ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خط ۳۳: خط ۳۳:


==درخواست نظرهای کنونی==
==درخواست نظرهای کنونی==
برای اینکه برای مقاله‌ای یا موضوعی درخواست نظر کنید، الگوی {{الگو|نظر}} را به بالای آن مقاله بیافزایید، س‍پس روی پیوندی که در الگو به رنگ قرمز است کلیک کنید و در زیرصفحهٔ جدیدی که باز می‌شود درخواستتان را به‌شکل استاندارد و معمول بنویسید. سپس نام صفحه را مطابق نمونه به اینجا بیفزایید.
برای اینکه برای مقاله‌ای یا موضوعی درخواست نظر کنید، الگوی {{الگو|نظر}} را به بالای آن مقاله بیافزایید، س‍پس روی پیوندی که در الگو به رنگ قرمز است کلیک کنید و در زیرصفحهٔ جدیدی که باز می‌شود درخواستتان را به‌شکل استاندارد و معمول بنویسید. سپس نام صفحه را مطابق نمونه به پایین این صفحه بیفزایید.


<code><nowiki>{{ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر/مثال}}</nowiki></code>
<code><nowiki>{{ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر/مثال}}</nowiki></code>


----
----
{{ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر/برگردان نام یک کتاب}}[[کاربر:Poorya0014|Poorya0014]] ([[بحث کاربر:Poorya0014|بحث]]) ‏۱۲ ژوئن ۲۰۲۰، ساعت ۰۵:۵۶ (UTC)
{{ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر/برگردان نام یک کتاب}}
{{ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر/آمیک‌های مناسبتی}}
{{ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر/آمیک‌های مناسبتی}}
{{ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر/ناصر مکارم شیرازی}}
{{ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر/ناصر مکارم شیرازی}}
خط ۵۲: خط ۵۲:
{{ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر/کافه «به جای» قهوه‌خانه؟}}
{{ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر/کافه «به جای» قهوه‌خانه؟}}
{{ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر/ملایر}}
{{ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر/ملایر}}
{{ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر/واگردانی‌های بدون علت و حذف بخش}}


==پایان درخواست‌ها==
==پایان درخواست‌ها==

نسخهٔ ‏۲۵ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۰۲:۳۵

درخواست برای نظر یک روش آرام و غیررسمی برای درخواست بررسی یک موضوع توسط افراد خارج از بحث، اجماع‌یابی، و حل اختلاف است که با احترام به محتوای مقاله، رفتار کاربرها، و با توجه به سیاست‌ها و رهنمودهای ویکی‌پدیا انجام می‌شود.

همهٔ ویرایشگران از جمله کاربران ناشناس (یا IP) می‌توانند با پاسخ دادن به درخواست‌ها، نظر و ایدهٔ خود را برای رسیدن به یک موافقت عمومی یا اجماع بیان کنند.

  • در نظر داشته باشید ویکی‌پدیا یک دانشنامه است؛ همهٔ مقاله‌ها باید از دیدگاه دیدگاه بی‌طرف، اثبات‌پذیری، تحقیق دست‌اول ممنوع پیروی کنند.
  • درخواست‌ نظردهی یک رای‌گیری نیست. سعی کنید به‌ جای پاسخ‌های آری یا نه به بحث روی بیاورید.
  • جبهه‌گیری نکنید. دوستانه و متمدن باقی‌ بمانید و فرض را بر حسن نیت دیگر ویرایشگران بگذارید.
  • میانجی‌گری هم ممکن است؛ فصل مشترک بحث‌ها را بیابید و تلاش کنید تا ویرایشگران را به هم نزدیک کنید تا اینکه آنها را از هم دور کنید.
  • در مواقع لزوم به کاربران بیاموزید تا به قوانین مناسب و شیوه‌نامه‌ها رجوع کنند.
  • در ویکی‌پدیای فارسی نظردهی برای سیاست‌ها و رهنمودها در صفحهٔ بحث آن‌ها انجام می‌شود. به منظور جذب نظرهای بیشتر، می‌توانید در وپ:قهوه‌خانه/خبررسانی اطلاعیه راجع به بحث‌های در جریان اضافه کنید.

درخواست نظر برای مقاله‌ها، الگوها و رده‌ها

قبل از درخواست نظر

  • این قسمت برای نظر دادن در مورد محتوای صفحه‌ها است؛ برای مسائل مربوط به رفتار کاربران لطفاً قسمت درخواست‌ نظردهی در مورد کاربر را که پایین‌تر است ببنید.
  • بهتر است قبل از درخواست ناظرین دیگران در این‌جا، تلاش کنید که مشکلات مقاله را در صفحهٔ بحث آن حل کنید.
  • اگر مقاله پیچیده یا فنی است ممکن است بهتر باشد که در یک ویکی‌پروژه مرتبط درخواست نظر کنید.
  • اگر موضوع فقط در میان دو ویرایشگر است، بهتر است قبل از این‌جا راه سریعتر نظرسوم را امتحان کنید.

مراحل

  • برای ایجاد یک درخواست برای نظر با موضوع مثال، از این الگو استفاده کنید"{{درخواست نظردهی|مثال}}‎"فقط به جای مثال، موضوع مورد نظر را جایگزین کنید؛ یا در جعبه زیر وارد کنید.

  • مشکل را به اختصار بیان کنید سپس صفحه را ذخیره کنید.
  • الگوی {{نظرخواهی}} را بر بالای مقاله یا قسمت مورد نظر بیفزایید.

درخواست نظر در مورد کاربرها

درخواست نظر در مورد رفتار کاربرها روشی است برای بحث در مورد یک کاربر خاص که ویکی‌پدیا:سیاست‌ها و رهنمودهای ویکی‌پدیا را زیر پا گذاشته است. موارد زیر را قبل از درخواست برای نظر در مورد کاربرها با دقت بخوانید:

  • قبل از درخواست نظر جمعی از کاربران، دست کم دو نفر از ویرایشگران ویکی‌پدیا باید از طریق صفحهٔ بحث کاربر مورد نظر یا صفحه‌های بحث مرتبط دیگر با وی ارتباط برقرار کرده باشند و تلاش کرده باشند که اختلاف را رفع کنند اما موفق نشده باشند. درخواست برای نظر در مورد کاربر در صورتی که قبلاً دو ویرایشگر دیگر برای حل اختلاف با وی به روش فوق تلاش نکرده باشند ظرف ۴۸ ساعت پاک می‌شود. شواهد لازم، که معمولاً به صورت پیوند اختلاف هستند، نه تنها باید خود اختلاف را نشان بدهند، بلکه باید نمایانگر تلاش برای یافتن یک راه حل یا مصالحه باشند. کاربرهایی که درخواست نظر در مورد رفتار کاربر را تایید می‌کنند باید همان‌هایی باشند که در تلاش برای حل اختلاف درگیر بوده‌اند.
  • کاربرهایی که مورد بحث هستند باید از طریق صفحهٔ بحث‌شان نسبت به این مساله آگاه شوند. این کار را می‌توانید با افزودن الگوی {{بحث راجع به رفتار}} انجام دهید. از الگوی {{نتیجه بحث رفتار}} برای جمع‌بندی نظر در مورد کاربر استفاده کنید.
  • درخواست‌های نظری که تنها به منظور اذیت کردن یا مطیع کردن یک مخالف ایجاد شده باشند مجاز نیستند. مطرح کردن مکرر یا تحمیل‌آمیز درخواست‌های ناشایسته نوعی سوء استفاده از روند حل اختلاف به شمار می‌رود. درخواست برای نظر محلی برای ویکی‌پدیا:حملهٔ شخصی نیست.
  • درخواست برای نظر ممکن است به موشکافی در مورد تمام ویرایشگران درگیر بینجامد. هیئت داوری شواهد و نظرهای ارائه شده در درخواست برای نظر را در صورت ارجاع بعدی موضوع به این هیئت به دقت در نظر می‌گیرد. افزودن یک درخواست برای نظر را سرسری و با شتاب انجام ندهید.
  • در بسیاری از موارد، از ویرایشگرانی که در یک درخواست برای نظر از آن‌ها نام برده شده انتظار می‌رود که به آن پاسخ دهند. در صورت ارجاع موضوع به هیئت داوری، این هیئت هر پاسخ یا ندادن پاسخ را در نظر می‌گیرد، هم‌چنان که نظرها و حمایت‌های اجتماع ویکی‌پدیا در آن باره را مد نظر قرار می‌دهد.
  • اختلاف نظر در مورد محتوای مقاله، از جمله اختلاف نظر در مورد نحوهٔ حصول دیدگاه بی‌طرفانه باید در قسمت درخواست نظر برای مقاله‌ها، الگوها و رده‌ها مطرح شوند.
  • برای اختلاف‌های خفیف تا متوسط، می‌توانید از ویکی‌پدیا:هشدار برای رعایت نزاکت استفاده کنید تا به سادگی نظر دیگران را بدانید.

درخواست نظرهای کنونی

برای اینکه برای مقاله‌ای یا موضوعی درخواست نظر کنید، الگوی {{نظر}} را به بالای آن مقاله بیافزایید، س‍پس روی پیوندی که در الگو به رنگ قرمز است کلیک کنید و در زیرصفحهٔ جدیدی که باز می‌شود درخواستتان را به‌شکل استاندارد و معمول بنویسید. سپس نام صفحه را مطابق نمونه به پایین این صفحه بیفزایید.

{{ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر/مثال}}


درود

مخلص مقاله‌ای از ویکی انگلیسی زیر نام The peaceful pill handbook را به کتابچه راهنمای خودکشی آسان برگردان و ایجاد کرده بودم که کاربری آن را به کتابچه راهنمای داروی آرام منتقل کرده است. من به دلیلی که در زیر بیان کرده‌ام، با این کار مخالفم. نمی‌دانم چه باید بکنم تا بتوانم مقاله را به نامی که خودم ایجاد کرده بودم باز گردانم. در اینجا می‌توانید بحثی را که پیرامون آن شکل گرفته ببینید.

دلایل مخلص:


همواره رویه من در برگردان کردن این بوده که از برگردان واژه به واژه دوری کنم؛ چراکه کار درک متن را سخت و دقت آن را کم می‌کند. در رابطه با مقاله کتابچه راهنمای خودکشی آسان که شوربختانه به سبب خراب‌کاری‌های انجام گرفته، هم‌اکنون به مقاله کتابچه راهنمای داروی آرام تغییر مسیر داده شده، باید بگویم که من آن را از The Peaceful Pill Handbook در ویکی انگلیسی برگردان کرده‌ام. اگر به وب‌گاه فرهنگ هزاره رفته و در آن‌جا کلمه Pill را جست و جو کنید، معنی «قرص» یا «کپسول» را به شما می‌دهد که به طور کل با مفهوم «دارو» تفاوت دارد. تازه اگر همین برگردان واژه به واژه را هم بپذیریم، باز هم هیچ دارویی، «آرام» نیست. معنی ندارد دارو آرام باشد. دکتر نیچک استرالیایی که تخصصش یاری به افراد برای خودکشی کمکی است، این کتاب رو پس از بررسی گونه‌های روش‌های خودکشی و درجه‌بندی آن‌ها از نظر سختی و آسانی مرگ، نوشته است. تم اصلی کتاب اصلا آسان‌ترین روش خودکشی است. حال این نظرخواهی را ایجاد می‌کنم تا از نظر دیگر دوستان هم آگاه شویم. نظر من این است که کتابچه راهنمای خودکشی آسان مفهوم را بهتر می‌رساند و اشتباهی هم در برگردان آن نیست. البته می‌پذیرم که ممکن است دیگران برگردان بهتری برای آن بیابند.

سپاس Poorya0014 (بحث) ‏۱۲ ژوئن ۲۰۲۰، ساعت ۰۵:۴۶ (UTC)[پاسخ]

بحث دربارهٔ آمیک‌های مناسبتی

در هفتهٔ جاری (۱۰ تا ۱۶ فوریه ۲۰۲۰) دو آمیک در صفحهٔ اصلی قرار دارند که موضوع اختلاف نظر بین کاربران بوده‌اند. شایان یادآوری است که در این هفته دو یادبود مهم در ایران رخ می‌دهد: یکی سالگرد انقلاب اسلامی ایران و براندازی حکومت محمدرضا پهلوی، و دیگری مراسم چهلم درگذشت سردار قاسم سلیمانی.

هر دوی این آمیک‌ها را می‌توان «مناسبتی» دانست، اگر چه از دو جهت مختلف. معیارهای انتخاب آمیک‌های پیشنهادی که در ویکی‌پدیا:آیا می‌دانستید که...؟ آمده‌اند مستقیماً راجع به این که آمیک‌های مناسبتی پذیرفته هستند یا نه بحث نکرده اما معیار دهم می‌گوید که «آمیک‌های انتخاب شده باید بی‌طرف و بدون جهت‌گیری سیاسی یا مذهبی باشد.» همچنین این معیارها راجع به این که هر پیشنهاد حداقل چه مدت باید باز بماند و مورد بحث قرار بگیرد چیزی ذکر نکرده‌است.

کاربر:Sa.vakilian که مدافع هر دو آمیک است معتقد است که در این فرصت چندروزه هر کسی اعتراض داشت باید می‌نوشت. وی کلاً هم اشکالی بر این که آمیک مناسبتی داشته باشیم وارد نمی‌داند. با این حال خود او در موضوعی دیگر وقتی یک آمیک در زمانی که موضوع مرتبطش موضوع روز بود مطرح شد توصیه به تأخیر به‌کارگیری آن کرد. کاربر:Sa.vakilian نسبت به شیوه اعتراض و سپس نظرخواهی @Huji: مخالفت دارد اما نسبت به اصل موضوع نظرخواهی ممتنع است.

بنده و کاربر:Wikimostafa و کاربر:3000MAX و کاربر:Hosseinronaghi و کاربر:کامران اورفه معقتدیم که این آمیک‌ها جهت‌گیری سیاسی داشتند و حتی اگر بنابود پذیرفته بشوند باید برای زمانی دیرتر به کار گرفته می‌شدند. به عقیدهٔ من مهلت چهارروزهٔ آمیک مربوط به محمدرضا پهلوی هم بیش از اندازه کوتاه بود و جمع‌بندی سریع آن توسط سید به خاطر تلاش وی جهت «ایجاد تعادل» بین آمیک‌های سیاسی روی صفحهٔ اصلی بود (که خودشان هم به این تلاش اذعان کرده‌اند). به نظر من، این تلاش برای ایجاد تعادل خودش عذر بدتر از گناه است و از اساس نباید آمیک مناسبتی داشت، نه این که یکی به نعل کوبید و یکی به میخ.

به طور خلاصه، یک کاربر موافق آمیک‌های مناسبتی است اگر چه در جایی دیگر با آمیک مناسبتی دیگری مخالفت کرده، چهار کاربر مخالف آن هستند، و خود آمیک‌هایی که بالا بحث شده‌اند را هم می‌توان ناقض بند ۱۰ معیارهای گزینش آمیک دانست. ولی با تمام این اوصاف، از اجتماع ویکی‌پدیا در مورد این که آیا آمیک‌های مناسبتی کار بشوند یا نه درخواست نظر دارم.

سؤالی که در این نظرخواهی مطرح است این است: آیا آمیکی که موضوعش به لحاظ سیاسی یا مذهبی یا اجتماعی یا تاریخی یا ملی یا علمی یا فرهنگی یا اقتصادی و یا... هر دلیل دیگری با یکی از مسائل روز مرتبط است، شایسته است به صفحهٔ اصلی برود یا نه؟ منظور از «مسائل روز» هم رویدادهای دارای پوشش خبری عمده در زمان به صفحهٔ اصلی رفتن آمیک است.

همین سؤال را به شکلی دیگر هم می‌شود پرسید: معیار دهم می‌گوید که «آمیک‌های انتخاب شده باید بی‌طرف و بدون جهت‌گیری سیاسی یا مذهبی باشد.» آیا این موضوع علاوه بر محتوای آمیک به زمان نشر آن هم تسری می‌یابد یا خیر؟ و آیا به موضوعات غیر سیاسی و مذهبی (اعم از تاریخی، ملی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و...) هم تسری می‌یابد یا نه؟

از آنجا که کاربران معمولاً به استفاده از الگوهای موافق و مخالف علاقه دارند، پیشنهاد می‌کنم موافق به معنای موافقت با آمیک‌های مناسبتی باشد و مخالف به معنی مخالفت با آن‌ها. — حجت/بحث ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۱:۵۴ (UTC)[پاسخ]

