نانسی چودروف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از نانسی چودوروف)
نانسی چودروف
زاده۱۹۴۴
زمینه کارینویسنده، روان‌کاو و جامعه‌شناس
ملیتآمریکایی
حوزهفمینیسم

نانسی چودروف *[۱] (به انگلیسی: Nancy Chodorow) (۱۹۴۴–) نویسنده، روان‌کاو و جامعه‌شناس فمینیست آمریکایی است. کتاب مشهور او بازتولید مادری*[۲] (۱۹۷۸) نام دارد.[۳]

چودروف شکل گیری هویت جنسیتی را از درون شناخت پویش‌های روانی خانواده و روابط ابژه‌ای کودک با مادرش می‌داند[۴]. چودوروف نظریه‌های سنتی روابط ابژگانی و روایت فرویدی رشد هویت جنسیتی را بازنگری کرد. او نظریات خود را برپایه کارهای کارن هورنی و ملانی کلاین، تالکوت پارسونز، و روان‌کاوان مکتب فرانکفورت[۴] بنا نهاد. تمرکز بحث چودوروف از پدر و عقده اودیپ به مادر و مرحله پیشااودیپی منتقل شده‌است[۳].

او یکی از مهم‌ترین عوامل سلطه مردانه را این می‌داند که پرورش کودکان برعهده مادر است. چرا که زنانی که مادر می‌شوند و (مردانی که مادر - پرورش دهنده کودک - نمی‌شوند) دخترانی به وجود می‌آورند که میل به مادر بودن دارند و پسرهایی به وجود می‌آورند که مردانگی برایشان به معنای برتری مردانه است و ظرفیت‌ها و نیازهای پرورش‌دهندگی در آن‌ها سرکوب و محدود می‌شود. بنابراین نابرابری جنسی امری جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه محسوب می‌شود نه امری «طبیعی» و زیست‌شناسانه. که در هر نسل بازتولید می‌شود. نتیجه اجتماعی این رویکرد، سازمان‌دهی وظایف والدین به گونه‌ای است که این وظایف میان زنان و مردان تقسیم شود[۳].

موضوع مطالعات چودوراو در کتاب‌های بعدی‌اش (مانند مجموعه مقاله‌های فمینیسم و نظریه روان‌کاوی -۱۹۸۹) بر تحولات اجتماعی و تفسیر تفاوت‌های میان زنان (مثلاً نژاد، طبقه و قومیت)، چندصدایی روایت‌های زنان، و تکثر هویت‌های اجتماعی، روان‌شناسانه و فرهنگی زنان کرده‌است که در پاسخ نقد ماتریالیست‌ها مبنی بر اینکه «روان‌کاوی فاقد خصوصیت تاریخی و فرهنگی است» است و دیگر این بحث که سلطه مذکر علت واحدی دارد، و اینکه تفاوت‌های جنسیتی همواره درگیر مناسبات مبتنی بر نابرابری هستند را پی‌گیری نمی‌کند[۳].

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. * در برخی منابع فارسی نانسی چدرا یا نانسی چودوراو آمده است
  2. *(به انگلیسی: The Reproduction of Mothering)
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ فرهنگ اندیشه انتقادی، از روشنگری تا پسامدرنیته خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «Payne» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ فرهنگ نظریه‌های فمینیستی

منابع[ویرایش]

  • «سرواژه چودوراو٫ نانسی، از گلینیس کار»، فرهنگ اندیشه انتقادی، از روشنگری تا پسامدرنیته، ترجمهٔ پیام یزدانجو (ویراست مایکل پین (ویراستار))، تهران: نشر مرکز، ۱۳۸۳، شابک ۹۶۴-۳۰۵-۷۰۰-۳.
  • مگی هام (۱۳۸۲)، «سرواژه نانسی چُدُرا»، فرهنگ نظریه‌های فمینیستی، ترجمهٔ فیروزه مهاجر، نوشین احمدی خراسانی، فرخ قره‌داغی، نشر توسعه، ص. ۷۶، شابک ۹۶۴-۶۶۰۹-۴۴-۹