جی. کی. رولینگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جی.کی. رولینگ
رولینگ در کاخ سفید در ۲۰۱۰
رولینگ در کاخ سفید در ۲۰۱۰
زادهجوآن رولینگ
۳۱ ژوئیهٔ ۱۹۶۵ ‏(۵۸ سال)
یاته، گلاسترشر، انگلیس
نام(های) دیگر
  • جی.کی. رولینگ
  • رابرت گالبریث
پیشه
  • نویسنده
  • نیکوکار
  • تهیه‌کنندهٔ فیلم
  • تهیه‌کنندهٔ تلویزیونی
  • فیلم‌نامه‌نویس
دانشگاهدانشگاه اکستر
دوره۱۹۹۷–اکنون
سبک نوشتاری
کار(های) برجسته
همسر(ها)
  • ژورگه آرانتس (ا. ۱۹۹۲–۱۹۹۵)
  • نیل ماری (ا. ۲۰۰۱)
فرزند(ان)۳
امضا
وبگاه

جوآن رولینگ (انگلیسی: Joanne Rowling؛ زاده ۳۱ ژوئیه ۱۹۶۵) متخلص به جی. کی. رولینگ (J. K. Rowling)، مؤلف، تهیه‌کنندهٔ فیلم و فیلم‌نامه‌نویس بریتانیایی است. عمدهٔ شهرتش را برای نوشتن مجموعهٔ فانتزی هری پاتر کسب کرده‌است که بیش از ۵۰۰ میلیون نسخه فروش داشته‌است و به یکی از پرفروش‌ترین مجموعهٔ کتاب‌های تاریخ تبدیل شده‌اند.[۱][۲][۳] مجموعه‌فیلم محبوبی به همین نام توسط شرکت برادران وارنر بر پایهٔ این کتاب‌ها ساخته شده است و رولینگ هم از تهیه‌کنندگان قسمت‌های پایانی این مجموعه بود.[۴] او با نام مستعار رابرت گالبریث چند داستان جنایی نوشته‌است.

در سال ۲۰۰۷ فهرست ثروتمندان ساندِی تایمز میزان ثروت رولینگ را به ۴۵۴ میلیون پوند (۱٫۰۷ میلیارد دلار) تخمین زد و در بین ثروتمندترین زنان انگلیس رولینگ را در ردهٔ ۱۳ جدول قرار داد. همچنین در همین سال به انتخاب مجلهٔ تایم، رولینگ پس از ولادیمیر پوتین به عنوان دومین شخص تأثیرگذار سال انتخاب شد.[۵] مجلهٔ فوربز رولینگ را در ردهٔ چهل و هشتمین شخصیت معروف در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد. او در حال حاضر فعالیت‌های انسان دوستانه و خیرخواهانه بسیاری را به عهده گرفته و پشتیبانی می‌کند.[۶]

در سال ۲۰۱۴ جایزهٔ ادبیات داستانی زنان، اقدام به انتخاب بیست نویسنده زنی کرد. که بیشترین تأثیر را بر روی خوانندگان خود گذاشته‌اند. در این فهرست، رولینگ پس از هارپر لی، مارگارت اتوود و شارلوت برونته در جایگاه چهارم قرار گرفت.[۷]

نام[ویرایش]

رولینگ با آنکه همواره با نام هنری جی.کی. رولینگ کتاب‌هایش را امضاء می‌کند اما هیچ‌گاه نام میانی نداشته‌است. هنگامی که نخستین کتاب هری پاتر را نگاشت، آن را با نام جوان رولینگ امضا کرد. انتشارات بلومزبری، ناشر کتاب هری پاتر، پیش از انتشار آن در نظر داشت که خوانندگان کتاب پسران جوان هستند و ممکن است کتابی را که نویسندهٔ آن زن باشد، نخرند؛ به همین دلیل، رولینگ پیشنهاد کرد به جای به کار بردن نام واقعی‌اش، کتاب را با دو واژهٔ کوتاه شده امضاء کند. از آنجا که وی مانند دیگران نام وسط نداشت، حرف ک به جای نام کاتلین را به عنوان دومین حرف انتخاب کرد. این نام مربوط به مادربزرگ پدری‌اش بود. رولینگ پس از ازدواج گاهی از نام جوان ماری استفاده می‌کند.[۸] او دربارهٔ نام جوآن هم می‌گوید در دوران جوانی‌اش هیچ‌گاه کسی وی را «جوآن» خطاب نمی‌کرد؛ مگر این که از دست وی عصبانی شده باشد و همه او را «جو» می‌نامیدند.[۹]

