پرش به محتوا

لاستیک بارز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گروه صنعتی بارز
نوعتایرسازی
بنا نهاده۱۹۹۲
دفتر مرکزیایران تهران، ایران
محدودهٔ فعالیتایران خاورمیانه
مدیر عامل اجراییجمال میرزایی[۱]
رئیس هیئت مدیرهمحمد امیری[۱]
محصولاتتایرهای رادیال سواری، رادیال باری، رادیال تجاری، SUV، راه‌سازی و کشاورزی
درآمدافزایش ۱۰۰٬۹۶۴ میلیارد ریال (2023)
تعداد کارکنان۴۱۵۵ نفر (2024)[۲]
شرکت‌های وابستهلاستیک بارز کرمان، لاستیک بارز کردستان، لاستیک بارز لرستان، روکش تایر سیرجان، شرکت بارز ترابر، شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
وبگاه

پروژه احداث کارخانه لاستیک بارز در سال ۱۳۶۴ در شهر کرمان کلنگ زنی شد و اين گروه فعاليت تجاري خود را در سال ۱۳۷۲ با ظرفيت اوليه ی ۲۵۰۰۰ تن در سال برای تولید انواع تاير، تيوپ، نوار وسايط نقليه ي سبک و سنگين و همچنين تایرهای کشاورزی آغاز نمود. درسال ۱۳۸۴ اولین مرکز تحقیقات و توسعه صنعت تایر کشور در گروه صنعتی بارز تاسیس شد که این مهم بومی سازی دانش طراحی و تولید تایر در کشور را در سال های بعد رقم زد. با دریافت تکنولوژی چهارمین تایرساز جهان شرکت کنتیننتال آلمان گروه صنعتی بارز تنها تولیدکننده تایرهای رادیال باری – اتوبوسی در صنعت تایر کشور محسوب و بدین ترتیب بخش اعظمی از نیاز صنعت حمل و نقل توسط این گروه تامین می گردد. به واسطه كيفيت بالای اين تايرها و تكنولوژی های دريافت شده، رفته رفته به عنوان بهترين تاير ايراني مطرح گرديد و در سال ۱۳۹۵ کارخانه دوم گروه صنعتی بارز در استان کردستان به عنوان مجهزترین و پیشرفته ترین کارخانه تایرسازی کشور برای تولید تایرهای رادیال سواری و تایرهای مخصوص خودروهای کراس اوور و شاسی بلند افتتاح شد و در حال حاضر این مجموعه با ظرفیت تولید ۱۲۵ هزارتن به عنوان بزرگترین کارخانه تایر کشور مطرح بوده و ۴۶% سهم بازار ایران را به خود اختصاص داده است. حدود 38% سهم تایرهای رادیال سواری، ۲۴ % تایرهای رادیال باری و 50% تایرهای کشاورزی ایران به گروه صنعتی بارز تعلق داشته از این رهگذر بارز به عنوان رهبر بازار تایر ایران و به روز ترین تایر ساز منطقه شناخته میشود.

سهام بارز در حال حاضر، 50.3 درصد مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با واسطهٔ شرکت نفت، گاز و پتروشیمی و 32 درصد مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری توسعهٔ ملی است.[۲] کارخانه لاستیک بارز در سال ۱۴۰۲، رکورد تولیدبرابر با ۱۲۵ هزارتن لاستیک را به خود اختصاص داد.[۳] عمده محصولات شرکت بارز، تایر رادیال سیمی است که بیش از۹۸٪ از تولیدات را به خود اختصاص می‌دهد ولی در کنار آن تیوب و فلب نیز تولید می‌کند.[۴]

گروه صنعتی بارز با تولید حدود ۱۲۲٬۴۰۰ تن محصول در سال ۱۴۰۲ رتبه اول در تولید تایر را بین کارخانجات تایرسازی داخلی به خود اختصاص داد.[۵] این رقم معادل ۴۷ درصد از کل تولید داخلی کشور می‌باشد.

