غار سنگی حسین کوهکن

مختصات: ۳۴°۵۷′۲۸″شمالی ۴۶°۲۲′۴۶″شرقی / ۳۴٫۹۵۷۸۵۷۵°شمالی ۴۶٫۳۷۹۵۰۶۵°شرقی / 34.9578575; 46.3795065
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کوهکن و کلنگ مشهورش؛ در حال کندن بخشی از غار سنگی خود (تصویری از سال‌های میانی دههٔ هشتاد).
کوهکن و کلنگِ مشهورش؛ در حال کندن بخشی‌از غار سنگی خود (تصویری از سال‌های میانی دههٔ هشتاد).
پایین غار و ورودی باغ
پایین غار و بخش ورودیِ باغِ انگور
قبری‌که او برای خودش کنده‌کاری کرده تا پس‌از مرگ در آنجا دفن شود
قبری‌که او برای خودش کنده‌کاری کرده تا پس‌از مرگ در آنجا دفن شود.

غار سنگیِ خالو حسین کوهکن غاری دست‌ساز است که در منطقهٔ میگوره از توابع بانه‌وره در شهرستان پاوه واقع شده‌است و توسط مردی کُرد به نام حسین کوهکن در مدت نزدیک به ۱۹ سال کنده‌کاری شده، که فقط یک پا داشته‌است. کوهکن پس از ۱۹ سال کندن صخره‌ها و ساختنِ سرپناه برای خود و فرزندانش، در ۵ام مرداد ۱۳۹۵ درگذشته است.[۱][۲][۳]

این بنا از چهار خانه مجزا و ۹ اتاق تشکیل شده که در بعضی نقاط نسبت به سطح زمین ارتفاع کمتری دارد.[۴][۵] او خانه‌هایش را به طول ۲ تا ۳ متر و ارتفاع ۱٬۲ تا ۱٬۷ متر ساخته‌است. ورودی اصلی سرا در قسمت شمالی و پشت صخره، واقع است. ورودی غار، دریچه‌ای باریک در دل صخره با شیبی اندک و ارتفاعی کوتاه و چند پله می‌باشد. در محل ورود، دالانی بسیار کوچک به ۳ ورودی دیگر ختم می‌شود. او حتی برای خود دستشویی و حمام نیز ساخته‌است.[۶]

نمایی سراسری از تمامیِ دالان‌ها و ورودی‌هایِ غار خالو حسین کوهکن

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مرصاد روایت می‌کند/ داستان غلبه اندوه یک مرد بر صخره ها/ خالو حسین کوهکن؛ وارث تیشه فرهاد بایگانی‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine، وبگاه خبری تحلیلی مرصاد.
  2. حسین کوهکن، مردی که تنها با یک پا و یک کلنگ در دل کوه خانه ساخت بایگانی‌شده در ۲ اکتبر ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine، پایگاه خبری تحلیلی اورامانات.
  3. شیرین کجاست؟! فرهادی دیگر در کوهای اورامانات بایگانی‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine، وبگاه آوای باینگان.
  4. فرهاد در اورامانات: هنوز هم با گذشت هزاران سال اگر کمی گوش‌هایمان را تیز کنیم صدای تیشه فرهاد را بشنویم که می‌خواهد همه غیرممکن‌ها را قربانی یک نگاه معشوق کند. تیشه‌ای که هزاران سال است در شکاف کوه بیستون افتاده و مردمان بی‌توجه می‌آیند و می‌روند اما کسی آن تیشه را نمی‌گیرد. بایگانی‌شده در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine، جام جم آنلاین - گردشگری.
  5. فارس گزارش می‌دهد: «هزار ماسوله» نگینی در دل کوه‌های شاهو: شهرستان پاوه که به شهر هزار ماسوله مشهور بوده، یکی از دیدنی‌ترین مناطق استان کرمانشاه است.، خبرگزاری فارس.
  6. کوهکنی دیگر از دیار بیستون، وبگاه همشهری آنلاین.
  • خالدی مکی، محمد (۱۳۸۳) [۱۳۸۳]. جاذبه‌های گردشگری اورامانات. کرمانشاه: مؤسسه فرهنگی، هنری و سینمایی کوثر. ص. ۴۴–۴۳. شابک ۹۶۴-۷۰۳۱-۶۶-۱.
  • حبیبی، پژمان (۱۳۹۰) [۱۳۹۰]. زندگی‌نامه حسین کوهکن: پهلوان و هنرمند معاصر کرد. سنندج: زانست و آراس. صص. ۴۶ (مصور). شابک ۹۷۸۶۰۰۹۱۱۲۲۶۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]