ثابت منطقی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ثابت منطقی (به انگلیسی: logical constant) یا نماد ثابت در منطق، یک زبان نمادی است که در هر تفسیری، از ارزش معنایی یکسانی برخوردار است. دو نوع مهم از ثابت‌های منطقی، رابط منطقی و سور هستند. گزاره برابری (=) نیز در بسیاری از سیستم‌های منطقی به‌عنوان یک ثابت منطقی در نظر گرفته می‌شود.

یکی از سؤالات اساسی در فلسفه منطق این است که «ثابت منطقی چیست؟»؛[۱] یعنی چه ویژگی خاصی از ثابت‌های معین، ماهیت آن‌ها را منطقی می‌کند؟[۲]

برخی از نمادها که به‌عنوان ثابت‌های منطقی در نظر گرفته می‌شوند عبارتند از:

سمبل معنی به انگلیسی
T «درست، واقعی»
F, ⊥ «غلط»
¬ «نه»
«و»
«یا»
«شرطی»، «اگر… پس»
«برای همه»
وجود دارد»، «برای برخی»
= «برابر»
«لزوماً»
«شاید»

بسیاری از این ثابت‌های منطقی گاهی اوقات با نمادهای جایگزین نشان داده می‌شوند (برای مثال، استفاده از نماد «&» به جای «∧» برای نشان دادن عطف منطقی).

تعریف ثابت‌های منطقی بخش عمده‌ای از کار گوتلوب فرگه و برتراند راسل است. راسل به موضوع ثابت‌های منطقی در مقدمه ویرایش دوم اصول ریاضیات (۱۹۳۷) بازگشت و خاطرنشان کرد که منطق زبانی می‌شود: «اگر بخواهیم چیزی قطعی در مورد آن‌ها بگوییم، [آن‌ها] باید به‌عنوان بخشی از زبان، نه به‌عنوان بخشی از چیزی که زبان دربارهٔ آن صحبت می‌کند.»[۳] متن این کتاب از روابط R، مبدل‌ها و متمم‌های آن‌ها به‌عنوان مفاهیم ابتدایی استفاده می‌کند که به‌صورت ثابت‌های منطقی به شکل aRb نیز گرفته شده‌اند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Peacocke, Christopher (May 6, 1976). "What is a Logical Constant?". The Journal of Philosophy. 73 (9): 221–240. doi:10.2307/2025420. Retrieved Jan 12, 2022.
  2. Carnap, Rudolf (1958). Introduction to symbolic logic and its applications. New York: Dover.
  3. Bertrand Russell (1937) Preface to The Principles of Mathematics, pages ix to xi

پیوند به بیرون[ویرایش]