تحصیلات[ویرایش]

در سال ۱۹۹۹

رولینگ در سال ۱۹۶۵ در شهر یاته نزدیک بریستول انگلستان متولد شد. او در رشتهٔ زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه اکستر انگلستان به تحصیل پرداخت. رولینگ در سال ۱۹۹۰ هنگامی که در انتظار یک قطار که تأخیر داشت، بود، ایدهٔ هری پاتر و مدرسهٔ جادوگری در ذهنش شکل گرفت و سه سال بعد در زمانی که از همسر روزنامه‌نگار پرتغالی‌اش جدا شده بود و در حالی که همراه دخترش جسیکا که حاصل ازدواج نافرجامش بود، نوشتن داستان را شروع کرده بود.

ازدواج و جدایی[ویرایش]

با توجه به مقالهٔ چاپ شده در روزنامهٔ گاردین برای تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به پورتوی پرتغال مهاجرت کرد.[۱۰] او یک روز پس از گوش سپردن به یکی از کنسرت‌های چایکوفسکی نوشتن را آغاز کرد.[۱۱] پس از گذر هجده ماه (۱۶ اکتبر ۱۹۹۲) زندگی در پورتو او با روزنامه‌نگار پرتغالی به نام ژورگه آرانتس ازدواج کرد و کمتر از یک سال دختر آن‌ها به نام جسیکا به دنیا آمد. رولینگ پیش‌تر در زمان بارداری یک بار دچار سقط خودبه‌خودی شده بود که با این وجود در ۱۷ نوامبر ۱۹۹۳ از همسر پرتغالی خود جدا شد. برخی از زندگی‌نامه نویسان مدعی شده‌اند که علت این جدایی را رنج رولینگ از رفتار خشونت‌آمیز شوهرش دانسته‌اند؛ هرچند که صحت این ادعا کاملاً مشخص نیست.[۱۲] مدتی پس از این جدایی او به همراه دختر کوچکش به ادینبرای اسکاتلند مهاجرت کرد. هفت سال پس از فارغ‌التحصیلی، او خود را یک شکست خوردهٔ واقعی می‌دانست. او با داشتن دختری هفت ساله، هم در ازدواجش ناکام شده بود و هم بدون شغل بود؛ پس او تمرکز خود بر روی نویسندگی را بیشتر کرد.[۱۳] مدتی نیز او در درمانگاه افسردگی به علت افسردگی و اقدام به خودکشی ناموفق بستری بود.[۱۴] خلق موجودی به نام دیوانه‌ساز در مجموعه داستان‌های هری پاتر برگرفته از همین دوره از زندگی رولینگ است.[۱۵]

فعالیت‌های بشر دوستانه[ویرایش]

در سال ۲۰۰۶

رولینگ ریاست بنگاه خیریه «جینجربِرِد» را عهده‌دار است. این بنگاه در سال ۱۹۱۸ بنا نهاده شده‌است و هدف آن حمایت خانوارهای تک سرپرست به ویژه مادرانی است که خارج از پیوند زناشویی صاحب فرزند شده‌اند. در سال ۲۰۰۵ میلادی، رولینگ با تأسیس انجمن خیریه‌ای به نام لوموس سعی در پوشش کودکان آسیب‌پذیری کرد که مورد آزار و اذیت جنسی و جسمی یا در معرض فقر و معلولیت هستند و هدف خود را بالابردن سطح سلامت، آموزش و رفاه اجتماعی این کودکان عنوان کرد. بر اساس آمار منتشر شده، این بنگاه خیریه تا سال ۲۰۱۶ توانسته‌است نزدیک به سی و پنج هزار کودک را تحت پوشش خود قرار دهد که اکثریت این کودکان در کشورهای شرق اروپا و آفریقا زندگی می‌کنند.[۱۶]

دیدگاه سیاسی و مذهبی[ویرایش]

رولینگ به عنوان یک چپ میانه شناخته می‌شود و وی در سال ۲۰۰۸ مبلغ یک میلیون پوند به حزب چپ‌گرای کارگر کمک کرد.[۱۷]