تاریخچه

[ویرایش]

بارز در تاریخچه خود بومی سازی دانش طراحی و تولید را در صنعت تایر کشور رقم زد . اولین محصولات بایاس بارز در قالب قرارداد انتقال دانش فنی با شرکت بريجستون تولید گردیدند. پس از چندی، اين شركت با هدف تولید تایرهای رادیال سواری اقدام به جذب تكنولوژی TRI روسيه و در ادامه مارانگونی ايتاليا نمود. و آخرین اقدام برای ارتقاء سطح کیفی محصولات مختلف بارز از جمله رادیال سواری و باری، شرکت بارز در قالب قراردادی ۱۰ ساله، اقدام به اخذ و پياده سازی تكنولوژی كنتيننتال آلمان (چهارمین تایر ساز دنیا) نمود. در حال حاضر تمامی محصولات گروه صنعتی بارز بر اساس این تكنولوژی طراحی و تولید شده و روانه بازار ميگردند شود و لازم به ذکر است که گروه صنعتی بارز تنها تایرسازی در کشور محسوب می شود که توانسته استاندارد E-MARK اروپا را برای سایزهای متعدد گروه محصولات رادیال سواری و رادیال باری - اتوبوسی دریافت کند..[۶]

لاستیک بارز در دومین جشنواره بین‌المللی انتخاب برترین نام و نشان‌های تجاری ایران جزو ۱۰۰ برند برتر ایران معرفی شد.[۷]


مرکز آزمون و میدان تست بارز

بارز با ایجاد زیرساخت های متمایز از سایر تایرسازان کشور، با امکانات و تجهیزات خاص خود آزمایشگاه همکار اداره استاندارد ایران است و میدان تست خودرو و تایر بارز واقع در کارخانه کرمان، در خاورمیانه بی همتاست و خودرو سازان کشور برای تست محصولات خود از این مرکز بهره برداری می کنند.

معرفی مرکز آزمون

[ویرایش]

ایمنی، راحتی و کیفیت سه ویژگی اصلی تایرهای بارز است که ما در گروه صنعتی بارز برای رسیدن به آن به‌روزترین دستگاه های تست تایر را در مرکز آزمون گرد هم آوردیم. مرکز آزمون بارز به عنوان پیشرفته ترین مرکز آزمون ایران و آزمایشگاه همکار اداره استاندارد کشور، تایرهای تولیدی و وارداتی را از سه منظر تطابقی، ایمنی و کیفی مورد بررسی و کیفیت سنجی قرار می دهد. اگر امروز از استانداردهای بین المللی بارز می گوییم به واسطه حضور چنین بخشی در کنار تولیدی با کیفیت است.

آزمون کارایی در سرعت زیاد

[ویرایش]

آزمون کارایی در سرعت زیاد در واقع شبیه سازی حد تحمل حرکت تایر با سرعت های بسیار بالا در سطوح جاده ای است. هر تایر دارای یکسری سرعت خاص می باشد که توسط سازنده بر روی دیواره ی تایر حک می شود و از یک حرف انگلیسی تشکیل شده است که با مراجعه به استانداردهای بین المللی می توان میزان سرعت بیشینه ی قابل تحمل تایر را توسط آن تعیین کرد.

در کلیه ی استانداردهای بین المللی مدت زمان این آزمون ۶۰ دقیقه و حداکثر سرعتی که تایر در آزمون تحمل می کند ۱۰ کیلومتر زیر سری سرعت تایر می باشد. اما در مرکز آزمون گروه صنعتی بارز استانداردهای سخت گیرانه تر اعمال می شود که شامل افزایش مدت زمان و سرعت آزمون است. کلیه ی لاستیک های SUV , CUV  بارز به خوبی در این آزمون موفق شدند.

آزمون ضریب فنریت

[ویرایش]

هدف این آزمون بررسی عملکردهای مختلف تایر است، عملکردهایی از جمله نرمی و راحتی ، ترمزگیری ، چنگ زنی و فرمان پذیری. در این آزمون ضرایب در چهار جهت شعاعی، طولی، جانبی و پیچشی اندازه گیری می شود. هرکدام از این آزمون ها به منظور سنجش یکی از خصوصیات تایر در نظر گرفته شده است. در گروه صنعتی بارز با تدابیر علمی که در مراحل تولید در نظر گرفته شده تمامی این آزمون ها در بهینه حالت ممکن قرار گرفتند. این استانداردها در محصولات CUV بارز در نقطه ی اوج خود به مرحله ی اجرا رسیدند.