  • مخالف با درود حجت عزیز، من همچنان که در ویکی‌پدیا:آیا می‌دانستید که...؟ آمده است (آمیک‌های انتخاب شده باید بی‌طرف و بدون جهت‌گیری سیاسی یا مذهبی باشد.) با هرگونه آمیک مناسبتی و جهت‌گیرانه در خصوص دو حوزه مهم و مناقشه‌برانگیز سیاسی یا مذهبی که نگرش‌ها و عقاید تعریف شده در آن‌ها بسیار زیاد است، مخالف هستم. چرا که اول معتقدم آمیک مناسبتی ویکی‌پدیا را تبدیل به تریبون سخنرانی، میدان نبرد یا ابزاری برای پروپاگاندا، تبلیغات یا به‌اشتراک‌گذاری خواهد کرد و ما مجبور هستیم برای رضایت همه نگرش‌های سیاسی یا مذهبی و بحث عدم جانبداری اقدام کنیم. از سویی ویکی‌پدیا:یادبودهای برگزیده بر اساس مناسبت‌ها عمل می‌کند که می‌توان گفت یادبوها دیدگاه بی‌طرف را نیز نقض نمی‌کند. همچنین هدف اصلی ویکی‌پدیا، تولید دانشنامه‌ای بی‌طرف است. آمیک مناسبتی هدف اصلی ویکی‌پدیا را نقض می‌کند و به شکلی تضاد منافع یا ناسازگاری اهداف در ویکی‌پدیا را پدید می‌آورد. ما نباید اولویت را منافع خارج از ویکی‌پدیا تعریف کنیم. --حسین (بحث) ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۹:۳۳ (UTC)[پاسخ]
  • مخالف وقتی تصریح شده که (آمیک‌های انتخاب شده باید بی‌طرف و بدون جهت‌گیری سیاسی یا مذهبی باشد.) با هرگونه آمیک مناسبتی ، بار جهت‌گیری سیاسی یا مذهبی به آمیک داده می‌شود و مخالف هستم. در ایجاد این نظرخواهی از جانب جناب حجت گرامی مشکلی نمی‌بینم و واضح و گویاست. با احترام Poya-P (بحث) ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۷:۳۸ (UTC)[پاسخ]
  • موافق موقعی که من مسئول وپ:مپه بودم، سعی می‌کردم مناسبت‌ها را لحاظ کنم، مثلاً یادم است مقالهٔ فردوسی را روز بزرگداشت/تولد فردوسی به صفحهٔ اصلی فرستادم و حتی با کسب موافقت از اجتماع، به جای یک هفته، ۱۰ روز قرار دادم. تفاوت آمیک و مپه چیست؟ حتی مطمئنم تصاویر مناسبتی هم کار شده است، مثلاً دربارهٔ عاشورا و محرم. این را هم درک نمی‌کنم که چرا در ویکی‌پدیای فارسی با سیاست و مذهب به نحوی متمایز رفتار می‌شود. امیدوارم از سوگیری‌ها در پروژه و اجتماع ویکی‌پدیای فارسی کاسته شود، چون دیگر قضیه خسته‌کننده شده است. ‏4nn1l2 (بحث) ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۹:۱۱ (UTC)[پاسخ]
  • مخالف همین آمدن چنین نامهایی خود مطلب را سیاسی میکند. از همان ابتدا چنین آمیکی نباید پیشنهاد میشد چه رسد به تائید یا بحث بر سر آن. اینکه موضوع با مناسبت‌ها تطبیق داشته باشد هم هیچگاه مورد نظر پروژه آمیک نبوده و هدف تشویق خواننده صفحه به ورود کردن به مقالات و کلیک کردن برای دانستن بیشتر است. این اگر با مناسبت‌ها یکی شود آنچنان توجهی در خواننده مطلب ایجاد نمیکند. در نظر گرفتن مناسبت‌ها را حداکثر میتوان یک مورد سلیقه‌ای دانست و نه بیشتر از این. ارژنـگ ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۹:۲۹ (UTC)[پاسخ]
  • مخالف هم‌نظر با جناب پویا، اگر یک آمیک بی‌طرف در مناسبت مرتبط با موضوع آن در صفحهٔ اصلی قرار گیرد، بار جانبدارانه‌ای به آن افزوده می‌شود و متن کنونی معیار دهم را هم نقض خواهد کرد. با این حال با اصلاح آن بند، یا افزودن بند جدید جهت روشن بودن تکلیف آمیک‌های مناسبتی، که به همین نکته که جناب پویا اشاره کردند بپردازد، موافقم. -- جیپیـــوتر ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۹:۱۰ (UTC)[پاسخ]
  • موافق آمیک‌های مناسبتی بی‌طرف. مخالف جهت‌گیری سیاسی یا مذهبی. — این پیام امضانشده را Gharouni (بحثمشارکت‌ها) نوشته‌است.
     نظر:. با پوزش امضا فراموش شده بود که کاربر محترمی زحمتش را کشید و تشکر کردم. اما با توجه به کادر زرد رنگ نظرخواهی و توضیح سید گرامی: کلا منظور از جهت گیری چیست؟ آنگونه که سید میفرمایند من موافق با نظر ایشان هستم مثلا در روز عاشورا مقاله برگزیده مرتبط با آن و چند آمیک مربوط به مناسبت و حتی عکس برگزیده اگر هست برود در صفحه اصلی من موافقم حالا یا کریسمس و حتی مذاهب و عقاید دیگر از جمله بودیسم بهائیت یهودیت و مورد مشابه . جهت گیری اگر منظور هدف خاصی را چه سیاسی چه مذهبی دنبال کردن باشد تا به خواننده نظر یا مفهوم و عقیده خاصی القا شود من مخالفم. ولی با آمیکهای سیاسی یا مذهبی مناسبتی مخالف نیستم. نمیشود واقعیتها را پنهان کرد باید آنها را بیان کرد. فزض کنیم اگر آمیک بخواهد از سلیمانی بت درست کند مخالفم ولی اگر چند فکت را در موردش بگوید موافقم. ضمنا این کلمه جهت گیری خودش نامفهوم است باید بشود هدفمند یا چنین چیزی یا چند مثال جهت درک بهتر آورده شود. (گمان نکنم منظور این باشد که کلا آمیک مذهبی یا سیاسی نباشد بلکه منظور هدف خاصی را دنبال کردن باشد) برای همین هم نظرم را به آن صورت دادم. امیدوارم نظرم روشن باشد. Gharouni Talk ‏۱۷ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۱:۰۷ (UTC)[پاسخ]
    @Gharouni: با این حساب بهتر است که رای مخالف را خط بزنید و فقط رای موافق دهید تا جمع بندی آرای موافق و مخالف با ابهام روبرو نشود چون مخالفت شما هم اکنون در معیار 10 ویکی‌پدیا:آیا_می‌دانستید_که...؟#معیارها آمده است و نیازی به اجماع و توافق جدید ندارد و چون شما موافق استفاده آمیکها برای مناسبتها هستید همان رای موافق کفایت می کند. البته یک توضیح: در بحث پیشنهاد دهنده این بحث یعنی جناب حجت صحبت از پنهان کردن واقعیتها نیست. یعنی همچنان از انواع آمیکها با رعایت بیطرفی استفاده می شود اما نه برای موقعیتهای مناسبتی بیرون از ویکی پدیا. فرهنگ2016 (بحث) ‏۱۷ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۶:۳۶ (UTC)[پاسخ]
  • موافق با امیک مناسبی بی طرف و مخالف با امیک های چنین تبلیغی مانند سلیمانی و ذوالفقار و ... -- Hootandolati(بحث) «شنبه،۲۶ بهمن ۱۳۹۸، ساعت ۱۲:۴۰ (ایران‏۱۵ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۹:۱۰ (UTC)[پاسخ]
  • مخالف: صد در صد با آمیک مناسبتی که دارای جهت‌گیری سیاسی و مذهبی باشد مخالفم؛ همانطور که حجت نیز نوشته، در معیار دهم صراحتا بر این موضوع تأکید شده؛ بنا به سابقه، من به جناب سید، وپ:سوء دارم و ایشان را به طور آشکار و نهان، در حال جهت دهی به مقالات و وقایع مهم روز به نفع حکومت می‌دانم.--Editor7798 (بحث) ‏۱۵ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۱:۲۸ (UTC)[پاسخ]
  • ممتنع چون بعضی ها فکر می کنند که من یک جهت گیری بخصوصی دارم که لازم است حتما با آن مخالفت کنند، خواستم شفاف بگویم که نظرم ممتنع است و مخالفتم با شیوه طرح نظرخواهی بوده که در صفحه بحث مفصل گفته شده است.--سید (بحث) ‏۱۶ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۱:۴۲ (UTC)[پاسخ]
@Hootandolati و Gharouni: چون توضیحی که نوشته اید ابهام دارد، لطفا یک بار دیگر آن کادر زرد رنگ را ببینید و متناسب با آن توضیح دهید. موضوع نظرخواهی این است که ما مثلا در ایام کریسمس نباید آمیکی مرتبط با آن داشته باشیم یا مثلا در روز کوروش آمیکی مرتبط با کوروش. موضوع نظرخواهی این نیست که اگر آمیکی جانبداری مذهبی و سیاسی آشکارای داشته باشد، به صفحه اصلی نرود. اینکه واضح است. دقت بفرمایید. --سید (بحث) ‏۱۶ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۱:۴۹ (UTC)[پاسخ]
  • مخالف مطابق گزینه‌های مطرح‌شده جناب حجت با آمیک مناسبتی و جهت‌گیری سیاسی یا مذهبی آمیک مخالفم. --SalmanZ (بحث) ‏۱۶ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۵:۱۵ (UTC)[پاسخ]
  • مخالف علی‌رغم اینکه در گدشته صراحتا بر این موضوع تأکید شده؛ مجددا معروض می‌دارم که هرگونه آمیک مناسبتی شایسته صفحه اصلی دانشنامه (که بی‌طرفی یکی از ارکان اصلی آن است) نمی‌باشد. با مهر Déjà Vu ‏۱۷ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۰:۲۳ (UTC)[پاسخ]
  • مخالف من هم مخالف آمیک های مناسبتی هستم.به نظر من خیلی وقت ها باعث تنش بین افراد و از بین رفتن بی طرفی دانشنامه می شود.ارادتمندشما--Rab.mj79بحث ‏۱۷ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۰:۰۱ (UTC)[پاسخ]
  • مخالف آمیک مناسبتی مستعد تبدیل شدن به جانبداری است و در مورد موضوعات سیاسی و مذهبی نمود بیشتری پیدا می کند. بنابراين شايد اضافه شدن يك بند جديد به قوانين آميك ها مبني بر اينكه: "آميك ها مي‌توانند مناسبتي باشند به شرطي كه له يا عليه هيچ گرايش سياسي، قومي و مذهبي خاصي نباشد." راهگشا باشد. EmRNA ‏۱۸ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۰:۰۰ (UTC)[پاسخ]
  • مخالف آمیک مناسبتی مستعد جانبداری است. Nika2020 (بحث) ‏۱۹ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۵:۱۴ (UTC)[پاسخ]
  • مخالف فعلاً با آمیک‌های مناسبتی مذهبی و سیاسی. کلاً جنس آمیک‌هایی که در مورد مسائل جاری زندگی روزمره انسان‌ها (چیزهای غیرانتزاعی چون بدن‌شان، محیط‌شان و غیره) اطلاعات جدید و جالبی می‌دهند با آمیک‌هایی که جانبدارانه نیستند اما در مورد ارزش‌ها، فرهنگ، اجتماع و آداب‌ورسوم انسان‌ها (مسائل انتزاعی) و شخصیت‌های تاریخی هستند فرق دارد و فکر می‌کنم در بطن استفاده از آمیک‌های نوع دوم به صورت مناسبتی جانبداری وجود دارد چراکه خود مناسبت دانستن یک روز خاص (مگر تعیین آن از سوی نهادهای جهانی و پذیرفته‌شده از سوی اکثر کشورها و انسان‌ها مثل سازمان ملل، یونسکو و غیره) جانبدارانه است کمااینکه در مورد اخیر مناسبت دهه فجر چنین است. mOsior (بحث) ‏۱۹ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۵:۴۲ (UTC)[پاسخ]
  • مخالف با درج هر نوع «آمیک مناسبتی مذهبی یا سیاسی». با درود Atheist (بحث) ‏۲۳ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۰:۲۰ (UTC)[پاسخ]
  • مخالف وقتی بخش‌هایی مثل از میان خبرها و یادبودها وجود دارد، ارائه آمیک‌های مناسبتی، استقلال ویکی‌پدیا را به شدت به مخاطره می‌اندازد. آیا دوستان متوجهٔ این مهم نیستند/نشدند؟ -- کامران اورفه (بحث) ‏۹ مارس ۲۰۲۰، ساعت ۱۷:۰۳ (UTC)[پاسخ]

نظرات

نظرخواهی به شیوه ناصحیح: به نظرم نظرخواهی را خیلی واضح می توانید این طور طرح بفرمایید: معیار دهم می‌گوید که «آمیک‌های انتخاب شده باید بی‌طرف و بدون جهت‌گیری سیاسی یا مذهبی باشد.» آیا این موضوع علاوه بر محتوای آمیک به زمان نشر آن تسری یابد یا خیر؟ (توضیحات بیشتر در صفحه بحث این نظرخواهی)--سید (بحث) ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۳:۴۴ (UTC)[پاسخ]

بحث این نیست. بحث این است که حتی اگر آمیکی خودش به خودی خود فاقد جهت‌گیری سیاسی و مذهبی بود، آیا در شرایطی که «موضوع روز» است باید به صفحهٔ اصلی برود یا نه؟ در مورد بیلی آیلیش خودتان گفتید که بهتر است نرود. در مورد این دو آمیک بالا هم ما گفتیم نرود اما دیگر کار از کار گذشته بود. از اینجا به بعد هم من (و حسین و پویا) معتقدند نرود.
لذا موضوع بحث بالا، تغییر بند ۱۰ معیارها نیست. منظور تعریف معیاری دیگری است که مشخصاً راجع به زمان به کارگیری تمام آمیک‌ها باشد. — حجت/بحث ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۸:۳۵ (UTC)[پاسخ]
  • من متوجه نشدم چگونه آمیک مناسبتی معیار «آمیک‌های انتخاب شده باید بی‌طرف و بدون جهت‌گیری سیاسی یا مذهبی باشد» نقض میکند؟ اگر آمیکی این معیار را رعایت کند چه اشکالی دارد در زمان رخدادش استفاده شود؟ ما تصاویر برگزیده هم داشته‌ایم که در زمان رخدادش استفاده شده است. ‏ SunfyreT ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۹:۲۱ (UTC)[پاسخ]
    @Sunfyre: آن بند را نقض نمی‌کند. اینجا راجع به یک بند جدید و کاملاً مستقل داریم بحث می‌کنیم. این خلط مبحث را دامن نزنید :) — حجت/بحث ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۳:۲۴ (UTC)[پاسخ]
    قبلا عرفا و بر پایه عقل سلیم اگر موضوعی در صفحه اصلی قرار داشت، مثلا در اخبار روز پست شده بود؛ برای جلوگیری از تکرار، آمیک همان موضوع را به چند هفته بعد منتقل میکردیم. اگر قرار است این روند تبدیل به رهنمود ثبتی شود موافق هستم. ‏ SunfyreT ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۱:۵۵ (UTC)[پاسخ]
  • بازهم دو موضوع با همدیگر خلط شدند تا نتیجهٔ دلخواه حاصل گردد! این نظرخواهی با شیوهٔ کنونی، از اساسْ غلط و نادرست است. شیوهٔ درست همان است که سید در همین صفحه مطرح کرد. در فرضِ جمله‌ای که سید در بالاتر نوشت، من معتقد به تسرّی هستم و آن را نافیِ دیگر مسائل نمی‌بینم؛ همچنان که دیگران هم اشاره کردند، ما مپه و نگارهٔ مناسبتی هم داشته‌ایم و داریم و مشکلی هم پیش نیامده است. مشکل را در جای دیگری جستجو کنید، همان جایی که فور گفت و من هم با او هم‌عقیده‌ام. -- |کامران آزاد| ۲۵ بهمن ۱۳۹۸، ساعت ۰۰:۴۹ (ایران) ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۱:۱۹ (UTC)[پاسخ]
    @Kamranazad: سؤالی که اینجا مطرح شده و سؤال سید دقیقاً چه فرقی دارد؟ این را تشریح می‌کنید؟ — حجت/بحث ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۳:۲۶ (UTC)[پاسخ]
    @Huji: شما آمیک‌های مناسبتی را با آمیک‌های بی‌طرفانه خلط کرده‌اید. آمیک‌های مناسبتی یک بحث است و آمیک‌های بی‌طرفانه بحثی دیگر. روشن است که آمیک‌های سید، جهت‌دار نبوده‌اند و تنها مناسبتی بوده‌اند. خود سید به‌روشنی این بحث را در همان جمله‌اش و در تشریحش باز کرد: آیا این موضوع شاملِ موضوعاتِ مناسبتیِ دیگر مانندِ روزِ جهانیِ ایدز و امثالهم می‌شود یا نه؟ اگر پاسخ شما به این پرسش مثبت باشد، خب این نظرخواهی بیهوده است. و اگر پاسخ‌تان منفی باشد، می‌شود همان مشکلی که گفتم، اینکه اساساً اجتماعِ ویکی‌فا بر خلافِ ادعای بی‌طرفانه بودنش با مذهب و سیاست مشکل دارد و مشکل شما در این نظرخواهی، نه مناسبتی بودنِ آمیک، بلکه موضوعش است. -- |کامران آزاد| ۲۵ بهمن ۱۳۹۸، ساعت ۱۴:۰۴ (ایران) ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۰:۳۴ (UTC)[پاسخ]
    @Kamranazad: پاسخ بنده مثبت است (یعنی شامل روز جهانی ایدز هم می شود). اما چرا نظرخواهی بیهوده است؟ یعنی شما جایی سراغ دارید که دقیقاً چنین چیزی ثبت شده باشد و دیگر نظرخواهی نخواهد؟ — حجت/بحث ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۲:۴۱ (UTC)[پاسخ]
    @Huji: در فرضِ پرسش‌تان، نه سراغ ندارم. خب در این حالت می‌پذیرم که نظرخواهی نیاز است؛ اما درست! و نه با مصداق‌هایی که آدرسِ غلط می‌دهند. شما در نظرخواهی «عیناً» بنویسید که این موضوع، شاملِ همهٔ مناسبت‌ها اعم از مذهبی، سیاسی، تاریخی، ملی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و... می‌شود و برای هیچ‌یک امتیازِ ویژه‌ای قائل نخواهد شد. درهرحال، متنِ این نظرخواهی پر از شبهه است و با شرایط فعلی، ابهامی بر ابهام‌های دیگر می‌افزاید. -- |کامران آزاد| ۲۵ بهمن ۱۳۹۸، ساعت ۱۹:۵۳ (ایران) ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۶:۲۳ (UTC)[پاسخ]
    @Kamranazad: ✔Y انجام شدحجت/بحث ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۸:۲۱ (UTC)[پاسخ]
    @Huji: بهتر شد، اما هنوز جایِ کار دارد. فکر می‌کنم ببینم چه می‌شود کرد. ضمن اینکه در همین صفحه می‌بینید که با آمیک‌های دیگر موافقت شده و تنها با موضوعات مذهبی و سیاسی مخالف هستند. -- |کامران آزاد| ۲۶ بهمن ۱۳۹۸، ساعت ۱۵:۴۳ (ایران) ‏۱۵ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۲:۱۳ (UTC)[پاسخ]
  •  نظر: بنظر من با توجه به بند «آمیک‌های انتخاب شده باید بی‌طرف و بدون جهت‌گیری سیاسی یا مذهبی باشد» در وپ:آمیک و حساسیتی که روی موضوعات مذهبی و سیاسی وجود دارد بهتر است نظرخواهی فقط محدود به آمیک های مناسبتی سیاسی یا مذهبی باشد. یعنی فقط آمیک هایی که موضوع آن دربارهٔ مذهب یا سیاست است نباید همزمان با مناسبتهای روز سیاسی و مذهبی دنیای بیرون باشد. بنظر من حساسیت روی مذهب و سیاست ضرورت دارد. همه اجتماع ویکیفا روی یک مذهب یا گرایش سیاسی متفق القول نیستند. مذاهب گوناگون است. گرایش های سیاسی از آن گوناگون تر است. طبیعی است که همزمانی آمیک هایی با موضوعات مذهبی و سیاسی با یک مناسبت روز در دنیای بیرونی ممکن است از دید بخشی از اجتماع استفاده نامناسب و بعضا تبلیغاتی از صفحه اول ویکی پدیای فارسی برای آن مذهب یا گرایش سیاسی مرتبط با موضوع آمیک باشد. اما بنظرم در موضوعات فرهنگی و علمی و آموزشی با دقت بر این موضوع که ارتباطی تبلیغاتی ندارد استفاده از آمیک های مناسبتی شاید برای مخاطبان ویکیفا جالب باشد. مثلا نوروز یا عید سال نو میلادی چون بطور عموم رویدادی قابل توجه برای بخش بزرگی از مردم در نقاط مختلف دنیاست عملا حساسیت روی آمیک متناسب با چنین رویدادهایی ضرورت چندانی ندارد. یا آمیکهایی که جنبه آموزشی دارد و مرتبط با بهداشت و سلامت و مواردی مانند این است که مخاطبانش هر انسانی می تواند باشد. فرهنگ2016 (بحث) ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۱:۴۸ (UTC)[پاسخ]
    @فرهنگ2016: حرفی که کاربر:Kamranazad می‌زند پربیراه نیست؛ موضوع فقط مسائل سیاسی و مذهبی نیستند بلکه هر چیزی که محل اختلاف باشد می‌تواند محل ایراد باشد. آیا در سالگرد کشف واکسن آبله خوب است که آمیکی راجع به آن، یا برعکس راجع به جنبش ضد واکسن کار کنیم؟ — حجت/بحث ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۸:۲۳ (UTC)[پاسخ]
    @Huji: البته چون تمام جنبش ها سعی دارند روی سیاست و سیاستگذاری تاثیر بگذارند شاید بتوان مواردی مثل جنبش ضد واکسن را به عنوان موضوعات سیاسی درنظر گرفت. هر چند بالاتر هم اشاره کردم باید دقت کرد روی موضوعات. اما همچنان فکر میکنم بخشی از جذابیت آمیک ها چه در طراحی و چه در نمایش آن به همین کاربردهای مناسبتی آن باشد که می توان با درنظر گرفتن حساسیتهای اجتماع و جنبه های تبلیغاتی و محل اختلاف بودن گروهی از آمیک ها، مواردی که جنبه های علمی و آموزشی و حتی ادبی دارند در موقعیتهای مناسبتی استفاده کرد. شاید بهتر باشد نظرخواهی را طوری تغییر دهیم که کاربران مخالف دقیقا بگویند در چه موضوعاتی استفاده مناسبتی از آمیک ها نامناسب و حساسیت برانگیز یا جنبه تبلیغات برای مناسبتهای دنیای بیرونی دارد. چون از نظرات مخالف فعلی من اینطور برداشت می کنم که مخالفان بیشتر روی موضوعات سیاسی یا مذهبی تاکید دارند و حرفی از دیگر جنبه ها نزدند. فرهنگ2016 (بحث) ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۹:۱۹ (UTC)[پاسخ]
  • @Huji: گیریم که آمیک مناسبتی هم مجاز شد، پرسشی که اینجا مطرح میشود اینست که برای یک مناسبت چند آمیک میتوان ایجاد کرد؟ امسال آمیکی یافتیم که با مناسبت همخوانی داشت، سال بعد و سالهای بعد آن چه؟ آیا باید آمیک آن مناسبت تکرار شود؟ این آمیک برای مناسبتها اصلا با تعریف و هدف پروژه آمیک همخوانی ندارد نمیدانم چه اصراری بر این است که صفحه اول دانشنامه در یک مناسبت خاص پر شود از نگاره برگزیده، مقاله برگزیده، آمیک و اخبار آن مناسبت !!! بنظر من حتی نیاز به نظرخواهی برای رد یا پذیرفتن این موضوع هم منتفی است. ارژنـگ ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۹:۴۴ (UTC)[پاسخ]

آمیک که شرایطی دارد، هر کدام نظرخواهی دارد، فلسفه وجودی این نظرخواهی را نمی‌فهمم. اگر واقعا شرایطش را دارد و جالب است موضوع روز باشد که باشد چه بهتر . این نقطه مثبت است نه منفی. این که ویکی نباید جهت‌گیری خاصی در رویکرد داشته باشد منحصر به زمینه خاصی نیست، در پرداختن به آبیاری گیاهان دریایی هم نباید جهت‌گیری داشت و به همین طور موضوعات سیاسی. اگر منظورتان این است که کلا به موضوعات سیاسی پرداخته نشود، یا هر نوع پرداختن به آنها لاجرم جهت‌گیرانه خواهد بود بحث دیگریست ولی در پیشنهاد دیده نمی‌شود.1234 (بحث) ‏۱۵ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۰:۵۰ (UTC)[پاسخ]

