حمله شهریور ۱۳۹۶ کابل

مختصات: ۳۴°۵۷′۲۷″ شمالی ۶۹°۱۳′۲۲″ شرقی / ۳۴٫۹۵۷۵۰°شمالی ۶۹٫۲۲۲۷۸°شرقی / 34.95750; 69.22278
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حمله تروریستی ۳ سنبله ۱۳۹۶ کابل
بخشی از جنگ در افغانستان (۲۰۱۵ تاکنون)
محل انفجار در کابل واقع شده
محل انفجار
محل انفجار
محل انفجار (کابل)
محل انفجار در افغانستان واقع شده
محل انفجار
محل انفجار
محل انفجار (افغانستان)
موقعیتمسجد امام زمان قلعه نجارهای خیرخانه کابل
مختصات۳۴°۵۷′۲۷″ شمالی ۶۹°۱۳′۲۲″ شرقی / ۳۴٫۹۵۷۵۰°شمالی ۶۹٫۲۲۲۷۸°شرقی / 34.95750; 69.22278
تاریخ۳ سنبله/شهریور ۱۳۹۶
گونه حمله
حمله تروریستی
اسلحهجلیقه انتحاری - بمب دستی - چاقو - تفنگ
کشته‌ها۲۸ نفر
زخمی‌ها۵۰ نفر
مرتکبانداعش

حمله تروریستی سنبله ۱۳۹۶ کابل حمله مسلحانه‌ای بود که در مسجد امام زمان واقع در منطقه خیرخانه که مربوط به مردمان هزاره و شیعان کابل است رخ داد که در نتیجه آن دستکم ۲۸ تن کشته و ۵۰ تن دیگر زخمی شدند.[۱][۲][۳]

جزئیات[ویرایش]

حمله مسلحانه حوالی ساعت ۱:۳۰ دقیقه بعد ظهر روز جمعه ۳ سنبله/شهریور ۱۳۹۶ در حالی بوقوع پیوست که بسیاری از مردم غیرنظامی برای ادا نماز جمعه در مسجد امام زمان واقع در قلعه نجارهای منطقه خیرخانه کابل حضور داشتند. یک تن از ۴ مهاجمی که در این حمله دست داشتند خود را در ورودی مسجد منفجر و ۳ تن دیگر توانستند با از پای درآوردن نگهبانان مسجد به درون مسجد راه یابند و پس از تیراندازی و انفجار ده‌ها تن از نمازگزاران را گروگان گرفتند. با حضور نیروهای امنیتی در یک نبرد ۴ ساعته توانستند که مهاجمان را از پای درآورند و گروگان‌ها را آزاد کنند. نیروهای امنیتی توانستند یکی از مهاجمان که در حال فرار بود را دستگیر کنند.[۱][۴][۵]

دستگیری سازمان دهندگان حمله[ویرایش]

اداره امنیت ملی افغانستان بعدها در اعلامیه‌ای اعلام کرد که دو تن از عاملین این حمله را دستگیر کند.[۳][۶]

واکنش‌ها[ویرایش]

  • محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان ضمن محکوم کردن این حمله از عالمان دین خواسته تا صدای خود را در برابر این حملات بلند کنند.[۴]
  • عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور، در اعلامیه‌ای این حمله را محکوم کرد.[۷]

مسئولیت[ویرایش]

داعش مسئولیت حمله به این مسجد را بر عهده گرفت.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «داعش مسئولیت حمله به مسجد امام زمان را به عهده گرفت / طالبان: این حمله کار فتنه انگیران و تفرقه افکنان است - آوا». خبرگزاری صدای افغان (آوا) | اخبار افغانستان و جهان | Afghan voice agency. ۲۰۱۷-۰۸-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۱۹.
  2. «صدای دو انفجار بزرگ از مسجد امام زمان (عج در خیرخانه کابل شنیده شد - آوا». خبرگزاری صدای افغان (آوا) | اخبار افغانستان و جهان | Afghan voice agency. ۲۰۱۷-۰۸-۲۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۱۹.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «دستگیری دو عضو ارشد داعش در کابل/ سازماندهندگان حمله بر مسجد امام زمان در خیرخانهٔ کابل بازداشت شدند | روزنامه اطلاعات روز». روزنامه اطلاعات روز. ۱۳۹۶-۱۲-۱۳T16:14:52+00:00. دریافت‌شده در 2018-09-19. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «حمله انتحاری به مسجد امام زمان در کابل بیش از ۲۰ کشته به جا گذاشت» (به انگلیسی). BBC News فارسی. ۲۰۱۷-۰۸-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۱۹.
  5. TABNAK، تابناک |. «آمار رسمی تلفات حمله به مسجد امام زمان کابل». تابناک | TABNAK. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۱۹.
  6. هدایت، محمد. «امنیت ملی و وظیفه اعتمادسازی میان مردم و حکومت - روزنامه افغانستان». www.dailyafghanistan.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۱۹.
  7. سیما، IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و. «شصت شهید و زخمی در حمله به مسجد امام زمان کابل». IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۱۹.