بسیاری از افرادِ باورمند به مذهب به ویژه مسیحیان، کتاب‌های رولینگ را مؤثر در تبلیغِ سحر و جادو می‌دانند اما او خود را معتقد به خدا خوانده و ذکر کرده برای نوشتن مجموعه هری پاتر از بسیاری از متون مسیحی الهام گرفته‌است.[۱۸][۱۹] او در مصاحبه‌ای با مجلهٔ تاتلر عنوان کرده‌است گرچه خود را نسبت به برخی مسائل شک‌گرا می‌داند اما به خدا و زندگی پس از مرگ از دید خودش باور دارد و این مسئله را از دیدگاه خود در کتاب‌هایش مطرح کرده‌است.[۲۰][۲۱]

جوایز و افتخارات[ویرایش]

فیلم زندگینامه[ویرایش]

در سال ۲۰۱۱ فیلم جادو فراتر از کلمات براساس کتاب زندگی‌نامه او ساخته و از شبکه لایف تایم منتشر شد و جایزه هنرهای تصویری کانادا در سال ۲۰۱۳ در بخش بهترین فیلم کوتاه دراماتیک یا فیلم تلویزیونی را دریافت کرد.

کتاب‌شناسی[ویرایش]

یک کتاب فروشی در کالیفرنیا پنج دقیقه قبل از انتشار هری پاتر و یادگاران مرگ

کودکان و نوجوانان[ویرایش]

مجموعه هری پاتر[ویرایش]

آثار مرتبط[ویرایش]

داستان‌های کوتاه[ویرایش]

  • پیش‌درآمد هری پاتر (ژوئیه ۲۰۰۸)
  • تجدید دیدار ارتش دامبلدور در مسابقهٔ نهایی جام جهانی کویییدیچ (ژوئن ۲۰۱۴)

بزرگسالان[ویرایش]

مجموعه کورمورن استرایک[ویرایش]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

کلید
Films or TV series that have not yet been released نشان‌دهندهٔ این است که فیلم هنوز منتشر نشده‌است
سال عنوان نقش یادداشت‌ها منابع
فیلمنامه‌نویس تهیه‌کننده تهیه‌کننده اجرایی
۲۰۱۰ هری پاتر و یادگاران مرگ - قسمت اول آری بر اساس رمان وی، هری پاتر و یادگاران مرگ [۲۳]
۲۰۱۱ هری پاتر و یادگاران مرگ - قسمت دوم آری بر اساس رمان وی، هری پاتر و یادگاران مرگ [۲۳]
۲۰۱۵ خلأ موقت آری مینی‌سریال تلویزیونی بر اساس رمان وی، خلأ موقت [۲۴]
۲۰۱۶ جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها آری آری بر اساس کتاب فرعی هری پاتر وی، جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها [۲۵]
۲۰۱۷ استرایک آری در حال تولید، سریال تلویزیونی بر اساس رمان‌های کورمورن استرایک وی [۲۶]
۲۰۱۸ جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد آری آری بر اساس شخصیت‌های رمان فرعی هری پاتر [۲۷]
۲۰۲۲ جانوران شگفت‌انگیز :

اسرار دامبلدور

آری آری بر اساس شخصیت‌های رمان فرعی هری پاتر [۲۸]

منابع[ویرایش]