آزمون ردپای تایر

[ویرایش]

در این آزمون نحوه ی قرارگیری تایر بر روی سطح جاده بررسی می شود. خروجی این آزمون اطلاعات مفیدی همچون فشار تایر به زمین به صورت نقطه به نقطه به دست می آید که تحلیل این اطلاعات در تحلیل طول عمر تایر تاثیر به سزایی دارد. با این داده ها میزان چنگ زنی تایر به سطح جاده مشخص می شود. همچنین این اطلاعات در ترمزگیری و شتاب خودرو اثرگذار است. تمامی این اطلاعات کمک میکند تا محصولی مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید شود. این آزمون بر روی تمامی تایرهای SUV , CUV  بارز انجام می شود.

آزمون دوام تایر

[ویرایش]

در این آزمون با اعمال بار زیاد در مدت زمان طولانی کارکرد و دوام تایر شبیه سازی می شود. منظور از بار همان اعمال وزن خودرو و سرنشینان به تایر است. حداکثر مقدار باری که توسط هر تایر قابل تحمل است بر روی دیواره ی تایر حک شده است. در آزمون دوام تایر گروه صنعتی بارز میزان بار قابل اعمال روی تایر و مدت زمان آن بیشتر از استانداردهای جهانی است. کلیه ی محصولات SUV , CUV  گروه بارز با موفقیت این آزمون را پشت سر گذاشتند.

آزمون پلانچر یا مقاومت در برابر پنچرگیری

[ویرایش]

آزمونی است برای بررسی و شبیه سازی مقاومت تایر در برخورد با ناهمواریهای جاده و اشیا خارجی. یک تایر در حال حرکت را در نظر بگیرید که به یک سنگ برخورد میکند مقدار انرژی که به خودرو وارد می شود به سرعت خودرو و جرم سنگ بستگی دارد اگر تایر قابلیت تحمل این میزان انرژی را نداشته باشد دچار ترکیدگی می شود و به سرنشینان و خودرو آسیب جدی وارد می کند. در مرکز آزمون بارز این آزمون بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ ژول بیشتر از استانداردهای ملی و بین المللی انجام می شود.

معرفی میدان تست

[ویرایش]

برای رسیدن به موفقیت های بین المللی و ارائه محصولاتی ایمن و با کیفیت، نیاز است زیر ساخت های فنی و مطابق با استانداردهای بین‌المللی ایجاد شود و این امر در بارز محقق شده است. میدان تست بارز با الگوبرداری از میدان تست شرکت کنتیننتال آلمان با هدف تست عملکردی صنعت تایر در زمینی با مساحت ۲۰۰ هکتار به بهره برداری رسید و برای ارتقا خدمات خود و طرح های توسعه قرادادی با شرکت IDIADA اسپانیا منعقد نمود. در این مرکز استانداردهای تایر و خودروی روز جهان پیاده سازی شده، تا محصولی در سطح همین استانداردها برای مصرف کنندگان تولید شود. برخی از جدیدترین و دقیق ترین تجهیزات این مرکز پیشرفته به شرح زیر می باشد :

  • تجهیزات اندازه گیری سرعت
  • سنسورهای پدال ترمز
  • سنسورهای کنترلی انتقال دهنده نیروها و تشخیص زمان شروع آزمون
  • سیستم اندازه گیری سوخت
  • تجهیزات جمع آوری و انتقال داده ها
  • تجهیزات آزمون های صدا
  • تجهیزات اندازه گیری انتقال نیروها و زوایای فرمان
  • تجهیزات کنترل سرعت، شتاب، موقعیت و چرخش خودرو

