تخیل‌گرایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ایماژینیسم)

تخیل‌گرایی یا ایماژینیسم (به انگلیسی: Imaginism)، یک جنبش شعر آوانگارد روسی بود که پس از انقلاب ۱۹۱۷ آغاز شد.

تاریخچه[ویرایش]

تخیل‌گرایی در سال ۱۹۱۸ توسط گروهی از شاعران از جمله آناتولی مارینهوف، وادیم شرشنویچ و سرگئی یسنین در مسکو پایه‌گذاری شد، که می‌خواستند از فوتوریست‌ها فاصله بگیرند. این نام ممکن است تحت‌تأثیر تصویرگرایی یا ایماژیسم قرار گرفته باشد.

ایماژینیست‌ها از نظر سبک، وارثان ایگو-فوتوریسم بودند. آن‌ها بر اساس توالی‌هایی از تصاویر جالب و غیرمعمول شعر می‌ساختند و اشعار بی‌فعل زیادی سروده‌اند.[۱]

دیگر اعضای گروه شاعران روریک ایونف، الکساندر کوسیکوف، ایوان گروزینوف، ماتوی رویزمان و نمایش‌نامه‌نویس برجسته روسی نیکولای اردمان بودند. آن‌ها در ژانویه ۱۹۱۹ مانیفستی صادر کردند که متن آن توسط شرشنویچ نوشته شده بود.

بیشتر تخیل‌گرایان آزاداندیش و بی‌خدا بودند. تخیل‌گرایی مراکز اصلی خود را در مسکو و سنت پترزبورگ داشت. همچنین مراکز کوچک‌تری در کازان سارانسک و اوکراین وجود داشت. ایماژینیست‌ها چهار مؤسسه انتشاراتی شعر را سازماندهی کردند که یکی از آن‌ها ایماژینیسم نام داشت و مجله شعر Gostinitsa dlya puteshestvuyuschih v prekrasnom (مهمان‌خانه مسافران در زیبایی) را منتشر کردند.

این گروه در سال ۱۹۲۵ از هم پاشید و در سال ۱۹۲۷ رسماً منحل شد. با این حال، میراث آن هنوز در روسیه باقی مانده‌است. اشعار یسنین و شرشنویچ، خاطرات مارینهوف، و نمایش‌نامه‌های اردمن هنوز چاپ می‌شوند و همیشه مورد تقاضا و استقبال هستند.

پس از انحلال این گروه، «ایماژینیست‌های جوان» در اوایل دهه ۱۹۳۰ خود را پیرو این جریان اعلام کردند و همچنین «ملوایماژینیست‌ها» نیز در دهه ۱۹۹۰ اعلام وجود کردند.[۲]

آثار[ویرایش]

  • مارکوف، وی. تخیل‌گرایی روسی ۱۹۱۹-۱۹۲۴. Gießen ۱۹۸۰.
  • نیلسون، ن. ایماژینیست‌های روسی. آن آربور: آلمگویست و ویکسل، ۱۹۷۰.
  • هاتتونن، تی. ایماژینیست مارینگوف: دندی. مونتاژ. سینیکی. مسکو: NLO، ۲۰۰۷.
  • پونومارف، سی. «جویندگان تصویر: تحلیل نظریه شاعرانه ایماژینیست‌ها، ۱۹۱۹-۱۹۲۴.» مجله اسلاو و اروپای شرقی 12 (1986).
  • کودریاویتسکی، آ. «تلاش برای صدا»، نقد ادبی جدید ۳۵ (۱۹۹۹).

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Hirsch, Edward, 'A Poet's Glossary' 2014
  2. Kudryavitsky, "Popytka zvuka."

پیوند به بیرون[ویرایش]