بمب‌گذاری‌های ۱۳۹۹ بامیان

مختصات: ۳۴°۴۹′۳۲″شمالی ۶۷°۵۰′۱۸″شرقی / ۳۴٫۸۲۵۵۸۸°شمالی ۶۷٫۸۳۸۳۶۹°شرقی / 34.825588; 67.838369
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بمب‌گذاری‌های ۱۳۹۹ بامیان
بخشی از فهرست کشتارها علیه مردم هزاره
محل حمله در افغانستان واقع شده
محل حمله
محل حمله
محل حمله (افغانستان)
موقعیتبازار بامیان
مختصات۳۴°۴۹′۳۲″شمالی ۶۷°۵۰′۱۸″شرقی / ۳۴٫۸۲۵۵۸۸°شمالی ۶۷٫۸۳۸۳۶۹°شرقی / 34.825588; 67.838369
تاریخ۴ قوس/آذر ۱۳۹۹
هدفمردم هزاره
گونه حمله
بمب‌گذاری
کشته‌هادستکم ۲۰ تن
زخمی‌هادستکم ۶۰ تن
مرتکبانطالبان و شبکه حقانی به ادعای دولت و والی بامیان

بمب‌گذاری‌های ۱۳۹۹ بامیان به دو انفجار گفته می‌شود که در ۴ قوس/آذر ۱۳۹۹ در بازار شهر بامیان رخ داد. در نتیجه این انفجارها دستکم ۲۰ تن کشته و ۶۰ تن دیگر زخمی شدند. زنان و کودکان نیز در میان قربانیان این بمب‌گذاری‌ها حضور دارند. هرچند چندین تن در پیوند به این رویداد بازداشت شدند، اما گروهی تاکنون مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته‌است.[۱][۲][۳][۴] در دو دههٔ پسین این نخستین بار است که انفجار بم یا مواد منفجرهٔ تعبیه شده در مرکز ولایت بامیان به وقوع می‌پیوندد.[۵]

واقعه[ویرایش]

حوالی ساعت ۱۶:۴۰ روز سه شنبه ۴ قوس/آذر ۱۳۹۹ دو انفجار در نزدیکی هتلی در بازار شهر بامیان بوقوع پیوست.[۶] به گفته سخنگوی وزارت کشور افغانستان، مواد انفجاری در مقابل فروشگاه انصاف در سرک‌نو شهر بامیان منفجر شده‌است.[۷] سخن‌گوی فرماندهی پولیس بامیان می‌گوید که دو انفجار در ساحهٔ سه راهی شفاخانه و روبه‌روی هتل مامانجف رخ داده‌است. وی همچنین به رسانه‌ها گفته‌است که دو حلقه ماین یکی در جوی و دیگری در یک کراچی جاسازی شده بوده‌است.[۸] مقامات محلی در ولایت بامیان اعلام کرده‌اند که به‌دلیل وجود تهدیدات امنیتی و تأمین امنیت هرچه بیشتر، شهر بامیان از یک حوزه امنیتی به چهار حوزه امنیتی ارتقاء پیدا کرده‌است.[۹]

قربانیان[ویرایش]

اکثر قربانیان این حمله افراد غیرنظامی بودند که در نزدیکی محل انفجارها حضور داشتند. در میان قربانیان این بمب‌گذاری‌ها زنان و کودکان نیز حضور دارند.[۱]

مسئولیت حمله[ویرایش]

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان با نشر پیامی در تویتر گروه طالبان را عامل این انفجارها خواند.[۵] هرچند طالبان مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته‌است.[۱۰] منابع محلی در ولایت بامیان گفته‌اند که شش تن از عاملین انفجارها در شهر بامیان بازداشت شده و برخی از این افراد در تحقیقات ابتدایی به دست‌داشتن در انفجارهای چهارم قوس اعتراف کرده‌اند.[۱۱][۱۲] سید انور رحمتی والی بامیان می‌گوید که بر اساس معلومات آن‌ها در این حادثه، شبکه حقانی نقش داشته‌است. وی همچنین به تحصن‌کنندگان گفت که بازداشت پنجمین فرد متهم، گمانه‌زنی‌های آن‌ها در مورد دست‌داشتن شبکهٔ حقانی را بیشتر کرده‌است.[۱۳]

تحصن فعالین مدنی[ویرایش]

چند روز پس از وقوع انفجارهای چهارم قوس در بامیان، برخی از فعالان مدنی و باشندگان بامیان خیمه تحصن برپا کردند. تحصن‌کنندگان خواستار چرایی و چگونگی وقوع این انفجارها در بامیان شدند.[۱۴] اسماعیل ذکی یکی از برپا کنندگان خیمهٔ تحصن به رسانه‌ها گفت که هدف از راه‌اندازی این حرکت اعتراضی، پاسخگو ساختن حکومت محلی و مرکزی است تا در پیوند به این حادثه به بامیانی‌ها پاسخ روشن و قناعت‌بخش ارائه کند.[۱۴] این خیمه تحصن حدود ۱۳ روز برپا بود و پس از آن تحصن‌کنندگان به تحصن خود پایان دادند.

