشکیل شده‌است. بخش مردم‌شناسی به صحنه‌های بازسازی شده از زندگی مردم و تندیس بومی گیلان تشکیل شده‌است و بخش باستان‌شناسی موزه به اشیاء و آثار باستان‌شناسی کشف شده در نقاط مختلف گیلان به ویژه تپه‌های مارلیک رودبار، تالش، دیلمان و … اختصاص داد. یک گورستان باستانی و مجموعه سنگ قبرها نیز در این بخش قرار دارد.[۴][۵][۶][۷]

جستارهای وابسته[ویرایش]

  1. افراد اهل رشت معتقد هستند نخستین موزهٔ ملی ایران موزهٔ رشت می‌باشد.
  2. شورای اسلامی ایران
  3. «پایگاه خبری صبح فومن» افتتاح موزه میراث فرهنگی بنام خانه درزی در ماسوله /تصاویر». دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۴.
  4. www.irna.ir https://www.irna.ir/news/83810667/۲۱-هزار-شی-تاریخی-در-موزه-رشت-ساماندهی-شده-است. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۱۱. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  5. «تبدیل موزه رشت به موزه باستان‌شناسی گیلان؛ موزه نهضت‌جنگل راه‌اندازی می‌شود- اخبار گیلان - اخبار استانها تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۱۱.
  6. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | (۱۳۹۷/۰۱/۱۰–۲۰:۰۰). «موزه ۷۰ ساله گنجینه رشت از جاذبه‌های گردشگری گیلان». fa. دریافت‌شده در 2023-05-11. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  7. «برپایی نمایشگاه یک هفته‌ای سلاح‌های دوره باستان در موزه رشت» اصفهان امروز آنلاین». اصفهان امروز آنلاین. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۱۱.