من رایم در خصوص موضوع ممتنع است ولی با این شیوه نظرخواهی حجت مخالفم. نمی دانم این را چطور مدیران باید در جمع بندی لحاظ کنند.--سید (بحث) ‏۱۵ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۴:۰۳ (UTC)[پاسخ]

@Sa.vakilian: این را چند بار گفتید. پاسخ من این است: اولاً که اینجا یک نظرخواهی برای تصویب یک رهنمود نیست، صرفاً یک درخواست برای نظر است. بر اساس نتایجش تصمیم می‌گیریم که اصلاً نیازی به نظرخواهی هست یا نه و اگر بله، چه گزینه‌هایی داشته باشد.
دوم آن که به جای ایراد گرفتن به شکل طرح مسئله، شکل بهتر را ارائه کنید و قسمت بالای صفحه را با جسارت ویرایش کنید. صفحه مال من نیست که شما حق ویرایش نداشته باشید! از نظر من شما اختیار تام دارید که پرسشی که داریم راجع به آن نظر می‌گیریم را اصلاح کنید یا گسترش بدهید. به جای گله کردن، ابتکار عمل را در دست بگیرید. — حجت/بحث ‏۱۵ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۱:۰۶ (UTC)[پاسخ]
  • دو راهبرد پیش روی ماست که دو سر یک طیفند: ۱- آزادی کامل در (بلکه تشویق به) نظم‌دهی به محتوای صفحه اصلی دانشنامه بر اساس مناسبتها و موضوعات روز ۲- ممنوعیت کامل استفاده از مناسبتها و موضوعات روز در گزینش محتوای صفحهٔ اصلی. اولی دست ویرایشگران را باز می‌گذارد و به آنها آزادی کامل می‌دهد اما کمابیش باعث می‌شود ویکی‌پدیا از بیرون شبیه یک رسانه دارای هیئت تحریریه به نظر آید (که جهتگیری‌اش با جهتگیریهای کاربران فعال در بخشهای صفحهٔ اصلی بالا و پایین می‌شود) و احتمال اینکه دانشنامه به بستری برای تبلیغات تبدیل شود بیشتر می‌شود. دومین راهبرد دست ویرایشگران را تا حدی می‌بندد (که ممکن است نوعی محدودیت بی‌مورد یا بیش از حد تلقی شود) اما باعث می‌شود بی‌طرفی دانشنامه و بی‌تفاوت بودنش به موضوعات روز به چشم آید. سر یک طیف کنش‌ورزی و حساسیت کامل به مسائل روز و مناسبتها (با ریسک تبلیغاتی و ترویجی شدن/نمایاندن دانشنامه) است و سر دیگرش بی‌تفاوتی کامل (تا سرحد چیدمان رباتیک و شاید بی‌روح یا نامتناسب محتوای صفحه اصلی). من جایی در میانهٔ این دو طیف می‌ایستم. به نظرم باید بین محتوای حساس و محتوای غیرحساس تمایز قائل شد. مثلاً اینکه در اردیبهشت ماه آمیک مربوط به آنفلوانزا کار شود تا اینکه در دی ماه کار شود هیچ‌کدام حساسیت‌زا نیست اما انتخابش در دی ماه بیشتر به درد خواننده می‌خورد، ولی اگر موقع انتخابات یک آمیک راجع به فلان کاندیدا کار شود (مثبت/منفی/بی‌طرفانه) حساسیت‌زا و مشکوک به سوءاستفادهٔ تبلیغاتی از دانشنامه و نقض بی‌طرفی آن است. همان‌طور که دوستان گفتند همزمانی درج آمیک با مناسبت خودش یک بار افزوده به محتوای آمیک تحمیل می‌کند که ممکن است به آن (و لذا به صفحهٔ اصلی دانشنامه) بار تبلیغاتی بدهد. پس موافقت من با حجت در مجاز ندانستن هر نوع آمیک مناسبتی نبوده بلکه در مناسبتی کردن آمیکهایی بوده که ماهیتاً برای غالب فارسی‌زبانان و کاربران دانشنامه حساس تلقی می‌شوند (مثلاً موضوعاتی که با مذهب و سیاستِ روز پیوند مستقیم برقرار می‌کنند). Wikimostafa (بحث) ‏۱۸ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۶:۵۶ (UTC)[پاسخ]
    @Wikimostafa: سخنتان متین و سنجیده است. با این حال مایلم به دو نکته اشاره کنم. اول اینکه اصل داوطلبانه بودن پروژه را نباید از یاد برد. نوشتن مطالب مناسبتی حقیقتاً انگیزه‌بخش است و باعث رونق پروژه می‌شود. مثلاً انتخابات پیش‌روی مجلس باعث شده موتور من برای تکمیل حوزه انتخابیه سبزوار روشن شود. طبعاً دوست دارم، اگر برگزیده شد، در زمانی مناسب (مثلاً هنگام انتخابات مجلس) روی صفحهٔ اصلی برود. وگرنه در مواقع پرت که رمق و انگیزهٔ داوطلب برای ایجاد محتوا به‌شدت کاهش می‌یابد. بنابراین مطالب مناسبتی باعث رونق پروژه می‌شوند و این نباید از نظر پنهان بماند. ضمناً مطالب نوشته می‌شوند که خوانده شوند، وگرنه تولید محتوا در اینجا فایدهٔ چندانی ندارد. پس چه بهتر که زمانی در ویترین قرار بگیرند که استقبال بهتری از آن‌ها بشود. در ثانی، به نظرم در ویکی‌پدیای فارسی دربارهٔ بی‌طرفی با یک چالش اساسی مواجهیم. در نتیجه انشای ویکی‌پدیا:راهنمای یک‌خطی بی‌طرفی را نوشتم. این نظرخواهی جرقهٔ آن را زد. لذا مایلم همین‌جا معرفی‌اش کنم تا خوانده شود. شاید به تفاهم رسیدیم. ‏4nn1l2 (بحث) ‏۱۸ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۹:۴۴ (UTC)[پاسخ]
  • آنچه باعث بروز واکنش من به پیام سید و اعلام موافقت با اعتراض حجت شد، باب شدن چنین روندی در بخش آمیک و سرایتش به دیگر نقاط دانشنامه بود. احتمالش برایم میرفت که شاید بعد از آمیک هفته هفتم در مناسبت‌هایی چون محرم و رمضان یا سیزده آبان شاهد آمیک‌های "مرتبط به این ایام" دیگری باشیم. اما موافق آن نیز نبودم که تبصره‌ای با این مزمون کار شود چرا که بر حجم کار می‌افزاید، همانطور که اگر آمیکهای مناسبتی را جایز بدانیم چنین میشود. بهترین رویکرد بنظرم چیزی شبیه نپرس، نگو بود، نه تبصره‌ای بگذاریم نه در مناسبت‌های حساسیت برانگیز آمیکی به صفحه اول بفرستیم. فرضا تبصره‌ای ایجاد شود که آمیکهای مناسبتی را منع کند، بعد یکی آمیکی راجع به جنگ جهانی دوم را در پیشنویس قرار دهد، از آنجایی که هرچند وقت یک بار در میان یادبودها میتوان یک مناسبت مربوط به این جنگ عظیم را مشاهده کرد گمان نکنم اصلا در هفته‎‌ای از سال مجال شود آمیکی با این مضمون کار کرد. MAX گفتگو ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ساعت ۱۰:۴۷ (ایران) ‏۱۸ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۷:۱۷ (UTC)[پاسخ]
  • سری که درد نمی کند را کاریش نمی کنند. مشخص نیست چه مساله ای قرار است حل شود. تنها ایراد ممکن یک آیا می دانید که این است که جالب نباشد و این که مستند نباشد. به نظر هیچ یک سوژه این نظرخواهی نیست.--1234 (بحث) ‏۱۸ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۵:۳۹ (UTC)[پاسخ]
  • الان در ویکی انگلیسی امروز آمیک مناسبتی برای کورونا کار شده است. دوستان چرا با این قبیل آمیک ها مخالف هستند؟ (that a man suspected of carrying coronavirus in Nepal ran away from the hospital?) بخصوص جناب @Huji: . من دوست دارم برخی از بزرگواران این مخالفت هایشان را در ویکی انگلیسی هم ابزار کنند و بازخوردش را اینجا گزارش دهند.--سید (بحث) ‏۱۸ مارس ۲۰۲۰، ساعت ۰۷:۵۵ (UTC)[پاسخ]

پیشنهاد

به نظرم برای رفع دغدغه کاربران، جلوگیری از احتمال تکرار موضوعات و هماهنگی با بخش‌های دیگر در صفحه اصلی میتوان قاعده زیر را برای نظرخواهی پیشنهاد داد:

حداقل زمان پیشنهاد آمیک

حداقل زمان پیشنهاد آمیک را میتوان ده روز در نظر گرفت، یعنی معیار ۱۳ ویکی‌پدیا:آیا می‌دانستید که...؟ بصورت زیر بسط پیدا کند:

بحث در مورد تجارت شکر ناصر مکارم شیرازی

پیرامون اتهامات مطرح شده درخصوص تجارت شکر مکارم شیرازی از سوی تنی چند از مقامات داخلی و بین المللی و همینطور گمانه زنی های افکار عمومی داخل خود کشور اتهامات و سوظن هایی مبنی بر دست داشتن شخص مذکور در تجارت شکر وارد است. با یک جستجوی ساده منابع بسیاری از خبر گذاری های رسمی داخلی و خارجی را پیدا خواهید کرد که در این خصوص مقاله هایی نوشته اند. نظر به هدف ویکیپدیا برای پاسخگویی به پرسش های مخاطبین و همینطور اهمیت موضوع و وجود منابع ثانویه بایستی بخشی از مقاله به این موضوع بپردازد و بایستی مقاله ای در این باره در صفحه شخص وجود داشته باشد . MAX بحث ۶ آذر ۱۳۹۷، ساعت ۱۷:۳۲ (ایران) ‏۲۷ نوامبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۴:۰۲ (UTC)[پاسخ]

موافق @3000MAX: درود. ده‌ها منبع معتبر به این موضوع پرداخته‌اند و بسیاری از منابع لقب سلطان شکر را به ایشان ارجاع دادند. همچنین مقالات مشابهی با نام های سلطان سکه و سلطان قیر وجود دارد. من پیشنهاد میکنم مقاله‌ای تحت عنوان سلطان شکر ایجاد کنیم و همه گمانه‌زنی‌ها پیرامون آن و مکارم شیرازی را در آنجا بیاوریم. سپس چکیده آن را در مقاله مکارم شیرازی ذکر کنیم. این منبع داخلی تامل برانگیز است. میگوید در برنامه زنده صداوسیما وقتی پرسیدند سلطان شکر ایران کیست، هر چهار مهمان برنامه سکوت کردند! منابع معتبری همچون رادیو زمانه از عبارت «آیت الله معروف به سلطان شکر» استفاده کرده‌اند. لقب سلطان شکر برای ایشان سرشناس و متداول گشته و افراد از رسانه ها و منابع خبری گوناگون به آن پرداخته اند. شخصیت‌های سیاسی همچون مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز از این لقب رسما استفاده کردند. جزئیات این اتهامات منبع‌دار بهتر است در مقاله ذکر شود. سپاس روزافزون. The Stray Dog::: سگ ولگرد Talk ‏۲۳ دسامبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۷:۴۹ (UTC)[پاسخ]
@The Stray Dog: درود.سپاس از نظر خوبتان گرامی. هم اکنون جستاری مفصل در این خصوص ایجاد شده . اگر زخمتش را میکشید بنابر صلاح دید خودتان بخشی از جستار فوق را در صفحه اصلی اضافه و با استفاده از {{همچنین ببینید|سلطان_شکر#خانواده_مدلل_و_مکارم_شیرازی}} موضوع را به مقاله اصلی برای مطالعه جزئیات ارجاع دهید:). ارادتمند MAX بحث ۱۹ دی ۱۳۹۷، ساعت ۱۳:۵۰ (ایران) ‏۹ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۰:۲۰ (UTC)[پاسخ]
@3000MAX: پرونده سلطان لوازم پزشکی هم به سرشناسی کافی از جهت منابع رسیده است. اگر می‌توانید آن را ایجاد کنید. سگ ولگردگفتگو ‏۹ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۵:۰۸ (UTC)[پاسخ]

اصلاح مقاله‌ی سازمان مجاهدین خلق ایران بر مبنای وپ:ادعا

سلام و عرض ادب

در مقاله بارها از واژه‌ی «ادعا» و موارد مشابه استفاده شده که طبق شیوه‌نامه (وپ:ادعا) مصداق عبارات جهت‌دار است و استانداردهای دانشنامه را تامین نمی‌کند. من برای اصلاح این مورد اقدام کردم که متاسفانه دو بار از آن جلوگیری شد. بحث مرتبط هم در صفحه‌ی بحث مقاله انجام گرفت که امیدی به نتیجه‌بخش بودن آن ندارم. بنابراین موضوع را برای حل اختلاف در اینجا مطرح کردم.

سیّد علی (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۷، ساعت ۱۹:۰۶ (UTC)[پاسخ]

فراتر از اين منابع را ابتدا با يك منبع نامعتبر عوض مي كنند. بعد از چند مدت مي گويند منبع معتبر نيست و از مقاله حذف مي كنند. ابوالقاسم رجبی (بحث) ‏۵ نوامبر ۲۰۱۷، ساعت ۱۲:۲۱ (UTC)[پاسخ]

به نظر من در مورد احزاب سیاسی نباید به هر منبعی اکتفا نمود. چون دوست یک جور می نویسد و دشمن هم جور دیگر و همین باعث بی اعتباری دانشنامه می شود. این صفحه احتیاج به اصلاحات اساسی استخاچی ‏۲۸ مارس ۲۰۱۸، ساعت ۲۳:۱۸ (UTC)[پاسخ]

به نظر من سر تا پای مقاله کنونی «طرفدارانه» نوشته شده و سعی در شیطان‌سازی علیه سازمان‌شان شده. این را نمی‌گویم بابت طهارت‌شان چون از لحاظ سیاسی مخالفشان هستم، اما بهرحال دانشنامه‌ای نیست. AlmaBeta (بحث) ‏۲۸ مارس ۲۰۱۸، ساعت ۲۳:۳۰ (UTC)[پاسخ]

نظریه لری تبار مقاله ایل کلهر به دلایل متعصبانه قوم محورانه حذف شده است

سلام, لطفا صفحه ایل کلهر را که بنابه تعصب و لجاجت کاربران قومگرا, منابع موثق, مستند و مدقن نظریه تبار لُری ایل کلهر در متن مقاله بارها حذف و واگردانی شد و نهایتا توسط کاربران مجاز بدون ورود این مطلب و منابع مهم حفاظت و غیرقابل ویرایش شده را داوری و بررسی بفرمایید. --Shadegan (بحث) ‏۲۸ ژانویهٔ ۲۰۱۷، ساعت ۱۸:۵۳ (UTC)[پاسخ]


منابع بسیار زیاد ایرانی و غیرایرانی بر هویت لُری مردم کلهر تاکید کرده اند.[۱] [۲] [۳] [۴] زبان مردم کلهر از سوی زبانشناسان خبره جهان و حتی اتنولوگ, از زبانهای لُری دانسته شده [۵][۶] و [۷] این نگاه صرفا قوم محورانه متعصبانه که یک بخش ""نظریه لری تبار"" با این همه شواهد و مستندات معتبر در شان دانشنامه آزاد ویکیپدیای فارسی نیست, لطفا بررسی و اقدام نمایید. -- Shadegan (بحث) ‏۲۹ ژانویهٔ ۲۰۱۷، ساعت ۱۸:۲۵ (UTC)[پاسخ]

حسن روحانی

بحثی در مقاله حسن روحانی راجع به ادعای سرقت علمی توسط ایشان مطرح شده است. منابع بسیار متعدد خارجی و داخلی به این موضوع پرداخته اند و ابعاد مختلف این بحث را پوشش داده اند (نظیر [۱]، [۲]، [۳]، [۴]، [۵]، [۶] و ...). در این این نسخه من سعی کردم بیشتر جزییات مطرح شده را بگنجانم اما با توجه باینکه بخش بزرگ شده بود و برخی اقدام به حذف فله ای مطالب با منبع معتبر میکردند، جزییات غیر ضروری را حذف و به این شکل در آوردم. با این وجود برخی در صقحه بحث بیان میکنند که ارزش این مساله در زندگی روحانی اینقدر نیست و در حد 2-3 خط بگوییم و بگذریم کافی است. به همین بهانه بسیاری از مطالب معتبر حذف شده است، نظیر سخن رییس کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی، همان کمیسیونی که مسولیت رسیدگی به این پرونده را داشته است. لطفا نظرتان را بیان کنید. --Mhhossein (بحث) ‏۵ اوت ۲۰۱۷، ساعت ۰۶:۲۵ (UTC)[پاسخ]

Mhhossein عزیز، موضوع را در پیوندی که دادید خواندم. موضوع را بیش از اندازه مجله‌وار نوشته‌اید. متن موضوع را بصورت دانشنامه‌ای کوتاه و خلاصه نمایید و از ارائه مدرک و منابع معتبر در همراهی مطالبتان کوتاهی نکنید و نتیجه را در اینجا یا صفحه بحث قرار دهید تا به نتیجه برسیم. بنظر من اندازه‌ای که اکنون در مقاله قرار داده شده آنقدر کوتاه است که اگر حذف شود بهتر است. بنظر من جا دارد مطلب را کاملتر نمائید. پیروز باشید. ارژنـگ ‏۲۹ اکتبر ۲۰۱۷، ساعت ۲۲:۳۷ (UTC)[پاسخ]
@ارژنگ: من موضوع را بسیط تر نوشته بودم، خیلی از مطالب را حذف کردند و شد این چیزی که الان در مقاله روحانیست! آنها برخلاف شما میگویند که همین هم دو سه خط هم زیاد است و نباید به آن بال و پر داد. در حالی که منابع معتبر بسیاری به آن پرداخته اند. --Mhhossein (بحث) ‏۳۰ اکتبر ۲۰۱۷، ساعت ۰۴:۴۱ (UTC)[پاسخ]

اتهام یا نظریه

شاید بهتر باشد، که اتهامات سرقت به نظریهٔ سرقت تغییر یابد. متهم مظنونی است، که دادگاه هنوز حکمی له یا علیه او صادر نکرده‌است. این ترجمه به نفع رسواگران است. همچنین اتهام می‌تواند تهمت و بهتان بی‌پایه معنی شود، که به نفع رسواشده است. نظریه کلمه‌ای خنثی است. رتور (بحث) ‏۶ اوت ۲۰۱۷، ساعت ۱۷:۴۴ (UTC)[پاسخ]

رتور: ممنون. در مورد محتوا نظری ندارید؟ مثلا چقدر نوشته شود یا چه چیزی نوشته شود؟ --Mhhossein (بحث) ‏۷ اوت ۲۰۱۷، ساعت ۰۶:۱۲ (UTC)[پاسخ]
خواهش می‌کنم. در نسخهٔ کنونی به ادعای بهداد مرشدی در سال ۱۳۹۲ در رابطه با محمدهاشم کمالی پرداخته نشده‌است. در نسخهٔ شما هم به حواشی پرداخته شده، که شاید لازم نباشند. شاید بهتر باشد، گزاره‌هایی را که لازم می‌دانید به مقاله افزوده شوند را به اینجا منتقل کنید، تا خود و دوستان دیگر آنها را ارزش‌گذاری کنند. به نظر من نظم بهترین و سریعترین گزینه برای رسیدن به نتیجه است، برای همین شاید بهتر باشد برای هر گزارهٔ مورد نظرتان زیربخش جداگانه در این صفحه باز کنید. رتور (بحث) ‏۷ اوت ۲۰۱۷، ساعت ۱۲:۰۲ (UTC)[پاسخ]
فکر می‌کنم به این علت دوستان نظر به کوتاه بودن این بخش دارند، چون هنوز قضیه در حد بگومگو دربارهٔ مدرک آقای روحانی باقی مانده‌است. اگر قضیه در حد رسوایی آقای گوتنبرگ بود، لابد مقالهٔ جداگانه هم می‌شد نوشت. رتور (بحث) ‏۷ اوت ۲۰۱۷، ساعت ۱۶:۰۳ (UTC)[پاسخ]

این موضوع توسط نهادهای مستقل بررسی نشده و به نظر یک هجمه با اهداف غیر علمی باشد.

