عملیات بازی دراز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عملیات بازی دراز
بخشی از جنگ ایران و عراق
تاریخ۱ اردیبهشت ۱۳۶۰
تا
۹ اردیبهشت۱۳۶۰
موقعیت
سرپل ذهاب، ارتفاعات بازی‌دراز
نتایج پیروزی نیروهای ایرانی و تصرف ارتفاعات بازی دراز
طرف‌های درگیر
 عراق  ایران
فرماندهان و رهبران
مشترک
واحدهای درگیر
مشترک

عملیات بازی دراز در محور سر پل ذهاب - ارتفاعات بازی‌دراز به صورت نیمه‌گسترده در تاریخ ۱/۲/۱۳۶۰ به فرماندهی مشترک سپاه پاسداران و ارتش انجام شد[۱][۲].

پیشینه[ویرایش]

ارتفاعات سخت‌گذر بازی‌دراز با قله‌های بلند و شیب‌های تند و بریدگی‌های ممتد از اهمیت ویژه‌ای در منطقه مرزی استان کرمانشاه برخوردار است. این ارتفاعات به مثابه عرصه بزرگی درون مثلث قصرشیرین _ گیلان غرب_ سرپل ذهاب واقع شده‌است و بر منطقه تسلط کامل دارد[۳]. نیروهای عراقی در روزهای آغازین جنگ از بازی‌دراز برای دیده‌بانی استفاده می‌کردند اما ویژگی‌های این ارتفاعات موجب شد با فعالیتهای مهندسی روی آن جاده‌سازی شود و یگانهای عراق در آنجا مستقر شوند و ضمن افزایش سلطه بر قصرشیرین، سرپل ذهاب را نیز زیر دید خود بگیرند.

شرح عملیات[ویرایش]

برای گرفتن این امتیاز مهم از نیروهای عراقی پس از سه ماه کار نیروهای شناسایی سپاه پاسداران، قرارگاه مقدم غرب سپاه پاسداران و ارتش نخستین عملیات نیمه گسترده را در این منطقه طرح‌ریزی کردند که با نام عملیات بازی دراز در تاریخ ۱۳۶۰/۲/۱ آغاز شد و به مدت ۸ روز طول کشید و طی آن نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند. نیروهای عراقی، با استفاده از پشتیبانی هوایی، یگان‌های خود را حمایت می‌کردند اما رزمندگان ایرانی از جاده و حمایت هوایی کافی و پشتیبانی آتش محروم بودند و در نتیجه نتوانستند روی تمام هدف‌ها مستقر شوند؛ با این وجود، از بین قله‌های منطقه، سه قلهٔ آن را اشغال و تثبیت کردند و تنها در تثبیت قله ۱۱۵۰ و یکی از قله‌های ۱۱۰۰ ناکام ماندند[۴]. در این عملیات، هوانیروز ارتش نقش بسزایی ایفا نمود و طی آن خلبان علی‌اکبر شیرودی کشته شد[۵].

تلفات عملیات[ویرایش]

تجهیزات منهدم‌شده نیروهای عراقی: ۵۴ دستگاه تانک و نفربر ۳ فروند هواپیما ۲ فروند هلی‌کوپتر ۲ دستگاه ادوات مهندسی

غنائم جنگی ایران: ۱۲ دستگاه تانک و نفربر ۵ دستگاه ادوات مهندسی

تعداد تلفات نیروهای عراقی: ۱۵۰۰ نفر کشته و زخمی ۷۰۰ نفر اسیر

منابع[ویرایش]

  1. «عملیات بازی‌دراز کمر ارتش بعثی را شکست». رکنا. ۲۰۲۴-۰۵-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۰۱.
  2. ««بازی دراز» نمادی از مقاومت جبهه غرب/روایتی از خانقاه عرفان واقعی». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۲-۰۵-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۰۱.
  3. «عملیات بازی دراز باید به نماد ملی کرمانشاه تبدیل شود». پایگاه خبری جماران. ۲۰۲۴-۰۵-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۰۱.
  4. «عملیات بازی‌دراز کمر ارتش بعثی را شکست». رکنا. ۲۰۲۴-۰۵-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۰۱.
  5. «قهرمانان «بازی‌دراز» چه کسانی بودند+عکس - تسنیم». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۰۱.