حمله انتحاری ۲۸ مهر ۱۳۹۶ کابل

مختصات: ۳۴°۵۰′۱۶″ شمالی ۶۹°۰۶′۱۰″ شرقی / ۳۴٫۸۳۷۷۸°شمالی ۶۹٫۱۰۲۷۸°شرقی / 34.83778; 69.10278
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حمله انتحاری ۲۸ میزان ۱۳۹۶ کابل
بخشی از جنگ در افغانستان (۲۰۱۵ تاکنون)
محل انفجار در کابل واقع شده
محل انفجار
محل انفجار
محل انفجار (کابل)
محل انفجار در افغانستان واقع شده
محل انفجار
محل انفجار
محل انفجار (افغانستان)
موقعیتدشت برچی کابل
مختصات۳۴°۵۰′۱۶″ شمالی ۶۹°۰۶′۱۰″ شرقی / ۳۴٫۸۳۷۷۸°شمالی ۶۹٫۱۰۲۷۸°شرقی / 34.83778; 69.10278
تاریخ۲۸ میزان ۱۳۹۶
گونه حمله
حمله انتحاری
اسلحهبمب‌گذاری
کشته‌ها۵۶ نفر
زخمی‌ها۵۵ نفر
مرتکبانداعش

حمله انتحاری ۲۸ میزان ۱۳۹۶ کابل حمله انتحاری بود که در مسجد امام زمان واقع در دشت برچی که منطقه هزاره نشین کابل است هنگام حضور مردم برای ادا نماز مغرب و عشاء رخ داد. در نتیجه این حمله تروریستی ۵۶ تن کشته و ۵۵ تن دیگر زخمی شدند.[۱][۲]

جزئیات[ویرایش]

حمله انتحاری ۲۸ میزان/مهر ۱۳۹۶ در زمان ادا نماز مغرب و عشا، حوالی ساعت شش و پانزده در مسجد امام زمان واقع در دشت برچی «حوزه سیزدهم امنیتی کابل» رخ داد. مهاجم انتحاری با حضور در محل ابتدا به سمت نمازگزاران شلیک و جلیقه انتحاری خود را منفجر کرده‌است.[۱] برخی شاهدان مدعی شدند که یک مهاجم انتحاری دیگر از محل توانسته‌است فرار کند.[۲]

واکنش‌ها[ویرایش]

  • محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان این حمله را جنایت ضد بشری و مغایر با تمام ارزش‌های اسلامی و حقوق بشری خواند.[۲]

مسئولیت[ویرایش]

داعش مسئولیت حمله به این مسجد را بر عهده گرفت.[۲] نیروهای امنیتی در ۱۴ مرداد/اسد ۱۳۹۸ در یک نشست خبری، خبر از دستگیری طراح این حمله خبر داد. طراح حمله به مسجد امام زمان، شخصی به نام «عید محمد» که به «ابوذر» نیز شناخته می‌شود بود که در حملات دیگری از جمله، حمله به وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نیز نقش داشته‌است.[۳][۴][۵][۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «حمله انتحاری به مسجد امام زمان کابل ۳۹ کشته و ۴۵ زخمی به جا گذشت» (به انگلیسی). BBC News فارسی. ۲۰۱۷-۱۰-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۱۹.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ «حملهٔ انتحاری در مسجد امام زمان در کابل جان ۳۹ تن را گرفت | طلوع‌نیوز». طلوع‌نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۱۹.
  3. «بازداشت طراح حملات مرگبار مسجد امام زما». آوا پرس | اخبار لحظه ای افغانستان. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۷.
  4. «طراح حملات مرگ ‌بار داعش بر مسجد امام زمان و وزارت مخابرات بازداشت شد». af.sputniknews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۷.
  5. «طراح حمله‌های مرگ‌بار داعش بر «مسجد امام زمان» و «وزارت مخابرات» بازداشت شد». هشت صبح. ۲۰۱۹-۰۸-۰۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ دسامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۷.
  6. «طراح حمله بر مسجد امام زمان و وزارت مخابرات بازداشت شد». روزنامه صبح کابل. ۲۰۱۹-۰۸-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۷.

پیوند به بیرون[ویرایش]