جان‌پیچ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Horcruxes

جان‌پیچ یا جاودان‌ساز (به انگلیسی هورکراکس Horcrux) وسیله‌ای تخیلی در داستان‌های هری پاتر است.

هری پاتر یک مجموعه‌ داستان تخیلی نوشته نویسندهٔ انگلیسی، جی. کی. رولینگ است.[۱]

جان‌پیچ از وسایل جادوی سیاه است که برای رسیدن به بی‌مرگی یا جاودانگی استفاده می‌شود.

در داستان‌های هری پاتر از قاب‌آویز، جام، نیم‌تاج، انگشتر، دفتر خاطرات، مار تام ریدل به عنوان جان‌پیچ استفاده شده بود.

جادوگران می‌توانند روحشان را به دو قسمت تقسیم کنند و یک قسمت از آن را در یک جان‌پیچ قرار دهند. به این ترتیب در صورت نابودیِ جسمشان، آن‌ها به‌طور کامل نمی‌میرند. جادوگران برای تقسیم‌کردن روحشان به دو قسمت باید یک نفر را به قتل برسانند.[۲]

در داستان ششم، هری پاتر به کمک پروفسور هوریس اسلاگهورن و پروفسور آلبوس دامبلدور متوجه می‌شود که ارباب تاریکی (لرد ولدمورت) روح خود را به هفت بخش تقسیم کرده و آن‌ها را در هفت جان‌پیچ گذاشته.

ولدمورت تا زمانی که تمام جان‌پیچ‌ها نابود نشوند زنده خواهد ماند. هری پاتر می‌کوشد این جان‌پیچ‌ها را نابود کند تا از این طریق ارباب تاریکی را از بین ببرد.[۳]

روش ساختن جان‌پیچ در هیچ کتابی ذکر نشده و تنها توسط یکی از کتاب‌ها، هرمیون گرنجر (دوست هری پاتر) پی می‌برد که جان‌پیچ نفرت‌انگیزترین و پلیدترین جادویی است که یک جادوگر انجام می‌دهد.

پروفسور هوریس اسلاگهورن استاد بازنشستهٔ معجون‌سازی هاگوارتز از جمله کسانی است که می‌داند یک جان‌پیچ چگونه ساخته می‌شود و او بود که ناخواسته به ولدمورت روش تهیه آن‌ها را آموخته بود.

جان‌پیچ‌های ولدمورت:

  1. دفتر خاطرات تام ریدل
  2. قاب‌آویز سالازار اسلیترین
  3. جام هلگا هافلپاف
  4. نیم‌تاج روونا ریونکلا
  5. انگشتر خاندان گونت (خانواده‌ی مروپ ریدل، مادر تام)
  6. ناگینی، مار ولدمورت
  7. هری پاتر

پانویس[ویرایش]

  1. Rowling, J. K. (2005).Harry Potter and the Half-Blood Prince (in English). London: Bloomsbury/New York City: Scholastic, et al. p. 503. UK ISBN 0-7475-8108-8/U.S. ISBN 0-439-78454-9.
  2. Rowling, J. K. (2005). Harry Potter and the Half-Blood Prince – the piece that lives in his body."
  3. Rowling, J. K. (2005). Harry Potter and the Half-Blood Prince (in English). New York City: Scholastic, et al. p.503. U.S. ISBN 0-439-78454-9. "That seventh piece of soul will be the last that anybody wishing to kill Voldemort must attack – the piece that lives in his body."