ولورین (شخصیت)

این مقاله بسان ویکی‌پدیای انگلیسی دارای نگاره‌ای از بازیگر نقش ولورین، هیو جکمن در بخش "در دیگر رسانه‌ها" بود برای شناساندن نسخهٔ 'Live action' این شخصیت. اما بتازگی توسط یکی از مدیران حذف شد. اما پیش از حذف هیچ گفتگو و پیامی انجام نشده بود. این نگاره برای مقاله سودمند و بایسته است، اجازه‌نامه مناسب دارد و حق نشر را نقض نمی‌کند.

در تمامی مقاله‌های شخصیت‌های داستانی می‌بینیم که در صورت اینکه نسخهٔ سینمایی آن با بازی یک بازیگر ساخته شود حتما نگاره‌ای از آن قرار می‌دهند تا خواننده آگاه شود نسخهٔ سینمایی کرکتر چگونه به تصویر کشیده شده‌است. در مقاله Spider-Man که جز مقاله‌های خوب است از هر ۳ بازیگر نقش اسپایدرمن عکس داریم، در مقاله Superman از هر ۶ بازیگر تصویر هست و... طبق سیاست‌ها و رهنمودهای خود ویکی‌پدیا این جز مواردی ست که: «با استفاده از واژه‌ها نمی‌توان مفهوم را کامل و دقیق منتقل کرد.» در موارد مشابه : بتمن، اسپایدرمن، سوپرمن، آیرن من... چندین نگاره نا‌آزاد در یک مقاله وجود دارد تا منظور به خواننده رسانده شود و اتفاقا برای افزودن تک‌ تک این نگاره‌ها هم بحث و اجماع و نظرخواهی گسترده و ویژه‌ای نبوده است. Bionic (بحث) ‏۲۶ مارس ۲۰۱۷، ساعت ۰۷:۴۵ (UTC)[پاسخ]

نگاره‌ها غیرآزاد بوده و استفاده نشده بودند. وپ:حت و وپ:منصفانه را مطالعه کنید. ARASH PT  بحث  ‏۲۶ مارس ۲۰۱۷، ساعت ۱۱:۱۷ (UTC)[پاسخ]
همان طور که در بالا نوشتم نگاره در مقاله بود، بعد از مقاله برداشته شد تا به عنوان 'تصویر غیرآزادی که در مقالات استفاده نشده' حذف شود. Bionic (بحث) ‏۲۶ مارس ۲۰۱۷، ساعت ۱۲:۵۰ (UTC)[پاسخ]

جمهوری خودگردان تالش-مغان

کاربر:Benyamin-ln تغییراتی را بدون منبع در مقاله فوق الذکر ایجاد کرده و بر کار خود پافشاری می‌کند و توضیحات بنده در صفحه بحثم را «توهین و حمله شخصی» می‌داند!!! لطفاً وساطت نمایید؛ بنده مطابق نظر جمع هستم و امیدوارم وی نیز چنین باشد.--محک ‏۱۲ سپتامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۸:۲۴ (UTC)[پاسخ]

دوست عزیز آنچه که بدون منبع و مدرک است، این ویرایش شماست. این ادعا از سوی شما در حالی مطرح شده که مردم تالش مسلمان شیعه بوده و بر عقاید دینی پافشاری بسیاری دارند و بسیاری از رهبران تالش اکنون در زندان هستند. هر زمان مدارک معتبری آوردید که از سوی دولت جمهوری تالش، دین آن جمهوری در آن سال، سکولار اعلام شده بود نظر شما را خواهم پذیرفت. Benyamin-ln (بحث) ۲۲ شهریور ۱۳۹۵، ساعت ۲۳:۱۵ (ایران) ‏۱۲ سپتامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۸:۴۵ (UTC)[پاسخ]
در صفحه ویکی مازنی مقاله نیز چنین ادعایی را بدون ارائه حتی یک مدرک یا منبع انجام داده اید. اصرار شما بر سکولار خواندن یک مردم را بدون ارائه مدرک نمی توانم بپذیرم Benyamin-ln (بحث) ۲۲ شهریور ۱۳۹۵، ساعت ۲۳:۱۵ (ایران) ‏۱۲ سپتامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۸:۴۵ (UTC)[پاسخ]
این هم خلاف ادعای سکولاریسم را مطرح کرده و اتفافا تالشان را مسلمان عملگرا خوانده است! Benyamin-ln (بحث) ۲۲ شهریور ۱۳۹۵، ساعت ۲۳:۵۲ (ایران) ‏۱۲ سپتامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۹:۲۲ (UTC)[پاسخ]

من بنا به درخواست @محک: برای ارائه نظر سوم ورود کرده ام. البته ابتدا @Benyamin-ln: هم باید موافق حضورم باشد. ضمنا جناب محک، خوب است شما هم مثل جناب بنیامین منابع سکولار بودن را ارائه بفرمایید تا بشود ارزیابی کرد. تشکر--سید (بحث) ‏۱۳ سپتامبر ۲۰۱۶، ساعت ۰۴:۴۸ (UTC)[پاسخ]

ایشان هیچ منبعی ارائه نداده. این لینک هم نه تنها معتبر نیست (نویسنده هنوز فرق زبون تالشی و فارسی رو بلد نبوده!!!)، هیچ چیزی مبنی بر این که حکومت تالش-مغان دین رسمی اسلام داشته رو نشون نمیده و حداکثر حداکثر حداکثر مسلمان بودن تالشی‌ها رو بتونه ثابت کنه؛ درحالیکه بحث بر روی دین رسمی جمهور خودگردان تالش-مغان هستش و نه چیز دیگه‌ای. اگر مطلب بدون منبعی هست، باید حذف بشه و نه دستکاری. --محک ‏۱۳ سپتامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۰:۲۹ (UTC)[پاسخ]

@Sa.vakilian: سلام سید جان. خوشحالم که از میان بزرگواران، شما برای نظر سوم تشریف آوردید. ابتدا در خصوص این اختلاف نظر بگویم که اگر واقعیت را بخواهید من به شدت ناراحت هستم چون هیچ کاربر یا مدیری در این یک سال حضور بنده در ویکی‌فا، ویرایش‌هایم را چه آن اوایل که مبتدی بودم و چه الان که قوانین ویکی به خصوص وپ:اثبات را از بر بوده (سابقه ویرایش‌های مرا ببینید و خودتان قضاوت کنید) و دسترسی گشت خودکار دارم، هرگز دستکاری، دست‌اندازی در مقالات و صرفا خرابکاری نخوانده بود. اصرار ایشان بر مواضع قبلی را تأکید بر وپ:حمله شخصی تلقی کرده و مجبور به شکایت از ایشان در وپ:تام هستم. بگذریم... در خصوص این مقاله باید عرض کنم از این جهت در این مقاله ویرایش کردم که آشنایی کامل با تاریخ تمدن سرزمین مادری خود، تالش (تمدن تالش به موازات کوه‌های تالش از سالیان شروع می‌شود) دارم که خود، مقاله‌هایی نوشته‌ام و در حال تکمیل آنان هستم و به زودی تحقیقات تکمیل شده خود از منابع متعدد فارسی و غیرفارسی را به متن آنان خواهم افزود. از طرفی، زمان زیادی را هم صرف تکمیل و انجام اصلاحات در جعبه‌ها می‌کنم. طبق معمول در حال گشت‌زنی در مقالات بودم که متوجه اشکالات اساسی در جعبه اطلاعات این مقاله شدم و کنجکاو شدم تا تاریخچه مقاله را ببینم. بالای همین صفحه لینک مورد نظر را گذاشته‌ام که جناب محک، پنج سال قبل ادعای سکولار بودن تالش را مطرح کردند و بعد از گذشت پنج سال هنوز مستنداتی ارائه نداده‌اند. با این که قرائن متعددی در رد این ادعا می‌توان آورد، اما این فرصت پنج‌ساله وجود داشته تا کسی که ادعای بزرگی را مطرح کرده، آن ادعا را اثبات کند. من در محافل تخصصی نظیر موسسه مطالعات ایران اوراسیا و دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی نیز چنین ادعایی را نیافتم. هرچند مقالات ویکی را نمی‌توان به عنوان منبع استفاده کرد اما جالب است که در صفحه ویکی انگلیسی نیز اسلام نوشته است. در اینجا نیز سکولار نوشته شده که آن را هم جناب محک و باز هم بدون منبع نوشته است. از مبحث دین که بگذریم، ایشان آنقدر در واگردانی عجله دارد که متوجه نشده، به غیر از پارامتر دین، موارد دیگری را هم ویرایش کرده بودم. از جمله پارامتر حکومت پیشین که به اشتباه اتحاد شوروی و جمهوری آذربایجان ذکر شده بود در حالی که جمهوری تالش-مغان به علت رفتار پانترکیستی سران جمهوری آذربایجان به خصوص شخص حیدر علی‌اف و ترویج سکولاریسم در این جمهوری تازه‌تأسیس، تصمیم گرفتند اعلام استقلال کنند و آن زمان، چیزی به نام اتحاد شوروی اصلا وجود نداشت! مانند این است که در جعبه اطلاعات قاجاریان بگوییم، پارامتر حکومت پیشین برابر با صفویان است! عذر میخواهم که صحبت‌ها طولانی شد... من کاملا شما را قبول دارم و از نظر شما برای حل اختلاف استقبال می‌کنم. با احترام Benyamin-ln (بحث) ۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۵۰ (ایران) ‏۱۴ سپتامبر ۲۰۱۶، ساعت ۰۹:۲۰ (UTC)[پاسخ]

@Benyamin-ln: @محک: با تشکر از شما دو بزرگوار بابت دعوت و پذیرش اینجانب در مقام نظر سوم. نخست، عرض کنم اختلاف بین شما ربطی به این صفحه ندارد. پیشنهاد می کنم دوستانه آن را حل بفرمایید، اما اگر هم دنبال حلش به شیوه قانونی هستید، لطفا از این بحث تفکیک کنید. در اینجا ما فقط به مقاله می پردازیم و نه درگیری های ویرایشی شما. دوم، جناب محک، پیش از بررسی ادله بنیامین، اگر شما هم دلیل یا منبعی دارید، لطفا ارایه دهید. --سید (بحث) ‏۱۴ سپتامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۰:۰۴ (UTC)[پاسخ]
@Benyamin-ln: @Sa.vakilian: جناب بنیامین اگر واکنش بنده تند بوده معذرت می‌خواهم و قصدم توهین و حمله نیست. واکنش سریع بنده هم به این خاطر بود که شما جعبه اطلاعات را تماماً تغییر دادید، بدون ارائه هیج منبعی! آن عبارت سکولار را نیز یادم نیست که من افزود باشم؟! که اگر هم چنین باشد لابد از ویکی‌انگلیسی ترجمه‌اش کرده‌بودم (نسخه آن زمان متفاوت از اکنون بود). من هم مانند شما به مردم تالش علاقه فراوانی دارم و صرف آیتش همین درگاه:تالش که اندی قبل ساختم لذا قصد جعل تاریخ این مملکت را نداشته و ندارم. در مقالات انگلیسی و به کمک یکی از دوستان، در منابع آذری نیز دو روز است دارم می‌گردم و هیچ چیزی درباره دین رسمی این حکومت نیافتم. البته متنی هم ندیدم که صریحاً سکولار بودن قانون اساسی را عنوان کند! لذا پیشنهاد حذف آن پارامتر را از جعبه اطلاعات می‌دهم. باز هم با عرض پوزش: --محک ‏۱۴ سپتامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۰:۱۷ (UTC)[پاسخ]

@Sa.vakilian: نظرتان را بفرمایید Benyamin-ln (بحث) ۲۶ شهریور ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۶ (ایران) ‏۱۶ سپتامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۱:۴۶ (UTC)[پاسخ]

نظر سوم بررسی منابع:
  1. یک منبع وابسته به تالش ها با اینکه این منبع بوضوح گرایشی مذهبی دارد اما در نوشتار خود اشاره ای به تاسیس حکومت دینی نکرده است: «در سال‌ 1993 در منطقه‌ تالش‌ نشين‌ آنسوي «آستاراچاي‌« وقايعي‌ با هدف‌ تشکيل‌ جمهوري‌ خود مختارتالش‌ – مغان رخ‌ داد که‌ مضمون‌ اجتماعي‌ و فرهنگي‌ اش‌ رادر مي توان در سه هدف عمده بررسي نمود: «نيل آزادي هاي مردم سالار‌ پس‌از فروپاشي‌ شوروي»، «مقابله‌ با انديشه‌هاي‌ پان‌ ترکيسم»‌ و «حفظ‌ هويت‌ قومي». وقايع‌ مذکور صرف‌ نظر از ماهيت‌ و مباحث‌ نفي‌ يا تأييد آن، به‌ عنوان‌ فصلي‌ از تاريخ‌ معاصر تالش‌ ثبت‌گرديده‌ است‌ و از آنجا که‌ اين قوم‌ با وجود 150 سال‌جدايي از خاک ايران‌، هرگز ايراني‌بودن‌ خويش را فراموش‌ نکرده‌، مي‌توان‌گفت‌ وقايع‌ تالش‌ و مغان به‌ نحوي‌ به‌ تاريخ‌ ايران‌ مرتبط‌ است‌ و شايسته ي مطالعه‌ و بررسي‌ دقيقي است تا روایتی صحيح از آن‌ ثبت‌ و براي‌ آيندگان‌ به ‌يادگار گذاشته‌ شود. »
  2. پیشینه توطئه های باکو علیه تمامیت ارضی ایران «رژیم باکو که به صورت رسمی «پان آذریسم و سکولاریسم» را به عنوان ایدئولوژی ملی! (دولتی) اعلام کرده و از معرفی اسلام به عنوان دین رسمی در قانون اساسی خودداری ورزیده است، همواره از سوی تالش‏ها که مسلمانانی عملگرا هستند، نگران می‏باشد و به همین جهت طی سال های گذشته، اقدامات متعددی برای تضعیف تفکر دینی و ایجاد فاصله میان دین و تالش‏ها در منطقة تالش‏نشین انجام داده است. »

جمع بندی: به نظر من در این نوشته ها اشاره ای به ماهیت سکولار یا دینی آن حکومت نشده است. ضمنا تحلیل من این است که احتمالا دوگانه ملی-دینی که در نتیجه نوع خاصی از مدرنیزاسیون توسط تجددگرایان عثمانی و سپس دیگر تجددطلبان منطقه از جمله افرادی نظیر آخوندزاده طرح شده، برای آنها مطرح نیست. حتی در شرایطی که آنها در ستیز هویتی با حکومت پان ترکیست ضدمذهب در جمهوری آذربایجان هستند، مذهب می تواند برایشان کاملا تبدیل به یک مولفه هویت بخش ملی شود. اما صرفنظر از این تحلیل و با توجه به منابع موجود، من با پیشنهاد محک مبنی بر حذف آن پارامتر از الگو موافقم.--سید (بحث) ‏۱۶ سپتامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۲:۰۸ (UTC)[پاسخ]

ریحانه جباری

همانطور که در صفحه بحث دیده می‌شود در چند مورد اختلاف نظر بین گروه‌های نظر دهنده وجود دارد: اول اینکه آیا دویچه وله بعنوان منبع قابل استناد در مورد عضویت سربندی در وزارت اطلاعات می‌باشد یا خیر دوم اینکه گفته فارس نیوز برای رد عضویت او در اطلاعات بیاید یا خیر سوم اینکه چونکه لیسانس طراحی بودن ریحانه در سن ۱۹ سالگی ممکن است وزن دادن به یک طرف به حساب آید در مقاله بیاید یا خیر؟ --Alborz Fallah (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۴:۳۹ (UTC)[پاسخ]

  • مورد اول، دویچه‌وله یک منبع بین‌المللی معتبر و جزء خبرگزاری‌های درجه یک دنیاست، مطلبی که منتشر کرده حتماً می‌تواند در مقاله بیاید. تازه این فقط دویچه‌وله نیست که اینطور نوشته، بلکه صدای آمریکا، رادیو فردا (و احتمالاً منابع معتبر دیگر) هم سربندی را کارمند سابق وزارت اطلاعات معرفی کرده.
  • مورد دوم، خبرگذاری فارس که سابقهٔ بدی در جعل خبر و دروغ‌پردازی و شایعه‌پراکنی دارد (خبرهای تکذیب‌شده خبرگزاری فارس)، این مطلب را با استناد «به یک وبلاگ بی‌نام و نشان که با شخصی به نام عبدی مصاحبه کرده، نوشته است». چون سرچشمهٔ این خبر بی‌نام و نشان است و در نهایت به یک وبلاگ می‌رسد، این خبر دارای اعتبار نیست و نباید در مقاله بیاید. اصولاً یکی از روش‌های شایعه‌پراکنی این هست که مطلب مورد نظر به نقل از «یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود» نوشته شود. شما که نمی‌توانید در مقاله بنویسید «شخصی به نام عبدی در مصاحبه با یک وبلاگ که نام و نشانی از آن در دسترس نیست، اما فارس‌نیوز آن را نقل کرده گفته است که ...»، خواننده وقتی ببیند چنین منبعی برای به چالش کشیدن ادعای دویچه‌وله مطرح شده، به خنده خواهد افتاد.
  • مورد سوم، این چیزی است که در منابع آمده و وظیفهٔ ما نیست که در مورد آن نظر بدهیم، بر طبق وپ:تأییدپذیری، مهم این نیست که مطلالب صحت داشته باشند یا با عقل و منطق ما جور دربیایند، بلکه مهم این است که مطالب منبع معتبر داشته باشند، اگر حتی اگر این خبر دروغ باشد (که نیست)، چون منبع معتبر دارد، باید در مقاله بیاید. -- bkouhi (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۵:۲۰ (UTC)[پاسخ]
  • خوب چونكه اينجا براي رفع اختلاف است دقيقا مشخص كنيم در مورد اول دويچه وله فقط در مقاله بيايد بصورت فكت يا بصورت بالانس با نظر مخالفان ؟ در مورد سوم هم آيا شما اعتقاد داريد اگر مطلبي منبع داشت لازم نيست منطقي باشد ؟ مخصوصا كه مورد اختلاف به راحتي قابل حل است شغل را بجاي طراح بنويسيم كارمند شركت طراحي ( ابهام را بگذاريم به عقل خواننده ) . در ضمن در مورد دوم اگر قرار است خنده خواننده را نبينيم ، و اين از راه بررسي منبع خبرگزاريها در خبر ممكن ميشود ، منبع صداي آمريكا و آلمان و راديو فردا براي اثبات عضويت يك فرد در اطلاعات چه مي تواند باشد ؟ --Alborz Fallah (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۵:۳۲ (UTC)[پاسخ]
اين يك مورد حل شد✓ Alborz Fallah (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۹:۳۱ (UTC)[پاسخ]

به نظر بنده، رسانه‌هایی که در آن‌ها دروغ‌گویی در مسائلی خاص مسبوق به سابقه بوده در اینجا در آن مسائل قابل استفاده نیستند. بنابراین فارس‌نيوز و رادیو‌فردا و صدای آمریکا هیچ‌کدام در این مورد قابل استفاده نیستند، زیرا به تحریف مطالب بحث‌برانگیز این‌چنینی اشتهار دارند. اما پرواضح است که حتی اعتبار فارس در این مورد از دویچه‌وله و رادیوفردا بیشتر است. زیرا حداقل به طور رسمی تعدادی خبرنگار که در همه‌ی جلسات حاضر بودند دارد. ضمن اینکه موضع‌گیری فارس در این قضیه سیاسی و طرفدارانه نبود. دانشگاهی (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۹:۴۳ (UTC)[پاسخ]

