کتابچه راهنمای داروی آرام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کتابچه راهنمای داروی آرام
تصویر جلد چاپ شده در استرالیا
نویسنده(ها)فیلیپ نیچک و فیونا استوارت
کشورایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
گونه(های) ادبیهومرگ
ناشرخروج جهانی واقع در ایالات متحده آمریکا
تاریخ نشر
۱ ژوئیه ۲۰۰۷
گونه رسانهچاپی / برخط
شمار صفحات۲۱۴
شابکشابک ‎۰−۹۷۸۸۷۸۸−۲−۵
شماره اوسی‌ال‌سی۲۴۵۵۴۲۴۷۵

کتابچه راهنمای داروی آرام (به انگلیسی: The Peaceful Pill Handbook) کتابی بحث‌برانگیز درباره راهکارهای آموزشی مرگ آسان با رضایت مقتول است؛ این کتاب در سال ۲۰۰۷ میلادی در ایالات متحده آمریکا به نویسندگی دکتر فیلیپ نیچک و فیونا استوارت به‌چاپ رسید.

این کتاب به توضیح جنبه‌های قانونی و اخلاقی خودکشی مرگ با رضایت می‌پردازد و انواع روش‌های خودکشی آسان را بررسی می‌کند. توجه اولیه کتاب به روش‌های آسان خودکشی، نه روش‌های خشن، برای بیماران لاعلاج یا افراد سالخورده-که می‌خواهند با آزادی بمیرند-معطوف شده‌است. نیچک برای تمایز قائل‌شدن بین روش‌های خودکشی و دیگر روش‌های منجر به مرگ از یک سنجه به نام «سنجه پایایی و مسالمت‌آمیز بودن» بهره برده‌است.

کتاب پس از بررسی مسئلهٔ پایان‌دادن به زندگی، مروری بر مسائل قانونی پیرامون آن دارد و سپس به بررسی چند روش خودکشی آرام می‌پردازد و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها از جهت فاکتورهایی همچون: پایایی و میزان آرامش در حین مرگ را ارزیابی می‌کند. روش‌های مورد بررسی عبارتند از: هیپوکسی، کیسه خودکشی، مونوکسید کربن، سیانید، مورفین، پروپوکسی‌فن، فنوباربیتال، تولید دستی داروی مرگ و استفاده از کمک فیزیکی فرد دیگر (در جای‌هایی که قانون اجازه می‌دهد، مانند سوییس). پس از بیان روش‌ها، در یک فصل درباره اتفاقات احتمالی پس از مرگ توضیح می‌دهد و مواردی مانند واکنش نزدیکان، سوگواری، اعلام عمومی، طبیعی جلوه‌دادن مرگ، وصیت‌نامه، گواهی مرگ و کالبدشکافی… را بررسی می‌کند. فصل آخر به نتیجه‌گیری و خلاصه‌سازی مطالب اختصاص دارد.

پذیرش[ویرایش]

با آنکه این کتاب در استرالیا و زلاند نو ممنوع است، به‌آسانی از راه وب‌گاه آمازون.کام، آمازون. کو. یوکی و نیز وب‌سایت رسمی این کتاب در دسترس است.

استرالیا[ویرایش]

در حالی که در کشور استرالیا این کتاب در رده سنی بالای ۱۸ سال رده‌بندی شد، با حکمی از طرف دادگاه عالی این کشور این رده‌بندی برداشته شد.[۱] در سال ۲۰۰۹ وب‌گاه این کتاب در فهرست سانسور و فیلترینگ اینترنتی دولت استرالیا زیر عنوان «محتوای پاک» قرار گرفت؛[۲] با این حال، نسخهٔ الکترونیکی این کتاب همچنان آزاد است و افراد می‌توانند نسخهٔ کاغذی آن را نیز در این کشور خریداری نموده یا به این کشور وارد کنند.

زلاند نو[ویرایش]

در سال ۲۰۰۹ مجمع حفاظت از استانداردهای جامعه زلاند نو اعتراض خود را به ناشران این کتاب اعلام داشت؛ به همین روی، این کتاب تا مدتی در زلاند نو ممنوع شد؛[۳] هر چند پس از مدتی با تغییر شکل، دوباره انتشار یافت و البته در صورتی که برچسب طبقه‌بندی سنی و مهر و موم سانسور را دارا باشد اجازه نشر خواهد داشت.[۴][۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Classification board defends euthanasia book ban. 25 February 2007. ABC News Online". www.abc.net.au. Retrieved 2010-06-14.
  2. Moses, Asher (2009-09-02). "Conroy urged to 'end net censorship farce'". The Sydney Morning Herald. Retrieved 2009-09-03.
  3. Office of Film & Literature Classification بایگانی‌شده در ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۸ توسط Wayback Machine – "The Peaceful Pill Handbook banned"
  4. "Ban on euthanasia book lifted in NZ". The Sydney Morning Herald. 2008-05-11. Retrieved 2010-06-14.
  5. «Office of Film & Literature Classification» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۴ ژوئن ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۳ دسامبر ۲۰۱۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]