زیر آسمان برلین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زیر آسمان برلین
پوستر فیلم
کارگردانویم وندرس
تهیه‌کننده
نویسنده
بازیگران
موسیقی
فیلم‌بردارآنری آلکان
تدوین‌گرپتر پرژیگودا
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهBasis-Film-Verleih GmbH (آلمان غربی)
Argos Films (فرانسه)
تاریخ‌های انتشار

)

مدت زمان
۱۲۷ دقیقه[۲]
کشور
  • آلمان غربی
  • فرانسه
زبان
  • آلمانی
  • انگلیسی
  • فرانسوی
  • ترکی
  • عبری
  • اسپانیایی
هزینهٔ فیلم۵ میلیون مارک آلمان[۳]
فروش گیشه۳٫۲ میلیون دلار آمریکا[۴]

زیر آسمان برلین (به آلمانی: Der Himmel über Berlin) (که ترجمه ادبی آن بهشت برفراز برلین است) نام فیلمی رمانتیک-فانتزی محصول فرانسه-آلمان ،۱۹۸۷ است. فیلم توسط ویم وندرس کارگردان آلمانی ساخته شده‌است. زیر آسمان برلین دربارهٔ فرشته‌هایی نامرئی و فنا ناپذیر است که در سطح شهر برلین پخش شده‌اند و افکار انسان‌ها را می‌شنوند و آنهایی که دچار سردرگمی و استرس شده‌اند را آرام می‌کنند. با اینکه شهر از تراکم انسان‌ها پر است اما بسیاری از انسان‌ها از معشوق‌های خود دور افتاده‌اند. یکی از این فرشته‌ها عاشق زن زیبای بندبازی می‌شود و قبول می‌کند که تبدیل به یک انسان شود تا احساسات و عواطف انسانی را تجربه کند. فیلم هم به‌طور سیاه‌وسفید هم رنگی و هم سپیا فیلمبرداری شده تا دنیایی که توسط فرشته‌ها تجربه می‌شود را به نمایش بگذارد.

بازیگران[ویرایش]

بازیگر(ها) نقش
برونو گانتس دامیل
سولوی دومارتان ماریون
اتو زاندر کاسیل
کورت بویس هومر
پیتر فالک در نقش خودش
نیک کیو اند د بد سیدز در نقش خودشان
کرایم اند د سیتی سلوشن در نقش خودشان

اهدا[ویرایش]

در نمای پایانی فیلم جمله‌ای نمایش داده می‌شود که: «تقدیم به همهٔ فرشته‌های سابق اما خصوصاً به یاسوجیرو، فرانسوا و آندری.» این جمله به سه فیلمساز یعنی یاسوجیرو اوزو، فرانسوا تروفوا و آندری تارکوفسکی اشاره دارد.

بازخورد[ویرایش]

زیر آسمان برلین در کل با تحسین و تمجید منتقدان مواجه شد. مجله امپایر در سال ۲۰۱۰ فیلم را در رتبه ۶۴ بهترین فیلم‌های سینما قرار داد. نقدهای ضبط شده در راتن تومیتوس ۹۸٪ نقد مثبت در پایگاه خود برای فیلم ضبط کرده‌است.

جایزه[ویرایش]

فیلم برنده جایزه بهترین کارگردانی در فستیوال فیلم کن در سال ۱۹۸۷ شد.

بازسازی[ویرایش]

در سال ۱۹۹۸ فیلم توسط هالیوود و با نام شهر فرشته‌ها بازسازی شد. محل فیلمبرداری این فیلم در لس آنجلس بود و مگ رایان و نیکلاس کیج در فیلم بازی می‌کردند. بجز اینکه فرشته‌ها قادر به دیدن انسان‌ها بودند و سکانس ابتدایی که در کتابخانه شروع می‌شود و یک داستان عاشقانه، فیلم ۱۹۹۸ رابطه کمی با زیر آسمان برلین دارد.

منابع[ویرایش]

  1. "Der Himmel über Berlin". Lexikon des internationalen Films (به آلمانی). Archived from the original on 10 October 2016. Retrieved 5 July 2017.
  2. "Wings of Desire". هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا. Archived from the original on 14 August 2017. Retrieved 13 August 2017.
  3. Lüdi & Lüdi 2000, p. 60.
  4. "Wings of Desire". باکس آفیس موجو. Archived from the original on 17 March 2017. Retrieved 5 July 2017.

پیوند به بیرون[ویرایش]