ذکی دریابی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ذکی دریابی
ذکی دریابی
زادهٔ۱۳۶۶ (خورشیدی)
جاغوری، غزنی
محل زندگیکابل
ملیتهزاره‌های افغانستان
محل تحصیلدانشگاه کابل
پیشهروزنامه‌نگار
شناخته‌شده برایروزنامه‌نگاری
کارهای برجستهمدیر مسئول روزنامه اطلاعات روز

ذکی دریابی (زادهٔ: ۱۳۶۶ جاغوری، ولایت غزنی) روزنامه‌نگار اهل افغانستان است که در حال حاضر در تبعید به سر می‌برد. وی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات روز است. وی به دلیل نشر گزارش‌هایی در خصوص فساد اداری در افغانستان شناخته شده‌است. وی توانست در سال ۲۰۲۰ جایزه مبارزه با فساد را از طرف سازمان شفافیت بین‌الملل کسب کند.[۱][۲]

زندگی‌نامه[ویرایش]

ذکی دریابی متولد ۱۳۶۶ از ولسوالی جاغوری از ولایت غزنی افغانستان است. وی در سال ۱۳۸۹ از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل در مقطع لیسانس فارغ‌التحصیل شده‌است. وی پس از پایان تحصیلات برای مدت کوتاهی در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت افغانستان کار کرده و پس از آن روزنامه اطلاعات را تأسیس کرد.[۱][۲] وی به دلیل افشاگری‌هایی که به خاطر نشر گزارش‌های فساد در نهادهای دولتی انجام‌داده‌است به دادستانی کل افغانستان احضار و برای ساعاتی نیز بازداشت شده‌است. پس از سقوط کابل وی مدتی در افغانستان ماند اما در نهایت در ۳ اکتبر ۲۰۲۱ (میلادی) افغانستان را به مقصد ایالات متحده آمریکا ترک کرد و به همراه خانواده‌اش در حومه واشینگتن، دی.سی. ساکن شد. وی در تابستان ۲۰۲۲ (میلادی) انتشار روزنامه اطلاعات روز و در کنار آن روزنامه انگلیسی kabulNow را از سر گرفت.[۳][۴][۵][۶]

روزنامه اطلاعات روز[ویرایش]

روزنامه اطلاعات روز که به عنوان پرخواننده‌ترین روزنامه‌های افغانستان و مستقل و منتقد دولت است در سال ۱۳۹۱ توسط ذکی دریابی تأسیس شد. بیشتر روزنامه‌نگاران و کارمندان روزنامه اطلاعات روز از دانشجویان و دانشگاهیان افغانستان هستند.[۱] این روزنامه در ۸ صفحه و با تیتراژ ۳ هزار نسخه در کابل چاپ می‌شود و علاوه بر پایتخت، در برخی ولایت‌های همجوار نیز توزیع می‌شود. اطلاعات روز در کنار نشر روزنامه چاپی به زبان فارسی، از مدتی به این سو کارش را به شکل آنلاین و به زبان انگلیسی و پشتو نیز آغاز کرده‌است.[۱]

بازداشت[ویرایش]

ذکی دریابی در سال ۱۳۹۲ به خاطر نشر یک مطلب در مورد اسحاق الکو، دادستان کل پیشین افغانستان، به این نهاد احضار و برای ساعاتی نیز زندانی شد.[۱]

جایزه مبارزه با فساد سازمان شفافیت بین‌الملل[ویرایش]

ذکی دریابی توانست در سال ۲۰۲۰ از طرف سازمان شفافیت بین‌الملل جایزه سال مبارزه با فساد را کسب کند.[۷][۸][۹] سازمان شفافیت بین‌الملل در خصوص اعطای این جایزه به ذکی دریابی اعلان کرد که: «با وجود چالش‌ها، تهدیدها و محدودیت‌های متعدد، به خاطر تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ذکی دریابی و روزنامه اطلاعات روز در افشای رسوایی‌های بزرگ فساد در افغانستان، این جایزه را به آن‌ها تقدیم می‌کند. روزنامه اطلاعات روز نقش عمده در چالش کشاندن دولت افغانستان در زمینه مبارزه با فساد داشته‌است».[۱]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ ۱٫۵ «ذکی دریابی، روزنامه‌نگار افغان، افشاگر فسادهای بزرگ، کیست؟». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۱۲.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «ذکی دریابی، جایزه سازمان شفافیت بین‌الملل را از آن خود کرد». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۰-۱۲-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۱۲.
  3. https://www.latimes.com/people/nabih-bulos (۲۰۲۱-۱۰-۲۲). «Many of Afghanistan's journalists have fled. Those who remain face a harsh new world». Los Angeles Times (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۹.
  4. «Zaki Daryabi, the founder of Etilaat Roz, the well known Afghan...». Getty Images (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۹.
  5. Latifi, Ali M. "'We could hear screams': Journalists accuse Taliban of torture". www.aljazeera.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-06-29.
  6. Valerie Plesch (۱۶ مارس ۲۰۲۳). "Prominent Afghan news organization reports on life under Taliban rule from Maryland". the world (به انگلیسی). Retrieved 29 June 2023.
  7. «ذکی دریابی از افغانستان برنده جایزه مبارزه با فساد سازمان شفافیت بین‌الملل شد». هشت صبح. ۲۰۲۰-۱۲-۰۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۱۲.
  8. صابری، روح‌الله. «مدیر مسئول روزنامه اطلاعات روز افغانستان، برنده جایزه جهانی مبارزه با فساد شد | خبرگزاری شیعیان افغانستان | Afghanistan - Shia News Agency». دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۱۲.
  9. Karimi، Ebrahim. «افتخار دیگر برای رسانه‌های افغانستان؛ روزنامه اطلاعات روز نامزد دریافت جایزه جهانی «مبارزه با فساد» شد | خبرگزاری شیعیان افغانستان | Afghanistan - Shia News Agency». دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۱۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]