موزه خط و کتابت کرمانشاه

مختصات: ۳۴°۱۸′۴۹″شمالی ۴۷°۰۴′۱۳″شرقی / ۳۴٫۳۱۳۵۵۱°شمالی ۴۷٫۰۷۰۳۷۶°شرقی / 34.313551; 47.070376
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
موزه خط و کتابت کرمانشاه
بنیان‌گذاری۲۰۰۴
مکانکرمانشاه، خیابان مدرس، تکیه بیگلربیگی
گونهموزۀ خط و کتابت
مالکاداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه

موزه خط و کتابت کرمانشاه یکی از موزه‌های شهر کرمانشاه است که به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه تعلق دارد و در تکیهٔ بیگلربیگی در محلهٔ فیض‌آباد این شهر قرار گرفته‌است و از خیابان مدرس و کوچهٔ صارم‌الدوله قابل دسترسی است. این موزه در سال ۱۳۸۳ خورشیدی تأسیس شده‌است.[۱][۲]

ساختمان موزه[ویرایش]

موزهٔ خط و کتابت کرمانشاه در عمارت تکیهٔ بیگلربیگی این شهر قرار دارد. ساخت این تکیه در سال ۱۳۰۹ قمری (۱۸۹۱ میلادی) توسط عبدالله‌خان فراش‌باشی ملقب به «بیگلربیگی» آغاز شد و در سال ۱۳۱۵ قمری (۱۸۹۷ میلادی) به اتمام رسید. ساختمان موزه از شاخص‌ترین بناهای باقی‌مانده از دوران حکومت قاجاریان در کرمانشاه محسوب می‌شود.[۳] این بنا در سال ۱۳۸۱ مرمت و در سال ۱۳۸۳ به عنوان مکانی برای موزهٔ خط و کتابت کرمانشاه در نظر گرفته‌شد. همچنین در سال ۱۳۸۷ پارینه‌سنگی زاگرس نیز در بخشی از همین عمارت راه‌اندازی شد.[۴]

اشیای موزه[ویرایش]

در این موزه اسناد، مدارک و مستندات تاریخی و نسخ خطی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.[۵] نزدیک به ۳۰۰ سند و نیز نسخهٔ خطی قدیمی در موزهٔ خط و کتابت کرمانشاه نگهداری می‌شود.[۶][۷]

با توجه به قدمت اسناد و زبان متکلف و کهنهٔ استفاده‌شده در آن‌ها، مسئولان موزه برخی از این نسخ را به فارسی رسمی امروزی ترجمه کرده و در کنار اسناد قرار داده‌اند.[۸]

پانویس[ویرایش]

  1. استانداری کرمانشاه: تکیۀ بیگلربیگی، نوشته‌شده در ۱۹ خرداد ۱۳۹۴؛ بایگانی‌شده در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰ توسط Wayback Machine بازدید در ۲۲ شهریور ۱۳۹۹.
  2. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا): مرمت تکیۀ بیگلربیگی کرمانشاه آغاز شد، نوشته‌شده در ۲ مرداد ۱۳۹۹؛ بازدید در ۲۲ شهریور ۱۳۹۹.
  3. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آغاز مرمت تکیۀ بیگلربیگی کرمانشاه، نوشته‌شده در ۳۱ تیر ۱۳۹۹؛ بازدید در ۲۲ شهریور ۱۳۹۹.
  4. ایران بهتر: تکیۀ بیگلربیگی کرمانشاه، نوشته‌شده در ۸ اسفند ۱۳۹۸؛[پیوند مرده] بازدید در ۲۲ شهریور ۱۳۹۹.
  5. سیری در ایران: تکیۀ بیگلربیگی کرمانشاه، نوشته‌شده در ۲ مرداد ۱۳۹۸؛ بازدید در ۲۲ شهریور ۱۳۹۹.
  6. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): تکیۀ «بیگلربیگی» کرمانشاه با آیینه‌کاری‌های رؤیایی پذیرای میهمانان نوروزی، نوشته‌شده در ۸ فروردین ۱۳۹۸؛ بازدید در ۲۲ شهریور ۱۳۹۹.
  7. روزنامۀ باختر: برگزاری محفل ادبی «کرمانشاه شهر شعر و شعور»: با یک فکر درست تکیۀ بیگلربیگی شلوغ شد، نوشته‌شده در ۹ مرداد ۱۳۹۸؛[پیوند مرده] بازدید در ۲۲ شهریور ۱۳۹۹.
  8. باشگاه خبرنگاران جوان: افزایش آمار بازدیدکنندگان از تکیۀ بیگلربیگی، نوشته‌شده در ۸ مرداد ۱۳۹۸؛ بازدید در ۲۲ شهریور ۱۳۹۹.

کتاب‌شناسی[ویرایش]

  • یوسف مرادی، یوسف. ۱۳۸۳. تکیهٔ بیگلربیگی: موزهٔ خط، کتابت و تاریخ کرمانشاه، ویراستار فرامرز طالبی، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور، اداره کل آموزش، انتشارات و تولید فرهنگی.