خبرگزاری فارس منصوب به سپاه پاسداران (عامل کودتای 1388) است و هیچ اعتباری ندارد. اینها چیزی به نام شرافت شغلی نمی شناسند. Ali-muhebi (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۹:۵۸ (UTC)[پاسخ]
  • @Alborz Fallah: در مورد کارمند وزارت اطلاعات بودن هیچ شائبه‌ای باقی نمی‌ماند. چون فرزند مقتول چند ماه پیش با اعتماد (روزنامه) مصاحبه کرده بود و این را خودش هم گفته بود، منبعش را به مقاله اضافه کردم. در دو مورد دیگر فرمایش‌تان را متوجه نشدم، کمی پیچیده نوشته بودید، می‌شود یک بار دیگر واضح‌تر بیان کنید؟ مرسی. -- bkouhi (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۰:۰۰ (UTC)[پاسخ]
این را هم لازم به ذکر می‌دانم که با پیدا شدن این منبع جدید که پسر مقتول خودش اظهار داشته که پدرش کارمند وزارت اطلاعات بوده، یک بار دیگر دروغ‌پردازی‌ها، شایعه‌پراکنی‌ها و عوام‌فریبی‌های خبرگزاری سیاه‌سابقه‌ای چون خبرگزاری فارس ثابت شد. -- bkouhi (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۰:۲۰ (UTC)[پاسخ]
در مورد وزارت اطلاعات بنده تاكيد دارم كه نه اعلام خود شخص و نه تظاهر بستگانش قابل استناد نيست ٬ چرا كه واضح است كسي كه مطلبي را كه قاعدتا بايد پنهان باشد را فاش ميكند ، دنبال منفعتى از اين كار ميگردد ، مثلا يا ميخواهد ديگران را بترساند يا ميخواهد كه نشان بدهد قادر به انجام امري است كه در شرايط معمول قابل انجام نيست اما او ارتباطها و قدرت پنهاني دارد كه قادر است . در مورد فرزند ايشان هم شائبه قوي ارتباط غير اخلاقي وجود داشته كه كاملا توجيه پذير مينمايد كه ادعا به متدين بودن و اطلاعاتي بودن بشود . در ضمن خود آن مرحوم هم ممكن است براي مرعوب كردن ديگران از اين عنوان استفاده ميكرده است . لذا ادعاي ايشان قابل استناد بصورت غير قابل چون و چرا نيست . --Alborz Fallah (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۰:۲۷ (UTC)[پاسخ]
این دیگر زیرسوال بردن روز روشن است، قبلاً هم برای شما توضیح داده شد که بر طبق وپ:تأییدپذیری ما هیچ حقی در دخل و تصرف موضوع نداریم و حتی نباید درباره درستی مطالب استدلال کنیم، مهم منبع معتبر داشتن است که دارد. این رفتار شما را زیرپا گذاشتن این سیاست مهم و همینطور تلاش برای وپ:سانسور مقاله می‌دانم. -- bkouhi (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۰:۳۳ (UTC)[پاسخ]
در مورد طراح بودن ايشان (=ليسانس طراحي داخلي) سعي زيادي كردم كه وزن سنگين منطق را گوشزد كنم كه نشد . اما خوشبختابه براي دوستاراني كه شيفته اشعریه هستند از منبع وزين روزنامه اعتماد كه مورد استناد اخير قرار گرفته است شاهد مياورم كه ریحانه ترم سه رشته نرم‌افزار کامپیوتر بوده است .--Alborz Fallah (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۰:۳۵ (UTC)[پاسخ]
در مورد فارس نيوز كه اعتراض كرديد خود فارس نيوز منبعش براي رد عضويت چيست ٬ نشان ميدهد كه منبع خبرگزاريها از ديد شما مهم است . خوب چرا يك بام و دو هوا ؟ ادعاي بدون منبع صداي آمريكا چه اولويتي بر ادعاي بدون منبع فارس نيوز دارد ؟--Alborz Fallah (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۰:۴۰ (UTC)[پاسخ]

@Bkouhi: تکلیف فارس اینجا خوشبختانه رسما مدت‌هاست که روشن شده. اما چیزی که متاسفانه هنوز به طور قطعی روشن نشده و هنوز به طور گسترده استفاده میشود بی‌اعتباری مطلق شبکه‌های بسیار بی‌کیفیتی مثل رادیوفرداست. گویی کاربران فکر می‌کنند یا باید فارس را معتبر بدانند یا رادیوفردا را!!!! دانشگاهی (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۰:۴۶ (UTC)[پاسخ]

خوب اتفاقا من هم همين را ميگويم ! اگر قرار است صداي آمريكا و راديو فردا و ... بازتاب دهنده نظرات يك طرف باشد ، خوب طبيعي است كه نظر گروه مقابل هم بيايد . دقيقا در مثال هم آوردم . --Alborz Fallah (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۰:۵۳ (UTC)[پاسخ]

@Alborz Fallah: اگر موافق هستید من می‌گویم ساختار مقاله را به این صورت تغییر دهیم: در قسمت «قتل» دو زیرمجموعه تشکیل دهیم و هر دو روایت موجود را به طور مجزا ذکر کنیم. در حال حاضر خیلی گنگ است. دانشگاهی (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۰:۵۶ (UTC)[پاسخ]

موافقم چونكه جمله هاي متضاد با نويسنده هاي متضاد وحدت پاراگراف را از بين برده است . ديدگاه هر گروه و يا مدعاي ايشان بصورت مجزا هم قابل درج است . --Alborz Fallah (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۱:۰۲ (UTC)[پاسخ]
خوب اتفاقا من هم همين را ميگويم ! اگر قرار است صداي آمريكا و راديو فردا و ... بازتاب دهنده نظرات يك طرف باشد ، خوب طبيعي است كه نظر گروه مقابل هم بيايد . دقيقا در مثال هم آوردم . --Alborz Fallah (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۰:۵۳ (UTC)[پاسخ]
  • (تعارض ویرایشی) @Alborz Fallah لطفاً از برچسب چسباندن به دیگران خودداری کنید (اشعری)، این بار را نادیده می‌گیرم و از شما شکایت نمی‌کنم، دفعهٔ بعد، مجبور به شکایت و برخورد قاطع هستم. استدلال‌هایتان را برای خودتان نگه دارید، مطلب منبع معتبر دارد و در مقاله می‌آید. @دانشگاهی، با شما حرفی ندارم، چرا که لینکی قرار دادید که به صراحت گفته شده خبرگزاری فارس منبع معتبری نیست و فقط باید تحت شرایط خاصی از آن استفاده شود. کلام آخر اینکه اجازه نمی‌دهم وپ:تأییدپذیری و وپ:تحقیق دست اول در مقاله نقض شود، لازم به تذکر مجدد به شما کاربران است که شما هر دو نشانه‌های وپ:ویرایش اخلالگرانه را دارید، به اجماع علاقه‌ای نشان نمی‌دهید، اثبات‌پذیری را رعایت نمی‌کنید، به تحقیق دست اول متوسل می‌شوید و جهت‌گیری خاص دارید. -- bkouhi (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۱:۰۵ (UTC)[پاسخ]
اشعري و معتزلي توهين نيست . اگر فكر ميكنيد كه توهين است حتما شكايت كنيد .در مورد اينكه چه چيزي در مقاله ميماند و يا نميماند شما به تنهايي تصميم نميگيريد و اين يك پروسه جمعي و استدلالي است . اصلا اينجا آمده ايم براي همين . Alborz Fallah (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۱:۰۹ (UTC)[پاسخ]

کدام دو دیدگاه؟!

جناب @Alborz Fallah: ؛ @Bkouhi: ، @دانشگاهی: و دیگر ویرایشگران گرامی؛ داریم به بلای قوم بنی‌اسرائیل دچار می‌شویم: سرگردانی.

آغاز این بخش از بحث بر عهدۀ جناب bkouhi است. چرا که پیش‌فرضی را طرح کردند که وجود خارجی ندارد! فارس‌نیوز چنین موضعی نگرفته است که در تقابل با اعلام روشن اخبار دویچه‌وله و یا اظهار صریح جلال[مبهم]، فرزند مرتضی سربندی قرار گیرد.


موضوع مقالۀ فارس‌نیوز تأثیر فعالین رسانه‌ای و کمپین‌های سیاسی بر اجرای حکم است. نویسنده چنین نوشته است: موضوع این گزارش اما بررسی موضوعات فنی و جنایی پرونده ریحانه جباری نیست و قطعا نگاه کردن از چنین زاویه ای باید از سوی افراد متخصص قضایی صورت گیرد. اما سوالی که ساعت‌ها و روزهای پس از اجرای حکم اعدام ریحانه ذهن بسیاری از مردم را درگیر کرده این است که «چرا ریحانه اعدام شد؟»‌ و یا «چرا خانواده مقتول رضایت ندادند تا دختری جوان از مرگ نجات یابد؟»


در ادامه و در این مابین به دو دیدگاه اشاره شده و این اشارات هیچکدام به معنای قبول موضعی از طرف فارس‌نیوز نیست.

یکی از داریوش سجادی مشاور سابق کروبی (در تأیید اطلاعاتی بودن شخص):

بخش عمده ای از مدافعین دروغین «ریحانه» مخالفین جمهوری اسلامی و ایضاً مخالفین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و ایضا مخالفین هر کدام از منسوبین قبلی و فعلی آن وزارت خانه بودند که تنها به اعتبار سوابق پیشین مقتول در وزارت اطلاعات به دروغ خود را پشت ریحانه پنهان کردند تا از این طریق کینه های خود را با سوء استفاده از پرونده ریحانه تخلیه کنند.


دیگری، از یکی از وبلاگ نویسان اصلاح طلب که حرف‌هایی را به عنوان استدلال عباس عبدی ارائه می‌دهد (در تهمت شمردنِ اطلاعاتی بودنِ شخص و نه رد آن):

خانواده مقتول هیچ چیزی برای از دست دادن ندارند. یک عزیزی را که از دست داده‌اند. آبروی‌شان را هم که فعالین رسانه‌ای بردند. به آن‌ها تهمت اطلاعاتی بودن زدند. به مقتول‌شان تهمت تجاوز به عنف زدند.


نویسندۀ مقاله در ادامۀ هیچکدام از این دو نقل قول، به اطلاعاتی بودن یا نبودن سربندی نمی‌پردازد و صرفاً همانی را پی می‌گیرد که در ابتدا گفته است.

حال لطفاً جهت تنویر ذهن دیگران بفرمایید که دیدگاه دوم، کجاست!؟ ¤ اُمید۹ آبان ۱۳۹۳≈ ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۲:۳۴ (UTC)[پاسخ]

ببینید، ایشان قصد دارند مطلبی که خبرگزاری نامعتبر فارس‌نیوز اشارهٔ کوچکی به آن کرده، که آنهم در اصل نقل از یک وبلاگ بی‌‌نام و نشان بوده، را به مقاله اضافه کنند که در اینجا برایشان توضیح دادم چرا امکان استفاده از این منبع در مقاله وجود ندارد. این مطلب تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند در مقاله بیاید. علاوه بر آن، خود پسر مقتول در یک مصاحبه با روزنامهٔ اعتماد این موضوع را کاملاً تأیید کرده‌اند، اما ایشان باز هم سعی در اخلال‌گری در مقاله و سانسور محتوا را دارند. باقی استدلال‌های ایشان غیرقابل اعتناست، چون هم وپ:تحقیق دست اول است و هم برخلاف وپ:تأییدپذیری. متأسفانه مجال بحث در این صفحه را ندارم و نیازی نمی‌بینم که ایشان را قانع کنم، می‌توانند از هر مدیری که خواستند نظر بخواهند. -- bkouhi (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۳:۱۶ (UTC)[پاسخ]

درود بر شما. بر پایه وپ:اثبات ادعای کارمندی وزارت‌خانه دارای منابع معتبر است اما رد ادعا بصورت تکذیب‌نامه باید بوسیله وزارت‌خانه مربوطه انتشار یافته یا منابع معتبری خلاف آنرا عنوان کرده باشند تا ادعای نخست به چالش کشیده شود. باتوجه به سابقه خبرگزاری فارس‌نیوز این خبرگزاری نمی‌تواند در مقام تکذیب این ادعا آورده شود. چه که آوردن آن به چنین مقاله‌ای جنجالی دادن نوعی اعتبار هرچند کاذب به آن خبرگزاری می‌شود. باتوجه به اینکه سابقه آن در پیوندهای داده شده بالا از پیش روشن بوده انجام چنین موردی ناپسندیده و در تضاد با وپ:اعتبار است. از طرفی باید همواره مراقب نقض وپ:تدام نیز باید بود.

در ضمن خواهشمند است مطلبی که برای نظرخواهی گذارده می‌شود را حتما روشن و مشخص بهمراه پیوندها و منابع مورد بحث بیاورید تا خوانندگان بعدی مجبور به توضیح بیشتر و یا جستجو نشوند. سپاس. ارژنـگ ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۰۰:۴۴ (UTC)[پاسخ]

تکذیب نامه وزارت اطلاعات بصورت کلی منتشر شده است : تكذيب نامه عام و بنا به آن ادعاي خانواده مقتول قابل استناد نيست .رسما نوشته است كه ادعاي افراد نزديك خانواده قابل استناد نيست . در ضمن كاربر bkouhi رعايت ادب را نميكنند يعني چه كه استدلال ايشان غير قابل اعتناست : اگر وقت نداريد اظهار نظر نكنيد . اگر هم نميخواهيد ادامه دهيد فقط ادامه ندهيد اينكه به فرد بگوييد غير قابل اعتناست مودبانه نيست . Alborz Fallah (بحث) ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۰۷:۱۶ (UTC)[پاسخ]
@Alborz Fallah: شما برداشت می‌کنید که تکذیب‌نامه وزارت اطلاعات اشاره به ادعای خانواده سربندی دارد. این تلقی شماست و همانطور که چند سطر بالاتر جناب ارژنگ روشن نمودند، از مصادیق روشن وپ:تدام است.
ویکی‌پدیا هرگونه تحلیل جدید، تحقیق یا تفکرات دست‌اول را انتشار نمی‌دهد. این، سیاست محتوایی اصلی ویکی‌پدیا است. ¤ اُمید۱۰ آبان ۱۳۹۳≈ ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۰۹:۰۴ (UTC)[پاسخ]
من چنین برداشتی نکردم . تکذیبه کلی مصداق تحیق دست اول نیست . مثلا وزارت راه و ترابری بیانیه منتشر میکند که هیچ راهی در کشور مسدود نیست . آنوقت شما در جایی میاورید که جاده مثلا چالوس بسته است . تلقی شما از تحیق دست اول درست نیست . Alborz Fallah (بحث) ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۲:۳۱ (UTC)[پاسخ]
درود بر Alborz Fallah عزیز. فرض را بر این بگیرید وپ:تحقیق را به کناری بگذاریم و بخواهیم به منبع وفادار باشیم، پس باید در مقاله نوشته شود: خانواده ایشان کلاهبردار یا شیاد هستند زیرا پرسنل این وزراتخانه حرفه خود را هرگز بازگو نمیکنند! حال آنکه شما نظرتان اینست که استنادی به گفته‌ها نشود بدلیل نتیجه‌گیری از جملات یک منبع که آن منبع هم از vaja یا وبگاه وزارتخانه نیست و اشاره‌ای هم به موارد مطرح شده بالا و کلا این حادثه ندارد (تکذیب‌نامه از طریق وبگاه اصلی وزارتخانه و یا رسانه‌ها و روزنامه‌های معتبر منتشر می‌شود). پس بدین ترتیب درصورت استفاده از این منبع با وپ:تحقیق مشکل پیش خواهد آمد. امیدوارم توانسته باشم منظور را رسانده باشم.
جناب bkouhi عزیز لطفا در نوشتارتان وپ:نزاکت و وپ:حمله را در نظر بگیرید و از درج اینگونه مطالب خودداری نمایید. سپاس ارژنـگ ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۲:۵۵ (UTC)[پاسخ]
ویژه نامه همشهری در ۳۰ سالگی وزرات خانه بوده .حال فرض کنیم که نظر شما درست و میتوان به گفته خانواده استناد کرد . چرا در متن عضویت در اطلاعات را به نقل از فرزند نیاورده است ؟ مثلا چرا ننوشته فلانی که به استناد گفته فرزندش عضو سابق وزارت اطلاعات بوده است ؟ اینکه بصورت فکت بیاید . دقیقا ملاحظه کنید که وپ:زنده شامل سربندی هم میشود ! این کجایش مسئولانه، محافظه‌کارانه، با لحنی دانشنامه‌ای و بی‌طرفانه است که به استناد منابعی که در حال محکوم کردن یک سیستم هستند عضویت یک فرد را در سازمانی که اصولا اثبات شدنی نیست بصورت فکت بیاورند ؟ Alborz Fallah (بحث) ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۳:۱۷ (UTC)[پاسخ]
می‌توان استناد را تنها در مقابل منابعی که از طرف خانواده یا فرزند ایشان بیان کرده آورد. اما دقت داشته باشید که هدف این دانشنامه تحقیق و اثبات موضوع یا عنوان یا اندیشه‌ای به خواننده خود نیست و ویرایش با محافظه‌کاری نیز در بسیاری موارد هماهنگ با وپ:بی‌طرفی نیست. برپایه منابع معتبر ویرایش نمایید چنانکه وپ:بی‌طرفی نقض نشود. پیروز باشید. ارژنـگ ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۳:۳۲ (UTC)[پاسخ]
نوشتید : می‌توان استناد را تنها در مقابل منابعی که از طرف خانواده یا فرزند ایشان بیان کرده آورد. دقیقا نگرفتم ! میشود بیشتر توضیح دهید ؟ Alborz Fallah (بحث) ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۳:۳۹ (UTC)[پاسخ]

@Alborz Fallah: می‌شود بروشنی در اینجا عین مطلب را درج کنید که کجای اطلاعیه شامل حال کنار رفتگان - کنار گذاشتگان یا بازنشستگان یا اخراج‌شدگان می‌شود؟ و سپس نشان دهید که سربندی را شامل می‌شود یا نمی‌شود؟
اصلاً تعریفی معتبر از جایی بیاورید که اینچنین افرادی را جزء وزارت‌خانه‌ای که سابقاً در آن مشغول به کار بوده‌اند، محسوب کند؟
بدین ترتیب دست‌کم تلقی اشتباه مرا، تصحیح فرمایید. ¤ اُمید۱۰ آبان ۱۳۹۳≈ ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۴:۰۸ (UTC)[پاسخ]

@Omid.koli: اينكه بگويند هركس بگويد من اطلاعاتي هستم راست نميگويد به قرينه معنوي شامل هركس بگويد من اطلاعاتي بودم هم ميشود . Alborz Fallah (بحث) ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۴:۳۲ (UTC)[پاسخ]
اين جمله را هم متوجه نشدم : اصلاً تعریفی معتبر از جایی بیاورید که اینچنین افرادی را جزء وزارت‌خانه‌ای که سابقاً در آن مشغول به کار بوده‌اند، محسوب کند؟ . يعني مثالي بياورم كه يك منبعي افرادي را جزو سابق اطلاعات تعريف كند؟ Alborz Fallah (بحث) ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۴:۳۵ (UTC)[پاسخ]
@ارژنگ: گرامی، اول اینکه توضیح دهید چرا بر طبق بحثی که هنوز در جریان است، این ویرایش را انجام دادید و مطلب کارمند وزارت اطلاعات بودن که چندین منبع مستقل معتبر دارد را از حالت فکت خارج کردید؟ چون چند منبع مستقل و معتبر برای آن وجود دارد، من کاملاً مخالف این هستم که مطلب از حالت فکت خارج شود. دوم اینکه این کاربر Alborz Fallah خودشان را معتزلی می‌دانند و مرا که می‌گویم «ما کاربران ویکی بر طبق وپ:تایید نباید در مورد درستی اطلاعات منابع معتبر قضاوت کنیم» را اشعریه می‌نامند. به عنوان مدیری که مستقیماً درگیر بحث هستید، لطفاً به این سوال من پاسخ دهید که آیا برچسب چسباندن به دیگران کار درستی است یا نه؟ من بارها برای این کاربر توضیح دادم که استدلال‌های ایشان تحقیق دست اول و بر خلاف وپ:تأییدپذیری است، اما ایشان به صراحت این را نادیده می‌گیرند که این از نشانه‌های وپ:ویرایش اخلال‌گرانه است، یکی از راه‌های برخورد با چنین کاربری نادیده گرفتن صحبت‌هایش هست که اتفاقاً خیلی زود جواب داد. -- bkouhi (بحث) ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۴:۵۸ (UTC)[پاسخ]

bkouhi عزیز، منابع مستقل و مطالب تغییری نکرده‌اند. شما با کدام قسمت این ویرایش مخالف هستید و چرا؟ هدف رسیدن به یک اجماع است. بشما پیشنهاد می‌کنم وپ:نزاکت و وپ:حمله را دوباره بخوانید.

Alborz Fallah از شما نیز می‌خواهم وپ:نزاکت و وپ:حمله را دوباره بخوانید و از هرگونه طعنه و کنایه به کاربران پرهیز کنید و دقت کنید که در صورت شکایت از شما در وپ:تام قطع دسترسی را برای شما بدنبال خواهد داشت.

