ابن بطوطه: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۲۲°۱۹′۵۱″ شمالی ۳۶°۲۹′۲۵″ شرقی / ۲۲٫۳۳۰۸۳°شمالی ۳۶٫۴۹۰۲۸°شرقی / 22.33083; 36.49028
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز رده:اصلاح نویسه‌های پنهان و حذف موارد زائد
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۹۵: خط ۹۵:
{{col-2}}
{{col-2}}
'''[[آسیای میانه]]'''
'''[[آسیای میانه]]'''
* [[خوارزم]] [[خراسان بزرگ|خراسان]] (امروزی [[ازبستان]], [[تاجیکستان]], [[بلوچستان، پاکستان|بلوچستان]] [[افغانستان]]
* [[خوارزم]] [[خراسان بزرگ|خراسان]] (امروزی [[ازبکستان]], [[تاجیکستان]], [[بلوچستان، پاکستان|بلوچستان]] [[افغانستان]]
* [[بخارا]] و [[سمرقند]]
* [[بخارا]] و [[سمرقند]]
* [[پښتانه‎]]
* [[پښتانه‎]]

نسخهٔ ‏۱۳ ژانویهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۰۵:۵۳

ibn Battuta
أبوعبدالله محمد بن عبدالله اللواتی الطنجی بن بطوطة
پرونده:IbnBattatuEffendi.jpg
زادهٔدهم رجب، ۷۰۳ ق
طنجه, مغرب
درگذشت۷۷۹
مغرب
دورانMedieval era

ابن بطوطه محمد بن عبدالله بن محمد بن إبراهیم لَواتی طَنجی، ابوعبدالله، در شهر طَنجه سال ۷۰۳ ق/۱۳۰۴ م در مغرب به دنیا آمد و سال ۷۲۵ ه به سوی مکه عزیمت نمود و مصر، شام، حجاز، عراق، ایران، یمن، بحرین، ترکستان، میانرودان و بخشی از هند و چین، جاوه، شرق اروپا و شرق آفریقا را پیمود و سرانجام به مغرب نزد شاه ابی عنان از شاهان بنی مرین برگشت. سفر او ۲۷ سال به درازا کشید (۱۳۲۵-۱۳۵۲ م) و در مراکش سال ۷۷۹ ه/۱۳۷۷ م. درگذشت. ابن بطوطه تقریباً معاصر با مارکو پولو بود ولی بیش از سه برابر مارکوپولو راه پیمود. ابن بطوطه را می‌توان یکی از بزرگ ترین سیاحان تاریخ بشری محسوب کرد.[۱]

این جهانگرد معروف آمازیغی ۵ یا ۶ بار به ایران سفر نمود و در تمام سفرهای شرقی خود از زبان فارسی برای ارتباط با غیرعرب ها استفاده کرد. سفرهای او در دو سوی سواحل دریای فارس(خلیج فارس کنونی) و شهرهای فارس از جمله شیراز، خوزیه (خوزستان)، تُستر (شوشترتبریز و خراسان خواندنی است. سفرنامه ابن بطوطه از کتاب های باارزش جغرافیایی سده‌های میانه است.

سفرنامه ابن بطوطه

این سفرنامه که «تحفة الانظار فی غرائب الاسفار» نام دارد در قرن هشتم هجری و به دستور یکی از امرای مغرب نگاشته شده‌است. محتویات آن حاصل مشاهدات خود ابن بطوطه است. بیش از ۲۰٪ این کتاب به شرح و توصیف سفر ابن بطوطه به هندوستان و جزایر مالدیو اختصاص یافته‌است. وی درباره خلق و خوی مردم آن دیار و راه های بازرگانی آن با چین اطلاعات مهمی ارائه می‌کند. ابن بطوطه تنها نویسنده‌ای در قرون وسطی است که اطلاعات مهمی درباره جزایر مالدیو، جنوب روسیه و آفریقا می‌دهد. بهترین تحقیق درمورد ابن بطوطه از سوی پروفسور عبدالهادی التازی صورت گرفته و کتاب دوجلدی او به زبان عربی هنوز به فارسی برگردان نشده‌است. Tuḥfat An-Naẓār Fī Gharā'ib Al-Amṣār Wa ʻAjā'ib Al-Asfār}} - الرحلة «The Journey»)

