یهودیان آمریکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آمریکایی یهودی‌تبار)
توزیع جمعیتی یهودیان در هر ایالت

یهودیان جمعیت نسبتاً کوچک اما پرنفوذی در ایالات متحده آمریکا را تشکیل می‌دهند. در سال ۲۰۰۱ جمعیت این گروه بالغ بر ۴ میلیون نفر برآورد شده[۱] اما تحقیقات دانشگاه برندایس این رقم را بیش از ۷ میلیون نفر برآورد می‌کند.[۲] شهرهای نیویورک، میامی، لس‌آنجلس و فیلادلفیا به‌ترتیب بیشترین تعداد ساکنین یهودی را دارا هستند.

در سال ۱۹۸۶ یک سوم کل روسای انجمنهای دانشجویی دانشگاه هاروارد را یهودیان تشکیل می‌دادند.[۳] بر طبق برآوردهای مؤسسه هیلل امروزه بیش از یک پنجم دانشجویان دانشگاه‌های برتر ایالات متحده آمریکا (مانند موسسات آیوی لیگ) را یهودیان تشکیل می‌دهند.[۴] این درحالی است که یهودیان فقط ۲٪ کل جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند. به‌طور نمونه در صد جمعیت یهودیان در دانشگاه هاروارد و دانشگاه پنسیلوانیا هر کدام ۳۰٪، در دانشگاه جرج واشینگتن ۳۱٪، و در دانشگاه کرنل ۲۵٪ می‌باشد.[۴] بسیاری از صاحب نامان علمی، اقتصادی و صنعتی آمریکا را یهودیان تشکیل می‌دهند.

یک تابلوی عمومی در شهر نیویورک که عبارت رایج یهودیان Oy Vey (شبیه «ای وای» فارسی) روی آن نوشته شده‌است.

یهودیان آمریکا سهم زیادی در پیشرفت علمی ایالات متحده آمریکا داشته و دارند. از ریچارد فاینمن گرفته تا آلبرت اینشتین این گروه ۳۷٪ برندگان جوایز نوبل در این کشور و نزدیک به ۸٪ کل رؤسای شرکت‌های بزرگ آمریکایی را تشکیل می‌دهند.[۵]

همچنین یهودیان ایالات متحده آمریکا نقش مهمی در اقتصاد آمریکا و همچنین در صحنه سیاسی و رسانه‌ای آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند.[نیازمند منبع]

مراکز علمی یهودی[ویرایش]

مشاهیر[ویرایش]

شخصیت‌ها[ویرایش]

دانشمندان[ویرایش]

هنرمندان[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «The Graduate Center, CUNY». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ فوریه ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۷.
  2. «The Earth Times | New Press Releases and CSR News». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۷.
  3. Milton Friedman and Rose D. Friedman, Two Lucky People: Memoirs (1998) p. 58
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ http://en.wikipedia.org/wiki/American_Jews#Education
  5. The New Power Elite | Mother Jones