لطفا در مورد ویرایش انجام شده در اینجا نظر خود را اعلام بفرمایید تا مشکل حل شود. ارژنـگ ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۵:۲۲ (UTC)[پاسخ]

اينكه كسي خودش را تشبيه به معتزله كند و ديدگاه مقابل را - حتي بدون نام بردن از كاربري - اشعريه بداند ، قطعا توهين نيست و خواهش ميكنم حتما شكايت كنيد تا حداقل معلوم شود كه اگر توهين است پوزش بخواهم . ويرايش اخلاگرانه هم با بحث اخلاگرانه متفاوت است . اگر يك ويرايش بدون گفتگو انجام داده ام لطفا نشان دهيد كه همگي ببينيم . راه برخوردتان هم بر فرض درست . اما ناديده گرفتن يك چيز است و اعلام اينكه ايشان غير قابل اعتنا است يك چيز ديگر .--Alborz Fallah (بحث) ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۵:۲۱ (UTC)[پاسخ]

Alborz Fallah و bkouhi گرامی تکرار و هرگونه شکایتی از شما بدلیل نقض این سیاست‌ها به قطع دسترسی شما خواهد انجامید. ارژنـگ ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۵:۲۳ (UTC)[پاسخ]

جناب @Alborz Fallah: هنوز بخشی از متن اطلاعیه که مصداق ایدۀ شما باشد را ارائه نداده‌اید؟
آنچه نامفهوم بنظر رسید به بیان تفصیلی، متنی از منبعی معتبر ارائه شود که کنار رفتگان - کنار گذاشتگان یا بازنشستگان یا اخراج‌شدگان را جزء وزارت‌خانه‌ای که سابقاً در آن مشغول به کار بوده‌اند، به شمار آورد. ¤ اُمید۱۰ آبان ۱۳۹۳≈ ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۵:۲۸ (UTC)[پاسخ]
  • @ارژنگ: من با اینکه مسئله که مطلب از حالت فکت خارج شده مشکل دارم. وقتی چند منبع معتبر و مستقل، صحت این مطلب (کارمند وزارت اطلاعات بودن) را تأیید کرده‌اند و حتی خود پسر مقتول هم مستقیماً گفته پدرش کارمند وزارت اطلاعات بوده، دیگر لزومی ندارد که فکت نباشد و این ادعا هم که «چون وزارت اطلاعات گفته حتی خانوادهٔ این اشخاص هم خبر ندارند» هم کاملاً بی‌ارتباط به این قضیه و در نتیجه تحقیق دست اول است. با این حال، چون اینجا باید روی نکات مشترک تمرکز کنیم تا به اجماع برسیم، اگر قرار باشد مطلب از حالت فکت خارج شود، من یکی مایلم تک‌تک نوشته شود که «دویچه‌وله، رادیوفردا، صدای آمریکا، روزنامه قانون و [بقیه منابع] صحت این مطلب را تأیید کرده‌اند»، نه اینکه تنها به صورت مجهول نوشته شود «... برخی منابع دیگر» چنین و چنان گفتند. چون اگر قرار باشد مطلب فکت نباشد، پس مستقیماً باید به کسی نسبت داده شود و «برخی منابع دیگر» مجهول است و در حالت فعلی می‌توان برچسب [چه کسی؟] را به مقاله اضافه کرد. -- bkouhi (بحث) ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۵:۴۷ (UTC)[پاسخ]
سپاس از همراهی و پاسخ سریع شما. جنابان @Omid.koli،‏ Bkouhi و Alborz Fallah: متن زیر نمونه‌ای است که ظاهرا برداشتی از کل نظرات داده شده تاکنون است:

مرتضی عبدالعلی سربندی، پزشک عمومی و بنقل از خانواده وی [۸]و همچنین دویچه‌وله، رادیوفردا، صدای آمریکا، یورونیوز و روزنامه قانون کارمند سابق وزارت اطلاعات بود [۹][۱۰][۱۱][۱۲][۱۳]...


  1. Oskar von Niedermayer, Under the Scorching Sun: Iran war experiences of the German expedition to Persia and Afghanistan, Dachau, 1925; tr. Keykāvus Jahāndāri, as Zir-e āftāb-e suzān-e Irān, Tehran, 1984, pp. 75-76, 96-114.
  2. اعتصام‌الملک، سفرنامهٔ میرزا خانلرخان، به کوشش منوچهر محمودی، ۱۳۵۱
  3. دوبد، بارون، سفرنامهٔ لرستان و خوزستان، ترجمهٔ محمدحسین آریا، ۱۳۷۱
    • سعیدیان، عبدالح
  4. راولینسون، هنری، سفرنامهٔ راولینسون، گذر از ذهاب به خوزستان، ترجمهٔ سکندر امان‌اللهی، ۱۳۶۲
  5. William J. Frawley, William Frawley, International Encyclopedia of Linguistics& 4-Volume Set, Volume 1, Oxford University Press, 2003, ISBN: 9780195139778, s. 310.
  6. Albrecht Klose, Sprachen der Welt, De Gruyter, 2001, ISBN: 9783598114045, s. 227.
  7. http://archive.ethnologue.com/14/show_country.asp?name=Iraq
  8. [روزنامه اعتماد]
  9. [دویچه‌وله]
  10. [روزنامه قانون]
  11. [صدای آمریکا]
  12. [رادیو فردا]
  13. [یورو نیوز]

در صورت توافق در مقاله بسرعت تغییر انجام شود. ارژنـگ ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۶:۰۸ (UTC)[پاسخ]

من که موافقم . منهای یک سرفصل جدا این همان ‍یشنهاد زیرین است . Alborz Fallah (بحث) ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۶:۱۲ (UTC)[پاسخ]
من یکی هم موافقم. -- bkouhi (بحث) ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۶:۱۴ (UTC)[پاسخ]

دوستان گرامی؛ پیوندها در ارجاعات مشخص‌اند. به نقل از منابع معتبر یا به نقل از منابع متعدد نیز میسر است وگرنه که با همین موافقم. ¤ اُمید۱۰ آبان ۱۳۹۳≈ ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۸:۴۶ (UTC)[پاسخ]

چون قرار است به صورت ادعا مطرح شود، لازم هست که حتماً در متن هم به کسی نسبت داده شود و ارجاعات کافی نیستند، ذکر سادهٔ «به نقل از منابع معتبر» مطلب را به کسی نسبت نمی‌دهد و مجهول است، به همین دلیل من یکی اصرار دارم که اگر قرار است به شکل فکت نباشد، حتماً تک‌تک منابع ذکر شوند. الگوی [چه کسی؟] را برای همین مواقع گذاشته‌اند تا کلی‌گویی و مجهول‌گویی نشود. -- bkouhi (بحث) ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۸:۵۶ (UTC)[پاسخ]
درود. متن بالا پس از این بحث در این ویرایش به مقاله افزوده شد. توجه به این نکته لازم است که در آینده هرگونه ویرایشی بهمراه منبع معتبر می‌تواند شکل جزئی یا کلی مطالب مقاله را تغییر دهد. یک رونوشت از این بحث در صفحه بحث مقاله قرار خواهد گرفت. سپاس از همکاری، صبر و بیان نظرات دوستان bkouhi ، Omid.koli و Alborz Fallah. پیروز باشید. ارژنـگ ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۰:۴۷ (UTC)[پاسخ]

پيشنهاد

بعنوان پيشنهاد آيا قبول است كه يك زير پاراگراف بياوريم بعنوان عضويت در وزارت اطلاعات و در ذيل آن بنويسيم بنا به اعلام دويچه وله صداي آمريكا و اظهار فرزند سربندي ايشان عضو سابق وزارت اطلاعات بوده است ؟ منظورم اين است كه گزارش بصورت فكت را بصورت گزارش با راوي بياوريم ؟ Alborz Fallah (بحث) ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۴:۴۱ (UTC)[پاسخ]

تغییراتی در این ویرایش انجام شد امیدوارم اشکال فکتی که آورده نشده بود برطرف شده باشد. ارژنـگ ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۴:۵۵ (UTC)[پاسخ]
به نظر من عالي است .--Alborz Fallah (بحث) ‏۱ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۵:۱۲ (UTC)[پاسخ]

حذف فیلم‌شناسی و نقش‌های هنرمند سرشناس

درود. متأسفانه چند روزی است که درگیر این قضیه هستم. کاربری تمام گویندگی‌ها و سرپرستی گویندگان مهرداد رئیسی به‌عبارتی، تمام فیلم‌شناسی‌اش، را حذف کرده‌است و وقتی سؤال کردم، پاسخ بدون دلیل موجه خود را، این‌گونه دادند:

نوژن:

«دوست گرامی، دقت کنید که ویکی جای گذاشتن رزومه نیست. این فیلم‌هایی که ایشان دوبله کرده‌اند، برایشان پول گرفته‌اند. در واقع زندگیشان اینگونه می‌چرخد. این‌ها «اثر هنری» نیستند که به خودی خود اهمیتی داشته باشند. اگرچه خود ایشان سرشناس هستند، ولی دلیلی وجود ندارد که همه فیلم‌هایی را که دوبله کرده‌اند در یکی فهرست کنیم. این درست مانند این است که همه درس‌هایی را که یک استاد دانشگاه درس داده در ویکی فهرست کنیم؛ در حالی که آن استاد شغلش این بوده و برایش داشته پول می‌گرفته. تنها در صورتی می‌توان به فیلم‌های دوبله شده توسط آن شخص اشاره کرد که آن دوبله خود اهمیت رسانه‌ای داشته باشد؛ برای نمونه دوبلوی پوآرو در ایران خود آنقدر پرهوادار بود که اشاره به نام دوبلورش اهمیت دارد؛ ولی پاندای کونگ‌فوکار صرفن فیلمی است که ایشان دوبله کرده‌اند و یا سرپرستی دوبله‌اش را بر دوش داشتند و دلیلی برای گذاشتنش در ویکی وجود ندارد.»

و پاسخ بنده این گونه بود:

«دوست عزیز، مقایسهٔ درس‌هایی که یک استاد دانشگاه می‌دهد با آثار هنری و صدایی که میلیون‌ها کودک و بزرگسال می‌شناسند، قیاس مع‌الفارق است. آثاری که بارها و بارها رسانه‌ای شده‌است و چندگانه‌هایی که همهٔ اهالی انیمیشن و فیلم به‌یاد دارند با درسی که فلان استاد در فلان دانشگاه از روی فلان کتاب می‌دهد، زمین تا آسمان فرق دارد. متأسفانه با این حرف‌تان ثابت کردید که نه تنها، از هنر چیزی نمی‌دانید بلکه سررشته‌ای از آثار صوتی و تصویری و درک درست از تفاوت رزومه و آثار ماندگار هنری یک هنرمند ندارید. مگر یک بازیگر معروف ایرانی برای بازی در یک فیلم پول نمی‌گیرد؟ آیا در فیلم‌شناسی‌اش در ویکی، آثارش را حذف می‌کنید چون رزومه‌ش است؟! دوست کم‌هنر من، صدابازیگر، مدیر دوبلاژ و صداپیشگان نیز، خالق نقش و آثار هستند و کاری بسا سخت‌تر از بازیگران دارند، چون فقط با صدای‌شان حس را منتقل می‌کنند. به‌عنوان مثال، چهارگانهٔ عصر یخبندان، رکورد پرفروش‌ترین انیمیشن‌های کشور را دارد و بسیاری از آثار انیمیشنی، جزء پرمخاطب‌ترین آثار وی محسوب می‌شود. دلیل نمی‌شود چون فقط شما پوآرو را می‌شناسید، ملاک و معیار را گنجینهٔ ذهنی خود محسوب کنید. بسیار از آثاری که وی مدیرشان بوده، اهمیت رسانه‌ای داشته‌اند و بارها و بارها از تلویزیون و شبکه‌های مختلف پخش شده‌اند و در مجلات مختلف: همشهری بچه‌ها، پیلبان و ... راجع بهشان مطلب چاپ شده‌است و لینک خبرگزاری موجود است... باید اضافه کنم، دوست شما، تمامی آثار وی، از جمله گویندگی‌ها و سرپرستی گویندگان وی را حذف کرده‌است و تنها یک اثر را در صفحهٔ فرد «سرشناس» باقی گذاشته‌است!! آیا به نظر شما ویکی فارسی جای فیلم‌شناسی یک هنرمند سرشناس نیست؟»

که بعد بنده را محکوم به استفاده از ادبیات ویژه کردند و جواب هیچ‌کدام از ایرادهایی را که به دلایل ایشان گرفتم، ندادند.

کاربر دیگر هم این‌گونه جواب دادند و از همین روش کاربر اول پیروی کردند و هیچ جواب قانع کننده‌ای به ایرادهایی که به دلایل‌شان وارد کردم، ندادند:

«مشکل بحث کردن با شما این است که بعد از چند ویرایش خودتان را کاملاً مسلط به سیاست‌ها و رهنمودهای دانشنامه می‌دانید و بقیه را هویج می‌بینید. در پاسخ مخالفت نوژن نوشته‌اید: «که نه تنها، از هنر چیزی نمی‌دانید بلکه سررشته‌ای از آثار صوتی و تصویری و درک درست از تفاوت رزومه و آثار ماندگار هنری یک هنرمند ندارید» !!! وقتی منطقی بحث نمی‌کنید و نمی‌توانید مؤدب باشید و فقط حرف خودتان را قبول دارید که نمی‌توان شما را توجیه کرد و بحث کردن بیشتر بی‌فایده است. با توجه به اینکه نظر سوم هم همان نظر مرا تأیید کرده در صورت اضافه کردن متن موردنظر به علت جنگ ویرایشی قطع دسترسی خواهید شد و مقاله هم در برابر ویرایش قفل می‌شود تا زمانی که شیوه درست بحث کردن را یاد بگیرید.»

به‌جای دریافت پاسخ درست، با تهدید قطع دسترسی مواجه شدم. آیا درست است وقتی جوابی منطقی برای هیچ‌کدام از سرفصل‌ها ندارند، به‌گونه‌ای بچگانه از جواب‌دادن طفره بروند و چون خودشان را در جایگاه بالاتر می‌دانند با تعصب و تهدید و خوارشماری سایر کاربران صورت مسئله را پاک کنند و از موضع بالا به مسائل نگاه مغرضانه داشته باشند و هیچ جواب قانع‌کننده‌ای ندهند؟ لطفاً کمک کنید. پیشاپیش سپاس‌گزارم. SlimSlim (بحث) ‏۲۳ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۳:۴۲ (UTC)[پاسخ]

جناب رئیسی، خواهشمندم پیش از هر پاسخی، وپ:حمله و وپ:نزاکت را بخوانید. اینکه نظر هر کسی که با شما مخالف است را غیرمنطقی و بچه‌گانه و غیره بخوانید، به دور از خِرد است. اگر توانایی بحث دارید، به دیگران حمله نکنید و دیدگاه‌های آن‌ها را کودکانه نخوانید. ویکی‌پدیا جایی برای فهرست کردن همهٔ آثاری که دوبله کرده‌اید نیست! چنین فهرست‌هایی را در تارنمای شخصی خود یا رزومهٔ آنلاینتان قرار دهید و در نهایت پیوندی را در انتهای صفحه خود بگذارید. در انتها، چون در حال ویرایش نوشتارهای مرتبط با خود هستید، وپ:تعارض منافع را نیز بخوانید. -- نوژن (بحث) ‏۲۴ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۰۱:۲۶ (UTC)[پاسخ]

برای شما متأسفم. وقتی کسی پیگیر هنری هست و سعی دارد مطالب مربوط به صفحهٔ صداپیشه یا فیلم‌های مورد علاقه‌اش را ویرایش کند، این‌طور خطاب می‌شود. من رئیسی نیستم، آقا یا خانم نوژن. این هم دلیل محکم دیگری، بر بچه‌بودن شما، که به کاربران ویکی تهمت می‌زنید. ای‌کاش ویکی‌پدیا از وجود مدیران کوته‌فکر و نالایقی امثال شما پاک شود تا دست علاقه‌مندان و طرفداران بازتر باشد و یا حداقل افراد باخرد جایگزین شوند و ای کاش می‌توانستید به‌جای ارجاع دادن من به وپ:حمله و وپ:نزاکت، شعور برخورد خودتان را بالا ببرید و بتوانید با دادن جواب‌های منطقی به ایرادهایی که به حرف‌هایتان گرفتم، محیط ویکی‌پدیا را از تعصبات خودتان منزه نگه دارید. متأسفم؛ و در پایان، توصیه می‌کنم این بخش را با دقت مطالعه کنید: فرض حسن نیتSlimSlim (بحث) ‏۲۵ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۰۰:۳۶ (UTC)[پاسخ]

کشتار ارمنی-تاتار ۱۹۰۵–۱۹۰۷

مقاله کشتار ارمنی-تاتار ۱۹۰۵–۱۹۰۷ بنا به دلایلی که در ادامه می‌آید، ناقض بی طرفی و جعل منبع است. نه به این معنی که تمامی مطالب غلط باشد اما نظرات مخالف قید نشده است.

1- صفحات 53، 54، 55 کتاب Small Nations and Great Powers: A Study of Ethnopolitical Conflict که در مرجع 13 نسخه فعلی مقاله بدان اشاره شده، در صفحه‌ی بحث:کشتار ارمنی-تاتار ۱۹۰۵–۱۹۰۷ ترجمه شده اند و میتوانید بخوانید

2- مطالبی در ویکی انگللیسی موجود است که واقعه را کشتار دو طرفه و نه کشتار تاتار علیه ارمنی طبقه بندی کرده اند (refers to the bloody inter-ethnic confrontation between Armenians and Azerbaijanis) ولی به این نظرات مخالف توجه نشده در خالی که با یادکرد ویکی میتواند به نسخه فارسی اضافه شود مثل نظر فیروز کاطم زاده

"it is impossible to pin the blame for the massacres on either side. It seems that in some cases (Baku, Elizavetpol) the Azerbaijanis fired the first shots, in other cases (Shusha, Tiflis) the Armenians."

مقصر دانستن تنها یکی از طرفین غیر ممکن است. به نظر می‌رسد که در برخی درگیری‌ها (باکو و گنجه)، آذری‌ها آغاز کننده بوده اند و در برخی دیگر (شوشا و تفلیس)، ارامنه آغازگر بوده‌اند.

از سوی دیگر بعید است که ویرایشگر پیشین نسخه انگلیسی را نخوانده باشد. چون این بخش مقاله و ارجاع آن ترجمه ای از بخش انگلیسی است.

برطبق گفته حزب داشناک و کمیته مشترک روس و تاتار، ۲۰۵ ارمنی، کشته شدند و ۱۲۱ نفر مجروح؛ که (۷ زن، ۲۰ کودک و ۱۳ سالمند)، در بین کشته شدگان بودند و ۱۱۱ تاتار، کشته شده و همچنین، ۱۲۸ نفر مجروح شدند.[۱۵]

According to Baku statistic bureau and Tartar-Russian-Armenian committee of Assistance to Victims, 205 Armenians were killed, which included 7 women, 20 children, and 13 elderly, along with 121 wounded; and 111 Tartars were killed, consisting of 2 women and no children or elderly, and as well as 128 injured.

3- مطلب «سن پترزبورگ حس تعصب کهنه پرستی تاتارها را علیه ارمنیان برانگیخت و به آنان اشاره کرد که کشتار را آغاز کنند.»[۸] نه در صفحه 257 کتاب The Russian Empire and Czarism (1905) بلکه در صفحه 202 است.

Then Petersburg roused against the Armenian, burgess, citizen, capitalist and Christian, the fanatisism of the Tatar peasant, of the workman, and of the Mussulman. The Tatars were armed, and were given the signal to massacre; in the large towns of the Transcaucasus,

4- مرجع 13 مشمول جعل منبع است. همانطور که در مورد 1 گفته شد، صفحه مذکور ترجمه شده و چنین متنی موجود نیست.

آنگاه ارمنی‌های باکو به ناچار سرنوشت خود را، خود به دست گرفتند. در ۲۱ فوریه جوانان ارمنی مسلح به طپانچه و تفنگ که به شتاب گردآورده بودند به کوچه‌ها و خیابانهایی که دسته‌های مسلح تاتار در آن بودند سرازیر شدند. نظامیان روسی فقط ناظر صحنه بودند، در پایان روز، تاتارها از همه کوچه‌های اطراف کلیسای ارمنیان و اطراف ایستگاه راه آهن رانده شده بودند. صبح روز بعد، ارمنیان به سمت محلات دیگر شهر پیش رفتند و برسر راه خود دسته‌های تاتار را پراکنده کردند. انتقام‌جویی خونین بود و هر دم بر نعش تاتارها در کوچه‌ها افزوده می‌شد. در آن دم بود که سران تاتارها به نزد حاکم شهر شتافتند و به التماس از او خواستند که به مبارزه پایان دهد.[۱۳]

5- نطر مخالف جناب بیات مبنی بر حمایت امپراتوری روسیه و اعمال تبعیض به نفع ارامنه در صنایع نفت باکو نیامده است.

