راکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از راکی (فیلم))
راکی
پوستر اکران
کارگردانجان جی. آویلدسن
تهیه‌کنندهایروین وینکلر
رابرت چارتوف
نویسندهسیلوستر استالونه
بازیگرانسیلوستر استالونه
تالیا شایر
برت یانگ
کارل ویترز
بورگس مریدیت
آرنولد جانسون
موسیقیبیل کانتی
فیلم‌بردارجیمز کراب
توزیع‌کنندهیونایتد آرتیستز
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۱ نوامبر ۱۹۷۶ (۱۹۷۶-11-۲۱) (نمایش نخست نیویورک)
  • ۳ دسامبر ۱۹۷۶ (۱۹۷۶-۱۲-۰۳) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۱۹ دقیقه
کشورایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم٩٠٠،٠٠٠ دلار
فروش گیشه۲۲۵٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار

راکی (به انگلیسی: Rocky) یک فیلم درام و ورزشی آمریکایی ساخته شده در سال ۱۹۷۶ به کارگردانی جان جی. آویلدسن و نویسندگی سیلوستر استالونه است که نخستین فیلم از مجموعه فیلم‌های راکی است.

راکی یک موفقیت بسیار بزرگ در گیشه بود.[۱][۲] فیلم در حالی به فروش ۲۲۵ میلیون دلاری دست یافت که تنها ٩٠٠،٠٠٠ دلار بودجه ساخت آن بود.[۳] فیلم در زمان اکران نقدهای مثبتی دریافت کرد. بسیاری از منتقدان از جمله راجر ایبرت، فیلم را از جنبه‌های مختلف ستایش کردند.[۴] در چهل و نهمین دوره جوایز اسکار، فیلم در سه رشته بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین برنده جایزه اسکار شد.[۵]

داستان فیلم[ویرایش]

داستان مربوط به یک ورزشکار رشته بوکس به نام راکی بالبوآ (با بازی سیلوستر استالونه) با اصالت ایتالیایی در فیلادلفیا، پنسیلوانیا است که نتوانسته بود به قهرمانی برسد. اما شانس به او رو کرد و مسابقه‌ای بین او و قهرمان سنگین‌وزن جهان به نام آپولو کرید (با بازی کارل ویترز و الهام گرفته از شخصیت محمد علی کلی) شکل گرفت که راکی توانست با او تا آخرین راند مبارزه کند ولی با این حال در نهایت آپولو کرید با رای داوران برندهٔ مبارزه اعلام شد.

دربارهٔ فیلم[ویرایش]

این فیلم، نخستین فیلم مهم سیلوستر استالونه است که او را به شهرت رساند. این فیلم در لیست‌های ۱۰۰ سال بنیاد فیلم آمریکا درخشید. در لیست ۱۰۰ سال… ۱۰۰ فیلم این مؤسسه در رتبه ۵۷ ایستاد. در لیست ۱۰۰ فیلم اثرگذار تاریخ سینما رتبه ۴ و در لیست ۱۰ فیلم ۱۰ ژانر رتبه ۲ و در لیست برترین فیلم‌های ورزشی تاریخ سینمای آمریکا را از آن خود کرد.

بازیگران[ویرایش]

جوایز[ویرایش]

این فیلم نامزد ۱۰ جایزه اسکار شد و در پایان سه اسکار، از جمله جایزه بهترین فیلم را در رقابت با فیلم‌هایی مانند "همه مردان رئیس جمهور"،"شبکه" و "راننده تاکسی" دریافت کرد.

اسکار[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Box Office Magazine Rocky Review". 1976-11-22. Archived from the original on November 23, 2005. Retrieved 2006-09-23.
  2. "Arizona Daily Star Review". Retrieved 2006-11-14.
  3. "Rocky (1976) - Financial Information". The Numbers. Retrieved August 17, 2018.
  4. Ebert, Roger (January 1, 1977). "Rocky Movie Review & Film Summary". Chicago Sun-Times. Retrieved October 9, 2017 – via RogerEbert.com.
  5. "The 49th Academy Awards (1977) Nominees and Winners". oscars.org. Retrieved 2011-10-04.

پیوند به بیرون[ویرایش]