چاچا (نوشیدنی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

چاچا ( گرجی: ჭაჭა ch'ach'a [tʃʼɑtʃʼɑ] ) یک نوشیدنی الکلی گرجی است که از باقیمانده تفاله انگور (بقایای انگور باقی مانده پس از ساخت شراب) ساخته می شود. رنگ آن شفاف و بسیار قوی است. میزان الکل آن در نمونه های تولید شده کارخانه ای تا ۵۰% است اما در مواردی که آن را در خانه تولید می کنند میزان الکل آن تا ۸۵% نیز می‌رسد. نام آن گاهی اوقات " ودکای شراب"، "ودکای انگور " یا " ودکا / گراپا گرجی " نامیده می شود. اصطلاح چاچا در گرجستان برای اشاره به تقطیر انگور استفاده می شود. همچنین ممکن است چاچا از انگورهای نارس یا وحشی تولید شود. سایر میوه ها یا گیاهان رایج مورد استفاده انجیر ، نارنگی ، پرتقال، توت یا ترخون است.

بسیاری از گرجی ها ادعا می کنند چاچا دارای خواص دارویی است و به عنوان یک درمان برای تعدادی از بیماری ها از جمله انسداد گوش و سوء هاضمه پیشنهاد می شود. همچنین ادعا می شود که با مالیدن آن به شکم درد معده را درمان می کند. همچنین ادعا می شود که با استفاده از روی صورت، آکنه را درمان می کند.[نیازمند منبع]

در گرجستان معمولآ میتوان چاچای خانگی را با قیمتی در حدود ۵ لاری از سوپر مارکت ها و میوه فروشی های محلی تهیه کرد.

این نوشیدنی به طور سنتی یک نوشیدنی خانگی گرجستانی است، امروزه معمولاً توسط تقطیرکنندگان حرفه ای و اکثر کارخانه های شراب سازی تولید می شود.

نوع و طعم انواع مختلف چاچا به منطقه ای که در آن تولید می شود، می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، چاچای ساخته شده توسط تولید کنندگان در منطقه کاختی بیشتر از چاچای ساخته شده در پایتخت تفلیس طعم بلوط دارد. در میان شرکت‌های بزرگ‌تر، برخی از محبوب‌ترها عبارتند از Chateau Mukharni، Teliani Valley، Telavi Wine Cellar و Vazi+. این عصاره ها با افزودن مواد طبیعی طعم و عطر سنتی چاچا را افزایش داده اند. به عنوان مثال، در دره تیلیانی، چهار نوع چاچای متمایز را تقطیر می کند: ۱.طلا، ساخته شده در بشکه های بلوط کهنه. ۲.نقره، ساخته شده فقط با تفاله از انگور Rkatsiteli; عسل که در آن چاچا با لانه زنبوری تقطیر می شود. ۳.یخ، نسخه ای با الکلی بالاتر.

Vazi+ سه نوع چاچا را با برچسب "بینخی" تجاری کرده است که همه آنها بسیار محبوب هستند. هر سه نوع دو بار تقطیر می‌شوند و گران‌ترین آن - بینه‌خی استراگون - شامل افزودن استراگون طبیعی است.

یکی از معروف ترین محصولات چاچا ، بینکی استراگون است که با مدال نقره جوایز موندوس وینی در سال ۲۰۰۷ را دریافت کرد. چاچای Chateau Mukhrani که با بیش از ۵۰۰۰ شراب و مشروب دیگر رقابت می‌کند، مدال طلای مسابقات بین‌المللی شراب و عرقیات هنگ کنگ را در سال ۲۰۱۱ به دست آورد. در سال ۲۰۱۲ در مسابقه شراب و ارواح کیشینو در جمهوری مولداوی، شراب سازی سنتی کاختی پنج مدال نقره برای چاچای خود کسب کرد.

در سال ۲۰۰۵، دولت گرجستان قانون جدید مالکیت معنوی به نام «قانون نام‌گذاری مبدا و نشانه‌های جغرافیایی کالا» (قانون AOGI) را تصویب کرد. این قانون در درجه اول اجازه ثبت نام‌های مبدا (AO) و نشانه‌های جغرافیایی (GI) را برای شراب‌ها، مشروبات الکلی و آب‌های معدنی منشأ گرجستان می‌دهد. بسیاری از شراب‌های معروف گرجستان که تفاله انگور را تشکیل می‌دهند، به‌عنوان AOs در سطح بین‌المللی از طریق سیستم لیسبون برای ثبت بین‌المللی نام‌های مبدا ثبت شدند. در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱، وزارت کشاورزی دولت گرجستان "چاچا" را به عنوان اولین GI در این کشور به ثبت رساند.

شهر باتومی ، دومین شهر بزرگ گرجستان، کمپین منحصر به فردی را بر اساس قدرت برند چاچا اجرا کرده است. در مرکز شهر، یک برج ۲۵ متری در سال ۲۰۱۲ ساخته شد که دارای یک عرشه دیدبانی، ساعت، استخرها و مرکز اطلاعات گردشگری است. بیرون برج چاچه آبنمای پرآذینی وجود دارد که هفته ای یکبار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به جای آب با چاچای تهیه شده از تقطیرهای محلی سرازیر می شود.

منابع[ویرایش]