6- فشار روی مسلمانان قفقاز نیز وجود داشته و به مراتب شدیدتر و دو منبع The Russian empire and Czarism و Small Nations and Great Powers: A Study of Ethnopolitical Conflict هر دو به اینکه ارامنه مورد اعتماد امپراطوری روس بودند اشاره دارد.

7- آمار مناسبی از طرف های درگیر، تعداد روستاهای تخریب شده و تعدادافراد کشته شده نمی‌دهد. در حالی که که در ویکی‌های مشابه(کشتار اسپایکر،کشتار صبرا و شتیلا، کشتار سربرنیتسا، کشتار زندان بادوش و از جمله در نسخه انگلیسی همین مقاله-Armenian–Tatar massacres of 1905–07-، آمار هدف، تاریخ، مکان، طرفین درگیر، عاملان، قربانیان، نتایج و ... در باکسی در ابتدای مقاله سمت راست می‌آید و سپس به توضیح می پردازد، مقاله به توصیف احساسی موضوع بسنده کرده و فقط در پاراگراف ما قبل آخر، اطلاعاتی می‌دهد که آن هم تمامی کشته شدگان نیست بلکه تعداد کشته شدگان در تنها یک نزاع است (کشتار دو سال در مقاطع زمانی مختلف با اوج گرفتن درگیری ها در شهرهای مختلف (نخجوان، گنجه، باکو، تفلیس، شوشا، ایروان) صورت میگرفته و آمار مربوطه تنها مربوط به یکی از درگیری‌های باکو است). کتاب Small Nations and Great Powers: A Study of Ethnopolitical چنین آمارهایی از منابع مختلف ارائه داده:

فیگل: در شوشا خانه های آذری ویران شد و 500 آذری و 40 ارمنی کشته شدند. در کل ، فیگل ادعا می‌کند که، 158 روستای آذری در این مدت ویران و بیش از 10،000 آذری کشته شده‌اند.

به گفته ون دره لیو ، این آشوب ها با کشته شدن یک دانش آموز آذری و یک مغازه دار در باکو ، در اوایل فوریه 1905 آغاز شد. این واقعه درگیری‌های خونین به دنبال داشت و اوباش آذری به محله ارمنی باکو تاختند. طی جهار روز 126 آذری و 218 ارمنی کشته شدند. در ماه آگوست خشونت در شوشا آغاز شد و مانیفست داشناک خواهان پاکسازی تمامی عناصر ترک و ایرانی از ارمنستان مقدم شد. بنابر گرارشات صدها آذری کشته شدند و در پایان ماه آگوست خشونت ها آرام گرفت. با این وجود اخبار شوشا به باکو رسید و در آنجا آذری‌ها به صنایع ارمنی حمله کردند. بار دیگر خشونت در تابستان 1906 در قره باغ آغاز شد ، و نزاع بزرگی بین ارامنه و آذری‌ها در گرفت.در نتیجه شهر شوشا به دو بخش متخاصو ارمنی و آذری تقسیم شد. سوئیتچوفسکی به نقل از منابع ارمنی می‌نویسد که 128 روستای ارمنی و 158 روستای مسلمان نشین نابود یا غارت شدند و این نشان می دهد که خشونت دو طرفه بوده است. شمار کشته شدگان بین 3،100 تا 10000 نفر متغیر است. طبق گفته سوئیتچوفسکی ، همه داده ها حاکی از آن است که طرف آذری ها تلفات بیشتری نسبت به ارمنی ها متحمل شده است. این ناشی از این واقعیت است که آذربایجانی‌ها سازمان یافتگی مناسبی نداشتند، در حالی که یگان های مسلح داشناک که بیشترین نبردها را از طرف ارامنه انجام می دادند ، بسیار مؤثرتر بودند ،

همین مطلب در بخش انگلیسی نیز هست ولی ترجمه نشده، بنده مطلب را از خود کتاب Small Nations and Great Powers: A Study of Ethnopolitical ترجمه کرده ام که در بحث:کشتار ارمنی-تاتار ۱۹۰۵–۱۹۰۷ موجود است.

The clashes were not confined to the towns, and, according to Swietochowswki, citing Armenian sources 128 Armenian and 158 Azerbaijani villages were destroyed or pillaged,[9] while the overall estimates of lives lost vary widely, ranging from 3,000 to 10,000, with Azerbaijanis suffering higher losses,[10] which stemmed from Azeri mobs being organized poorly and Dashnaks on the Armenian side being more effective.[11]

آمارهای نخچوان از بخش انگلیسی:

About 50 Armenians were murdered and some of the shopkeepers were burnt alive in their shops. The same day, Tartar villagers from the countryside began attacking their Armenian neighbours. Villari cites official reports mentioning that "out of a total of 52 villages with Armenian or mixed Armenian-Tartar populations, 47 were attacked, and of that 47, 19 were completely destroyed and abandoned by their inhabitants. The total number of dead, including those in Nachichevan town, was 239. Later, in a revenge attack, Armenians attacked a Tartar village, killing 36 people".[15]

حدود 50 ارمنی کشته شدند و چندین مغازه دار زنده زنده در مغازه شان سوختند. همان روز روستلییان تاتار حمله به همسایه‌های ارمنی خود را آغاز کردند. ویلاری بر مبنای گزارش‌های رسمی می‌نویسد "از مجموع 52 دهکده با جمعیت ارمنی یا ترکیب ارمنی-تاتار به 47 تا حمله شد و بین این 47 روستا، 19 تا کاملا ویران شد و ساکنانش روستا را ترک کردند. مجموع کشته شدگان از جماه در داخل شهر نخجوان، 239 بود. ارامنه چهت انتقام به یک روستای آذری نشین حمله کردند و 36 نفر را کشتند.

آمارهای شوشا از بخش انگلیسی:

According to Thomas de Waal in Shusha, "the number of killed and wounded amounted to about 300, of whom about two thirds were Tartars"[16]

طبق نوشته های توماس دی وال، آمار کشته شدگان و زخمی‌ها 300 بود که دو سوم آنان تاتار بودند.

8- کاربر مربوط متاسفانه اجازه بررسی و هیچ گونه ویرایش را نمی دهند. ویکی پایا را با جای دیگر اشتباه گرفته اید Abadpours (بحث) ‏۴ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۶:۱۱ (UTC)[پاسخ]

محمدتقی زهتابی

چندی است در مقاله محمدتقی زهتابی اخختلاف نظرهایی با کاربر Alborz Fallahوجود دارد مانند ماندن بخشی از شعر صاحب مقاله و یا استفاده از کلمه کلمه یک منبع در دو یا سه بخش از مقاله و محدود کردن مقاله به این منبع، و ... وجود دارد. خواهشمند است صاحب نظران در مقاله مشارکت کرده و در ویکی تر شدن آن همراهی کنند. ًReza Irenji - (بحث) ‏۹ دسامبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۶:۱۰ (UTC)[پاسخ]

قهوه‌خانه یا کافه

بحث:کافه

بحث زیر پایان یافته‌است و به‌زودی بایگانی خواهد شد.
مطالب طبق منابع معتبر به مقاله اضافه شود MΣYSAM بحث ‏۱۶ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۹:۰۹ (UTC)[پاسخ]


ملایر

درود بر کاربران گرامی بنده به خاطر تکرار تخلفات از Eligold (بحثمشارکت‌هاانتقال‌هابسته شودبسته‌شدن‌هااختیاراتآمارآمار پیشرفته) که در زیر توضیح خواهم داد شکایت دارم

  1. نقض آشکار وپ:جعل : اینجا در پورتال استانداری همدان آمده‌است لر و لک: این اقوام در شهرستانهای ملایر، نهاوند وبخش سامن در ۲۵۵روستا ساکن می‌باشند . در ادامه آورده‌است: زبان لری ولک :ساکنان ملایر، نهاوند وسامن به این گویشها تکلم می‌کنند. کاربر اینجا Special:Diff/28933164/28952147 متن را به این صورت جعل کرده‌است: وبگاه استانداری همدان در توصیف ملایر را در مجاورت شهرهای لرنشین استان معرفی می‌کند.
  2. نقض وپ:سانسور و وپ:بی‌طرف : اینجا در مقاله همدان دانشنامه ایرانیکا آمده‌است: while in some other cities such as Malāyer, Nehāvand, and Sāmen most people speak Lori and Lak کاربر اقدام به حذف کامل آن از مقاله ملایر کرده‌است. -- MΣYSAM بحث ‏۶ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۱:۳۲ (UTC)[پاسخ]
به راه اندازی یک بحث تکراری و فرسایشی دیگر

۱. با درود در خصوص نقض وپ وپ:جعل در اینجا Special:Diff/28933164/28952147 بنده با توجه به منبع جمله [۷] همان جمله منبع در مجاورت را دقیقاً نوشته‌ام.

۲. در مورد منبعی که ذکر کردن بارها و بارها در اینجا قسمت ۱۱ نقص ده برگردان در دو قسمت و با مشارکت و نظرات مدیران بحث شده و دلایل بیشماری که در بحث آمده این منبع و تعداد بسیاری دیگر از منابع در'اینجا طبق وپ:بی‌طرف و رد شده‌اند خود کاربر میثم نیز آن را قبول کرده اما دوباره بعد از چهار سال به شکل چراغ خاموش همان بحث تکراری را به راه انداخته و انگار نه انگار که قبلاً به دلایل بسیاری که در بالا ذکر کردم و در بحث‌ها عنوان شده رد شده‌است. بعد از مدت زیادی جنگ ویرایشی کاربر میثم با سایر کاربران سرانجام کاربران در اینجا به اجماع و توافق رسیدن و بنده نیز همان نسخه را ویرایش کردم؛ و از کاربر میثم با توجه به سوابق بسیار در جنگ ویرایشی عاجزانه در خواست کردم که جنگ ویرایشی جدیدی راه نیندازد. -- Eligold (بحث) ‏۷ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۰:۱۶ (UTC)[پاسخ]

۳. از آنجایی که کاربر میثم با تعداد بسیاری از کاربران مانند @Iroony: و @Ali1like: و @MmmdKB: و @Farvartish: و غیره وارد جنگ ویراشی شدن و بحث‌های فرسایشی زیادی به راه انداختن با خود تصور میکنن که این کاربران زاپاس هستن و بنده تقاضا دارم این مورد حتماً در وپ:دبکبررسی شود تا کاربر میثم متوجه شود که تعدادی بسیاری از کاربران با ویرایش‌های کاربر میثم که به شکل # نقض وپ:بی‌طرف و دلایل بسیار دیگری مانند پان بودن رد کرده‌اند.

۴. و در آخر من از شما مدیران محترم به خاطر وقتی که میذارین تشکر می‌کنم و همچین عذر خواهی می‌کنم که جناب میثم بارها و بارها یک بحث تکراری را به راه میندازند و به اجماعی که خودشان با سایر کاربران و نظرات مدیران رسیده‌اند را فراموش می‌کنند با آرزو توفیق روزافزون -- Eligold (بحث) ‏۷ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۰:۰۵ (UTC)[پاسخ]

پاسخ
  1. بنده راجع به وبگاه استانداری همدان صحبت می‌کنم اینجا شما راجع به آرشیوی صحبت می‌کنید که پیوند مرده‌است !!
  2. مدام نگویید توافق، شما به نام توافق بر روی منابع مقاله گویش ملایری تمام مقاله ملایر و گویش ملایری را سانسور کرده‌اید!
  3. بند سوم توضیحات کاربر Eligold با توجه به اینجا و تکرار اتهام به بنده است و با توجه به وپ:حمله از ایشان شکایت دارم ایشان راجع به بحث مورد نظر صحبت نمی‌کنند مدام به بنده تهمت جنگ ویرایشی می‌زنند و بنده را پان خطاب می‌کنند چون اجازه سانسور و جعل منبع را نمی‌دهم-- MΣYSAM بحث ‏۷ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۶:۲۵ (UTC)[پاسخ]
پاسخ
  1. شما یه نگاه به منبع دهی جمله کنید. منبع جلو جمله دقیقاً همین منبع است [۸] شما بنده را به نقض آشکار وپ:جعل متهم می‌کنید در صورتی که منبع دیگر به صورت (خطای یادکرد) است.
  2. اگه نگوییم توافق پس به چی اشاره کنیم مگه نه اینکه بعد از چند ماه تمام مقاله و منابع با نظارت شما و سایر کاربران مورد بحث قرار گرفت و به اجماع رسید. چند بار باید راجب یه موضوع بحث شود آیا شما توافق خود را نیز قبول نداریید. بنده حتی قبل از ویرایش به شما اطلاع دادم و همان نسخه اجماع را جایگذاری کردم.
  3. جناب میثم بنده هیچ تهمتی به شما نزدم و به سابقه ویرایش شما و بحث‌هایی که با سایر کاربران به راه انداخته‌اید و همچنین چرا سایر کاربران ویرایش شما را نقض می‌کنند اشاره کردم. شما که مدعی وپ:حمله هستین چند بار باید از بنده و سایر کاربران شکایت کنید و در خواست شما رد شود.
  4. کاربر میثم با این جمله در بالا (کاربر Eligold سعی دارد با تعدد نام کاربری نشان دهد موافقان دیدگاه ایشان در اکثریت هستند) به بنده تهمت زده‌اند و برای نمی‌دانم چندمین بار از بنده در[۹] به عنوان حساب زاپاس شکایت کردن که این بار هم شکایت ایشان نامرتبط خوانده شد.
  5. جناب میثم لطفاً به چند سؤال بنده پاسخ بدهید بی‌نهایت سپاس گذار می‌شوم. ۱. چند بار دیگر می‌خواهید از بنده و سایر کاربران شکایت کنید و شکایت شما نا مرتبط خوانده شود. ۲. آیا باز هم می‌خواهید عنوان کنید که تمام کاربرانی که با ویرایش‌های شما مشکل دارن زاپاس هستند. ۳. چند بار دیگر می‌خواهید یه بحث تکراری را که جمع‌بندی شده اس به راه بیندازید. ۴. هر از چند گاهی چند بار دیگر می‌خواهید وقت مدیران متعدد را بگیرید و همان بحث راه بیندازید ۵. ایا دوباره بعد از چند سال می‌خواهید اجماع خودتان را نقض کنید. ۶. آیا دوباره می‌خواهد منبعی را که در اجماع مورد قبول واقع نشده بعد چند سال استفاده کنید. ۷. آیا بازهم می‌خواهید به مانند این حرفتون (کاربر Eligold سعی دارد با تعدد نام کاربری نشان دهد موافقان دیدگاه ایشان در اکثریت هستند) به بنده تهمت بزنید. ۸. آیا باور ندارید که کاربرانی که با ویرایش‌های شما مخالف هستن و به دلایلی زیادی آن را نقض می‌کنند زاپاس نیستن -- Eligold (بحث) ‏۸ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۰:۳۷ (UTC)[پاسخ]

@Eligold: گرامی شما مطالب دانشنامه ایرانیکا را در مقاله ملایر سانسور کرده‌اید و دلیل می‌آورید مقاله متعلق به چهار سال پیش است !! بعد با استفاده از نسخه قدیمی وبگاه استانداری ویرایش می‌کنید؟ مگر بر اساس گفته استانداری همدان ویرایش نکرده‌اید؟ خیلی زحمت دارد تشریف ببرید اینجا وبگاه استانداری را الان نگاه بفرمایید؟ یا دوست دارید خود را به کوچه علی چپ بزنید؟ توافق کذایی بر سر برخی منابع مرتبط با گویش ملایری است که بنده در حال جمع‌آوری منابع مختلف هستم به وقتش انشالله در خدمت مقاله گویش ملایری نیز خواهیم بود.
بحث الان مقاله شهر ملایر است پس از آن گویش ملایری هم در وقت خود بحث خواهد شد. ویکی‌پدیا ملک شخصی شما نیست دوست گرامی مدام نگویید جنگ ویرایشی بنده به عنوان یک کاربر ویکی‌پدیا هر آنچه لازم باشد به چالش می‌کشم و شما طبق وپ:اثباتش کنید به عنوان اضافه کننده مطالب به مقالات وظیفه دارید آن را اثبات کنید به جای جربحث کردن بیهوده با بنده بروید سیاست‌های ویکی را مطالعه کنید! زاپاس شما باید بررسی می‌شد که شد کاربرانی که مدام فهرست می‌کنید به جز امین گرامی Iroony اهل اراک هستند و کاربر Farvartish که اتفاقاً بسیار به توافق کمک کردند، شما که معتقد بودید الگوی زبان لری هم باید از پایین مقاله حذف شود :) مابقی همه دوستان ملایری و همدانی هستید که سعی در سانسور مقالات شهر ملایر، سامن و … دارید و خیالتان را جمع کنم بنده اینجا پیگیر هستم و اگر لازم باشد از دیوان سالارها و… هم کمک می‌گیرم :) پیروز باشید -- MΣYSAM بحث ‏۸ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۳:۰۴ (UTC)[پاسخ]

@Eligold: @MmmdKB: با توجه به اینکه روند نظرخواهی باید منجر به اجماع شود لطفاً نظرات خود را اینجا بیان کنید در صورتی که مشارکت نفرمایید مبنی بر این خواهد بود که اشکالات را می‌پذیرید-- MΣYSAM بحث ‏۱۱ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۸:۲۹ (UTC)[پاسخ]

برادر تا الآن خاطره تعریف می‌کردیم؟ نظرم را گفتم باز هم می‌گویم منبع ایرانیکا با منبع همدان نامه که هر دو نوشته آقای اذکایی هستند در تناقض است. والسلام MmmdKB (بحث) ‏۱۲ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۷:۳۹ (UTC)[پاسخ]

@MmmdKB: اولاً با لحن درست صحبت کنید! ثانیاً گفتن شما به درد دانشنامه نمی‌خورد مدرک بیاورید والسلام-- MΣYSAM بحث ‏۱۲ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۷:۴۷ (UTC)[پاسخ]

اولا من کی بی‌احترامی کردم چرا جو می‌دهید؟ ثانیاً شما نظر من را می‌پرسید بعد می‌گویید نظر من مهم نیست؟ واقعاً مسخره اش را درآوردید مدام بحث را با دعوا پیچ و تاب می‌دهید. سالی یکبار نظرسنجی و دعوا راه می‌اندازید تا به مطلوبتان برسید. صدبار گفتم منبع لینکش موجود است بفرمایید از همین‌جا دانلود کنید زحمت مطالعه اش را بکشید. MmmdKB (بحث) ‏۱۲ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۷:۵۵ (UTC)[پاسخ]

برای بار آخر می‌گویم راجع به بنده نظر ندهید راجع به موضوع بحث کنید. کدام لینک؟ بنده چند بار از شما خواستم منبعی که آقای اذکایی گفته شان را در ایرانیکا رد کرده‌اند ارائه دهید لطفاً لینک را اینجا ارائه دهید. -- MΣYSAM بحث ‏۱۲ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۲:۱۱ (UTC)[پاسخ]

سلام جناب میثم منبع ایرانیکا که قبل تر به دلیل تنقضات زیاد در ایرانیکا و نوشته شده در حدود ۴۰ سال پیش رد شده‌است -- Eligold (بحث) ‏۱۳ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۷:۳۰ (UTC)[پاسخ]

@Eligold: گرامی راجع به مقاله HAMADĀN i. GEOGRAPHY صحبت می‌کنیم نوشته آقای پرویز اذکایی این مقاله در تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۰۳ نوشته شده و در تاریخ ۶ مارس ۲۰۱۲ بازبینی شده‌است. منظورتان از چهل سال پیش چیست؟ کما اینکه چهل سال پیش هم نوشته شده باشد تأثیری در به کاربردن آن ندارد. -- MΣYSAM بحث ‏۱۳ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۹:۰۱ (UTC)[پاسخ]
@Meysam: این هم منبعی که عرض کردم:

اذکایی، پرویز. فرهنگ مردم همدان. همدان ۱۳۸۵: نشر مادستان.http://uupload.ir/view/k4qh_farhang.pdf/ --MmmdKB (بحث) ‏۱۳ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۰:۰۹ (UTC)[پاسخ]

@MmmdKB: سپاس، کتاب ۴۸۲صفحه است. لطفاً صفحه‌ایی که این مطلب درآن گفته شده را به بنده بدهید که نتیجه‌گیری سریع‌تر شود. MΣYSAM بحث ‏۱۳ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۰:۵۹ (UTC)[پاسخ]

