قومندان شفیع هزاره

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از قوماندان شفیع هزاره)
سردار مقاومت

قوماندان شفیع هزاره
نام تولدمحمد شفیع
زادهحوت/اسفند ۱۳۴۳
چنداول‎، کابل
درگذشته۱ سنبله/شهریور ۱۳۷۵ (۳۱ سال)
بامیان
مدفن
درجه فرمانده غند
یگانحزب وحدت
فرماندهیغند دوم پیاده
فرزندانمحمد رفیع
امضاء
تصویر قوماندان شفیع هزاره با هوادارانش

قومندان شفیع هزاره (زادهٔ تابستان ۱۳۴۳ خورشیدی در چنداول، کابل و متوفی ۱۳۷۵ در بامیان) از فرماندهان نظامی حزب وحدت اسلامی تحت رهبری عبدالعلی مزاری در افغانستان بود. وی از سال‌های ۱۹۹۲ الی ۱۹۹۶ (میلادی) فرمانده ارشد حزب وحدت در غرب کابل و هزاره‌جات بود.

ابتدای زندگی[ویرایش]

شفیع زادهٔ حوت سال ۱۳۴۳ (خورشیدی) در خانواده‌ای از قوم هزاره در چنداول کابل است که اصالتاً از درهٔ ترکمن ولایت پروان بود. وی تعلیمات ابتدایی را تا صنف ششم در مکتب پارسا و از صنف ششم تا دوازدهم در لیسه انصاری در شهر کابل به اتمام رسانید.

هم‌زمان با اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی، سقوط دولت و آغاز جنگ‌های داخلی افغانستان فرمانده شفیع به زادگاه اجدادی خود در دره ترکمن رفت و در جنبش مقاومت مردم هزاره از فرماندهان ارشد در حزب وحدت شد، و تیپی به نام (غند ۲ پیاده) ایجاد کرد که از بزرگ‌ترین و قویترین تشکیل نظامی حزب وحدت بود.

جنگ‌ها[ویرایش]

پس از اقامت کوتاه در دره ترکمن در ۱ ثور ۱۳۷۱ به کابل برگشت و یک گروپ ۶ نفری تشکیل داده بلافاصله عملیات مسلحانه خود را علیه حکومت وقت آغاز نمود و در اولین اقدام اداره ۳۳ خاد، وزارت داخله، حوزه ششم امنیتی و پوسته‌های امنیتی مهتاب قلعه و دشت برچی را تصرف نمود.

بعد از سقوط حکومت دکتر نجیب الله رهبران و گروه‌های مجاهدین وارد کابل شدند و حکومت موقت تحت رهبری صبغت الله مجددی که در پاکستان تشکیل شده بود آغاز به کار کرد هزاره‌ها را نادیده گرفته بودند و از حضور در حکومت شان حذف کرده بودند. با ورود نیروهای احزاب مجاهدین به کابل و تصرف اماکن دولتی توسط احزاب مختلف و جابجا شدن آنها در نقاط مختلف شهر شرایط رو به وخامت گذاشت تعداد از نیروهای اتحاد اسلامی تحت رهبری عبدالرسول سیاف چند نَفَر دکاندار و جوالی هزاره را در روز روشن بدون کدام دلیل تیرباران کردند و به اخاذی و اذیت و آزاد مردم هزاره پرداختند آنگاه بود که فرمانده شفیع برای دفاع از مردمش غند دوم پیاده حزب وحدت اسلامی افغانستان را تشکیل داد دیری نگذشت که صدها جوان شامل غند ۲ شدند و در اولین جنگ تحمیلی توانستند دشمن را از بسیاری مناطق غرب کابل پاک سازی کنند، سلاح و مهمات زیاد از دشمن غنیمت گرفتند که شامل انواع سلاحهای‌های ثقیله و خفیفه می‌شد و اکثریت خطوط مقدم و استراتژیک دفاعی غرب کابل نیز توسط نیروهای غند ۲ تحت فرماندهی شفیع اداره می‌شد.

افشار[ویرایش]

در روز حمله حکومت و متحدینش بالای افشار درحالی‌که خط مقدم شکسته شده بود و دشمن افشار را تصرف کرده در حال پیشروی بودند و همه در حال فرار، اما شفیع و افرادش بطرف افشار حرکت کردند و در عقب علوم اجتماعی و آکادمی پولیس جابجا شدند تا از پیشروی دشمن جلوگیری کند.

حادثه ۲۳ سنبله ۱۳۷۳[ویرایش]

در کودتای نافرجام ۲۳ سنبله ۱۳۷۳ که قرار بود طرح نابودی حزب وحدت عبدالعلی مزاری توسط دولت وقت به همکاری هم پیمانانش در غرب کابل عملی شود، که عبدالعلی مزاری از این طرح آگاه شد قبل از اینکه پلان حکومت عملی گردد ازطرف حزب وحدت خنثی شد و فرمانده شفیع در بیرون راندن مخالفین از غرب کابل نقش تعیین‌کننده داشت.

جنگ با طالبان[ویرایش]

زمانیکه طالبان به وجود آمد از قندهار وارد غزنی شدند شفیع با نیروهایش برای مقابله با طالبان وارد غزنی شد و با آنها جنگید و ده‌ها عضو طالبان را از بین برد، طالبان بارها اعتراف کردند و می‌گفتند ما درحالی‌که چندین ولایت را تصرف کردیم آنقدر تلفات ندادیم که در غزنی شفیع ده‌ها نفر ما را کشته است. بعد از اقامت سه‌ماهه در غزنی شفیع با نیروهایش از راه چهارآسیاب وارد غرب کابل شد.

تشکیل دوباره[ویرایش]

بعد از سقوط غرب کابل و کشته شدن عبدالعلی مزاری، شفیع وارد پاکستان می‌شود و از پاکستان به مزار شریف می‌رود و مدتی را صرف خرید سلاح، تجدید قوا و جمع‌آوری نیروهایش می‌کند و بعد از آن وارد مناطق مرکزی می‌گردد و در تمام مناطق هزاره‌جات پوسته‌های امنیتی ساخت که مهم‌ترین پایگاه‌هایش در ولسوالی شیخ‌علی، دره ترکمن، کوتل حاجی گک، حمزه‌کلا شش‌پل و دره عراق موقعیت داشت.

ترور[ویرایش]

فرمانده شفیع در یکم سنبلهٔ ۱۳۷۵ ه‍.ش ساعت ۱۲ ظهر در بامیان مرکز حزب وحدت توسط کریم خلیلی به مهمانی دعوت شده بود. وقتی شفیع وارد حویلی شد توسط افراد کریم خلیلی تیرباران گردید و در سن ۳۲ سالگی درگذشت.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]