متن عربی سفرنامه ابن بطوطه را دکتر محمدعلی موحد به فارسی ترجمه کرده است.[۱]

مکان‌هایی که مورد بازدید ابن بطوطه قرار گرفتند

ابن بطوطه در طول حیات خود بیش از ۱۱۷،۵۰۰ کیلومتر راه پیمود و می‌توان طبق مرزبندی امروز گفت او به ۴۴ کشور سفر کرده است. ابن جُزَی نقل می‌کند که وی در پایان سفر خود گفته است: "من درواقع بحمدالله به آرزوی خود در این دنیا که همان سفر بر روی زمین است دست یافتم؛ افتخاری که افراد عادی دیگر به آن دست نیافتند."

فهرست شهرها و کشورهای سفرشده به قرار زیر است:[۲]

برنامه سفر از ۱۳۲۵ تا ۱۳۳۲ میلادی

خط سیر ابن‌بطوطه از شمال افریقا تا اسکندریه و قاهره و مصر علیا به قصد عبور از بحراحمر به جده و مکه و انجام فریضه حج بود، ولی به لحاظ ناامنی راه از آن جا به شام و فلسطین برگشت و از آن راه عازم مکه شد و پس از حج راهی عراق و موصل و دیاربکر و از آن راه داخل ایران گردید. سپس دوباره حج گزارد و به جنوب ایران از راه دریا و خشکی تا جزیره هرمز رسید. و برای نوبت سوم به حج رفته از راه مصر و شام به قسطنطنیه و آسیای صغیر و ترکستان و افغانستان و ایران و هند رفته هفت سال در دهلی بماند و از آنجا به چین رفت و پس از توقف حدود یکسال‌ونیم در چین، از راه جزیره سیلان و بنگال و هند اقصی به جزیرةالعرب آمده به ظفار رسید. پس از بازدید مجدد از ایران و عراق و شام و مصر و انجام حج نوبت چهارم، به شمال افریقا آمده در مغرب در شهر (فاس) مدتی توقف کرده به غرناطه (آندلس) رفته و به افریقا برگشت و از بلاذ زُنج و مالی و کشورهای مجاور دیدن کرده به مغرب برگشت. این خط‌سیر در نقشه کتاب عبدالهادی التازی ضمیمه است. ابن‌بطوطه چهار بار و به تعبیری ۵ بار از نواحی مختلف، ایران دیدن کرده، اما هیچ گاه سراسر ایران را سیر نکرده است.عبدالهادی التازی

[۲]


برنامه سفر از ۱۳۳۲ تا ۱۳۴۶ میلادی

خطای لوآ در پودمان:Location_map/multi در خط 28: ناتوان در یافتن تعریف‌های واردشده برای نقشهٔ مکان‌نما: «پودمان:Location map/data/Asia2» موجود نیست.


برنامه سفر از ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۴ میلادی

پیوند به بیرون

منابع

  1. Nehru, Jawaharlal (1989). Glimpses of World History. Oxford University Press. p. ۷۵۲. ISBN 0-19-561323-6. {{cite book}}: Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (help) After outlining the extensive route of Ibn Battuta's Journey, Nehru notes: "This is a record of travel which is rare enough today with our many conveniences.... In any event, Ibn Battuta must be amongst the great travellers of all time."
  2. Jerry Bently, Old World Encounters: Cross-Cultural Contacts and Exchanges in Pre-Modern Times (New York: Oxford University Press, 1993),114.
  • «فرهنگ مکتشفین و جغرافی نویسان جهان». نیک بین، نصرالله. انتشارات نبوی، چاپ وزیری، ۱۳۷۵.

الگو:بزرگان جهان اسلام در سده‌های یکم تا هشتم هجری


الگو:Link GA