@MmmdKB: بنده کتاب را مطالعه کردم تنها اشاره‌ایی که در خصوص گویش مردمان شهر ملایر شده‌است صفحه ۳۵ و ۳۶ است اینجا و اینجا آقای اذکایی در خصوص گویش یهودی‌های همدان صحبت می‌کند و به نقل از دکتر آبراهیمیان می‌گوید گویش مردمان شهرهای ملایر، نهاوند، بروجرد، کرمانشاه، اراک و … خصوصیات زبان مادی و فارسی در آنها هست. هیچ‌کجا به فارسی صحبت کردن مردم ملایر اشاره نمی‌کند که شما مدعی هستید نوشته خود در ایرانیکا را رد کرده‌است. بله گویش‌های زبان لری هر چه به سمت کردستان می‌رود با زبان کردی واژگان مشترک بیشتری دارد و هر چه بیشتر به سمت مرکز ایران برود واژگان مشترک بیشتری با زبان فارسی دارد نگاه کنید به مقالات گویش‌های زبان لری و منابع آنها. این نه مختص زبان لری است کما اینکه در همین کتاب هم آمده‌است مردم کرمانشاه با اینکه کردی صحبت می‌کنند گویششان تحت تأثیر زبان فارسی قرار گرفته‌است. به هر روی اگر منبع دیگری در دست دارید بیاورید. -- MΣYSAM بحث ‏۱۳ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۱:۴۹ (UTC)[پاسخ]

@Meysam: باز هم که نظر خودتان را می‌دهید جناب! فرض کنیم ملایری تنها ردی از فارسی داشته باشد. اصفهانی و همدانی و … چطور؟ سعی در تحریف سخن نویسنده نکنید. MmmdKB (بحث) ‏۱۴ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۱:۵۲ (UTC)[پاسخ]

@MmmdKB: خیر گرامی اینگونه که شما می‌گوید تفسیر است. اینکه اصفهانی و همدانی و فلان و فلان ربطی به شهر ملایر ندارد بحث گویش ملایری به جای خود بنده آوردم پرویز اذکایی در ایرانیکا می‌گوید: while in some other cities such as Malāyer, Nehāvand, and Sāmen most people speak Lori and Lak شما گفتید حرف خود را نقض کرده‌است کل کتاب را به خاطر ادعای شما زیر و رو کردم تنها چیزی که در خصوص شهر ملایر نوشته شده‌است این است که گویش مردم ملایر خصوصیات مادی و فاسی گرفته‌اند چند صفحه پیش از آن در همین کتاب آمده‌است زبان مادی آمیزه ایی از کردی، لری و فارسی است. به هر روی ادعای شما در خصوص اینکه قرار بود جمله گویش اکثر مردم در نهاوند ملایر و سامن لری و لکی است نقض شد و اگر منبع دیگری در دست دارید ارائه دارید. درضمن قرار نیست چندین ماه منتظر اجماع بمانیم بحث کتاب گویش همدانی آقای پرویز اذکایی برای بنده بسته شده‌است اگر احساس می‌کنید بنده نظر اشتباهی می‌دهم از کاربران قدیمی بخواهید نظر بدهند برای اینکار می‌توانید از بخش نظر سوم کمک بگیرید. MΣYSAM بحث ‏۱۴ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۷:۵۹ (UTC)[پاسخ]

@Meysam: جناب میثم از نظر شما نقض کردن به چه صورت است؟ نویسنده باید بابت مطلب پیشین خود استغفار بطلبد؟ وقتی نویسنده حرفی برخلاف حرف خود می‌زند یعنی سخن قبلی خود را نقض کرده خواه صحیح خواه غلط. ضمناً اینکه می‌گویید ملایری نشانی از فارسی و مادی دارد و فارسی نیست نظر شخصی شماست. دیگر این بحث را ادامه ندهید و از دیگران کاربران درخواست نظردهی کنید. الحق که حوصله تان زیاد است. MmmdKB (بحث) ‏۱۴ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۸:۴۰ (UTC)[پاسخ]

@MmmdKB: پیشنهاد می‌کنم هنگامی که می‌خواهید با کاربری بحث کنید ابتدا صفحه کاربریش را نگاه کنید، بنده نزدیک به ۱۲ سال است در ویکی فعالیت می‌کنم حدود ۱۲ هزار ویرایش دارم که دست کم ۹ هزار ویرایش مقاله است؛ بنابراین از این دست کاربران نیستم که بیایم اینجا برای تفریح علاقه دارم و پی گیر هستم روز ابتدای حضورم در ویکی مقاله گویش بروجردی اینگونه بود گویشی از فارسی تهرانی! :) بحث‌ها داشتیم با دوستان! :) مشکل گویش ملایری این است در هیچ منبع معتبر زبانشناسی معرفی نشده‌است و گویشی مستقل نیست مانند گویش بروجردی گویش اراکی گویش همدانی یا غیره فهرست لینگوییست را هم نگاه کنید خبری از گویش ملایری فارسی شما نیست. به هر روی ویکی‌پدیا:تحقیق دست‌اول ممنوع می‌گوید:
هر مطلبی که به چالش کشیده شود، یا احتمال به چالش کشیده شدن آن باشد، لازم است که توسط یک منبع معتبر حمایت شود. مطالبی که برای آن‌ها منبع معتبر نتوان یافت تحقیق دست اول به حساب می‌آیند. تنها راهی که می‌توانید نشان دهید که ویرایش شما تحقیق دست اول نیست ارائهٔ منبع چاپ‌شده معتبری است که شامل مطالب یکسان است. حتی اگر مطالب شما منابع خوبی داشته باشند، اگر آن‌ها را به گونه‌ای استفاده کنید که مستقیماً و بدون ابهام آنچه به آن‌ها نسبت می‌دهید را ذکر نکرده باشند، نوشته شما تحقیق دست اول به حساب می‌آید
هرآنچه در منبع آمده‌است را می‌توانید در مقاله بیاورید نه بیشتر نه کمتر تحلیل بنده و شما به درد ویکی‌پدیا نمی‌خورد. یادآور می‌شوم بحثی که در جریان است راجع به مقاله ملایر است و بحث بنده راجع به گویش ملایری جداست :) بازهم عرض می‌کنم خدمتتان اگر منبعی دارید که صراحتاً بدون تحلیل و توصیف نوشته‌است گویش مردم ملایر گویشی از زبان فارسی ارائه کنید تا در مقاله بیاوریم. دوست گرامی @Eligold: نیز که از بحث جدا شده‌است :) -- MΣYSAM بحث ‏۱۴ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۱:۴۶ (UTC)[پاسخ]

درود خدمت میثم عزیز و همچنین سپاس گذار از @MmmdKB: بابت پی‌گیری‌ها. میثم جان به دلایلی که خدمتتون عرض می‌کنم و قبلاً هم ذکر شده این منبع کاملاً مردود است.

  1. این مقاله حتی در خود متن نوشته خود را نقض کرده به این صورت.

in the northwest and west, near the provinces of Kurdistan and Kermānšāhān, people mostly speak Kurdish, while in some other cities such as Malāyer, Nehāvand, and Sāmen most people speak Lori and Lak (Faraji, p. 1296).

که متأسفانه قسمت نخست پاراگراف در نظر گرفته نشده، متنی که باید به عنوان منبع قرار گیرد نباید گزینشی باشد و برداشت کلی از موضوع باید باشد نه قسمتی از آن. به قسمت پررنگ شده پاراگراف مورد نظرتان دقت کنید:

Hamadān has been a crossroads of civilizations for millennia and a mosaic of cultures and dialects live there side by side. The main language spoken, especially in the provincial capital and its surroundings, is Persian, which is also the lingua franca in other regions. In the northern parts of the province, however, the language mostly spoken is Azeri Turkish, while in the northwest and west, near the provinces of Kurdistan and Kermānšāhān, people mostly speak Kurdish, while in some other cities such as Malāyer, Nehāvand, and Sāmen most people speak Lori and Lak (Faraji, p. 1296).

IRANICA: HAMADĀN i. GEOGRAPHY

  1. در متن بالا به اصطلاح lingua franca دقت کنید که اشاره به فارسی بودن زبان تمام منطقه است.
  2. خیلی کلی گفته در دیگر شهرها مانند ملایر و نهاوند و سامن زبان بیشتر مردم لری و لکی است در اینجا (اواسط متن) لکی ملایر را زیر مجموعه کردی می‌داند؛ که تنقاض آشکار است.
  3. در این منبع حتی اون متنی که شما به ان استناد می‌کنید تناقض دارد. خیلی کلی گفته در دیگر شهرها مانند ملایر و نهاوند و سامن زبان بیشتر مردم لری و لکی است. یعنی جمعیت ملایر نهاوند و سامن را در نظر گرفته و گفته زبان بیشتر جمعیت مردم این سه شهر. حتی نگفته زبان بیشتر مردم ملایر و طبق گرامر انگیلیسی از جمله شهرها استفاده کرده؛ که تازه اگرم گفته بود زبان بیشتر مردم ملایر جمله ای کاملاً متناقض است که با تغییر زمان و به دلیل زیر زبان بیشتر مردم طبق ساختار جمعیتی بر دیگر زبان غالب می‌شود.
  4. این منبع قدیمی است به زمانی اشاره دارد که سامن مهم‌ترین و پرجمعیت‌ترین قسمت ملایر بوده‌است. (سامن هم‌مرز با استان لرستان است) و سامن به عنوان یک مرکز مهم یاد کرده‌است. در اون زمان بخش ازندریان بسیار ناچیز بوده‌است. همچنین بخش زند اصلاً وجود نداشته‌است اما الان بخش زند پر جمعیت‌ترین و مهم‌ترین بخش ملایر است (بخش زند هم‌مرز با استان مرکزی) حتی در اون زمان مثلاً شهر اسلام شهر اق گل ملایر یک روستا کوچک بوده اما الان تبدیل به یکی از شهرهای ملایر مانند سامن شده‌است؛ و همین‌طور نویسده حرفی خلاف گفته‌های قبلی خود گفته‌است.
  5. پس این منبع زمانی زبان بیشتر مردم نه همه مردم را این سه شهر را به این شکل عنوان کرده که ساختار جمعیت بسیار متفاوت بوده‌است.
  6. خود منبع در توصیف جغرافیایی زبان لری اینجا اشاره می‌کند از نهاوند به جنوب است. با توجه به اینکه ملایر از نهاوند شمالی تر است و اصلاً اسمی از ملایر با وجود اینکه مهم‌تر از نهاوند نیست و این تناقض از همه آشکارتر است.
  7. باتوجه به تناقضات شدید و همچنین اشاره نکردن مستقیم و به کار بردن جمع شهرها یا استفاده از کلماتی مانند: (بیشتر) و غیره و نوشته شده بسیار قدیمی که در آینده با نظریه‌ها و تئوری‌های جدید جایگزین شده‌است و خلاف گفته‌های گذشته‌است اصلاً قابل استناد نیست. دقیقاً مانند این است که این منبع جمعیت همدان را در آن زمان ۶۹۵۲۸۳ قدر ذکر کرده و ما طبق استناد به این منبع جمعیت را همین قدر ذکر کنیم که کاملاً غلط است. میثم جان در آخر ممنون میشم اگه به بنده در صفحه بحث خود پاسخ مثبت دهید واقعاً مشتاق هستم -- Eligold (بحث) ‏۱۵ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۹:۱۹ (UTC)[پاسخ]
@Eligold: سپاس از مشارکتتان در بحث، قرار نیست تحلیلی روی منابع صورت بگیرد اینها تناقض نیست تحلیل‌های شماست از چند مقاله ایرانیکا بنده نگفتم با استناد مقاله همدان در ایرانیکا باید بنویسیم گویش مردم ملایر لری است یا گویش ملایری گویشی از لری است چون چنین چیزی در مقاله نیامده است اما مقاله صراحتاً شفاف و واضح می‌گوید گویش اکثر مردم ساکن در ملایر لری و لکی است. برای بار Nام عرض می‌کنم خدمتتان قدمت منابع در اعتبار آنها اثری ندارد. اینکه می‌گویید گفته‌است نهاوند بله، موقعیت جغرافیایی برای شما مهم است؟ نگاهی بی‌اندازید به نقشه اقوام و مذاهب آژانس اطلاعات مرکزی از این نقشه‌ها تا دلتان بخواهد هست همه هم مستند آنقدر مستند هستند که انبار ویکی سال‌هاست نگهداری می‌شوند. شما با استناد به مقاله خانم سهیلا صارمی که هنوز سرشناسی ایشان در خصوص مردم‌شناسی و زبان‌شناسی را اثبات نکرده‌اید مدعی این هستید ملایری‌ها فارسی صحبت می‌کنند و گویش ملایری گویشی از زبان فارسی است خدمت دوست گرامی جناب MmmdKB هم عرض کردم هیچ‌کدام از فهرست لینگوییست، اتنولوگ یا حتی گلاتولوگ نشانی از گویش ملایری نیست تنها گویشی که در جنوب همدان به آن اشاره می‌شود گویش نهاوندی است که تمام منابع زبان‌شناسی دنیا می‌گویند گویشی از زبان لری است. اما سکندر امان الهی بهاروند پرویز اذکایی دکتر کرم علیرضایی، مجله پژوهش‌های زبان‌شناسی دانشگاه اصفهان، خبرگزاری ایسنا و حتی صداوسیمای استان همدان همه می‌گویند مردم ملایر لری صحبت می‌کنند یا شهر ملایر را در محدوده گویش‌وران زبان لری معرفی می‌کنند.
بالا به‌طور کامل با استناد با رهنمودها عرض کردم خدمتتان خانم سهیلا صارمی و دکتر حسن رضایی زاده ملایر هستند و این خود اعتبار منابعشان را کم می‌کند. ثانیاً بازتاب مقالاتشان در منابع تخصصی نیست. به هر روی بحث مقاله گویش ملایری برای بنده جدا از مقاله ملایر است
این جمله بنده را تأیید می‌کنید؟ : هر آنچه در منابع آمده بدون تحلیل باید در مقاله بیاید این خواننده است که تشخیص می‌دهد آنچه پرویز اذکایی در ایرانیکا گفته‌است یا آنچه سکندر امان الهی و کرم علیرضایی می‌گویند درست است یا خانم سهیلا صارمی و آقای حسن رضایی باغ‌بیدی-- MΣYSAM بحث ‏۱۵ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۱:۲۰ (UTC)[پاسخ]
درضمن خواستم تشکر کنم بابت یادآوری مقاله پرودس اکتور شروو در ایرانیکا فراموش کرده بودم ایشان هم ملایر را در محدوده گویش‌وران لکی و لری معرفی می‌کنند و در خصوص اینکه این قسمت را دقیق‌تر مطالعه بفرمایید On the question of the classification of the southernmost dialects as Lori or Kurdish, سپاس :) -- MΣYSAM بحث ‏۱۵ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۲:۰۷ (UTC)[پاسخ]
در صد جمعیت لر زبانان استان همدان
باز هم سلام و خسته نباشید خدمت جناب میثم عزیز بنده تحلیلی رو منبع نکرده‌ام بلکه فقط به تناقضات که منبع درمتن‌های مختلفی دارد اشاره کردم. اتفاقاً قدمت منابع در مورد موضوعاتی که در حال تغییر است بسیار حائز اهمیت اگر قدمت منبع اثری ندارد پس چرا شما طبق ادعا منبع جمعیت استان همدان را ۶۹۵۲۸۳ ذکر نمی‌کنید. کما اینکه جمعیت و قومیت و همچنین درصد گویش واران یک زبان با گذشت زمان تغییر می‌کند. همچنین طبق بسیاری از منابع زبان شیرین لری در حال کم رنگ شدن هست که اگر بخواهید منابع را خدمتتون ارائه خواهم کرد. علاوه بر آن بالا خدمتتون عرض کردم که منبع حتی در خود نوشته طبق گرامر انگلیسی از شهرها صحبت کرده و همین‌طور خدمتتون عرض کردم ساختار جمعیتی ملایر به چه شکل تغییر کرده. همچنین شما به گویش نهاوندی اشاره کردین و یک نقشه ارائه دادین بله بنده هم طبق منابع و صحت گفته شما را تأیید می‌کنم و می‌خواهم خدمت شما نقشه معتبر تری ارائه بدم طبق منبع کل لر زبانان استان همدان تنها ۵٫۴درصد این مقدار حتی جمعیت شهرستان نهاوند شامل نمی‌شود. -- Eligold (بحث) ‏۱۸ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۱:۵۰ (UTC)[پاسخ]
@Eligold: درود مجدد، دست کم بر روی شهر ملایر که مورد مناقشه است در تمام منابعی که آوردید گفته شده اکثر ساکنان ملایر به زبان لری و لکی صحبت می‌کنند اینکه زبان شناسان برخی لکی را گویشی از زبان لری، برخی گویشی از کردی جنوبی و برخی یک زبان مستقل می‌دانند ربطی به بحث ما ندارد. اینکه شما نقشه ایی از پژوهش شرکت پژوهشگران خبره پارس را ارائه دهید بگویید چون اینجا نوشته‌است فلان درصد و فلان درصد جمعیت نهاوند را هم شامل نمی‌شود می شود تحلیل دست اول. بروید نحوه پژوهش این شرکت را مطالعه بفرمایید جامعه آماری پژوهش را مطالعه بفرمایید خواهید دید چرا درصدها دور از واقعیت است. به هر روی این راجع به مقاله ملایر صدق نمی‌کند می‌توانید در مقاله همدان بیاورید که طبق پژوهش فلان درصد جمعیت استان لر است کما اینکه نقشه و اطلاعات برای هیچ شهرستانی استفاده نشده‌است. بحث را بیهوده پیچیده نکنید اینجا به دنبال قاتل بروس لی نیستیم، هرآنچه مرتبط با گویش ساکنان شهر ملایر است در مقاله باید آورده شود چیدمان و ترتیب ارائه مطالب بر طبق وپ:وزن خواهد بود، خواننده تصمیم می‌گیرد چه چیزی درست است ویکی‌پدیا پژوهشکده زبان‌شناسی نیست.-- MΣYSAM بحث ‏۱۸ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۱:۴۴ (UTC)[پاسخ]

درود بر شما، ملایر، فرهنگ، زبان و گویش مردم این منطقه را خوب میشناسم، ملایر شامل روستاهای زیادی بوده و روستاهای هم مرز با همدان به زبان ترکی، روستاهای هم مرز با نهاوند به زبان کردی، و روستاهای هم مرز با بروجرد به زبان لری و روستاهای هم مرز با اراک به زبان‌های فارسی و ترکی صحبت می‌کنند. در نتیجه چندین زبان در بین مردم ملایر رواج دارد، لیکن در سطح شهر ملایر و شهرنشینان گویش ملایری بیشتر متداول است. شاید ملایر تنها شهری در ایران باشد که گویش خاص خود را دارد. به همین دلیل تا آنجا و با مردم ملایر زندگی نکنید این مهم را متوجه نخواهید شد. علیرغم مهاجرت ملایری های اصیل از ملایر به تهران و خارج از کشور و همچنین مهاجرت روستاییان به شهر ملایر لیکن گویش ملایری همچنان بعنوان زبان رایج مردم ملایر در مکالمات روزمره مورد استفاده است. اهمیت منابع به جای خود و تجربه سالیان سال زندگی در این شهرستان نیز خود به نوعی منبع مهمی محسوب می‌گردد. مگر غیر از این است که منابع مورد اشاره حاصل زندگی و تجربیات افراد صاحب منبع محسوب می‌گردد. درود مجدد امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد. Zabihsohrabi (بحث) ‏۱۹ ژوئن ۲۰۲۰، ساعت ۱۲:۵۵ (UTC)[پاسخ]

@Meysam: درود جناب میثم این منابع رو بنده نیاوردم و شما اورده اید اگر برای شما حرف یک خبر نگار منبع مورد تاییدی در مورد یه همچنین موضوع پر بحثی است تا من سر تا پای این بحث را منابع این چنینی پر کنم -- Eligold (بحث) ‏۱۶ اوت ۲۰۲۰، ساعت ۱۵:۳۴ (UTC)[پاسخ]

ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر/واگردانی‌های بدون علت و حذف بخش

پایان درخواست‌ها

هریک از کاربران یا مدیران قادر خواهد بود موضوع را جمع‌بندی کند. اگر تا قبل از آن خود فرد درخواست‌کننده موضوع را حل‌شده بداند، می‌تواند برچسب را از مقاله بردارد.


برای اضافه کردن یک مورد جدید، این‌جا کلیک کنید.

برای دیدن فهرستی از تمام زیر صفحه‌های مرتبط این‌جا کلیک کنید.