حبیبه سرابی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حبیبه سرابی
حبیبه سرابی به عنوان والی بامیان در ۲۰۱۱
والی ولایت/اُستان بامیان
آغاز به کار
۲۳ مارس ۲۰۰۵
رئیس‌جمهوراشرف غنی
پس ازعبدالرحیم علی‌یار
دومین وزیر امور زنان افغانستان
دوره مسئولیت
ژوئیه ۲۰۰۲ – دسامبر ۲۰۰۴
پس ازسیما سمر
پیش ازمسعوده جلال
اطلاعات شخصی
زاده۱۹۵۶ (۶۷–۶۸ سال)
سراب، جغتو، ولایت غزنی، افغانستان
ملیت افغانستان
حزب سیاسیحزب حق و عدالت
پیشهسیاستمدار، دکتر هماتولوژی
جایزه‌ها
  • جایزه رهبریت
  • جایزه صلح جهانی اداره انکشافی سازمان ملل متحد
  • سیمون وی جمهوری فرانسه برای زنان
قومیتمردمان هزاره

حبیبه سَرابی سیاستمدار افغانستانی است که از سال ۱۳۸۴ مقام والی ولایت بامیان را بر عهده دارد.[۱] سرابی نخستین زنی است که در افغانستان به عنوان والی یک ولایت گماشته شده‌است. او در دولت انتقالی افغانستان (۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳) وزیر امور زنان بود. او از هزاره‌های افغانستان است و تحصیلات خود را در رشته خون‌شناسی در هند گذرانده است. سرابی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۳ افغانستان به عنوان معاون دوم زلمی رسول در انتخابات شرکت داشت. وی هم‌اکنون عضو هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان در مذاکرات صلح در دوحه است.[۲]

زندگی‌نامه[ویرایش]

حبیبه سرابی زادهٔ ۱۹۵۶ میلادی در منطقهٔ سراب، ولایت غزنی می‌باشد. حبیبه سرابی در دولت انتقالی افغانستان وزیر امور زنان بود. در سال ۱۳۸۴، رئیس‌جمهور افغانستان، او را به‌عنوان والی در ولایت بامیان منصوب کرد. حضور یک زن به عنوان والی در مناطق مرکزی همواره با استقبال روبرو بوده است، هر چند در ایتدا عبدالرحیم علی‌یار والی پیشین بامیان در تلاش بود تا همچنان بر این مسند باقی بماند و طرفداران وی چندبار در مرکز بامیان دست به تظاهرات زدند؛ اما در نهایت خانم سرابی توانست به عنوان والی در بامیان بر سر کار بیاید.

جوایز[ویرایش]

جایزه رهبری[ویرایش]

بنیاد رامون مگ سیسی در مانیلا، پایتخت فیلیپین جایزه رهبری را در سال ۱۳۹۲ به حبیبه سرابی به خاطر ترویج، تعلیم، آموزش و حمایت از حقوق زنان اهدا کرد.[۳][۴][۵]

جایزه صلح جهانی اداره انکشافی سازمان ملل متحد ۲۰۱۶[ویرایش]

حبیبه سرابی جایزه صلح جهانی اداره انکشافی سازمان ملل متحد که سالانه به چهره‌های فعال و تأثیرگذار در تأمین صلح در آسیای جنوبی اهدا می‌شود را کسب کرد. حبیبه سرابی برنده این جایزه در سال ۲۰۱۶ بود که در تاریخ ۹ فوریه ۲۰۱۷ در تایلند به وی اهدا شد.[۵][۶][۷]

جایزه سیمون وی جمهوری فرانسه برای زنان ۲۰۲۰[ویرایش]

سفیر فرانسه دیوید در کابل اعلام کرده است که جایزه‌ی «سیمون وی جمهوری فرانسه برای زنان» به حبیبه سرابی، عضو هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان اهدا می‌شود. سفیر فرانسه در پیام خود گفته است که خانم سرابی در حال حاضر در خط اول مذاکرات صلح افغانستان در دوحه قرار دارد. به گفته‌ی او، جایزه‌ی «سیمون وی جمهوری فرانسه» توسط وزیر خارجه‌ی فرانسه به خانم سرابی اهدا خواهد شد. [۸]

منابع[ویرایش]

  1. Ready for her close-up - Salon.com
  2. «گفتگو با حبیبه سرابی؛ طرح حکومت انتقالی مردانه است، باید حفظ حقوق زنان ضمانت شود». هشت صبح. ۲۰۲۱-۰۳-۰۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مارس ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۰۸.
  3. «حبیبه سرابی یگانه والی زن جایزه رهبری گرفت!». www.afghanpaper.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مارس ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۰۸.
  4. «حبیبه سرابی، یگانه والی زن افغانستان، برنده جایزه "مگ سیسی"». ار.اف.ای - RFI. ۲۰۱۳-۰۷-۲۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مارس ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۰۸.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ dailyetilaatroz (۲۰۱۷-۰۲-۱۲). «حبیبه سرابی برنده جایزه «صلح جهانی» اداره انکشافی سازمان ملل متحد شد». روزنامه اطلاعات روز. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مارس ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۰۸.
  6. "HPC's Habiba Sarabi Wins N-PEACE 2016 Award". TOLOnews (به انگلیسی). Archived from the original on 8 March 2021. Retrieved 2021-03-08.
  7. «Habiba Sarabi». N-PEACE (به انگلیسی). بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۰۸.
  8. حوت ۱۳۹۹، ابوذر ملک‌نژاد·۱۸ (۲۰۲۱-۰۳-۰۸). «روز جهانی زن؛ جایزه‌ی «سیمون وی جمهوری فرانسه برای زنان» به حبیبه سرابی اهدا می‌شود». روزنامه اطلاعات روز. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۰۸.

منابع بیرونی[ویرایش]