محمد خواجه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از هزاره‌های محمد خواجه)
هزاره محمد خواجه
محمد خواجه
پرتره‌ای از امیر محمد خواجه
قومیتهزاره‌ها
مکانقبلاً ترکستان (ازبکستانایران و هندوستان
اکنون افغانستان
تباربرلاس
دیناسلام
امیر محمد خواجه
زادهٔکِش، ترکستان
درگذشت۱۵۹۹ (میلادی)
شاران، پکتیا
پس ازدرویش محمد
پیش ازخواجه باقی بالله
هزاره‌های از قبیله محمد خواجه

هزارهٔ محمد خواجه یکی از قبایل بزرگ هزاره در افغانستان است که بیشتر از ولایت غزنی استند.

هزاره‌های محمد خواجه از نسل امیر محمد خواجه از قبیلهٔ برلاس است که قبلاً در حدود جغرافیای آسیای میانه، ایران و هندوستان زندگی می‌کردند. جای آبایی این قبیله کِش ترکستان در ازبکستان کنونی است. پدر امیر محمد خواجه، امیر حاجی سیف الدین وزیر امیر تیمور بود[۱] و بعداً هم به‌عنوان والی قندهار گماشته شد. جد بزرگ او، حاجی بیگ برلاس، رهبری قبیلهٔ برلاس را بر عهده داشت و عبدالله قرااناس را از قدرت که در جنوب خانات جغتای حکومت می‌کرد سرنگون نمود. عبدالله قرااناس که به تازگی قدرت را به‌دست گرفته بود، با حرکت خود شهر کِش را به خطر مواجه ساخته بود که حکومت وی از سوی حاجی بیگ برلاس سرنگون شد.

امیر، خان، میرزا، بیگ، شاه، غازی و سلطان از جمله عناوینی بود که به افراد قبیلهٔ امیر محمد خواجه داده می‌شد.

امیر محمد خواجه سپهسالار قشون ظهیرالدین محمد بابر بود. اسم او در مکاتب تاریخی از جمله بابرنامه بارها ذکر گردیده‌است. او همچنین به‌نام «خواجه بزرگ» شناخته شده‌است. امیر محمد خواجه یک نویسنده و خوشنویس بود. از نسل او می‌توان به فیض‌محمد کاتب که تاریخ‌نگار، و کاتب امیر حبیب‌الله خان شاه افغانستان از سال ۱۹۰۱ میلادی، تا ۱۹۱۹ میلادی، بود، اشاره کرد.[۲]

امیر محمد خواجه به‌عنوان سپهسالار قشون ظهیرالدین محمد بابر در تمام نبردهای وی برای تسخیر سلطنت دهلی حضور داشت. وی پس از تسخیر دهلی دوباره به قلمرو سابقه برگشت و هیچگاه در آنجا به‌دلیل آب و هوای گرم مسکن گزین نشد. امیر محمد خواجه بقیه عمرش را در شاران پکتیا گذراند و در همان‌جا به خاک سپرده شد. از وی سه پسر به نام‌های امیر ولی، امیر بابُک و امیر بهلول به‌جا ماندند.

چهره‌های برجستهٔ هزاره محمد خواجه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ص ۴۷۸، جلد سوم، تاریخ تیمور بیگ، شرف الدین الیزدی؛ به انگلیسی.
  2. ص ۲۰، کتاب تذکر انقلاب، ترجمهٔ شکیراندو.

منابع[ویرایش]

  • Poladi, Hassan (1989). The Hazāras (به انگلیسی). Mughal Publishing Company. ISBN 978-0-929824-00-0.
  • Babur, Zahir-ud-din Muhammad (1826). Memoirs of Zahir-ud-din Muhammad Babur, Emperor of Hindustan (به انگلیسی). Longman.