این امکانات مورد استفاده تمامی خودروسازان کشور برای انجام آزمون های محصولات خود قرار می گیرد. طراحی، ساخت و تجهیز این میدان تست در دو فاز برنامه ریزی شد و در حالِ حاضر فاز اول آن در مسیرهای زیر به مرحله بهره‌برداری رسیده است:

  • مسیر فرمانگیری
  • مسیر ترمزگیری
  • مسیر راحتی
  • مسیر، های اسپید ( High speed )

مسیر ترمزگیری

[ویرایش]

مسیر ترمزگیری میدان تست بارز از سه منطقه شتاب‌گیری، پایداری و ترمزگیری تشکیل شده که تنها مسیر استاندارد آزمون ترمزگیری تایر و خودرو در کشور میباشد. این پیست دارای سه لاین ترمزگیری با ضرایب اصطکاک متفاوت، تست‌های آب پیمایش مستقیم و مسیر تست‌های دوگانه ضریب اصطکاک است. تمامی مسیرها با سیستم‌های آب پیمایش اتوماتیک تجهیز شده تا در شرایط جاده‌های خیس تایرها و خودروها مورد سنجش قرار گیرند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در حین آزمون باید به آن توجه شود حفظ امنیت و سلامت رانندگان است. این مسیر هم مانندِ مسیرِ فرمانگیری کاملا ایمن‌سازی شده و همچنین مسیر برگشت به صورت مجزا در نظر گرفته شده تا تداخلی در فعالیت رانندگان ایجاد نشود. مسیر ترمزگیری بارز قابلیت انجام آزمون wet grip را بعنوان یکی از پارامترهای اصلی labeling دارا میباشد .

مسیر راحتی سرنشین

[ویرایش]

مسیر راحتی یکی از مسیرهای منحصربه ‌فرد میدان تست بارز است.تنوع چشمگیری از سطوح مختلف جاده‌ در این مسیر دیده می شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در حین آزمون باید به آن توجه شود حفظ امنیت و سلامت رانندگان است. این مسیر به خوبی ایمن‌سازی شده است. تایرها در طول عمر خود با شرایط مختلف جاده ای روبرو می شوند در این مسیر با ایجاد سطوح مختلف جاده ای، این شرایط ناپایدار شبیه سازی می شود و عملکرد تایرها از نظر نرمی، سختی و استقامت مورد آزمون قرار می گیرد. این مسیر قابلیت انجام تمامی آزمون های دوام خودرویی (durability) را دارا میباشد.

مسیر های اسپید( High speed )

[ویرایش]

مسیر های اسپید ( High speed ) به شکل بیضی و دارای ۳ لاین متفاوت است. در لاین اول سرعت حداکثر ۹۰ کیلومتر و در لاین دوم سرعت ۱۵۰ کیلومتر و در لاین سوم حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بدون تحمل نیروی جانبی انجام آزمون امکان پذیر می باشد. مسیر های مستقیم به طول ۷۰۰ متر در اضلاع شمالی و جنوبی جهت انجام آزمون های سرعت بالای مستقیم و نیز دیواره های با شیب ۵۸ درجه و ارتفاع حدود ۸ متر جهت افزایش سرعت و حفظ ایمنی لازم در طول آزمون می باشد. انواع تمهیدات ایمنی و گارد ریل و ضربه گیر جهت حفظ ایمنی رانندگی در سرعت بالا در این میدان تعبیه گردیده است.

جلوگیری از هدررفت سه‌ونیم‌میلیون لیتر نفت خام درسال

[ویرایش]