  1. Eyre, Charlotte (2018-02-01). "Harry Potter book sales top 500 million worldwide". The Bookseller (به انگلیسی). Retrieved 2021-12-27.
  2. "500 million Harry Potter books have now been sold worldwide". Wizarding World (به انگلیسی). 2018-02-01. Retrieved 2021-12-27.
  3. "Record for best-selling book series". Guinness World Records. Archived from the original on 23 October 2012. Retrieved 18 April 2012.
  4. "News". Business Wire (به انگلیسی). 2010-09-20. Retrieved 2021-12-27.
  5. "Person of the Year 2007". Time archivedate=19 December 2007. Archived from the original on 18 July 2017. Retrieved 31 July 2017. {{cite web}}: Missing pipe in: |publisher= (help); line feed character in |publisher= at position 5 (help)
  6. ویکی‌پدیای انگلیسی
  7. Bausells, Marta (29 July 2014). "Which books by women have had the biggest impact on you?". The Guardian. Retrieved 29 July 2014.
  8. "Judge rules against J.K. Rowling in privacy case". Guardian Unlimited. 7 August 2007. Retrieved 21 August 2007.
  9. «ROWLING, Joanne Kathleen. Who's Who 2015 (online Oxford University Press ed.). A & C Black an imprint of Bloomsbury Publishing plc. (subscription required)». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹.
  10. Shapiro, Marc (2000). J.K. Rowling: The Wizard Behind Harry Potter. New York: St. Martin's Press. ISBN 0-312-32586-X.
  11. Parker, Ian (1 October 2012). "Mugglemarch: J.K. Rowling writes a realist novel for adults". The New Yorker. Retrieved 23 September 2012.
  12. Kirk, Connie Ann (2003). J.K. Rowling: A Biography. United States: Greenwood Press. p. 57. ISBN 0-313-32205-8. Soon, by many eyewitness accounts and even some versions of Jorge's own story, domestic violence became a painful reality in Jo's life.
  13. JK Rowling (June 2008). "JK Rowling: The fringe benefits of failure". TED. Archived from the original on 30 April 2011. Retrieved 5 March 2011. Failure & imagination
  14. "Harry Potter author: I considered suicide". CNN. 23 March 2008. Retrieved 23 March 2008.
  15. Harry Potter's magician. BBC News. 18 February 2003. Retrieved 30 December 2007.
  16. "Annual Report 2015-16" (PDF). Lumos. Archived from the original (PDF) on 31 July 2017. Retrieved 31 July 2017.
  17. Joseph, John (September 20, 2008). "J.K. Rowling gives £1 million to Labour". Reuters. Retrieved July 31, 2017.
  18. Jonathan Petre (20 October 2007). "J K Rowling: 'Christianity inspired Harry Potter'". The Telegraph. Retrieved 31 July 2017.
  19. Nelson, Michael. Fantasia: The Gospel According to C.S. Lewis بایگانی‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۰۷ توسط Wayback Machine. The American Prospect. 25 February 2002. Retrieved 20 October 2007.
  20. {{cite news|title=The Woman Behind the Boy Wizard|url=https://www.nytimes.com/2009/07/16/arts/television/16rowling.html%7C accessdate =16 November 2010 | work=The New York Times|first=Mike|last=Hale|date=16 رولینگ در سال ۲۰۱۵ و پس از تصویب همه‌پرسی ازدواج همجنس‌گرایان در کشور ایرلند در حساب رسمی توییتر خود به طنز خواستار ازدواج آلبوس دامبلدور و گندالف شد و به نوعی از تصویب این قانون در جمهوری ایرلند حمایت کرد که این توییت سبب واکنش کلیسای تندروی وستبرو باپتیست شد. پس از آن، رولینگ در توییتی دیگر به این واکنش پاسخ داد و عنوان کرد که ذهن بسته و متعصب شما توانایی درک این مسئله را ندارد.<ref>Horton, Helena (May 29, 2015). "J.K. Rowling criticises Westboro Baptist Church over threat to picket wizards' gay wedding". telegraph.co.uk. The Telegraph. Retrieved July 31, 2017.
  21. Stampler, Laura (May 24, 2015). "Here's J.K. Rowling's Perfect Tweet About Dumbledore's Sexuality". Time.com. Time. Retrieved July 31, 2017.
  22. «خالق «هری پاتر» جایزه افتخاری خانواده سلطنتی بریتانیا را دریافت کرد». دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷.
  23. ۲۳٫۰ ۲۳٫۱ Harry "Warner Bros. Pictures Worldwide Satellite Trailer Debut: Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1" (به انگلیسی). Retrieved 2017-03-29. {{cite web}}: Check |نشانی= value (help)
  24. "J.K. Rowling, HBO, BBC Team for 'Casual Vacancy' Miniseries". Retrieved 2016-08-05.
  25. "Warner Bros. Announces Expanded Creative Partnership with J.K. Rowling" (به انگلیسی). Retrieved 2017-03-29.
  26. Barraclough, Leo (2016-11-02). "Holliday Grainger to Star in J.K. Rowling's 'Cormoran Strike' TV Series (EXCLUSIVE)". Variety (به انگلیسی). Retrieved 2016-11-22.
  27. "جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد". ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد. 2022-05-24.
  28. "جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور". ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد. 2022-06-06.

پیوند به بیرون[ویرایش]