لوئی دهم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لوئی دهم
پادشاه فرانسه
لوئی دهم
پادشاه فرانسه
سلطنت۲۹ نوامبر ۱۳۱۴ – ۵ ژوئن ۱۳۱۶
تاجگذاری۲۴ اوت ۱۳۱۵، کلیسای جامع رنس
پیشینفیلیپ چهارم
جانشینژان یکم
پادشاه ناوار
سلطنت۴ آوریل ۱۳۰۵ - ۵ ژوئن ۱۳۱۶
تاج‌گذاری۱ اکتبر ۱۳۰۷
پیشینفیلیپ یکم
جانشینژان یکم
هم‌نشینژوآن یکم
زاده۴ اکتبر ۱۲۸۹
پاریس، فرانسه
درگذشته۵ ژوئیهٔ ۱۳۱۶ (۲۶ سال)
ونسن، وال-دو-مارن، فرانسه
آرامگاه
فرزند(ان)خوآنا دوم، ملکه ناوار، ژان یکم
دودمانکاپتی
پدرفیلیپ چهارم
مادرخوآنا یکم، ملکه ناوار

لوئی دهم با فرنام تاریخی ستیزه‌جو (در فرانسوی:Louis X le Hutin؛ در اسپانیایی: Luis el Obstinado به معنای لوئی خیره‌سر) (زاده ۴ اکتبر ۱۲۸۹ – مرگ ۵ ژوئن ۱۳۱۶) پادشاه فرانسه از ۱۳۱۴ تا سال مرگش بود. وی از دودمان کاپتی و پسر فیلیپ چهارم فرانسه و همسرش خوآنا یکم، ملکه ناوار بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

وی در شهر پاریس به‌دنیا آمد. وی را در تاریخ به لقبهای خودسر و کله‌شق نیز خوانده‌اند.

با مرگ مادرش در ۱۳۰۵ پادشاهی ناوار بدو رسید. با مرگ پدر در ۱۳۱۴ پادشاهی فرانسه به او رسید و وی در آگوست سال پس از آن در رمس آیین تاجگذاری را برگزار نمود.

او نخست با مارگریت دوبورگونی پیمان زناشویی بست و از این پیوند دختری به نام ژان پدید آمد؛ ولی چندی پس از آن لوئی همسرش را به خیانت متهم کرد و وی را به زندان انداخت و وی سرانجام در شاتو گیار درگذشت. پس از آن او با کلمانس دانژو دختر شارل مارتل دانژو و خواهر کارولی روبرت پادشاه مجارستان پیمان زناشویی بست.

پادشاهی او دیری به درازا نینجامید و چندان توجه‌پذیر نیست و روزگار پادشاهیش زمان درگیری نجیب‌زادگان با یکدیگر بود. وی در ۱۳۱۶ در هنگام بازی ژودوپوم درگذشت و در کنار همسر دومش در سن‌دنی به خاک سپرده شد.

جانشینی لوئی دهم[ویرایش]

هنگامی که لوئی مرد همسرش باردار بود. اگر فرزند او پسر می‌بود جانشین تاج و تحت پدر می‌شد. از دیگر سو بزرگان کشور در گزینش فیلیپ پنجم برادر شاه پیشین و دختر بزرگش مانده بودند زیرا که طبق قانون سالیک تاج و تخت به فرزندان دختر نمی‌رسید.

سرانجام بزرگان پنجم ماه چشم به راه زاییدن همسر شاه مرده نشستند تا اینکه فرزند او پسر شد و میراث‌بر پادشاهی فرانسه. او با نام ژان یکم به پادشاهی رسید ولی تنها پنج روز زنده ماند و دیهیم شاهی به عمویش فیلیپ رسید.

منابع[ویرایش]