تایرها پس از سایش میزان مشخصی از لایه رویی آن که به تِرِد معروف است، از زیر خودرو خارج می‌شوند و به جای رفتن به قبرستان تایرها به مراکز روکش مجدد فرستاده می‌شوند. روکش مجدد تایر برای تایرهای برخی تولیدکنندگان حتی تا چند بار نیز انجام می‌شود و به همین دلیل برخی تایرسازان بزرگ دنیا محصولات خود را با کارایی میلیون‌کیلومتر پیمایش به بازار معرفی و عرضه می‌کنند. اما در ایران به دلیل عدم آشنایی با روکش کردن مجدد تایرها، سرمایه هنگفتی سرازیر قبرستان تایرها می‌شود و این کالای کاربردی به جای روکش مجدد و استفاده در خودروها، در بهترین حالت ممکن بازیافت می‌شود. شرکت صنایع لاستیک سیرجان به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی بارز به روکش کردن تایرهای مستعمل مشغول است و منجیدهای سالم تایرهای باری-اتوبوسی، معدنی و حتی وانتی و سواری را با بالاترین کیفیت ممکن روکش مجدد می‌کند. هر تایر از مواد اولیه پلیمری تشکیل شده است و برای تولید هر حلقه تایر کامیونی به ۸۰لیتر نقت خام نیاز است؛ بنابراین وقتی تایر روکش مجدد می‌شود نزدیک به ۵۰لیتر نفت خام صرفه‌جویی می‌شود. در این مجموعه صنعتی تمامی برندهای موجود در بازار در صورت سلامت منجید یا همان پوسته اصلی تایر روکش می‌شوند. درحال‌حاضر سالانه ۷۰هزار حلقه انواع تایر در سیرجان روکش مجدد می‌شود. به‌گفته ملاحسنی ۲۰هزار حلقه از این تایرها سواری و وانتی هستند و ۵۰هزار حلقه تایر کامیونی دراین واحد روکش می‌شوند. تایرهای روکش گرم ۵۰درصد تایر نو و تایر روکش سرد حدود ۶۰درصد تایر نو قیمت‌گذاری می‌شود که درنهایت می‌تواند علاوه‌بر تأثیرات مثبتی که بر محیط‌زیست دارد، صرفه‌جویی چشمگیری در هزینه‌های مالک خودرو نیز داشته باشد

شرکت‌های تابعه گروه صنعتی بارز

[ویرایش]

شرکت‌های گروه صنعتی بارز شامل مجموعه شرکت‌های زیر می‌شود:[۸]

  • مجتمع صنایع لاستیک کرمان
  • شرکت لاستیک بارز کردستان
  • شرکت لاستیک بارز لرستان
  • کارخانه روکش تایر سیرجان
  • شرکت کربن سیمرغ
  • شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک ایران
  • شرکت بارز ترابر
  • شرکت بازرگانی سیمرغ

لاستیک بارز کردستان

[ویرایش]

لاستیک بارز کردستان طرح توسعه گروه صنعتی بارز ایران در کردستان است که در دشت ده‌گلان با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومانی به عنوان مجهزترین و پیشرفته‌ترین کارخانه تایرسازی کشور برای تولید تایرهای رادیال سواری و تایرهای مخصوص خودروهای کراس اوور و شاسی بلند احداث شده است. کارخانه لاستیک بارز کردستان، رکورد تولید ۴۰هزار تن لاستیک در سال ۱۴۰۲ را بدست آورد.[۹]

جستارهای وابسته

[ویرایش]
  • تایر ایرانی
  • لاستیک ایرانی
  • گروه صنعتی بارز
  • لاستیک بارز
  • بهترین لاستیک ایرانی

منابع

[ویرایش]
  1. ۱٫۰ ۱٫۱ بارز, پورتال گروه صنعتی (2018-10-16). "هیئت مدیره و رهبران اجرایی". barez.org (به فا). Retrieved 2018-10-16.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)[پیوند مرده]
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «گروه صنعتی بارز برای4155 نفر اشتغال‌زایی کرده است».[پیوند مرده]
  3. «توسعه دانش فنی داخلی استراتژی گروه صنعتی بارز».
  4. «تحلیل بنیادی گروه صنعتی بارز». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۴ مه ۲۰۱۵.
  5. http://www.donya-e-eqtesad.com/news/810643/
  6. «معرفی گروه صنعتی بارز». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۴ مه ۲۰۱۵.
  7. http://isna.ir/fa/news/8809-05661/100-برند-برتر-ايران-معرفي-شدند
  8. «گروه شرکتهای بارز». https://barez.org/aboutus. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۴ مارس ۲۰۲۴. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  9. https://barez.org/aboutus