گوگل استریت ویو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گوگل استریت ویو
یک تقاطع در منچستر، انگلستان، نمایش در نه جهت مختلف
یک تقاطع در منچستر، انگلستان، نمایش در نه جهت مختلف
انتشار ابتدایی۲۵ مه ۲۰۰۷؛ ۱۶ سال پیش (۲۰۰۷-۲۵}})
بن‌سازه رایانشاندروید، آی‌اواس
در دسترس بهچند زبانه
وبگاه

گوگل استریت ویو یا نمای خیابان گوگل، یک تکنولوژی است که عکس‌های سراسرنما را در گوگل ارت و گوگل نقشه‌ها برای خیابان‌ها قابل دیدن می‌نماید. این سرویس در ۲۵ می ۲۰۰۷ آغاز به کار کرد و فقط شامل چند شهر از ایالات متحده آمریکا می‌شد ولی کم‌کم گسترش پیدا کرد و شهرهای زیادی از تمامی جهان را دربر گرفت. عکس‌های گوگل توسط کاروانی از خودروهایی ویژه با دوربین گرفته شده‌است.

انتقادها[ویرایش]

در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۰، در جلسه دولت آلمان با شرکت گوگل، «چند صد هزار» نفر از مردم آلمان به خاطر نگرانی از حفظ حریم خصوصی خود در گوگل استریت ویو از گوگل خواستند تا تصاویر مربوط نمای ساختمان محل زندگی آنها را از گوگل استریت ویو حذف شود. این سرویس به کاربران اینترنت این فرصت را می‌دهد تا نقشه‌های گوگل را با تصاویری از خیابان‌ها و شهرها تماشا کنند.

در ماه مه ۲۰۱۰، گوگل پذیرفت که در سه سال اخیر اطلاعاتی از مردم را که در شبکه‌های بی‌سیم فرستاده بودند، به اشتباه دریافت کرده‌است و بعد از آن معلوم شد که این جمع‌آوری اشتباه اطلاعات در سی کشور دیگر هم رخ داده و در آمریکا هم پرونده‌هایی برای شرکت گوگل در همین رابطه در دادگاه تشکیل شد، اما در بریتانیا، کمیسر اطلاعات، بعد از اطمینان از اینکه گوگل اطلاعات «مهمی» را دریافت نکرده‌است گوگل را تبرئه کرد.[۱] قبلاً سوئیس نیز شکایتی علیه شرکت گوگل و سرویس Street View که از سوی این شرکت ارائه شد، مبنی بر نقض حریم خصوصی مطرح شده‌است.[۲]

پوشش[ویرایش]

  کشورهایی که به صورت کامل پوشش داده می‌شوند
  کشورهایی که پوشش کمتری دارند
  کشورهایی که به صورت رسمی برنامه برای پوشش آنها وجود دارد (رسمی)
  کشورهایی که به صورت غیررسمی برای آنها برنامه پوشش وجود دارد
  کشورهایی که پوشش تصویر منوط به بخش‌های تجاری و تصاویر توریستی می‌شود
  کشورهایی که پوشش منحصر به موارد تجاری می‌شود
  کشورهایی که پوشش داده نمی‌شود یا برنامه‌ای برای آن نیست

گوگل در ژوئن ۲۰۱۲ اعلام کرد که ۲۰ پتابایت داده برای نمای خیابانی ثبت کرده‌است که شامل عکس‌هایی از ۵ میلیون مایل جاده، پوشش ۳۹ کشور و حدود ۳٬۰۰۰ شهر است. این پوشش شامل بسیاری از کشورها و بخش‌های آمریکای شمالی و جنوبی، کمبریج بی، نوناووت تا جزیره هاف در جزایر شتلند جنوبی است. این نقشه‌ها همچنین شامل مناظر زیر آب گرند کنیون در سوندای غربی، درون موزه‌ها، و کویر لیوا در امارات‌متحده‌عربی است که از پشت شتر دیده می‌شوند. گوگل در سفری ده‌روزه با آپا شرپا به همراه آپا شرپا به همراه کوه اورست، جوامع شرپا، صومعه‌ها و مدارس آن را مستند کرد.

گوگل همچنین تصویرهایی در مصر، از جمله مجموعه اهرام جیزه، قلعه صلاح‌الدین، سقاره، صومعه سن مینا و ارگ قایتبای در ۹ سپتامبر ۲۰۱۴ اضافه کرد.

مناطقی که محدودیت تصویر برداری دارند یا هنوز منتشر نشده‌اند:

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «نگرانی از شروع به کار سرویس «استریت ویو» گوگل در آلمان». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۹ شهریور ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ۳۰ شهریور ۱۳۹۰.
  2. «سوئیس گوگل را به محکمه می‌کشاند». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۳ آبان ۱۳۸۸. دریافت‌شده در ۳۰ شهریور ۱۳۹۰.

http://en.wikipedia.org/wiki/Google_street_view