رمضان بشردوست

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رمضان بشردوست
رمضان بشردوست
نمایندهٔ دوره‌های پانزدهم، شانزدهم و هفدهم پارلمان افغانستان
حوزه انتخاباتیولایت کابل
دوره مسئولیت
۱۳۸۴ – تاکنون
وزارت پلان (برنامه‌ریزی)
دوره مسئولیت
۱۳۸۲/۱۲/۱۸ – ۱۳۸۳/۱۰/۵
پس ازمحمد محقق
اطلاعات شخصی
زاده۱۹۶۱ (۶۲–۶۳ سال)
۱۳۴۰ خورشیدی
قره‌باغ، ولایت غزنی
ملیتافغان
حزب سیاسیمستقل
فرزندانسوسن
اقامتگاهکابل
محل تحصیلدانشگاه تولوز
پیشهعضو پارلمان، رئیس بنیاد خیریه، فعال اجتماعی و اهل سیاست.
قومیتهزاره
وبگاه

رمضان بشردوست (زادهٔ سال ۱۳۴۰ه‍.ش)[۱] نمایندهٔ پارلمان افغانستان (ولسی جرگه) و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۱۳۸۸ خورشیدی است. بشردوست فرزند محمدعلی در ولسوالی قره‌باغ، ولایت غزنی در یک خانوادهٔ کارمند دولتی چشم به جهان گشود. دورهٔ ابتدایی و متوسطه را در ولایت غزنی و شهر میمنه به پایان رساند و ادامه دوران تحصیلی‌اش را خارج از افغانستان دنبال کرد. او پس از تحولات سال ۱۳۸۰ و دولت نوین افغانستان وارد صحنهٔ سیاسی این کشور شد. وی در دوشنبه ۱۸ اوت سال ۱۳۸۲ به عنوان وزیر برنامه‌ریزی در حکومت حامد کرزی شروع به کار نمود. در سال ۱۳۸۳ به عنوان استاد دانشگاه در دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی و دانشکدهٔ شرعیات دانشگاه البیرونی ولایت کاپیسا شروع به تدریس کرد. در سال ۱۳۸۴ به عنوان نمایندهٔ ملت در پارلمان افغانستان راه یافت.

تحصیلات[ویرایش]

بشردوست دورهٔ ابتدایی و متوسطه مکتب را در افغانستان به پایان رسانید و دو ماه بعد از کودتای ۷ ثور به ایران مهاجرت نمود و پس از گرفتن دیپلم از ایران به پاکستان هجرت نمود. در سال ۱۳۶۰ از پاکستان به فرانسه هجرت نموده، درخواست پناهندگی سیاسی کرد. در سال ۱۳۶۱ شروع به آموختن زبان فرانسوی کرد. پس از دو سال تحصیل در دانشکدهٔ ادبیات شهر دیژن «تصدیق‌نامهٔ عملی زبان فرانسوی» را حاصل نمود. در ۱۳۶۴ وارد دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شهر گرونوبل فرانسه شد و در سال ۱۳۶۸ مدرک خویش را در رشتهٔ حقوق به‌ دست‌آورد. در سال ۱۳۶۹ در رشتهٔ دیپلماسی موفق به اخذ «دیپلم تحصیلات عالی تخصصی» از دانشگاه ژان‌مونی پاریس شد. وی پایان‌نامه‌اش را دربارهٔ دیپلماسی و جنگ در آفریقای شمالی نوشت. در سال ۱۳۷۱ وارد دانشگاه تولوز شد و موفق به اخذ «دیپلم تحصیلات عمیق» (مافوق مستر) گردید. یک سال پس از ورود به این دانشگاه پایان‌نامهٔ دوم خود را نوشت. در سال ۱۳۷۲ شروع به نوشتن تز دکترای خود کرد و در سال ۱۳۷۴ موفق به اخذ دکترا در رشتهٔ حقوق و علوم سیاسی از این دانشگاه شد. بشردوست از آکادمی زبان انگلیسی O.I.S.E آکسفورد و آکادمی زبان انگلیسی G.E.O.S برایتون گواهینامه‌های زبان انگلیسی دارد.او در میان سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۲ در دانشگاه‌های پاریس به‌عنوان استاد تدریس می‌کرد؛ و همکاری‌هایی با دار وکاله‌ها پاریس هم داشت.