واکنش‌ها[ویرایش]

  • ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله و غم‌شریکی با بازماندگان قربانیان و آسیب دیدگان این رویداد گفت «طالبان و سایر گروه‌های تروریستی متأسفانه در این اواخر با تشدید خشونت در نقاط مختلف کشور، افراد ملکی را هدف قرار می‌دهند و تأسیسات عام‌المنفعه را آسیب می‌رسانند.»
  • سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری این حمله را تلاش ناکام دشمن و گروه‌های تروریستی در جهت گسترش دامنهٔ جغرافیای خشونت و ترس در کشور خواند. وی همچنین از اداره محلی بامیان و نهادها امنیتی خواسته که عاملان این رویداد شناسایی و به مردم معرفی شود.[۳]
  • حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق افغانستان این انفجار را محکوم کرده و آن را دسیسه علیه صلح و آرامش مردم افغانستان دانست.[۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «18 کشته در انفجار شهر بامیان/ آمار ضد و نقیض از شمار تلفات + فلم». آوا پرس | اخبار لحظه ای افغانستان. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۶.
  2. «وقوع دو انفجار در ولایت بامیان؛ ۱۴ نفر کشته و ۵۰ تن دیگر زخمی شدند». BBC News فارسی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۶.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ قوس ۱۳۹۹، ابوذر ملک‌نژاد·۴ (۲۰۲۰-۱۱-۲۴). «کانون امنیت در خون؛ دو انفجار در بامیان ۱۵ کشته و حدود ۶۰ زخمی بر جای گذاشت». روزنامه اطلاعات روز. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۶.
  4. قوس ۱۳۹۹، جلیل رونق·۱۲ (۲۰۲۰-۱۲-۰۲). «افزایش ناامنی در بامیان؛ سه حوزه جدید در شهر بامیان ایجاد می‌شود». روزنامه اطلاعات روز. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۶.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «انفجار در بامیان؛ ۱۵ کشته و ۵۹ زخمی». صدای امریکا. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۶.
  6. «وقوع دو انفجار در بامیان؛ منابع: ۱۷ تن جان باختند». طلوع‌نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۶.
  7. «انفجار در شهر بامیان دست‌کم ۱۴ کشته و ۵۰ زخمی به جا گذاشت». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۰-۱۱-۲۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۶.
  8. قوس ۱۳۹۹، ابوذر ملک‌نژاد·۴ (۲۰۲۰-۱۱-۲۴). «کانون امنیت در خون؛ دو انفجار در بامیان ۱۵ کشته و حدود ۶۰ زخمی بر جای گذاشت». روزنامه اطلاعات روز. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۶.
  9. قوس ۱۳۹۹، جلیل رونق·۱۲ (۲۰۲۰-۱۲-۰۲). «افزایش ناامنی در بامیان؛ سه حوزه جدید در شهر بامیان ایجاد می‌شود». روزنامه اطلاعات روز. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۶.
  10. «وقوع دو انفجار در بامیان؛ منابع: ۱۷ تن جان باختند». طلوع‌نیوز. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۶.
  11. قوس ۱۳۹۹، ابوذر ملک‌نژاد·۱۷ (۲۰۲۰-۱۲-۰۷). «عامل پنجم انفجارهای مرگبار در شهر بامیان بازداشت شد». روزنامه اطلاعات روز. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۶.
  12. دلو ۱۳۹۹، جلیل رونق·۹ (۲۰۲۱-۰۱-۲۸). «عامل ششم انفجارهای مرگبار بامیان بازداشت شد». روزنامه اطلاعات روز. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۰۴.
  13. «پایان تحصن در بامیان؛ تحصن‌کنندگان مسوولیت را به والی سپردند». روزنامه صبح کابل. ۲۰۲۰-۱۲-۰۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۷.
  14. ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ «تحصن در بامیان؛ حکومت از چرایی و چگونگی انفجارها مردم را آگاه سازد». هشت صبح. ۲۰۲۰-۱۱-۲۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۷.