پیشینهٔ کاری[ویرایش]

بشردوست در سال ۱۳۸۱ کارمند سفارت افغانستان در فرانسه شد. او به کشور عودت نموده به حیث معاون دپارتمان سازمان ملل متحد در بخش کنفرانس‌های بین‌المللی گماشته شد و پس از آن مدیر دپارتمان سیاسی کشورهای اروپای غربی در وزارت امور خارجه شد. در اواخر سال ۱۳۸۲ به عنوان وزیر وزارت برنامه‌ریزی حکومت کرزی مقرر گردید.

بشردوست پس از ده ماه کار خود در وزارت برنامه‌ریزی مصمم شد تا ۱۹۳۵ دفتر سازمان‌های کمک‌کنندهٔ خارجی و سازمان غیردولتی (NGO) را منحل نماید اما موفق به این کار نشد و در پی آن از وزارت برنامه‌ریزی استعفا داد. پس از آن برای مدت کوتاهی به تدریس حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه کاپیسا در شمال کابل پرداخت. در انتخابات پارلمانی ۱۳۸۴ شرکت کرد و با رأی بالایی به عنوان نمایندهٔ کابل به دور پانزدهم مجلس نمایندگان راه یافت. وی در ۱۳۸۹ برای دور شانزدهم مجلس نمایندگان خود را کاندید کرد و دوباره از سوی مردم کابل برای ۵ سال انتخاب شد. تا اکنون وی عضو مجلس نمایندگان و استاد افتخاری دانشگاه البیرونی می‌باشد.[۲] آقای بشردوست از منتقدان سرسخت حکومت حامد کرزی و دولت موجوده است. او از موجودیت فساد در ادارات دولتی و پرداخت حقوق بالا به کارمندان ارشد دولتی و مشاوران خارجی به شدت انتقاد کرده‌است. بدین مناسبت او دیگر در دستگاه دولت راه نیافت.

نامزدی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان[ویرایش]

رمضان بشردوست یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۱۳۸۸ خورشیدی بود که با ۲۴۴۵۰ شماره کارت رأی دهی و امضای هوادارانش رسماً وارد رقابت‌های انتخاباتی شد.[۲]

رمضان بشردوست در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان (۱۳۸۸) پس از حامد کرزی و عبدالله عبدالله نفر سوم گردید. حامد کرزی بالاترین رأی اعتماد را به‌دست‌آورد.

کتاب‌ها[ویرایش]

در سال ۱۳۸۲ بشردوست کتابی ذیل عنوان قوانین اساسی، تاریخ، نظام‌های سیاسی و روابط دیپلماتیک افغانستان از عهد احمد شاه بابا تا اکنون نوشت. در این کتاب ۴۴۳ صفحه‌ای تمام قوانین اساسی افغانستان، نظام‌های سیاسی و روابط بین‌المللی افغانستان بررسی، تجزیه و تحلیل شده است. این کتاب در سال ۱۳۸۱ برندهٔ جایزهٔ آکادمی علوم سیاسی و اخلاقی فرانسه شد.[۲]

بشر دوست و دولت وحدت ملی[ویرایش]

از همان اوایل شکل‌گیری دولت وحدت ملی به رهبری محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله آقای بشردوست اعتراض‌های گسترده‌ای نسبت به نوع شکل‌گیری و ناکامی‌های آن در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی این حکومت کرد و در هر فرصت پیش آمده از حکومت غنی و عبدالله انتقاد کرد.

پانویس[ویرایش]

  1. بشردوست[پیوند مرده] وبگاه شورای ملی افغانستان
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ «وبسایت کمیته حمایت از رمضان بشردوست». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ آوریل ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۵ ژوئن ۲۰۰۹.

منابع[ویرایش]

  • دکتر رمضان بشردوست با ۲۴ هزار و ۴۵۰ رأی و کبوتر سپید رسماً وارد رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری شد! نوشته شده در وبگاه کابل پرس

[۱]

  • کاندیدهای ریاست جمهور افغانستان -رمضان بشر دوست نوشته شده در وبگاه رمضان بشر دوست با تأیید جامعه حقوق بشر

[۲]

  • گفتگو با بشر دوست با رادیو فرانسه اگوست سال ۲۰۰۹ در وبگاه رادیو فرانس

[۳]

  • طرح‌های بشر دوست برای بهتر شدن وضع کشور در وبگاه زبان دری بشردوست

[۴]

  • گفتگو رمضان بشر دوست با رادیو صدای آمریکا در مورد زندگی و اهداف او در وبگاه رادیو آزادی

[۵]

  • زندگی‌نامه رمضان بشر دوست در وبگاه افغان پیپر نوشته حفیظ اله نظری

[۶]

پیوند به بیرون[ویرایش]

وب‌سایت شخصی رمضان بشردوست